EviLEddiE Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Med lanseringen av Windows XP, er det blitt vanskeligere for folk som fremdeles er hekta på DOS-baserte spill (selv har jeg Crusader: No Remorse/Regret, Terminator: Future Shock og Screamer, som BARE funker i DOS) å få spilt spilla sine, i og med at den gode, gamle DOS er "død". Hva med en DOS-emulator for Win2K/XP? Man kunne f.eks sette opp en virtuell PC med passende CPU-hastighet (prøvde Syndicate Wars da jeg fremdeles hadde Win98SE, gikk altfor fort på min AMD Athlon 1,5GHz) og RAM (med masse konvensjonelt minne og XMS+EMS), samt I/O-/IRQ- og DMA-adresser for et virtuelt SoundBlaster 16/AWE32 lydkort. Ja, jeg vet at VMware kan gjøre mye av det samme, men dette koster masse PENGER, $$$. Og ikke alle trenger de mange funksjonene i dette programmet. "Kan du ikke bare lage en Dual-Boot løsning med WInXP/Win98SE?" vil sikkert noen kverulanter spørre. Ikke f***. Vil ikke ha noen dual-boot som medfører enda mer tid til installasjon, oppsett og vedlikehold av OS(er). Og dessuten har jeg forlatt FAT32 forlengst til fordel for NTFS... Jeg er sikker på at en slik emulator en gang vil bli laget...hvis ikke M$ eller Creative blander seg inn! Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Du kan kjøre DOS i XP. Må leke litt med compability mode. Sette det til W95. Bruke de valga som ligger i snarveiene til DOS spillet. Finnes også noen autexec.nt og config.nt filer, tror jeg, som definerer DOS miljøet. Om det går for fort finnes endel progs som kan senke hastigheten på PC-en. F.eks MoSlo. Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Du kan prøve å høyreklikke på .exe fila til spillet og velge egenskaper, der har du en kompabilitets "tab" som du kan sette til W2000 og W95/98 Lenke til kommentar
EviLEddiE Skrevet 7. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2002 Nå snakker jeg om DOS-spill som ikke funker i Win9x-DOS, men KUN i ren DOS, og hvis man ved et lykketreff skulle få det til å funke, ville jeg ikke hatt noe lyd. DOS-spill er veldig kresne på maskinvaretilgang, vet dere... Har 2 utagbare disker med FAT32, kunne inst spillene der, og startet med diskettstasjon med nødvendige drivere (CD, lyd) og oppstartsfiler. Men jeg synes fremdeles at ideen om en DOS-emulator ikke kan avfeies som noe tøv..! [ Denne Melding var redigert av: EviLEddiE på 2002-03-07 17:57 ] Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Det finnes en lydkort emulator for Windows NT/2000/XP for emulering av lyd i DOS-programmer som heter VDMSound. dessverre vet jeg ikke om det finnes noen grafikk emulator av samme typen for VESA, DOS 3dfx eller lignende eller en komplett DOS-emulator, Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 BeeHive OS! Muwahahah! http://www.bumbleb.org DOS-bootdisk-ting. For gamers, av gamers. Lenke til kommentar
talisar Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Løsning er selvfølgelig dette: En gammel p200 (IKKE MMX) med 32mb ram , et ekte vesa lb skjermkort med 2mb ram, univbe 5.3 (woho), et soundblaster 16 asp, og et gravis ultrasound max i maskina. Dog fungerer ikke alle gamle pascal ting på en så rask pc, så du bør ha en 486dx2 66 maskin med 16mb ram og tilsvarende over også. Ingen problemer med å få kjørt noe gammel nå når jeg har disse 2 i tillegg til windows maskina mi Lenke til kommentar
EviLEddiE Skrevet 10. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2002 Quote: On 2002-03-07 18:46, the_ruthless skrev:BeeHive OS! Muwahahah!http://www.bumbleb.orgDOS-bootdisk-ting. For gamers, av gamers. Prøvde ut BeeHive OS, og må si meg ganske fornøyd (Crusader: No Regret funket kjempebra) MEN...en ting mangler. Støtte for SB16-lyd med SB Live! Må vel hente ned DOS-drivere fra nettet hvis BHOS ikke blir oppdatert... Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 10. mars 2002 Del Skrevet 10. mars 2002 Irriterer meg over det med SB16 og Live!-korta... Men sånn får det bli. Spiller ikke DOS-spill lengre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå