Gå til innhold

Trump-supportere stormer Capitol


Anbefalte innlegg

scuderia skrev (26 minutter siden):

Tenk at opptil flere republikanere i kongressen var med i samtaler med organisatorene bak støtte-demonstrasjon for Trump.. huffetihuff.. 😱

Ja, bare det å ikke anerkjenne et demokratisk valg og vise støtte til grupper som mener valget var stjålet er jo ille, men det vet vi fra før. Her har det dog potensielt kommet litt mer på bordet enn som så, og det er ikke så vanskelig å se hvorfor disse nevnte republikanerne spesielt har vært så sterkt imot en etterforskning og kommisjon.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
30 minutes ago, Snikpellik said:

Ja, bare det å ikke anerkjenne et demokratisk valg og vise støtte til grupper som mener valget var stjålet er jo ille, men det vet vi fra før. 

Tenker du på Hillary Clinton og John kerry som begge påstod at valget ble stjålet? Faktisk har demokratene sagt hver eneste gang de har tapt et valg de siste 30 årene at den ble «stjålet»..

 

Lenke til kommentar
scuderia skrev (4 minutter siden):

Tenker du på Hillary Clinton og John kerry som begge påstod at valget ble stjålet? Faktisk har demokratene sagt hver eneste gang de har tapt et valg de siste 30 årene at den ble «stjålet»..

Clinton godtok resultatet og gratulerte Trump med seieren på valgnatta.

Hun har i ettertid sagt at valget "was not on the level" med referanse til den avdekte innblandingen fra utlandet og koblingene til Trumps nære medarbeidere der, og at man da måtte finne ut av hva som har skjedd.

John Kerry gratulerte Bush dagen etter valget. 

Så nei, jeg tenker ikke på whataboutisme og fantasifulle sammenligninger, som heller ikke ville gjort 6. januar noe bedre. Men på Trump og hans støttespillere som var villige til å ignorere grunnloven, misbruke rettssystemet, lyve til velgerne, underkjenne det demokratiske valget og bruke vold for å fortsette å styre landet uten å være valgt av folket.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
20 hours ago, Snikpellik said:

Clinton godtok resultatet og gratulerte Trump med seieren på valgnatta.

Hun har i ettertid sagt at valget "was not on the level" med referanse til den avdekte innblandingen fra utlandet og koblingene til Trumps nære medarbeidere der, og at man da måtte finne ut av hva som har skjedd.

John Kerry gratulerte Bush dagen etter valget. 

Så nei, jeg tenker ikke på whataboutisme og fantasifulle sammenligninger, som heller ikke ville gjort 6. januar noe bedre. Men på Trump og hans støttespillere som var villige til å ignorere grunnloven, misbruke rettssystemet, lyve til velgerne, underkjenne det demokratiske valget og bruke vold for å fortsette å styre landet uten å være valgt av folket.

hva babler du om ? Hun har sagt at valget ble stjålet fra henne lenge etter valget. Hun har også kalt Trump “illegitimate president” mange ganger altså påstod hun at han ikke vant valget.

Om du ikke stoler på meg kan du høre henne selv her:

Hillary Clinton says the 2016 election was ‘stolen’ from her

 

Når det kommer til Kerry så blandet jeg med Al Gore :)  Kerry tapte så det sang så liten vits å lage trøbbel der..

Al Gore nektet å godta valget og først dagen etter SC avgjørelsen 12 desember (om Florida som tross alt var sykt close call) så godtok Gore resultatet. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Trumps forsøk på å hindre kongressen innsyn i hva som skjedde 6. januar mislyktes. Han ønsket å hemmeliggjøre rundt 700 dokumenter med besøkslogger til White House, notater og telefonlogger - informasjon som vanligvis gjøres åpent for innsyn.

Federal judge refuses Trump request to block Jan. 6 records
https://apnews.com/article/joe-biden-donald-trump-kayleigh-mcenany-mark-meadows-capitol-siege-0a47eb4f90e17310d6a574e6762d83a4

Sitat

A federal judge on Tuesday rejected former President Donald Trump’s request to block the release of documents to the House committee investigating the Jan. 6 Capitol riot.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Trumps forsøk på å hindre kongressen innsyn i hva som skjedde 6. januar mislyktes.

Federal judge refuses Trump request to block Jan. 6 records
https://apnews.com/article/joe-biden-donald-trump-kayleigh-mcenany-mark-meadows-capitol-siege-0a47eb4f90e17310d6a574e6762d83a4

 

Det blir spennende å se hva som ble sagt. Jeg spår at alle ord vil bli tolket på to diametralt motsatte måter, grovt sett fordelt 50/50 i USA og 90/10 i Norge.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (På 26.10.2021 den 12.51):

hva babler du om ? Hun har sagt at valget ble stjålet fra henne lenge etter valget. Hun har også kalt Trump “illegitimate president” mange ganger altså påstod hun at han ikke vant valget.

Om du ikke stoler på meg kan du høre henne selv her:

Hillary Clinton says the 2016 election was ‘stolen’ from her

 

Når det kommer til Kerry så blandet jeg med Al Gore :)  Kerry tapte så det sang så liten vits å lage trøbbel der..

Al Gore nektet å godta valget og først dagen etter SC avgjørelsen 12 desember (om Florida som tross alt var sykt close call) så godtok Gore resultatet. 

 

Forskjellen er at alle disse godtok tapet etter advokater og tellefolk hadde gjort klart resultater.

Har vært close før også med særtilstand feks Bill Clinton vs Bush tror jeg samt Al Gore som du nevner.

Forskjellen er at alle disse ønsket motstander lykke til etter at tellefolk og advokater var ferdige.

De oppførte seg ikke som en Quisling og sendte en mobb mot senatet slik at politifolk døde.

 

Valg er alltid litt som Pokerspill når det er jemt, alle satser alt men i riktig spill så aksepterer alltid taperen resultater når kortene ligger på bordet.

Trump sitt tap er som en som velter pokerbordet og skriker JUKS bare fordi han tapte... Å si at valget ble stjålet kan bety så mye.

Men Trump aksepterer rett og slett ikke resultatet og veltet spillebordet.

Endret av Gouldfan
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 11/10/2021 at 8:41 AM, knutinh said:

Det blir spennende å se hva som ble sagt. Jeg spår at alle ord vil bli tolket på to diametralt motsatte måter, grovt sett fordelt 50/50 i USA og 90/10 i Norge.

-k

Tror egentlig det blir mest spennende å se hvordan trumpistene vil forsøke å lyve om hva som faktisk ble sagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NRK hadde en dokumentar i går:

https://tv.nrk.no/program/KOID28004321/kongressen-under-angrep

Jeg synes at den greide å formidle brutaliteten som oppstår i mobben og frykten som politifolk og politikere følte. Men kanskje viktigere så viste den hvordan politifolk stort sett avstod fra å bruke dødelig makt - stikk i strid med bildet mange Nordmenn har av Amerikansk politi som testosteron-boblende gun-slingende Clint Eastwood wannabes, og også hvordan mobben på noen måter holdt igjen. F.eks ved å "levere tilbake" politimannen som de greide å snappe ut av sperringen.

Det er også opplysende å høre slagordene som mange av disse frustrerte mennene på min alder strødde rundt seg. Og samtidig naiviteten de som er intervjuet legger til grunn (i alle fall i ettertid).

-k

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 11/10/2021 at 4:59 PM, Gouldfan said:

De oppførte seg ikke som en Quisling og sendte en mobb mot senatet slik at politifolk døde.

Det ser ikke ut til at noen politifolk døde pga. protestene. 

Ashli Babbit ble riktignok henrettet..  Men hun var ikke politi, alle de andre som rapporteres drept på den dagen, døde ifølge rapportene, alle pga. naturlige årsaker ser det ut som. 😕

Det mest kjente dødsfallet, officer Snitnick døde også av heart-attack - han hadde også tidligere hatt flere strokes.. 😕

Hvorfor så mange døde av naturlige årsaker vet vi ikke - akkuratt som vi ikke vet hvor stort omfanget av valgjukset var. 😕

Kanskje tåregassen politiet brukte var litt mere volatil enn normal/vanlig tåregass dem dagem - lignende den tåregassen russerene brukte på teateret med  massevis av gissler - eller så er kanskje media litt i ivrigste laget når de forteller om dødsfall som følge av protestene, og det er ett normalt antall som døde etter en slik stor samling av folk.

Det blir uansett bare spekulasjoner; det var en protestant som døde pga. protesten, det ser ikke ut at noen politifolk døde pga. den..

Lenke til kommentar
knutinh skrev (22 timer siden):

Men kanskje viktigere så viste den hvordan politifolk stort sett avstod fra å bruke dødelig makt - stikk i strid med bildet mange Nordmenn har av Amerikansk politi som testosteron-boblende gun-slingende Clint Eastwood wannabes, og også hvordan mobben på noen måter holdt igjen.

100%. Utmerket arbeid i en ekstrem situasjon.

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (46 minutter siden):

Ja. Hvordan kan en syk mann som ham bli satt til å gjøre politi arbeid? Det er Amerika det ser du. Ingen slike hensyn tas.

Jeg kjenner ikke detaljene, men jeg tenker meg at det å være politimann i kongress-bygningen normalt ikke regnes som høy belastning, men heller handler om å betjene en metall-detektor, og å hjelpe turister å finne fram?

