Gå til innhold

Trump-supportere stormer Capitol


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (3 minutter siden):

Er det en av de to delene som setter en stopper for det, eller begge? Stopper det av praktiske eller juridiske grunner?

Se bort fra tilfellet Trump et øyeblikk: Kan USA juridisk og praktisk velge å utlevere en person de ønsker utlevert, f.eks en Amerika-Iraner de ikke vil ha i landet sitt lengre av en eller annen grunn?

Alle slags amerikanere kan utleveres avhengig av avtalene mellom USA og det andre landet og andre kompliserte juridiske faktorer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Red Frostraven skrev (6 minutter siden):

Crowdstrike sin manglende tilgang på etterretning ble misbrukt av ytterste høyre, som forhørte dem i stedet for FBI/CIA nettopp fordi de gjennom Crowdstrike kunne tilbakevise påstander om delaktighet og samarbeid med Russland, som de gjennom å forhøre CIA/FBI ville få et annet resultat enn er ønsket.

Hvor er bevisene Red? Legg dem frem du.

Lenke til kommentar
xRun skrev (15 minutter siden):

Old news, og rep. Jordan prøvde bla. å promotere en falsk ekvivalens mellom det og angrepet på Capitol, etter at han var bedt om å bare svare på spørsmål om Biden vant valget, slik at folk kan høre ham si det. Han var litt off topic han også.
Vi ser forøvrig hva som foregår, mange her har fulgt godt med i timen, sir. Vi så i 2017 hva de gjorde i 2017. Du trenger ikke å anta det motsatte.

Jeg ville gjerne sett Hr Jordan rullet i fjær og tjære. Jeg forsvarer ikke ham eller de vanvittige Republikanerne. Men jeg vil advare mot å gi Demokratene (eller hvem som helst) fripass.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Oddvardm skrev (11 minutter siden):

Da må du lese tilsvaret mitt. Der ga jeg en referanse til Britisk rettsak som to Russiske forretningsmenn reiste mot Hr Steele.

Bare sånn at det er sagt: om du ønsker å bli tatt seriøst så er ikke Fox News et sted å ta kilder fra. Da vil ingen ta deg seriøst. 

Lenke til kommentar

Flere medier melder at kongressmedlemmer skal ha blitt briefet om spesifikke trusler lignende angrepet på Capitol, men mer organisert.
Jeg postet innlegg om noe av dette tidligere i dag, og det er allerede kjent at FBI skal ha varslet om planer om aksjoner i alle 50 stater + DC. Det har kommet litt flere detaljer om hva kongressmedlemmene ble briefet om.

Lawmakers briefed on 'horrifying,' 'chilling' security threats ahead of inauguration
https://thehill.com/homenews/house/533805-lawmakers-briefed-on-security-threats-ahead-of-inauguration

Sitat

Rep. Conor Lamb (D-Pa.) said during an interview Tuesday on CNN’s “New Day” that one of the plots involved pro-Trump radicals trying to surround the Capitol to prevent any Democrat from entering. 

"They were talking about 4,000 armed 'patriots' to surround the Capitol and prevent any Democrat from going in," Lamb said. "They have published rules of engagement, meaning when you shoot and when you don't. So this is an organized group that has a plan. They are committed to doing what they're doing because I think in their minds, you know, they are patriots and they're talking about 1776 and so this is now a contest of wills."

"We are not negotiating with or reasoning with these people. They have to be prosecuted. They have to be stopped. And unfortunately, that includes the president, which is why he needs to be impeached and removed from office,” Lamb added. 

 

New terror threat points to plot to surround Capitol, lawmaker says [video]
https://edition.cnn.com/2021/01/12/politics/congress-briefing-us-capitol-threats/index.html

 

Endret av xRun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hedonism skrev (3 minutter siden):

Jeg så bort i fra Trump. Rettssystemet åpner ikke for å utlevere amerikanske statsborgere uten at det foreligger en utleveringsavtale. Og når det ikke en gang finnes diplomatiske forbindelser til Iran så vil ikke dette kunne komme på plass. Så det er juridiske og praktiske grunner til at dette ikke vil kunne finne sted.

Iran har en policy om å ikke holde samtaler med USA på noen nivå per i dag og dermed vil ikke et slik scenario være realistisk med mindre dette endrer seg.

Edit: En iraner kan selvsagt utvises om vedkommende har dom på seg i USA men ikke etter forespørsel fra Iran slik de diplomatiske relasjonene er per i dag siden Iran i teorien ikke prater med USA og dermed ikke kan etterspørre vedkommende. En amerikansk-iraner kan ikke utleveres om vedkommende har amerikansk statsborgerskap.

