Gå til innhold

Nye elbilrekorder i humpete bilår


Anbefalte innlegg

14 hours ago, qualbeen said:

... kanskje de burde begynne å selge strøm i stedet, da?

Folk med elbil lader sjeldent på hurtigladere - men når de først gjør det, trenger de å slå ihjel 20-40 minutter. Glimrende for bensinstasjoner, som kan diske opp fristende pølser, burgere, is, brus, snop, you name it..!

 

Det kommer de til å gjøre også. Kiosk, gatekjøkken og ladepunkter vil nok eksistere, så bensinstasjoner uten bensin og diesel vil nok fortsette og eksistere.

Det jeg sikter til er tankene, pumpene og alt som hører til den infrastrukturen. Den biten vil nok få, om noen, investere i i fremtiden.

Det er ikke billig å grave ut og investere i tank/pumpeanlegg. Det er heller ikke vedlikeholdsfritt med disse anleggene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
WiiBoy skrev (2 minutter siden):

Det er ikke billig å grave ut og investere i tank/pumpeanlegg. Det er heller ikke vedlikeholdsfritt med disse anleggene.

Det er ikke behov for nye stasjoner, og de vi har nå kan vare i 50 år til

Etterhvert så kan det hende at en må fylle diesel på lastebilpumpene
Usikker på om de deler tank, eller om det er separat tank for de små pumpene

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Dubious said:

Det er ikke behov for nye stasjoner, og de vi har nå kan vare i 50 år til

Jeg har ingen ekspertise på feltet, men at et helt nytt anlegg har 50+ år i levealder uten store utbedringer tror jeg ikke noe på i det hele tatt. 
De anleggene vi har i dag, som er alt fra nye til gamle, vil ha behov for et betydelig vedlikehold for å holde i 50 år. Garantert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (29 minutter siden):

Ikke så rart at det blir manko på nyere brukte dieselbiler i distriktene. Nye biler kjøpes stort sett av folk med høy inntekt, og folk med høy inntekt bor i hovedsak i byene eller i bymessige strøk. Siden folk som bor i by eller bymessige strøk i all hovedsak velger bort diesel når de skal kjøpe ny bil blir det lite brukte dieselbiler å få kjøpt i distriktene. Og verre skal det bli, så om de fortsatt vil kjøre diesel må de nok gå over til å kjøpe nye biler eller bruktimporterte.

Her i Fredrikstad blir dieselbilene derimot stående og samle støv i bruktbilbutikkene mens elbilene forsvinner nesten før de kommer inn. 

Medianlønnen i oslo er vel den desidert lavest i landet, med stor margin.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar
2 hours ago, Dubious said:

Man kan ikke måle populariteten på biltyper i bruktmarkedet på de måten.

Dersom dieselbiler taper seg 50% i året, så vil selvfølgelig "alle" som skal kjøpe dieselbil se på brukte biler. Dersom elbiler taper seg 10% i året, så vil selvfølgelig "alle" som skal ha elbil kjøpe fabrikknye biler.

Hva som ligger bak hvert salg/kjøp i bruktmarkedet kommer an på differansen mellom ny/brukt og tilbud/etterspørsel. 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (42 minutter siden):

Jeg har ingen ekspertise på feltet, men at et helt nytt anlegg har 50+ år i levealder uten store utbedringer tror jeg ikke noe på i det hele tatt. 
De anleggene vi har i dag, som er alt fra nye til gamle, vil ha behov for et betydelig vedlikehold for å holde i 50 år. Garantert.

Du skrev tank og pumper, som vedlikeholdes hele tiden
Pumpene koster ikke allverden å bytte ut, og etterhvert som stasjoner legges ned så vil det bli masse pumper til overs

Lenke til kommentar
Bernt2 skrev (1 time siden):

Hvilke motorer brenner ren råolje? Råoljen blir raffinert, og anvendt til mer enn kun drivstoff. Det er derivater som diesel, gass og bensin som brukes i motorer. Resten går til annet bruk.

Men jo mindre bensin og diesel man produserer, jo mer av det andre kan man produsere. Det er ikke sånn at bensin og diesel er to komponenter i råolja som blir "til overs". Se f.eks. cracking og reforming. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (23 timer siden):

Medianlønnen i oslo er vel den desidert lavest i landet, med stor margin.

Pga. alle studentene, så det er ikke relevant. 

Om du ser på par uten barn ligger Oslo på toppen av alle fylkene. Ser du på par med barn 0-17 år ligger de nest øverst, kun slått av Akershus. Det er disse gruppene som kjøper mest nye biler, ikke single studenter. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...