Gå til innhold

Trump-supportere stormer Capitol

Anbefalte innlegg

1 minute ago, xRun said:

Lovverket vedr. falsk forklaring/anmeldelse gjelder ved anmeldelser til politimyndighet, og er straffbart. Det skjer ikke i et forum.
At noen sier til hverandre, til en journalist, til random peeps i et forum, at noen har gjort noe ulovlig er generellt ikke straffbart under den bestemmelsen. Derimot kan en krenket part saksøke de som krenker denne, men dette er også underlagt bestemmelser.
En jurist kan sikkert gå mer i detalj på dette.

Dersom du blir anklaget for noe i aviser er det injurende og straffbart dersom det viser seg at anglagen er falsk hvis jeg ikke tar helt feil

sankker nok ikke bare om forum her

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lodium skrev (7 minutter siden):

Mja, det blir vel ett fortolkningspørmål det også

for elsket han de fredfulle demostrantene eller de som stormet inn i selve bygget?

Det kunne jo hende at han ordela seg bare i generelle ordelag og at dette klippes ut slik at det passer sin egen overbevisning.

Mnja, han la selv ut videoen, den ble vist av Fox og CNN på riksdekkende TV i sin helhet, uten klipping

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Lodium skrev (Akkurat nå):

Dersom du blir anklaget for noe i aviser er det injurende og straffbart hvis jeg ikke tar helt feil

sankker nok ikke bare om forum her

Også underlagt bestemmelser, og ikke alltid straffbart. En jurist kan, som sagt, sikkert gå mer i detalj på alt dette her og vise til eksempler både den ene og andre veien.

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, 0laf said:

Mnja, han la selv ut videoen, den ble vist av Fox og CNN på riksdekkende TV i sin helhet

Trump sa også :   "I know that everyone here will soon be marching over to the Capitol building to peacefully and patriotically make your voices heard."

Han kunne jo vært enda mer tydelig på akkurat dette punktet

men hvordan media hadde spunnet det da får vi nok aldri vite nå.

Dette er ikke ett forsøk på å forvare Trump bare så det er sagt.

Finner det bare underlig at dommen nårmest er sagt før noe domstol er satt.

Minner meg på om gapestokkmentalitet og det ser ut som pressen er med på det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Lodium skrev (5 minutter siden):

Trump sa også :   "I know that everyone here will soon be marching over to the Capitol building to peacefully and patriotically make your voices heard."

Han kunne jo vært enda mer tydelig på akkurat dette punktet

men hvordan media hadde spunnet det da får vi nok aldri vite nå.

Dette er ikke ett forsøk på å forvare Trump bare så det er sagt.

Finner det bare underlig at dommen nårmest er sagt før noe domstol er satt.

Minner meg på om gapestokkmentalitet og det ser ut som pressen er med på det.

Det trengs ikke noen dom for å gjøre det klart at Trump oppildnet det som skjedde. 

Han har drevet å oppildnet supporterne hans i måner.. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
1 minute ago, Omnia vincit amor said:

Det trengs ikke noen dom for å gjøre klart at Trump oppildnet det som skjedde. 

Jeg velger å vente på domstolavsigelse før jeg feller noe dom som helst.

Dette du snakker om her skjer i land som vi ikke liker å sammenligne oss med.

• Liker 2
Lenke til kommentar

CNN har klart å identifisere en av angriperne som har fått mye oppmerksomhet, mannen med langt hår og en genser med «Camp Auschwitz - Work brings freedom» på, og «STAFF» på baksiden.

Det er ikke kommet meldinger om at han er pågrepet ennå, men det skjer nok snart.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Lodium skrev (15 minutter siden):

velger å være djevelens advokat her

De fleste medier og folk flest har forhånddømt Trump og sagt at han oppfordret til stormingen av kongressbygningen

Trump sa også : "I know that everyone here will soon be marching over to the Capitol building to peacefully and patriotically make your voices heard."

Ja, han sa det, men han sa veldig mye på det folkemøtet, også det samme gamle, alt fra valgfusk til å dra opp Hunter Biden igjen og at Høyesterett var inkompetente fordi de stemte i mot Trump osv.

Hele møtet ligger dog ute på Youtube, hele seansen var vel rundt 2 timer, med Rudy og Junior, deretter nesten halvannen time med vås fra Trump.

• Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, 0laf said:

Ja, han sa det, men han sa veldig mye på det folkemøtet, også det samme gamle, alt fra valgfusk til å dra opp Hunter Biden igjen og at Høyesterett var inkompetente fordi de stemte i mot Trump osv.

Hele møtet ligger dog ute på Youtube, hele seansen var vel rundt 2 timer, med Rudy og Junior, deretter nesten halvannen time med vås fra Trump.

Jeg er enig at han sa mye

men jeg syns talen hans var for vag til å si at han er 100 % skyldig

For med samme argumentasjon så kan jo si at mange blm aktivister ble oppildnet

Okkupasjon av hel gate i lang tid er jo i prinsippet også ett angrep på demokratiet

og det ble gått fram svært forsiktig ovenfor okkupantene etter mitt syn

Mange av eierne av foretningene som var i rundt strøket ble jo ikke tatt med i avgjørelsen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

CNN nå: Selskapet Stripe, som håndterer betalingsformidling av donasjoner til Trump-kampanjen, stopper behandlingen av disse donasjonene deres. Denne tjenesten er brukt av Trump-kampanjen til å samle inn penger både før og etter valget.

Også dekket i flere medier:

Stripe Stops Processing Payments for Trump Campaign Website
https://eminetra.com/stripe-stops-processing-payments-for-trump-campaign-website/300172/

https://www.wsj.com/articles/stripe-stops-processing-payments-for-trump-campaign-website-11610319116

Endret av xRun
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg spår på forhånd at alle tror at ting fikser seg etterhvert i USA

bare de blir kvitt Trump

Men så viser det seg at mange blir skuffet fordi at resultatene ikke svarer til forventiningene

Det blir nok rolig en liten stund før det igjen murres i kriker og kroker av folk som er lei klasseforskjellene i USA der de rike har mest og de fattige lite.

Samt at politikk for utjevning og sjans for å få jobb i mange samfunn der borte er omtrent ikke eksisterende

og slik går nok dagene med sjanse for at at en ny trump dukker opp

Fordi de øvrige av klassene har ikke lært noen ting den første gangen det skjedde.

Lenke til kommentar

TER skrev (1 time siden):

Er flott å sitte på sidelinjene og se på dette shit showet. Til og med dere her i Norge investerer energi i dette, kan ikke annet å le av dere og at dere ikke greier å se dobbelt moralen dere utøver, på begge sider. Men så til det tragiske, hva tror dere kommer til å skje nå etter at FBI og føderale myndigheter har gått etter 71 millioner som stemte på Trump? Dette her kommer aldri til å ende godt og dere er med på å gi det energi. Håper virkelig ikke dette politiske klimaet sprer seg til Norge.

Hvilken dobbeltmoral er det hver av sidene utøver..?

La meg kjapt gå gjennom moralen som er relevant...

Spoiler

Fredelige protester er greit.
Politiet sin jobb er å ta mennesker som ikke er fredelige, og tyver og å passe på demokratiske prosesser når det er meldt om konkrete trusler fra FBI eller deres egne ledere bør forvente at det er økt behov for politi.
Systemisk diskriminering er verdt å demonstrere mot, helt til politikerene gjennomfører tiltak.
Mennesker er ikke ansvarlige for hva andre grupper gjør bak deres rygg, uten deres velsignelse eller viten.
Politiet kaster bort sine ressurser om de bruker vold mot fredelige demonstranter, i stedet for å stå på sidelinjen og sikre demonstrantene mot vold, og bygningene rundt mot tyveri og vandalisme.

Ledere er i stor grad ansvarlige for hva deres undersåtter utfører i deres navn om de oppfordrer til det, desto mer ansvar desto mer tydelig knyttet undersåttene er til lederen og eksplisitt eller langvarig oppfordringen er gjort.
Ledere er i stor grad ansvarlige for informasjonen de sprer til mennesker, og er spesielt ansvarlig for handlinger menneskene som hører på dem utfører grunnet misinformasjon og falske anklager.
Som for eksempel anklager om at andre er fiender av demokrati og ytringsfrihet, og har stjålet valget -- som er handlinger som er ekstremt straffbare og verdt å begå statskupp for å forhindre.

BLM er ikke ansvarlig for hva personer som ikke hørte på BLM-ledere eller primært affiliert med BLM gjorde -- selv om de gikk i samme tog, akkurat som at folk som stemte på Trump ikke er ansvarlige for hva folk som stormet Capitol gjorde, eller ansvarlige for hva politiet gjorde, eller ansvarlige for hva Proud Boys eller andre terroristorganisasjoner de selv ikke er en del av gjorde.

...jeg anklager ingen falskt, holder ingen ansvarlige for andres handlinger, ønsker ikke vold mot ikke-voldelige, ønsker ikke straff mot uskyldige, ønsker ikke å sensurere noens meninger med mindre det er hat-prat eller angrep på demokratiet eller de demokratiske prinsipper som er hva som gir oss ytringsfrihet i utgangspunktet. 

