knutinh Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 Lodium skrev (1 minutt siden): Når du dreper Politiske motstandere i andre parti og i ditt eget så tror jeg vi har passert Grensen for Legitim Demokratisk virksomhet for lenge siden. Hitlers Parti fikk ikke flertall alene. Å beskrive Nazistenes vei til makten som et rent statskupp vil være å gå glipp av hvordan de utnyttet de fordelene de kunne ved demokratiet, og brukte udemokratiske virkemidler når det passet dem. Det burde være obligatorisk for demokratiske borgere å sette seg inn i Nazistenes vei til makten. -k 2 Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 3 minutes ago, knutinh said: Å beskrive Nazistenes vei til makten som et rent statskupp vil være å gå glipp av hvordan de utnyttet de fordelene de kunne ved demokratiet, og brukte udemokratiske virkemidler når det passet dem. Det burde være obligatorisk for demokratiske borgere å sette seg inn i Nazistenes vei til makten. -k Du kan kalle det legitimt så mye du vil. Jeg står på mitt og mener det ble brukt illegitime metoder som ikke var særlig demokratiske nesten fra første stund. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 (endret) Lodium skrev (5 minutter siden): Du kan kalle det legitimt så mye du vil. Jeg står på mitt og mener det ble brukt illegitime metoder som ikke var særlig demokratiske nesten fra første stund. Det ble brukt illegitime metoder helt fra starten. Det er ikke uforenlig med at nazistene trådde inn og ut av demokratiske begrensninger ettersom det passet dem, og for å gi regimet et snev av legitimitet som man ikke får ved et rent maktbasert statskupp. I disse dager så tror jeg at det er relevant å kjenne igjen trekkene. -k Endret 28. januar 2021 av knutinh 1 Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 Just now, knutinh said: Det virker nesten som om du ikke leser hva jeg skriver men er her bare for å krangle? Hva ønsker du å oppnå ved din deltagelse? -k Igjen å forby politiske partier er ikke noe særlig demokratisk Hele poenget med ett demokrati er jo også å lytte til mindretallet selv om det ikke altid betyr at du vedtar politikk mindretallet ønsker seg. Men du står selfølgelig helt fritt til å mene at dette beskrevet nå nettopp var en legitim demokratisk metode. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 (endret) Lodium skrev (5 minutter siden): Men du står selfølgelig helt fritt til å mene at dette beskrevet nå nettopp var en legitim demokratisk metode. Å tillegge debattanter falske ståsteder vitner om dårlig folkeskikk. Det hadde vært fint om du kunne slutte med det. -k Endret 28. januar 2021 av knutinh 1 Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 Nazistene mislyktes første gang de prøvde (Ølhall-kuppet til Hitler og Ludendorff i 1923). Av det lærte de at de måtte bruke det demokratiske systemet...og det gjorde de forsåvidt, men vha skitne metoder. Da de først hadde en viss velgermasse bak seg, var det som en dørselger som får foten i dørsprekken, og metodene ble udemokratiske i stadig økende grad. Nå har DT og hans beundrere mislykkes i første omgang. Hvis GOP bare lar dette passere, blir det ikke lett å stoppe dem i neste runde. 3 Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 (endret) 15 minutes ago, knutinh said: Å tillegge debattanter falske ståsteder vitner om dårlig folkeskikk. Vær vennlig å skjerp deg. -k Man kan ikke trå ut og inn av ett demokrati og si at dette gir en ett snev av legitimitet Enten er man ett demokrati og følger dettes prinsipper eller så lar man være. En Svindler som svindler av og til vil alltid være en svindler selv om han bare svindler når det passer han. Ellers gir du jo Svindleren legimitet bare på bakgrunn av at han vært ærlig noen få ganger og hva slags samfunn hadde vi fått da? Jeg glemte faktiskt det første forsøket også som SilverShaded nevnte Endret 28. januar 2021 av Lodium Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 Lodium skrev (1 minutt siden): Ellers gir du jo Svindleren legimitet bare på bakgrunn av at han vært ærlig noen få ganger og hva slags samfunn hadde vi fått da? En svindler som gir pengene til gode formål halvparten av tiden kan være vanskeligere å oppdage enn en som alltid tar pengene selv. Derfor er det relevant at nazistene brukte en kombinasjon av legale og illegale midler. Det betyr ikke at jeg anser nazistene som legitime ledere av Tyskland, men at jeg anser min beskrivelse av deres vei til makten som mer relevant enn din. -k 1 Lenke til kommentar
Pallehysa Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 (endret) Lindsey Graham er i full sving med å måke dritt for golf kompisen sin: Tenk at dette er samme mannen som stemte for Bill Clintons riksrett, fordi Clinton løy om ein blowjob. Og om nåke er ein fare for demokratiet, må det da være Trumpistene som stormer Capitol, og vil drepe folkevalgte fordi Trump og Graham sjøl, bærer vatn for konspirasjonsteorier, og nekter å vedgå nederlag i eit demokratisk valg. Og at riksretten er grunnlovstridig, fordi det er snakk om ein eks-president, er tøv. Dette har allerede blitt gjort i historien, i henhold til grunnlova. Endret 28. januar 2021 av Pallehysa 4 Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 (endret) 11 minutes ago, knutinh said: En svindler som gir pengene til gode formål halvparten av tiden kan være vanskeligere å oppdage enn en som alltid tar pengene selv. Derfor er det relevant at nazistene brukte en kombinasjon av legale og illegale midler. Det betyr ikke at jeg anser nazistene som legitime ledere av Tyskland, men at jeg anser min beskrivelse av deres vei til makten som mer relevant enn din. -k Nå handler det jo ikke om svindleren gir bort penger eller prøver å skjule seg ved å bestikke noen hvis går den retningen i diskusjonen her Svindleren vil fortsatt være illegetim og gjøre illigetime metoder dersom vi følger demokratiske spilleregler Poenget er ikke de få gangene han altså gjør noe bra med mindre han er tatt og har sonet for forbrytelsen sin da og til og med prøver å betale tilbake det han har svindlet til seg men det er jo en annen samtale. Endret 28. januar 2021 av Lodium Lenke til kommentar
fivebigcities Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 23 hours ago, Red Frostraven said: Kilder takk. Beskrivelser av arrestasjoner, omfang, og alvorlighet. Få gjerne med deg utøverene sin politiske motivasjon -- for meg bekjent stod ytterste høyre og politiet for en majoritet av volden og dødsfallene -- selv om det var 20 millioner som protestere for borgerrettigheter, og bare noen tusen som protesterte mot å gi fargede samme rettigheter til rettsvern og lik behandling som hvite. Det er ikke alt man trenger kilder på, da. Som for eksempel på at jorden roterer rundt sin egen akse, at etter våren så kommer sommeren, at nettene er mørkere enn dagene, at Carole Baskin drepte ektemannen sin eller at folk som møter opp på en demonstrasjon mobilisert av venstresiden, hvor de tross alt bærer bannere med politiske budskap, roper slagord og lager kvalm, tilhører venstresiden. Eller har du tenkt å begynne å be om kilder på bråkmakeres politiske tilhørighet når noen bruker en demonstrasjon mobilisert av ytre høyre, hvor ting (som i sommer) kommer ute av kontroll, til å bemerke høyresidens voldelige tendenser, også? Det kan jo tenkes at akkurat de personene som er fysisk aggressive, begår omfattende hærverk og som slåss med politiet, ikke bryr seg om noen av ytre høyres saker, og kun motiveres av å få lov til å være med på å hausse opp stemningen, vet du. 😉 Når dette i tillegg forsterkes av at absolutt alle apologetene deres i sosiale medier alle sympatiserer med venstresiden, jeg har som jeg har fortalt tidligere i denne tråden enda til gode å møte én person fra høyresiden som har tatt handlingene til bråkmakerne som var ute og lagde kaos i gatene forrige sommer i forsvar, er det da noe å diskutere? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 (endret) ...og denne opplevelsen av du kjenner folks politiske tilhørighet på basert på utseende alene, har det vart lenge..? Helt konkret, ser du noen fra den politiske venstresiden på dette bildet..? Hva med den politiske høyresiden..? Endret 28. januar 2021 av Red Frostraven 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 28. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2021 Enda en politimann som var på jobb i kongressen under angrepet har begått selvmord. Sju personer som var tilstede er nå døde. Ifølge politiet er angrepet relatert/årsak til selvmordene blant politifolk. Second police officer died by suicide following Capitol attack A second police officer who responded to the violent insurrection that rocked the Capitol Building on Jan. 6 has died by suicide, according to testimony obtained by POLITICO. Acting Metropolitan Police Chief Robert Contee told House appropriators during a closed-door session on Tuesday that Jeffrey Smith, a D.C. Police officer, and Capitol Police Officer Howard Liebengood both “took their own lives in the aftermath of that battle.” https://www.politico.com/news/2021/01/27/second-officer-suicide-following-capitol-riot-463123 Minst 140 politifolk ble skadd, noen hardt skadd. Flere ligger fortsatt på sykehus med alvorlige skader. 4 Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 (endret) Snikpellik skrev (5 timer siden): Enda en politimann som var på jobb i kongressen under angrepet har begått selvmord. Sju personer som var tilstede er nå døde. Ifølge politiet er angrepet relatert/årsak til selvmordene blant politifolk. Politiet sier ting som ikke er sant. En person som begår selvmord er ingen ansvarlig for. Derfor heter det SELVMORD! Om hendelsene var en medvirkende faktor kan så være. Endret 28. januar 2021 av Oddvardm 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 29. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2021 Oddvardm skrev (1 time siden): Politiet sier ting som ikke er sant. En person som begår selvmord er ingen ansvarlig for. Derfor heter det SELVMORD! Om hendelsene var en medvirkende faktor kan så være. Altså... så klart er det sånn. Men politiet har da tydeligvis indikasjoner på at selvmordene har en sammenheng med hendelsene ettersom de sier det utad. Det sier om ikke annet kanskje noe om alvoret og presset noen av politifolkene ble utsatt for den dagen, og tiden etterpå. Uten at vi skal spekulere i årsakene på individ-nivå. 3 Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 (endret) On 1/6/2021 at 8:57 PM, Pallehysa said: På kva måte er det å storme ein føderal bygning med landets høgste ledere ikkje alvorlig nok for deg? Hjelpes for nåke patetisk ræl du klarer å spy ut. Eller at han har en annen mening enn deg og atutomatisk ikke går i samme saueflokk som andre er det morsomt å si bææ? Alle demonstrantene stormet ikke bygningen så jeg syns folk skal slutte å skylde på alle demonstrantene... Men vent litt Det gjelder hvist bare BLM demonstranter. Dette er en mer reflektert video over blm, Trump, systematisk rasisme argument vås som diskuteres i disse dager. Men han er muligens ikke svart nok som svarer på interjuet/diskusjonen Glenn Loury, the Merton P. Stoltz Professor of the Social Sciences and Professor of Economics at Brown University. They discuss the current political, social and economic issues facing the US, and the Western world more broadly, including the Black Lives Matter movement, the popular idea of 'systemic racism', the upcoming 2020 U.S. election and more. Prof. Glenn Loury | Systemic Racism, Trump and BLM - YouTube Endret 29. januar 2021 av Lodium Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 Oddvardm skrev (9 timer siden): Politiet sier ting som ikke er sant. En person som begår selvmord er ingen ansvarlig for. Derfor heter det SELVMORD! Om hendelsene var en medvirkende faktor kan så være. Selvmordene er nok en direkte konsekvens av det som skjedde den dagen. Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 Omnia vincit amor skrev (20 minutter siden): Selvmordene er nok en direkte konsekvens av det som skjedde den dagen. Absolutt ikke. Det har ligget andre ting latent som kanskje ble trigget, men aldri i livet var det grunnen. Utløsende faktor kanskje, men ikke grunnen. Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 29. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2021 (endret) Oddvardm skrev (3 minutter siden): Absolutt ikke. Det har ligget andre ting latent som kanskje ble trigget, men aldri i livet var det grunnen. Utløsende faktor kanskje, men ikke grunnen. Godt at du sitter på fasit og har alle faktaene rundt akkurat dette. Du kan ikke vite, det kan være som du sier, det kan være helt motsatt eller midt i mellom. Men du vet ikke, så det blir ren spekulasjon. Endret 29. januar 2021 av Snikpellik 5 Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 Snikpellik skrev (1 minutt siden): Godt at du sitter på fasit og har alle faktaene rundt akkurat dette. Du kan ikke vite, det kan være som du sier, det kan være helt motsatt eller midt i mellom. Men du vet ikke, så det blir ren spekulasjon. Da stiller vi likt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå