Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål vedr gjeldsbrev

Gjest c0f49...c07

Anbefalte innlegg

Gjest c0f49...c07

Jeg er iferd med å skrive under på et gjeldsbrev, men er usikker på to punkt og vet ikke helt hvor jeg skal henvende meg (jeg har ikke råd til egen advokat. Prosessen har holdt på i 3 år, og advokat til motpart skal ut i permisjon neste uke og vil av forståelige årsaker få saken ut av verden da vi er veldig nære en løsning.) 

Jeg er i tvil om formuleringen og jeg har fremhevet de uttrykkene jeg ikke helt forstår, eller er usikre på.  

"Dersom "lånegiver" på noe tidspunkt må innfri lånet, eksempelvis ved mislighold av lånet fra min side eller ved salg av "lånegiver" sin leilighet hvor banken har sikkerhet, forplikter jeg meg med dette til å betale tilbake summen som på det tidspunktet gjenstår på billånet, i tillegg til eventuelle kostnader dette medfører for "lånegiver"

Dersom denne situasjonen oppstår, forplikter jeg meg med dette til å undertegne et tillegg til dette gjeldsbrev, hvor nøyaktig skyldig sum fremgår. Dersom jeg ikke innen to uker medvirker til å undertegne tillegg til gjeldsbrev på oppfordring fra "lånegiver" er jeg innforstått med at skyldig sum skal anses å være kr X (nåværende saldo på billånet)."

Her er nok et punkt. Det er mye detaljer på min side, men lite på motparten sin side, og det kjenner jeg at jeg er ukomfortabel med:

"Jeg er innforstått med at dersom gjelden eller et enkelt avdrag ikke er betalt i rett tid, er hele gjeldsbeløpet forfalt til betaling, og kan inndrives uten søksmål etter reglene i tvangsfullbyrdelsesloven. Dette gjelder også inndrivelseskostnader, samt renter av disse kostnadene.

Det samme gjelder hvis det overfor meg blir tatt ut tvangsfullbyrdelse, eller jeg avgår ved døden, søker akkord, foretar skritt som i konkurstilfelle kan medføre ansvar, oppretter ektepakt eller tar fast bopel utenfor Norges grenser."

Anonymous poster hash: c0f49...c07

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest c0f49...c07

Det er nøyaktig ordlyd av det som står i gjeldsbrevet. Jeg har kun endret navnet til lånegiver.

Anonymous poster hash: c0f49...c07

Lenke til kommentar

En liten kommentar:

"Å innfri lån betyr at du nedbetaler et lån og dermed er ferdig med gjelden"

Dvs. at det er lånetager som "innfrir sitt lån" ved å betale skyldig beløp til lånegiver. Dette gjør at den første setningen ser litt missvisende ut, så sant det ikke mangler en referanse til et annet lån, som lånegiver nevnt i gjeldsbrevet har til en 3.part's lånegiver.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...