SilverShaded Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 Den amerikanske straffeloven er veldig fokusert på 'intent'...altså, hva var vedkommendes hensikt med å gjøre det han gjorde ? I dette tilfellet vil jeg si at fyren som sees på bildet "taking a stand" både må ha forstått på forhånd at han ville bli delaktig i noe som ville føre til vold, og at han må ha sett at han ble delaktig i vold mens angrepet pågikk. Likevel deltok han. Det taler ikke til hans fordel. Straffeutmålingen vil nok ta hensyn til det hvis han har et rent rulleblad. 1 Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 xRun skrev (1 time siden): Ingen her har hevdet at han kastes i Guantanamo, eller får flere 10-år i fengsel. Det er ikke hva terrordefinisjonen gjør, som du allerede har fått forklart av flere personer i flere tråder. Skyldspørsmål og straffeutmåling avgjøres i de aller fleste tilfeller iht. regler og lover for dette, noe de fleste her inne allerede er innforstått med. xRun. Det jeg vil sette søkelyset på er hva hva skade raske avgjørelser i etterkant av sjokk hendelser kan gjøre. Hvorfor holder du på å belære meg og tilordne meg bevggrunner som jeg ikke har? Det kan tenkes at jeg har helt andre formål med mine innlegg enn det du har. Ikke for å være respektløs, men det er det debatt er. Meningsbrytning. 1 Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 SilverShaded skrev (1 time siden): Den amerikanske straffeloven er veldig fokusert på 'intent'...altså, hva var vedkommendes hensikt med å gjøre det han gjorde ? I dette tilfellet vil jeg si at fyren som sees på bildet "taking a stand" både må ha forstått på forhånd at han ville bli delaktig i noe som ville føre til vold, og at han må ha sett at han ble delaktig i vold mens angrepet pågikk. Likevel deltok han. Det taler ikke til hans fordel. Straffeutmålingen vil nok ta hensyn til det hvis han har et rent rulleblad. 100% Lenke til kommentar
afterall Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 Galskapen i kommentarfeltene på Resett fortsetter den: "Ligner ikke dette veldig på Hitler sin Jødeutryddelse 3 mill Twitter konto er stengt" At Twitter som et privat firma med retningslinjer stenger kontoer blir altså sammenlignet med folkemord på jødene. https://resett.no/2021/01/13/betalingsgiganten-stripe-nekter-trump-kampanjen-a-motta-donasjoner/ Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 (endret) Red Frostraven skrev (1 time siden): Personlig, sannsynligvis ikke. All den tid han muligens ikke var klar over intensjonen til sine medsammensvorne. Han hjalp derimot terrorister. Å marsjere inn i en offentlig bygning som er bevoktet av politiet, hvor politiets sperringer har gitt etter, hvor man bør ha hørt messing med "hang Pence" og sett temmelig ekstreme skikkelser med gassmasker og ymse våpen på vei inn, i en bygning som inneholder demokratisk valgte politikere som er tildels fiende-forklart av gjengen man marsjerer med og lederen deres er alvorlig. En rettssak vil etablere om det finnes formildende og forverrende omstendigheter. At han stjeler en talestol og figurerer på fjasete bilder er naivt men ikke noe som burde gi lang fengselsstraff i seg selv. Hvis han har brukt vold eller planlagt handlinger mot de folkevalgte så er det forverrende. Sitat Republikanske senatorer har ikke bare fortalt folk om hvor Nancy Pelosi var -- de har også gitt terrorister guidede turer inni capitol, i følge en demokratisk folkevalgt: https://eu.northjersey.com/story/news/politics/2021/01/12/mikie-sherrill-pro-trump-rioters-got-tour-congress-members/6648386002/ Det er forskrekkelig og burde (med min begresende kunnskap om handlingen) straffes på lik linje med bakmenn som ordner logistikk og finanser for Bin Laden. -k Endret 13. januar 2021 av knutinh Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 knutinh skrev (1 minutt siden): Å marsjere