Gå til innhold

Trump-supportere stormer Capitol

Anbefalte innlegg

USCP har startet etterforskning av noen titalls av sine egne politifolk, mistenkt for diverse handlinger og brudd på protokoller under angrepet 6. januar. Seks stykker er permittert.

Capitol Police Suspends 6 Officers, Investigates Dozens More After Capitol Riots

Sitat

The U.S. Capitol Police has suspended six officers with pay for their actions on Jan. 6, when a pro-Trump mob attacked the U.S. Capitol in an attempt to stop the certification of President Biden's Electoral College victory, according to a department statement.

An additional 29 officers remain under investigation as part of the department's ongoing probe into the events that unfolded that day.

"The investigation into the January 6 attack remains under investigation. Our Office of Professional Responsibility is investigating the actions of 35 police officers from that day. We currently have suspended six of those officers with pay," the department said in a statement.

https://www.npr.org/sections/insurrection-at-the-capitol/2021/02/19/969441904/capitol-police-suspends-6-officers-investigates-dozens-more-after-capitol-riots

Six Capitol police officers suspended for alleged actions during riot
https://www.nbcnews.com/news/us-news/six-capitol-police-officers-suspended-alleged-actions-during-capitol-riot-n1258329

Seks flere medlemmer av Oath Keepers er nå tiltalt for litt diverse snasne saker. Medlemmer av den høyreekstreme gruppa var dagen og kvelden før angrepet sett sammen med flere av Trumps venner og allierte, deriblant Roger Stone. I tiltalen kommer det frem at de lot seg inspirere av Trumps ord, og la det til grunn for handlingene sine.

Six Individuals Affiliated with the Oath Keepers Indicted by a Federal Grand Jury for Conspiracy to Obstruct Congress on Jan. 6, 2021

Sitat

This week, six additional individuals associated with an organization known as the Oath Keepers, some of whose members were among those who forcibly entered the U.S. Capitol on January 6, 2021, were arrested and charged in federal court in the District of Columbia for conspiring to obstruct the United States Congress’s certification of the result of the 2020 U.S. Presidential Election, among other charges. (...)

In late December, the indictment alleges, Kelly Meggs wrote in a Facebook message, “Trump said It’s gonna be wild!!!!!!!  It’s gonna be wild!!!!!!!  He wants us to make it WILD that’s what he’s saying. He called us all to the Capitol and wants us to make it wild!!!  Sir Yes Sir!!!  Gentlemen we are heading to DC pack your s***!!”  He went on to state, “[W]e will have at least 50-100 OK there.”  According to the indictment, around the same time, Young allegedly arranged, for himself and others, training by a Florida company that provides firearms and combat training.

https://www.justice.gov/usao-dc/pr/six-individuals-affiliated-oath-keepers-indicted-federal-grand-jury-conspiracy-obstruct

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 2/17/2021 at 12:35 PM, scuderia said:

Man kan kanskje kritisere at hun ble skutt i halsen og at det ikke ble skutt varselskudd men hun var skyld i dette selv. 

Ja, hun hadde skyld i det selv. Amerikansk politi skyter ikke varselskudd fordi det er en tåpelig prosedyre. 
Skuddet i halsen gjorde forøvrig jobben godt - og stoppet trusselen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, debattklovn said:

Ja, hun hadde skyld i det selv. Amerikansk politi skyter ikke varselskudd fordi det er en tåpelig prosedyre. 
Skuddet i halsen gjorde forøvrig jobben godt - og stoppet trusselen. 

Godt mulig han ikke hadde så mye å sikte etter heller. Han skjøt trolig på det første som dukket opp da hun angrep, som var hode/overkropp.

Lenke til kommentar
On 2/14/2021 at 5:55 PM, Atib Azzad said:

Så du tviler ikke på det, men om det skal være så usannsynlig som du ser ut til å antyde, bør du vel redegjøre for på hvilket grunnlag du forkaster kildene jeg la med?
Leste du dem? Jeg får inntrykk av at du ikke gjorde det.
Dersom du leste dem og forkastet innholdet vil jeg gjerne vite hvorfor.
Dersom du leste dem, er det rart at du tror kritikken min går på hvorvidt politet burde gjøre jobben sin eller ikke.

Resten av avsnittet er mer eller mindre gjentagelser av tidligere spekulasjoner, med unntak av påstanden om at sommerens demonstrasjoner i en eller annen grad må legges til grunn for stormingen av capitol.
Jeg går med på at de to sakene kan ha relevans og korrelasjon, da det egentlig kun holder at stormingen av kongressen rettferdiggjøres med en slik retorikk, noe som stadig blir forsøkt.
Men dersom det skal være en meningsfull relevans må du nesten utdype hvordan du mener det henger sammen og hva det innebærer.
Dersom jeg stormer stortinget og min rasjonale for handlingen er hundreårskrigen, oppstår det en kobling mellom de to sakene, men den er ikke dermed meningsfull eller viktig.

Det spesifikke innlegget jeg mente var fruktbart for videre diskusjon var vel dette, jeg refererte til det tidligere i tråden også.

Kan du være så snill å legge ved kilder til påstandene dine, jeg er helt åpen for at det du sier stemmer, men jeg foretrekker at du underbygger det du sier, fremfor at jeg må drive å lete frem det du snakker om.
(Delvis også fordi jeg har en svært gammel data som tidvis kollapser i møte med nyhetssider, ikke at det er ditt problem, det bare gjør det ekstra frustrerende for meg å lete i blinde.)
Forklarte eller forsvarte?
Det er fremdeles ikke det samme.

Utgangspunktet for alt her er vel at du stilte spørsmål ved observasjonen din som innebar at ingen på venstresiden tok avstand fra volden som oppstod under BLM-demonstrasjonene.
Forslaget mitt går på at det kanskje er formuleringene dine som fører deg til slike ensidige oppdagelser.
At du formulerer deg på en måte som kanskje hindrer nyanse eller rom i svarene du får.
At du er sånn og sånn, i forhold til egne meninger eller andres oppfatninger av dem, er ganske tøft, men også helt irrelevant for meg.

Det var da svært så opptatte vi plutselig var blitt av nyansene mellom å "forklare" og "forsvare", da. Er det slik å forstå at denne sjenerøsiteten også strekker seg til f.eks. FrP, hvis de av en eller annen grunn skulle finne det naturlig å begynne å "forklare" hvorfor en mobb under Trumps kommando fant det nødvendig å storme en offentlig bygning? Antagelig ikke.

Rødt forsvarte. Ferdig snakka. De manet til forståelse der fordømmelse hadde vært på sin plass. Og eventuelle sympatisører av dem her inne blir nødt til å stå i det. Stå i det, eller hold kjeft. 👍

Hva angår innlegget du refererer til, så svarte jeg da vitterlig på det. 😉

Jeg tviler som sagt ikke på at det også fantes én og annen person med sympatier til f.eks. høyresiden blant de som var ute og raljerte i gatene sist sommer. På samme måte som at jeg ikke er i tvil om at det sikkert også er mulig å finne én og annen person med sympatier til f.eks. venstresiden i situasjoner hvor det hovedsakelig er høyresiden som fører an.

Men når det først og fremst er venstresiden som sokner til denne bevegelsen, og det er deres folk man ser på tv-skjermene bruke ødeleggelsene ute i gatene til å si "we mean business", så trenger man ikke være rakettforsker for å skjønne at dette var venstresidens herjinger. Og så kommer alle de på sosiale medier som forsvarer det å sette bilder i brann etc. i tillegg, da. Ingen av dem kommer fra høyresiden.

Lenkene hans har jeg ikke hverken hatt så veldig mye tid til (eller interesse av) å se så nøye på, så jeg vet ikke hva som står der, men jeg er sikker på at det som eventuelt måtte stå der brukes for alt det er verdt til å minimere venstresidens rolle under opptøyene og flytte fokus over på absolutt alle andre.

Lenke til kommentar
On 2/14/2021 at 5:37 PM, knutinh said:

Utfordringen min er at du ikke later til å ønske å lytte og ikke viser noen evne til å snakke overbevisende. Så hva skal vi bruke tiden sammen på her inne? Utveksle rants og anekdoter?

-k

Hva du skal bruke tiden din på her inne, bestemmer du selvsagt selv. Jeg droppet bare innom og la igjen noen tanker, fordi temaet interesserer meg. Hva du eller noen andre eventuelt måtte mene om hva jeg har å si, eller om dere synes at jeg snakker overbevisende eller ikke, bryr jeg meg ikke så mye om. (Det burde for så vidt ikke du heller.) Jeg er ikke her for å prøve å overbevise noen. Det har jeg sluttet med for lengst. 😄

Lenke til kommentar
On 2/15/2021 at 3:02 AM, Red Frostraven said:

Så...
Akkurat som du er villig til å holde 99.99% av demonstranter ansvarlige for hva 0.01% av menneskene som møtte opp til demonstrasjonene gjorde, så er du villig til å bruke 0.01% av mennesker som utgir seg for å være liberale -- menneskene/trollene du har sett på facebook eller fått innleggene sine spredt fra facebook via tredjeparter som kan ha klippet og limt eller produsert dette innholdet selv for likerklikk -- til å dømme alle som ikke er på høyresiden..?

...skal du virkelig la 0.01% av folk -- folk du har sett på facebook eller i ett eller annet annet forum eller sitert på twitter, dårlige meninger blandet med falskt materiale distillert til et konsentrat som ikke ligner på å være representativt for gruppen det påstås å komme fra -- definere din forståelse av 99.99%..?

Igjen så virker du å være offer for anekdotenes kraft, og brukes av internettets evne til å spre det absolutt verste som finnes i verden og farge folks meninger basert på misinformasjon.

Bare for å få noe ut av deg;
Om 10 000 mennesker i verden på venstre side støtter voldelige BLM demonstrasjoner, er det mye..?

Jeg har aldri holdt de som demonstrerte fredelig sist sommer ansvarlig for pøbelvenstres herjinger. 😉

Til det andre punktet ditt, så vil jeg bare si at jeg lar de jeg prater med på nett definere seg selv. 👍

• Liker 2
Lenke til kommentar
20 minutes ago, fivebigcities said:

Stå i det, eller hold kjeft. 👍

trenger man ikke være rakettforsker for å skjønne at dette var venstresidens herjinger. Og så kommer alle de på sosiale medier som forsvarer det å sette bilder i brann etc. i tillegg, da. Ingen av dem kommer fra høyresiden.

Lenkene hans har jeg ikke hverken hatt så veldig mye tid til (eller interesse av) å se så nøye på, så jeg vet ikke hva som står der, men jeg er sikker på at det som eventuelt måtte stå der brukes for alt det er verdt til å minimere venstresidens rolle under opptøyene og flytte fokus over på absolutt alle andre.

Okei, men hvis du ikke gidder lese kilder, vil vi vel bare gjenta oss.
Det var nemlig i kombinasjon med kildene at jeg foreslo et annet bilde enn det du har dannet deg.
Det var også det jeg refererte til når jeg etterlyste svar, alt dette andre er bare repetisjon.

Dersom FRP vil forklare årsakssammenhengen bak stormingen av capitol, er ikke det noe jeg ville hatt noe problem med.
Men det er kanskje ikke meg, som sådan, du diskuterer mot, men et vrengebilde du har konstruert av den såkalte venstresiden, med utgangspunkt i de dummeste kommentarene du har funnet på facebook og twitter, og antagelser man som regel ikke må være rakketforsker for å forstå.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Philip Grillo, leder i det republikanske partiet i Queens, NY er arrestert for å storme kongressen. Han sitter fengslet uten kausjon i New York frem til rettssak. Grillo er blant annet sett klatrende inn et knust vindu og i fight med politiet.

Queens Republican district leader arrested for taking part in U.S. Capitol siege: feds
https://www.nydailynews.com/news/crime/ny-queens-district-leader-arrest-fbi-capitol-riots-siege-trump-20210223-k2jn3yirgzg2piqddnitfcrqre-story.html?

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 timer siden):

Philip Grillo, leder i det republikanske partiet i Queens, NY er arrestert for å storme kongressen. Han sitter fengslet uten kausjon i New York frem til rettssak. Grillo er blant annet sett klatrende inn et knust vindu og i fight med politiet.

Denne er potensiellt farlig. Hvis saken er sikker og det er harde sjokkerende bevis kan mediaomtale virke, Er den myk og viser en politisk 'martyr' som viser kampvilje ved å hoppe inn et vindu er den livsfarlig. Her burde media utøve aktsomhet.

Endret av Oddvardm
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En som har vært etterlyst en stund, Thomas Webster, en pensjonert politimann fra NYPD som deltok i angrepet er arrestert etter han selv meldte seg. Han er nå tiltalt for blant annet å banke opp en politimann med et aluminiumsrør. Ifølge påtalemyndigheten var han også bevæpnet med pistol under angrepet. Bodycam-opptak skal vise Webster rope "a fucking piece of shit" og "commie mother fucker" til politimannen han slår. I en Youtube-video høres han si "send more patriots, we need some help".

Ifølge advokaten til Webster reiste han til Washington D.C. "to protest issues that Tom felt very strongly about, and was urged on by our former President".

Prosecutors say retired NYPD officer beat police officer with metal pole during US Capitol riot
https://edition.cnn.com/2021/02/23/politics/nypd-capitol-police-charges/index.html

Retired NYPD Cop Once Assigned to Secure City Hall Accused of Pipe Attack on Capitol Police
https://www.nbcnewyork.com/investigations/retired-nypd-cop-once-assigned-to-secure-city-hall-charged-in-pipe-attack-on-capitol-police-officials/2904889/

Ex-NYPD cop charged in pole attack on police officer during Capitol riot
https://eu.lohud.com/story/news/2021/02/23/ex-nypd-cop-thomas-webster-flag-pole-attack-capitol-riot/4562716001/

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
xRun skrev (18 timer siden):

Live nå:

Første høring i senatet om stormingen av Capitol 6. januar.

Live i nyhetskanaler og på nett:

Hvordan skal man noensinne få tatt et oppgjør med dette når enkelte republikanske senatorer som Johnson og Hawley i denne høringen sprer ytterligere konspirasjonsteorier om at det var antifa og ikke Trump-supportere som angrep, og kaller voldelige angripere for "festive"? At politiet overreagerte med motstanden, at det var politiets feil? Under et voldelig angrep på landets lovgivende forsamling..? Det Sen. Ron Johnson driver med er helt ute, og det er så trist at det får stå uimotsagt av de andre republikanerne.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Hvordan skal man noensinne få tatt et oppgjør med dette når enkelte republikanske senatorer som Johnson og Hawley i denne høringen sprer ytterligere konspirasjonsteorier om at det var antifa og ikke Trump-supportere som angrep, og kaller voldelige angripere for "festive"? At politiet overreagerte med motstanden, at det var politiets feil? Under et voldelig angrep på landets lovgivende forsamling..? Det Sen. Ron Johnson driver med er helt ute, og det er så trist at det får stå uimotsagt av de andre republikanerne.

Det var festive folk på rallyen som hadde ingen peiling på hva som skulle foregå.  Jeg så flere intervjuer som reflekterer dette

Desverre så gjør republikanere hva demokratene gjør, de reflekterer deres stemmernes meninger.  Det er helt mulig for er demokrati å bli baserte på løgn

Det er som narkotika problemet, du eliminerer aldri selgerne så lenge det finnes mange kunder.  Kundene må overbevises at det er galt

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar
3 hours ago, Snikpellik said:

Hvordan skal man noensinne få tatt et oppgjør med dette når enkelte republikanske senatorer som Johnson og Hawley i denne høringen sprer ytterligere konspirasjonsteorier om at det var antifa og ikke Trump-supportere som angrep, og kaller voldelige angripere for "festive"?

Hvor har du dette fra?

Lenke til kommentar
jallajall skrev (21 minutter siden):

Men det er jo ikke det de sa på høringen.

Hva er det Johnson sa da?

Johnson claimed that the “great majority” of protesters had a “jovial, friendly, earnest demeanor” and blamed the violence that turned deadly on “plainclothes militants, agent provocateurs, fake Trump protesters, and disciplined uniformed column of attackers.

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, jjkoggan said:

Hva er det Johnson sa da?

Hvertfall ikke det som er blitt raportert i msn.

Den første påstanden er noe ala «Ron Johnson is portraying the Capitol insurrection as “festive”»
Dette er åpenbart feil. Ifølge vitnesbyrden er dette stemningen som beskrives når de er på vei mot capitol, etter å ha krysset inn på Constitution Avenue fra 13th street. Fortsatt ganske langt unna Capitol og før de ankommer.

Den andre påstanden som sirkuleres er at Johnson refererte til at det "fake trump protesters" som stod bak angrepene, noe han heller ikke gjorde.

Artikkelen Johnson leste fra sier til og med ganske rett ut at disse "fake trump protestes" ikke laget bråk, men peker på bl.a. "plainclothes militants, they fit right in with the MAGA people" som begynte å havne i klammeri med politiet (noe også Johnson leste opp).

Artikkelen Johnson leste fra er her, og vedkommende bak artikkelen har brukt dagen på å tilbakevise den fremstillingen som media har gitt.

https://twitter.com/jmichaelwaller

image.png.fb6615b11f45a7b0441c11c9acd470a7.png

image.png.dd931017734109b6c24c07f1f3ec0d68.png

Endret av jallajall
Lenke til kommentar
jallajall skrev (43 minutter siden):

Hvertfall ikke det som er blitt raportert i msn.

Det som jeg vil hevde er at majoriteten av de som protesterte HADDE en jovial holdning og at de kreftene som stod bak hadde som formål å provosere frem en hendelse som kunne gi Hr Trump det påskuddet han trengte for å innføre unntakstilstand og dermed få et nyvalg satt i stand. God gammel oppskrift som har blitt gjort før mange plasser i verden. Senest i Myanmar. Det som skar seg var at militæret ikke ville spille på lag. USA har verdens beste militært personell. De så fort hva som var i ferd med å skje. Time Magazine hadde en artikkel som jeg har gjengitt, og Col Larry Wilkerson har signalisert lenge hva militæret har tenkt og gjort. Honnør til dem. Nå må de kreftene som planla dette samles inn og eksponeres/straffes. Lederen av 'Proud Boys' kan se ut som å være en innfiltrør som har foret FBI med info (vet ikke helt om det stemmer, men hurra hvis det er sant). Derfor tror jeg at FBI har alt. De bygger sakene sakte men sikkert. Aldri undervurder Amerikanerne og etterretningen de har. DE vet hva som foregår. VI må sørge for at vi tenker klart og følger med. Det dere ser utfolde seg politisk er bare fronten. Det er mye som skjer som vi ikke ser. Se Paul Jay og hans reportasje od 'Det feilslåtte kupp forsøket' som jeg har lagt ut i tråden.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...