Når kaoset 6. januar gjorde at politiet manglet oversikt, organisering og støtte fra øverste politiske hold så er det naturlig at man bruker de folkene man har på stedet for å unngå at visepresidenten og "stortingspresidenten" blir hengt opp fra en lyktestolpe. Selv om det innebærer å sende gamle og slitne politifolk fram til barrikadene?

-k

Lenke til kommentar
1 hour ago, KongRudi said:

Hvorfor så mange døde av naturlige årsaker vet vi ikke - akkuratt som vi ikke vet hvor stort omfanget av valgjukset var. 😕

Omfanget av det såkalte valgjukset kjenner de aller fleste som har fulgt litt med: Det er overhodet ikke funnet noen form for organisert valgjuks. At enkelte fortsatt lyver om dette er ikke annet enn direkte pinlig på deres vegne.
Angriperen Ashli Babbit ble forøvrig ikke henrettet men hun ble skutt da hun fortsatte angrepet sitt ved å bryte seg inn med maga-mobben, tross gjentatte advarsler.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
graavik skrev (23 minutter siden):

...
Angriperen Ashli Babbit ble forøvrig ikke henrettet men hun ble skutt da hun fortsatte angrepet sitt ved å bryte seg inn med maga-mobben, tross gjentatte advarsler.

Den naturlige innskytelsen min når 1000-vis av opprørere bryter seg igjennom sperringer, slår undertallige politifolk med jernstenger og gir uttrykk for at de skal ta politikere som holder til bak sperringene, er å skyte og såre eller drepe så mange i front at resten gir seg.

Dette gjelder enten opprørerene er ligger til høyre eller venstre i det politiske landskapet: går du til opprør mot de folkevalgte og prøver å brøyte deg forbi politiet med vold så må du regne med å bli fengslet, slått, skadd eller drept, alt etter som hvor god kontroll politiet har over situasjonen.

Heldigvis hadde politiet på stedet bedre vurderingsevne enn meg i en slik situasjon.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, knutinh said:

Den naturlige innskytelsen min når 1000-vis av opprørere bryter seg igjennom sperringer, slår undertallige politifolk med jernstenger og gir uttrykk for at de skal ta politikere som holder til bak sperringene, er å skyte og såre eller drepe så mange i front at resten gir seg.

Dette gjelder enten opprørerene er ligger til høyre eller venstre i det politiske landskapet: går du til opprør mot de folkevalgte og prøver å brøyte deg forbi politiet med vold så må du regne med å bli fengslet, slått, skadd eller drept, alt etter som hvor god kontroll politiet har over situasjonen.

Heldigvis hadde politiet på stedet bedre vurderingsevne enn meg i en slik situasjon.

-k

Angriperen Babbit var på vei til å bryte seg inn over siste skanse så sikkerhetskontrollen/politiet hadde på det tidspunktet neppe noe annet valg enn å forsøke å stoppe mobben med skytevåpen. Heldigvis fungerte det og det utartet seg ikke videre. Jeg har ikke fulgt med etter i etterspillet av akkurat dette tilfellet, men slik jeg forstår var det aldri tvil om at vedkommende som skjøt angriperen handlet riktig.

Endret av graavik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Babbitt ble skutt da hun var i ferd med å hoppe gjennom det knuste vinduet i den siste ordentlig beskyttede døra før man kom frem til politikerne. Politiet ventet ganske lenge før de skjøt, men hadde ingen annen mulighet der enn å bruke dødelig makt for å beskytte de folkevalgte. Politiet der var veldig få, og de var presset opp i et hjørne - med tusenvis av illsinte, om ikke rabiate Trump-supportere pressende på.

Etter politiet måtte skyte Babbitt innså nok de andre i front at det var for farlig å prøve å gå gjennom den døra. Heldigvis, for hadde mobben kommet seg gjennom der tør jeg ikke en gang å tenke på hva som kunne skjedd. Flere av de var bevæpnet med stenger, kjepper og batonger og hadde vist både vilje og evne til å bruke grov vold på veien dit.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hun hadde på seg ryggsekk, en dag terrorister hadde plassert bomber, en annen tatt med brannbomber ammunisjon og skytevåpen, og hun ignorerte trusler om å bli skutt.

...

Mike Pence og hans stab var låst ute fra kontoret og dørene var låst, i følge en kilde, så han kunne ikke søke tilflukt der.

https://m.dailykos.com/stories/2021/11/9/2063310/-VP-Mike-Pence-And-Staff-Locked-Out-Of-Capitol-Offices-On-Jan-6-Access-Badges-Had-Been-Deactivated

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, knutinh said:

Jeg kjenner ikke detaljene, men jeg tenker meg at det å være politimann i kongress-bygningen normalt ikke regnes som høy belastning, men heller handler om å betjene en metall-detektor, og å hjelpe turister å finne fram?

Når kaoset 6. januar gjorde at politiet manglet oversikt, organisering og støtte fra øverste politiske hold så er det naturlig at man bruker de folkene man har på stedet for å unngå at visepresidenten og "stortingspresidenten" blir hengt opp fra en lyktestolpe. Selv om det innebærer å sende gamle og slitne politifolk fram til barrikadene?

-k

Han var i godt humør og ikke skadet i opptøyene, i.flg. broren - men fallt sammen og døde av heart-attack på politistasjonen på kvelden etter angrepet. - Grunnen til at det er det mest kjente dødsfallet er fordi media sa først at han ble slått ihjel med ett brannslukningsapparat i.flg. anonyme kilder, noe som viste seg å ikke stemme - kildsjekking er ikke nødvendig hvis det kan stille Trump-folk i dårlig lys. 

Det var familien til Snitnick som gikk ut i lokalpressa og sa at media sin versjon med brannsluknings-apparat som ble brukt til å slå han ihjel med ikke stemte. I lokal-avisa fikk dem beskjed uken det skjedde - mens resten av media ventet i 3-4 månder før de begynte å si den sanne versjonen.

Det var også en annen politimann som tok sitt eget liv som også lenge ble regnet som offer, på 6. januar, men det ble raskere oppklart, og de diktet ikke opp en voldelig historie om han.

4 hours ago, Red Frostraven said:

Hun hadde på seg ryggsekk, en dag terrorister hadde plassert bomber, en annen tatt med brannbomber ammunisjon og skytevåpen, og hun ignorerte trusler om å bli skutt.

Fra videoene jeg har sett, så ser hun ikke på han som står med pistol bak dørkarmen, før hun er oppe i dørkarmen og blir skutt..

Vansklig å finne bilde som bekrefter noe av det du sier. Vi har ikke fått se body-cam fra politimenne rundt henne, eller skytteren - av en eller annen grunn.

Første videoen jeg så var fra overvåkningskamera - og i etterkant har mediene funnet en video fra en som står 4-5 meter meter fra Ashli, og nærmere skytteren - hvor de zoomer inn på pistolen. Som gjør at det ser ut som de er mye nærmere hverandre, i motsetning til overvåkningskamera-videoen.

Og i etterkant av skytingen er det heller ingen av politimenne som ser ut til å forsøke å hjelpe henne - skytteren løper sin vei - og de fire politimenne i Swat utstyr ber opprørene trekke seg tilbake - som de gjør - untatt en person som sitter over Ashli og leverer en serviett eller noe lignende til henne, mens hun blir liggende å forsøke å hjelpe seg selv.

På den originale overvåknings-videoen kan du se at hun er i live flere minutter etter skuddet - uten at noen ser ut til at det blir gjort noe forsøk på å stoppe blødning eller noe - bortsett fra Ashli, som prøver å løfte armen opp mot halsen lenge etter hun er skutt.

 

3 hours ago, Red Frostraven said:

Mike Pence og hans stab var låst ute fra kontoret og dørene var låst, i følge en kilde, så han kunne ikke søke tilflukt der.

https://m.dailykos.com/stories/2021/11/9/2063310/-VP-Mike-Pence-And-Staff-Locked-Out-Of-Capitol-Offices-On-Jan-6-Access-Badges-Had-Been-Deactivated

Har null tro på at noe av dette er sannt - dersom det ikke er normal prosedyre at den nye visepresidenten overtar kontoret - hvis det stemmer at det er noe muffens her - hvorfor er det anonyme kilder som forteller om det?

Hvis det stemmer at de var utestengt for å hindre hans muligheter å søke tilflukt der - så kan de kanskje ansette Cyberninjas, og prøve å finne ut om alle de ansatte som styrer 'access-badgene' til visepresidentene bruker samme passord - slik som de med admin-tilgang på valgmaskinene i Arizona, tydligvis hadde.. 😕

De klarte også vistnok å finne ut hvem som overskrev databasen med hundretusen av stemmer der - med å kryssjekke tidspunktet de saboterte valgstemmene ved hjelp av overvåkningsvideo når de gjorde det, så har de personen som gjorde det på video.

Det store spørsmålet er om det skal være straffbart...

Er rimelig sikker på at de kan bruke samme fremgangsmetode her, kryssjekke når Mike Pence ble låst ute fra kontoret sitt, med overvåknings video hvem som gjorde dette, er rimelig sikker på at tilgang til og fra visepresidenten sitt kontor bør være ganske godt sikret.. 😕

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...