Jeg er rimelig sikker på at Iran hadde snudd på femøringen, tatt kontakt umiddelbart og viftet med utleveringsavtale-papirene dersom USA hadde hintet om at de ikke utelukker utlevering av Trump. (ok, nå bragte jeg tilbake Trump igjen). Med andre ord jeg ser ikke helt de store juridiske eller praktiske hindrene for tilfellet Trump.

Norge har prinsippfasthet mot utelveringer som kan medføre livsfare, inkludert dødsstraff. Det har åpenbart ikke USA ettersom de praktiserer dødsstraff selv i mange stater.

Hvor vil jeg med spørsmålet? - Egentlig bare litt underholdende hypotetisk tankegymnastikk. Tror ikke det har noen bruksverdi.

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (21 minutter siden):

Hvor er bevisene Red? Legg dem frem du.

https://www.forbes.com/sites/rachelsandler/2019/09/26/the-crowdstrike-conspiracy-heres-why-trump-keeps-referencing-the-cybersecurity-firm/

Ville lagt dette i en annen tråd om det gikk an å kopiere sitater på mobil.

Misinformasjon må bare ikke gå stå uimotsagt, det er slik et sprer seg. Moderatorer må gjerne flytte til en relevant tråd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 minutter siden):

Jeg er rimelig sikker på at Iran hadde snudd på femøringen, tatt kontakt umiddelbart og viftet med utleveringsavtale-papirene dersom USA hadde hintet om at de ikke utelukker utlevering av Trump. (ok, nå bragte jeg tilbake Trump igjen). Med andre ord jeg ser ikke helt de store juridiske eller praktiske hindrene for tilfellet Trump.

 

Det har jeg ingen tro på at USA ville gått med på under noen omstendigheter. Men det blir som du sier bare hypotetisk tankegymnastikk.

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (10 minutter siden):

https://www.forbes.com/sites/rachelsandler/2019/09/26/the-crowdstrike-conspiracy-heres-why-trump-keeps-referencing-the-cybersecurity-firm/

Ville lagt dette i en annen tråd om det gikk an å kopiere sitater på mobil.

Misinformasjon må bare ikke gå stå uimotsagt, det er slik et sprer seg. Moderatorer må gjerne flytte til en relevant tråd.

Hva mener du? Mener du at jeg kommer med disinformasjon?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Jeg er rimelig sikker på at Iran hadde snudd på femøringen, tatt kontakt umiddelbart og viftet med utleveringsavtale-papirene dersom USA hadde hintet om at de ikke utelukker utlevering av Trump. (ok, nå bragte jeg tilbake Trump igjen). Med andre ord jeg ser ikke helt de store juridiske eller praktiske hindrene for tilfellet Trump.

Norge har prinsippfasthet mot utelveringer som kan medføre livsfare, inkludert dødsstraff. Det har åpenbart ikke USA ettersom de praktiserer dødsstraff selv i mange stater.

Hvor vil jeg med spørsmålet? - Egentlig bare litt underholdende hypotetisk tankegymnastikk. Tror ikke det har noen bruksverdi.

Iran kanskje ville ønske en utleveringsavtale, men det blir ingen enkle avtaler mellom landene uten å inkludere viktigere saker.  Selv om det hadde vært et godt forhold mellom landene ville USA aldri utlevere en amerikaner til et land uten et vestlig rettsystemet som respekterer menneskerettigheter.

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (8 minutter siden):

Iran kanskje ville ønske en utleveringsavtale, men det blir ingen enkle avtaler mellom landene uten å inkludere viktigere saker.  Selv om det hadde vært et godt forhold mellom landene ville USA aldri utlevere en amerikaner til et land uten et vestlig rettsystemet som respekterer menneskerettigheter.

 - som om USA selv respekterer menneskerettigheter - Dagens :lol:

Lenke til kommentar

Live nå:

Pressekonferanse med Sen. Schumer hvor han ber om at personer som er identifisert fra angrepet på Capitol settes på no-fly lister i respons til trusler om mer vold i DC. Han skal ha blitt briefet om planer om terrorhandlinger de nærmeste dagene og frem mot innsettelsen 20. januar.
Her kommenterer han også Trumps uttalelser tidligere i dag vedr. angrepet på Capitol.

Direkte nå i nyhetskanaler og på nett:

 

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Guantanamo, tortur, straff uten dom, ingen rettsstat for varslere, dødsstraff, en president som bestiller drap på utenlandske ministere. Trodde dette var almennkunnskap..

USA har vel rettet på Guantanamo, tortur, usikker på kva du meiner med straff uten dom, rettet på varsler situasjonen, så det er jo tydelig at dei bryr seg om menneskerettigheiter.

USA er forøvrig ein stat konstant i endring, med ulike ledere som igjen har ulike ideer, og moralsk kompass. At Trump bestiller drap på utenlandske ministere, betyr ikkje at USA som land ikkje bryr seg.

Endret av Pallehysa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...