inn i en offentlig bygning som er bevoktet av politiet, hvor politiets sperringer har gitt etter, hvor man bør ha hørt messing med "hang Pence" og sett temmelig ekstreme skikkelser med gassmasker og ymse våpen på vei inn, i en bygning som inneholder demokratisk valgte politikere som er tildels fiende-forklart av gjengen man marsjerer med og lederen deres er alvorlig. En rettssak vil etablere om det finnes formildende og forverrende omstendigheter. At han stjeler en talestol og figurerer på fjasete bilder er naivt men ikke noe som burde gi lang fengselsstraff i seg selv. Det er forskrekkelig og burde (med min begresende kunnskap om handlingen) straffes på lik linje med bakmenn som ordner logistikk og finanser for Bin Laden. -k yep Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 knutinh skrev (3 minutter siden): Å marsjere inn i en offentlig bygning som er bevoktet av politiet, hvor politiets sperringer har gitt etter, hvor man bør ha hørt messing med "hang Pence" og sett temmelig ekstreme skikkelser med gassmasker og ymse våpen på vei inn, i en bygning som inneholder demokratisk valgte politikere som er tildels fiende-forklart av gjengen man marsjerer med og lederen deres er alvorlig. La oss heller ikke glemme at de satt opp en galge utenfor kongressen: Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 (endret) Jeg regner med at den var mer symbolsk -- og at de ville blitt hengt fra steinrekkverket utenfor, eller, mer sannsylig, skutt / slått i hjel på stedet, på grunn av adrenalin og redsel for at de skal møte politi som stormer bygningen, og fordi de ikke var like mange terrorister som møtte opp som de håpet på. Sikkert mange av de som hadde tenkt å drepe politikere som hadde glemt å skru av kaffetrakterene sine eller latt kjøleskapsdøren stå åpen, eller ble ringt av barnepasserene og måtte gå hjem. Endret 13. januar 2021 av Red Frostraven Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 Red Frostraven skrev (1 minutt siden): Jeg regner med at den var mer symbolsk -- og at de ville blitt hengt fra steinrekkverket utenfor, eller, mer sannsylig, skutt / slått i hjel på stedet, på grunn av adrenalin og redsel for at de skal møte politi som stormer bygningen, og fordi de ikke var like mange terrorister som møtte opp som de håpet på. Sikkert mange av de som hadde tenkt å drepe politikere som hadde glemt å skru av kaffetrakterene sine eller latt kjøleskapsdøren stå åpen, eller ble ringt av barnepasserene og måtte gå hjem. Ja, det var nok symbolsk men det viser jo hva disse folkene var ute etter. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 Det finnes vel ikke særlig klarere dødstrussel. Hadde ikke sett det bildet før. 2 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 (endret) Omnia vincit amor skrev (9 minutter siden): Ja, det var nok symbolsk men det viser jo hva disse folkene var ute etter. Jeg tror at når man lefler med ord og symboler (som Trump, hans håndlangere og høyre-ekstreme har gjort i denne saken) så er det en glidende overgang fra overdrivelser, løgner, fiendebilder, ønske om å ta fienden, snakke om å ta fienden, og å faktisk ta fienden. Når tusenvis av mennesker marsjerer mot "fienden" så eskalerer fort ordene og etterhvert handlingene. Forbausende få stopper opp og tenker med seg selv "nå krysset vi linjen, nå drar jeg hjem". Det er heller en kniving om å være den som tøyer den lengst, og sånn egger man opp hverandre. Ledere som "bare bruker ord" har derfor et spesielt ansvar når mange ser opp til dem. Selv om du bare sier at "de er fienden", "vi skal ta dem" og "slåss for saken" i vage vendinger uten å oppgi eksakt dato eller voldsmetode. -k Endret 13. januar 2021 av knutinh 2 1 Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 knutinh skrev (1 minutt siden): Ledere som "bare bruker ord" har derfor et spesielt ansvar når mange ser opp til dem. Selv om du bare sier at "de er fienden", "vi skal ta dem" og "slåss for saken" i vage vendinger uten å oppgi eksakt dato eller voldsmetode. Yep. FYI: Sjekk bildet av galgen. Mer bestemt tverrstokken venstre hjørne hvor den ligger på stenderen. 😁 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 (endret) "New York, my town ..." - sa Trump på The Apprentice ... nå bryter New York alle forbindelser med Trump Organization Sitat New York City will terminate business contracts with President Donald Trump after last week’s insurrection at the U.S. Capitol, Mayor Bill de Blasio announced Wednesday. The Trump Organization is under city contract to operate the two ice rinks and a carousel in Central Park as well as a golf course in the Bronx. The Trump Organization profits about $17 million a year from those sites, de Blasio said. “I’m here to announce that the city of New York is severing all contracts with the Trump Organization,” de Blasio said. It is the latest example of how the Jan. 6 breach by violent Trump supporters is impacting the Republican president’s business interests. Endret 13. januar 2021 av 0laf 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 Mon tro hva som hadde skjedd dersom galingene som brøt seg inn, faktisk fikk tak i Mike Pence og mobben hadde hauset hverandre opp og noen hadde gått litt lengre enn andre. Ting går fort mer ut av kontroll enn det som var intensjonen. "Vi skulle bare skremme han litt" og "ja, jeg la løkka om halsen, men det var ikke meg som sparket unna beina, det var jo ikke meningen" .. Liten tvil om at Pence fort kunne havnet i livsfare dersom ting hadde skjedd i en litt annen rekkefølge, Pence ikke hadde klart å rømme osv. At det endte med bare 5 dødsfall og ingen kongressmedlemmer ble fysisk skadet er bare flaks. 3 Lenke til kommentar
xRun Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 Live nå: Avstemming i Huset om vedtak om å å sikte Trump for riksrett (impeachment) etter angrepet på Capitol forrige uke. Debatt i forkant av avstemming. Direktesendt i nyhetskanaler og på nett: Alternativ stream: Spoiler 2 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 13. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2021 (endret) New York City avslutter all forretningsvirksomhet med Trump. EDIT: Var nevnt over ja Endret 13. januar 2021 av Snikpellik 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 1 hour ago, Oddvardm said: Yep. FYI: Sjekk bildet av galgen. Mer bestemt tverrstokken venstre hjørne hvor den ligger på stenderen. 😁 Jeg synes "knuten" så så voldsomt tykk ut i forhold til tykkelsen på tauet. Er det en jukseløkke eller noe? Lenke til kommentar
Pallehysa Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 Oddvardm skrev (3 timer siden): Skal en far til 5 med et rent rulleblad kastes i fengsel i 20 år? Ikke etter min mening. Usikker på kva du vil fram til med å nevne reint rulleblad, og kor mange unger personen har. Det er lovbruddet som dikterer straffen i første omgang. At eit reint rulleblad kan være formildende, er mulig, men igjen avhengig av alvorligheitsgraden av lovbruddet. At personen har 5 unger, kan eg ikkje sjå på som relevant i henhold til Capitol stormingen. 2 Lenke til kommentar
Pallehysa Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 Omnia vincit amor skrev (1 time siden): La oss heller ikke glemme at de satt opp en galge utenfor kongressen: Kan vertfall slå fast at ein tømrer var personen vertfall ikkje. Galgen er like vaklende som Lindsey Graham Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 Pallehysa skrev (2 minutter siden): Kan vertfall slå fast at ein tømrer var personen vertfall ikkje. Galgen er like vaklende som Lindsey Graham For all del, jeg la merke til det og. Men det er symbolet det viser som er det viktige. Ikke at det er som et korthus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå