Gå til innhold

Trump-supportere stormer Capitol

Anbefalte innlegg

Omnia vincit amor skrev (9 minutter siden):

.....

Så at 4+ har blitt drept under denne herjingen er ikke godt nok for deg? 

4+ har ikke blitt drept, ref oppsummering litt tidligere.

Så langt:
1 person drept av vakter i det hun prøver å forsere en barikadert dør

1 politibetjent døde av skadene han fikk

3 andre dødsfall som ikke nødvendigvis er relatert til volden. (1 slag, 1 hjerteinfarkt og 1 "ukjent medisinsk hendelse")

Dette er selvsagt 5 for mange, men det har gått liv også under BLM-demonstrasjoner.

Endret av KalleKanin
Edit:Splittet opp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
KalleKanin skrev (1 minutt siden):

Dette er selvsagt 5 for mange, men det har gått liv også under BLM-demonstrasjoner.

Som du selv sier vi ikke bør sammenligne det med :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

En skremmende beretning fra New York Times-fotograf Erin Schaff som ble angrepet av terroristene.

Står respekt av disse journalistene som gjør denne jobben for at vi skal få vite hva som skjer i verden. 

Veldig god artikkel du linka til, takk for det forresten! Har ikke fått med meg så mye fra New york times i det siste så det var godt med god artikkel fra deres kaliber. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Omnia vincit amor skrev (9 minutter siden):

Dette er jeg enig i. Men hadde det vært en mobb av kun afroamerikanere så hadde du sett det ville blitt mye større sikkerhetsopphold, og det er ikke noe jeg tror, man kan bare se på hva som skjedde i fjord sommer ved Lincoln Memorial. 

....

Det kan godt hende. Men igjen, da må man se på historikken. 
De tidligere BLM-protestene har veldig ofte resultert i store materielle skader. 
De ansamlingene man hadde på 6.januar har tidligere ikke medført det sammen.

Dette har ikke noe med hudfarge å gjøre, men basert på tidligere erfaringer.

Dette blir det samme som de som klager over at folk på østkanten i større grad blir stoppet av politiet enn de på vestkanten. 
Dette skyldes i stor grad statistikk og sannsynlighet. Det er ikke noen vits i å stoppe folk bare for å stoppe folk DET er diskriminering. At man bruker erfaring og statisikk og stopper folk ifm hendelser som har skjedd er helt naturlig

Lenke til kommentar
2 minutes ago, KalleKanin said:

Dette skyldes i stor grad statistikk og sannsynlighet. Det er ikke noen vits i å stoppe folk bare for å stoppe folk DET er diskriminering. At man bruker erfaring og statisikk og stopper folk ifm hendelser som har skjedd er helt naturlig

Det blir litt utenfor kanten av emnet, men hvis statistikken brukes proaktivt til å bestemme hvor man skal sette inn innsats, og denne innsatsen resulterer i at hendelser som ellers ikke ville blitt oppdaget blir oppdaget, og disse nye hendelsene mates inn i den ekisterende statistikken, ja da har du en selvforsterkende system.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (1 minutt siden):

Står respekt av disse journalistene som gjør denne jobben for at vi skal få vite hva som skjer i verden. 

Det er det virkelig. Det begynner å komme flere historier nå fra disse. Flere har risikert livet, noen har blitt banket opp, andre har blitt jaget og frastjålet alt av utstyr. På en av dørene inn til Capitol var det risset inn "Murder the media". Disse journalistene og fotografene vet hvor mye hat og forakt Trump-supporterne har for dem, etter årevis med demonisering.

Her er noen av de beste bildene fra fotografene til Associated Press:

2000.jpeg

Flere i spoiler:

Spoiler

2000.jpeg

2000.jpeg

2000.jpeg

2000.jpeg

2000.jpeg

2000.jpeg

2000.jpeg

2000.jpeg

2000.jpeg

2000.jpeg

• Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

En skremmende beretning fra New York Times-fotograf Erin Schaff som ble angrepet av terroristene.

........

‘Senate Being Locked Down’: Inside a Harrowing Day at the Capitol
https://www.nytimes.com/2021/01/07/us/politics/capitol-lockdown.html

Ja, takk til alle journalister som er der for oss.
Bra at ingen journalister eller andre ansatte ble skadet.
(At politiet ikke trodde på ham i første omgang er helt naturlig. Også terrorister vil påstå det samme i samme situasjonen. )

Lenke til kommentar

Syns det er svært påfallende hvor lite konsekvente media, samfunnskommentatorer og enkelte debattanter her inne forholder seg til tingenes tilstand i USA. I det ene øyeblikket gav man sin fulle støtte når Demokratenes brunskjorter herjet i gatene, for så å i det neste øyeblikk kalle det "terrorisme" når Republikanernes brunskjorter gjør det samme. Man tilbringer årevis på å spre konspirasjonsteorier om at valget i USA var kuppet, og at Donald Trump var en russisk muldvarp, for så å i det neste øyeblikk uttale seg om hvor forferdelig det er at folk sprer konspirasjonsteorier når det motparten som gjør det. 

Vold avler vold, og det nytter ikke å starte klokka ved det som nå skjedde ved Capitol Hill, og late som man allerede har glemt det som skjedde i sommer og utover høsten. Det er heller ikke noe nytt at det demokratiske systemet i USA er gjennomkorrupt - det er bare å ta seg en kjapp kikk på hvem det er som pleier å sponse begge presidentkandidater, så sier det seg selv. Ta med historien om Jeffrey Epstein, og det burde være rimelig klart for noen og enhver at vi her snakker om et system som minner om slik mafiaen opererer, hvor alle sitter med noe dritt på hverandre som ikke tåler dagens lys, og det å være korrumpert (og dermed kontrollerbar) nærmest blir et kriterium for å nå fram i systemet.

Sånn sett er det 100% forståelig at konspirasjonsteorier vil florere uansett hvem det er som vinner et amerikansk presidentvalg - det ville vært et sykdomstegn på en døll befolkning dersom det ikke gjorde det.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Flere bilder av den ene gruppen Trump-supportere som så mest ut som "paramilitære", og ble observert med strips, våpen og annet utstyr i senatshallen.

Ref dette bildet postet flere ganger tidligere i tråden:

ErKb3jgXcAQYWYo?format=jpg&name=4096x409

Det mannen holder i er ikke vanlige strips, men flex cuffs laget nettopp for å fungere på samme måte som håndhjern.

Flere ble observert med det samme:

ErJSklHXEAA8EXZ?format=jpg&name=large

ErKHiopXUAQHX5N?format=jpg&name=medium

Noen av disse identifisert som tidligere militære og utstyret blir analysert, ref denne Twitter-tråden hvor folk går gjennom og analyserer foto og videobilder: https://twitter.com/jsrailton/status/1347279463088844800

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Flere bilder av den ene gruppen Trump-supportere som så mest ut som "paramilitære", og ble observert med strips, våpen og annet utstyr i senatshallen.

Ref dette bildet postet flere ganger tidligere i tråden:

ErKb3jgXcAQYWYo?format=jpg&name=4096x409

Det mannen holder i er ikke vanlige strips, men flex cuffs laget nettopp for å fungere på samme måte som håndhjern.

ErJSklHXEAA8EXZ?format=jpg&name=large

ErKHiopXUAQHX5N?format=jpg&name=medium

Noen av disse identifisert som tidligere militære og utstyret blir analysert, ref denne Twitter-tråden hvor folk går gjennom og analyserer foto og videobilder: https://twitter.com/jsrailton/status/1347279463088844800

Forbanna terrorister, ikke rart hun damen ble skutt, politi, sikkerhetsfolk og alle andre i bygget må ha vært livredde. Utrolig at det kun gikk det ene livet i kampen. 

Jeg er svært kritisk til å reise tilbake til USA slik det er nå, folk er ustabile og bærer våpen helt lovlig. Samme med politiet, de er også ustabile etter alle hendelsene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mon tro denne person håper på å fange noen som et slags gissel? Men til hvilken ende? Tvinge en forandring i resultatet? Tenker bare høyt her, men det er jo svært dramatisk når folk har med seg slikt utstyr inn i senatet, det er jo helt hinsides og jeg er enig med de som kaller dette terrorisme

• Liker 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, bshagen said:

Mon tro denne person håper på å fange noen som et slags gissel? Men til hvilken ende? Tvinge en forandring i resultatet? Tenker bare høyt her, men det er jo svært dramatisk når folk har med seg slikt utstyr inn i senatet, det er jo helt hinsides og jeg er enig med de som kaller dette terrorisme

Kan sikkert trekke noen paralleller med den tidligere kidnappingssaken: https://en.wikipedia.org/wiki/Gretchen_Whitmer_kidnapping_plot

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Forbanna terrorister, ikke rart hun damen ble skutt, politi, sikkerhetsfolk og alle andre i bygget må ha vært livredde. Utrolig at det kun gikk det ene livet i kampen. 

......

Vi får håpe disse blir hardt straffet og får lange straffer. 
Det kan jo helt klart tyde på at de ville ta loven i egne hender.

Salvesen. skrev (7 minutter siden):

.....

Jeg er svært kritisk til å reise tilbake til USA slik det er nå, folk er ustabile og bærer våpen helt lovlig. Samme med politiet, de er også ustabile etter alle hendelsene. 

Ja, politiet er også redde, med god grunn.
Rekordmange politifolk blir drept, og de vet aldri hva som skjer når de stopper en bil.

Men når det er sagt, har alle gangene jeg har sett body-cam fra politiet i situasjoner der noen har blitt skutt vært berettiget, enten fordi de blir angrepet med kniv, forsøkt overkjørt av biler, skutt etter e.l. 

Meningmann har nok ikke så mye å frykte, men uansett greit å se det an til Biden har tatt over og fått regjert en stund. 
Selv om Trump nok vil sitte forholdsvis stille i båten frem mot 20.januar, kan det likevel skje ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (Akkurat nå):

Vi får håpe disse blir hardt straffet og får lange straffer. 
Det kan jo helt klart tyde på at de ville ta loven i egne hender.

Ja, politiet er også redde, med god grunn.
Rekordmange politifolk blir drept, og de vet aldri hva som skjer når de stopper en bil.

Men når det er sagt, har alle gangene jeg har sett body-cam fra politiet i situasjoner der noen har blitt skutt vært berettiget, enten fordi de blir angrepet med kniv, forsøkt overkjørt av biler, skutt etter e.l. 

Meningmann har nok ikke så mye å frykte, men uansett greit å se det an til Biden har tatt over og fått regjert en stund. 
Selv om Trump nok vil sitte forholdsvis stille i båten frem mot 20.januar, kan det likevel skje ting.

Jeg er uenig, I desember følte jeg meg veldig dårlig i Boston. Var nede i resepsjonen og gikk bort for å høre om de hadde en lege på huset eller noe slikt. De tok helt av og ringte 911, jeg satt meg ned i en stol og ventet på kavalkaden. De første som dukket opp var såklart politiet. I det de nærmet seg meg tok de pistol grep... Dette er ikke normalt. De er livredde alt som går og kryper, gjør du en brå bevegelse kan du ende opp med å bli skutt. 

En annen opplevelse jeg hadde for en del år tilbake i Indianapolis. Ble stoppet av highway patrol. De lyste inn i bilen min i sikkert 5 minutter før de kom bort til bilen. Jeg vurderte å gå ut i denne perioden men ble sittende. Godt var det, diskuterte med noen kollegaer dagen derpå og de sa det er omtrent 100% kjangs for å bli skutt om en går ut mens de lyser... De gav selvfølgelig ingen beskjed om å bli sittende i bilen eller lignende.

Så for min del finner jeg det svært ubehagelig å reise i USA de siste årene.

• Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Salvesen. said:

En annen opplevelse jeg hadde for en del år tilbake i Indianapolis. Ble stoppet av highway patrol. De lyste inn i bilen min i sikkert 5 minutter før de kom bort til bilen. Jeg vurderte å gå ut i denne perioden men ble sittende. Godt var det, diskuterte med noen kollegaer dagen derpå og de sa det er omtrent 100% kjangs for å bli skutt om en går ut mens de lyser... De gav selvfølgelig ingen beskjed om å bli sittende i bilen eller lignende.

Det er ikke så galt. Om du hadde forsøkt forlate bilen ville du øyeblikkelig fått en instruks om å bli i bilen.

Det skal mye til for å bli skutt om man følger de instruksene som blir gitt. 

"Show me your hands" er den instruksen som bør følges *øyeblikkelig*.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Jeg har ingen erfaring med Amerikansk politi, men jeg oppfatter ofte uniformert personell som ubehagelig brysk i USA. "You need to go there, sir!". Mens en vekter eller lignende i Norge stort sett anlegger en mild og hjelpsom tone (i alle fall om man er edru og det er midt på dagen) så virker normen over there å være noe tøffere.

Som er litt paradoksalt gitt at det er landet for de frie, mens vi er undertrykte sosial-demokrater.

-k

• Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (19 minutter siden):

Jeg er uenig, I desember følte jeg meg veldig dårlig i Boston. Var nede i resepsjonen og gikk bort for å høre om de hadde en lege på huset eller noe slikt. De tok helt av og ringte 911, jeg satt meg ned i en stol og ventet på kavalkaden. De første som dukket opp var såklart politiet. I det de nærmet seg meg tok de pistol grep... Dette er ikke normalt. De er livredde alt som går og kryper, gjør du en brå bevegelse kan du ende opp med å bli skutt. 

Har ingen personlige negative opplevelser med amerikansk politi.
De kan være litt bryske, men mange år siden jeg har vært der borte nå.

Mine tanker var bare at det statistisk sett er få vanlige uskyldige som blir skutt av politiet i USA, men man skal være veldig nøye med å gjøre som man får beskjed om. Frykten er nok irrasjonell, men frykt er ofte det...

Men ville garantert ikke vært høy i hatten selv. Mens det å ta pistolgrep er standard for politi i USA, har jeg aldri sett norsk politi gjøre det samme (Annet enn i "stagede" situasjoner).
Vi har (foreløpig) heldigvis en helt annen hverdag her i Norge. Å se på "Nattpatruljen" e.l. er jo koseTV ift det som skjer over dammen.

Det ble vel skadet 50+ politifolk i opptøyene, og likevel kun 1 person skutt av politiet. 
Jeg er fortsatt overrasket over hvor rolig det tross alt foregikk, selv om jeg garantert hadde bæsjet på meg hvis jeg selv hadde vært inne i bygningen. Fokuset fra politiet var å sikre sikkerheten til personer, og det synes jeg de klarte bra gitt situasjonen.

Lenke til kommentar

Ikke at det trenger å bevises, men som vi vet løy Trump i videoen han publiserte i natt om at han sendte ut nasjonalgarden "umiddelbart". 

Først ble borgermesterens anmodning avvist av forsvarsdepartementet. Siden D.C. ikke er en delstat har ikke lokale myndigheter mulighet til å kreve dette. Det er under føderal kontroll.

Da det først ble gjort en ordentlig tilkalling var det Pence og Pelosi som måtte gjøre dette. Uttalelse fra forsvarsdepartementet, det refereres til hvem som anmodet:

Statement by Acting Secretary Miller on Full Activation of D.C. National Guard

Sitat

"Chairman Milley and I just spoke separately with the Vice President and with Speaker Pelosi, Leader McConnell, Senator Schumer and Representative Hoyer about the situation at the U.S. Capitol. We have fully activated the D.C. National Guard to assist federal and local law enforcement as they work to peacefully address the situation.

https://www.defense.gov/Newsroom/Releases/Release/Article/2464427/statement-by-acting-secretary-miller-on-full-activation-of-dc-national-guard/

Trump tilkalte aldri nasjonalgarden. Han unnlot å gjøre noe mens USA var truet og landets folkevalgte var under angrep. Dette kan i seg selv være straffbart. Og en av de beste argumentene for 25th amendment.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...