...mens republikanerene som kjemper for Trump er en majoritet av kreasjonister som tror på Qanon, at klimaet aldri har vært bedre og ikke trenger tiltak, at Russland ikke hjalp Trump i 2016, og at valget er stjålet nå i 2020, så tror ikke jeg på noen lett tilbakevisbare konspirasjonsteorier.

Jeg tror heller ikke at demokratene er perfekte, eller at deres politikk raskt kan løse problemer, eller at de evner å formulere lover som er effektive i å fremme USA sin befolkning sine behov med ekstremt presisjon, eller at ting blir bedre enn status quo raskt med dem bak roret.
De er bare sykt mye bedre enn en ny Trump-regjering eller en Pence-regjering, eller Ted Cruz regjering.

...så... hvilken dobbeltmoral..?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (34 minutter siden):

Det er et våpen med pistolgrep. AG3 f.eks er et håndvåpen 

Det er et definisjonsspørsmål.

Generelt for den jevne befolkningene, er vel håndvåpen alle våpen som kan holdes i hånden, altså til motsetning fra kanoner og artilleri som er fastmontert.

For våpenkjennere og samlere, så er håndvåpen kun pistoler og revolvere.
En AG3 ville ikke normalt bli kalt et håndvåpen, men et langvåpen.
Langvåpen er generelt ethvert våpen som har skjefte, slik som rifler og hagler, uansett om skjeftet er avtagbart eller innfellbart.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Red Frostraven said:

Hvilken dobbeltmoral er det hver av sidene utøver..?

La meg kjapt gå gjennom moralen min som er relevant...

...så... hvilken dobbeltmoral..?

Definasjonen på hva som er hatprat utvides jo stadig

du burde lese 1984

Newspeak is a fictional language (artlang) that appears in the book Nineteen Eighty-Four. It is the official language of Oceania. At the end of his book, George Orwell described Newspeak. It started out as the English language, but the number of words gets smaller each year. The Party are trying to stop people from rebelling, so it destroys words like "freedom" and "love", saying that people can not think of it if there is no word for it. In the society, this is supposed to prevent thoughtcrime, which is thinking against the Party, or thinking about the past. For example, a person could not say "I want to be free", because there was no word for "free" any more, so the person could not describe what he or she was feeling. At the time, it was supposed to make fun of what was later called "politically correct" speech, and "thoughtcrime" made fun of censorship

Det eneste forfatteren tok litt feil i var at det var ikke bare staten som ville utføre dette

men også private selskaper.

• Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (5 minutter siden):

snip

I militæret så lærte vi i alle fall at AG3 var et håndvåpen pga pistolgrepet og tok dette spesielt opp fordi det var en var en myte at det kun var pistoler og revolvere som var "håndvåpen". Det er derfor jeg husker det så godt også. Men for all del, det kan godt være at militæret kjører sin egen definisjon på dette. 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
bshagen skrev (10 minutter siden):

I militæret så lærte vi i alle fall at AG3 var et håndvåpen pga pistolgrepet ...

Jeg tror det kan variere litt fra sted til sted, men militæret klassifiserer nok kanskje AG3 som håndvåpen, ettersom de kan holdes i hånden.

Det har nok lite med pistolgrepet å gjøre, selv skiskytterrifler og gamle bazooka'er har pistolgrep.

Definisjonene blandes ofte litt sammen, jeg vet ikke hva som er riktig, men i våpenmiljøet så er håndvåpen generelt pistoler og revolvere, ikke rifler som har pistolgrep, som mange faktisk har, eller sammenfellbar kolbe, som f. eks. Kalashnikov eller enkelte modeller av AG3.

Så finnes det jo ting som er litt midt i mellom, som MP5, som er mer maskinpistol med uttrekkbar kolbe osv.

Jeg tror det er litt enklere når man tenker på de engelske variantene "hand gun" og "long gun".
Den første betyr stort sett et våpen som kan brukes med kun en hånd, som pistol eller revolver, det andre et gevær, altså et lengre våpen som krever to hender og skulderstøtte.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

@0laf Du har nok rett i det. Når jeg googler det litt også, så står det på wiki; 

I deler av skyte- og samlermiljøet brukes uttrykket enda mer restriktivt om avfyres uten skulderstøtte, det vil si pistoler. 

Så det er tydeligvis ingen 100% definisjon på dette, slik jeg trodde på forhånd. Forøvrig ganske interessant :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...