Trestein Skrevet 10. januar 2021 Del Skrevet 10. januar 2021 Complexity skrev (2 timer siden): Software til Model 3 har jo vært månedtlig oppdatert på siden 2018 og det fungerer jo iallefall, og Model Y kjører jo samme. Så man vet hva man går til der iallefall. Har vært med å hente ut tre nye Model 3 nå. To 2019 modeller og en 2021 og alle har vært helt topp notch uten noe å klage på, men noen har jo ikke vært så heldige. Biler produsert i kina virker å være bedre, og vi kan jo håpe det også gjelder for biler som blir produsert i Tyskland. Men alt i alt virker folk veldig fornøyd. Effektivitet er absolutt viktig. Har du sett forsjellen i batteristørrelsen på disse bilene? Mach E mangler jo og varmepumpe som vil ødelegge litt i vinternorge mot Y. Imponerende den Taycan rekorden ja. Men de hadde kansje klart det enda raskere om ikke Taycan og hadde bugs i software... "Just before the team set out, the Taycan's navigation system lost track of where they were. For some reason, the car just assumed that they were in Ohio no matter what state they were actually in. The Taycan was taken to the dealer in an attempt to fix the flaw before the run, but the service team was unable to solve the problem the day before they set out. Conner would have to make do." https://www.thedrive.com/news/38578/a-porsche-taycan-just-beat-tesla-for-the-fastest-ev-cannonball-run-record Det er vel litt av poenget. De kjørte uten gps , uten forvarming av batteriet, mange ladinger ga ikke full effekt, de måtte kjøre svært sakte på sommerdekk og det var ekstremt kalt. Alikevell klarte de turen vesentlig raskere enn tesla. Dette til tross for at tesla lader mye flere km/time og bruker mindre wh pr km. Forstå det den som kan. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 10. januar 2021 Del Skrevet 10. januar 2021 (endret) Trestein skrev (4 timer siden): Tesla M Y SR er jo dyrere enn ID4 og Ford mk e med betydelig dårligere spes. Hvilke dårligere specs(?) tenker du på? Endret 10. januar 2021 av hekomo 1 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 On 1/9/2021 at 11:26 PM, hekomo said: Men de hadde jo produsert ID.3 i månedsvis før de begynte leveringer, så de hadde nok av biler å ta av. I tillegg ble Tesla hardt rammet av nedstengingen på våren siden de bare har en fabrikk som forsyner nesten hele verden, mens andre produsenter har fabrikker i Europa. Og så det at Model 3 hadde over dobbelt så mange utleveringer den første perioden etter lansering enn ID.3. Skulle ikke etablerte bilprodusenter ha så stor fordel med eksisterende forhandlernett og alt det der? Så det at ID.3 kun var i salg i siste halvdel av 2020 er ikke fryktelig relevant når man setter det i kontekst. Norge var jo kraftig nedprioritert når det gjaldt å bli tildelt Model 3 fra USA, noe Tesla Norge klaget over selv. Nå trodde jeg vi hadde diskutert dette ferdig. At det blir totalt kaos hvert kvartalsslutt Tesla skal levere ut biler er på ingen måte en bra ting. Og at ingen andre bilprodusenter følger det samme eksempelet er ingen overraskelse. Derfor er det kun et par tesla fanboys som omtaler flest biler solgt på 2-4 uker som noe relevant.. 2 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 On 1/9/2021 at 11:28 PM, hekomo said: Tesla har bygget flere nye servicesentre og har tatt over leiebil fra Avis. Det trenger de selvsagt mange biler til. Og de registrerte ikke 1374 nye kjøretøy i Q4. Det der er akkumulert over tid. Ja det er allerede nevnt. Men det viser også at det er tatt et betydelig antall biler i innbytte som stimulerer salget av nye biler. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 (endret) 10 minutes ago, Marzo said: Nå trodde jeg vi hadde diskutert dette ferdig. At det blir totalt kaos hvert kvartalsslutt Tesla skal levere ut biler er på ingen måte en bra ting. Og at ingen andre bilprodusenter følger det samme eksempelet er ingen overraskelse. Derfor er det kun et par tesla fanboys som omtaler flest biler solgt på 2-4 uker som noe relevant.. Ikke bra med kaos mot kvartalsslutt nei.. Men nå er det mange som venter på neste leveranse av bil igjen.. Mens man finner helt nye ID.3 til salgs på finn.no, så virker litt som at Tesla leverer alt de produserer og VW sliter med å bli kvitt bilene sine.. Faktisk 169stk ID.3 til salgs på finn.no, og 164 Model 3 til salgs. Ganske sprøtt med tanke på hvor kort ID.3 har vært i salg kontra Model 3. Endret 11. januar 2021 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 On 1/9/2021 at 11:28 PM, hekomo said: Denne matten utelater det at ID.3 nylig ble lansert mens Model 3 har vært på markedet i lang tid. Den utelater også det at Teslas fabrikk i USA ble stengt i flere uker, noe som gikk hardt ut over produksjonen. I tillegg har Norge blitt nedprioritert når det gjelder å få tilsendt Model 3, noe som har skapt enda større vansker. Matte uten kontekst her blir ubrukelig. Nei det å sammenligne 2020 leveranser av Model 3 vs Id.3 er det.. Akkurat som jeg har forklart dine likesinnede. 1 Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 On 1/5/2021 at 4:04 PM, Complexity said: Har ikke konkludert med noe, er bare nysjerrig. Mange mente grunnen til at Model 3 solgte så godt i 2019 var at folk hadde ventet på bilen i ett år. Tesla har jo selv sagt at det enorme utleveringstrykket spesielt i mars 2019 skyldtes nettopp flere års ventelister, mens det etter det har gått langt mer kontinuerlig i tre-måneders-bølger (opp mot kvartalsslutt). On 1/5/2021 at 5:15 PM, kremt said: Det er flere måter å se dette på og den ene er ikke nødvendigvis bedre enn den andre. Det jeg ser sånn umiddelbart er at 1 modell fra VAG selger mer enn hele tesla merket tilsammen. Hvordan kan dette ha seg? I praksis selger de bare en modell. Og hver gang en ny lanseres går tallene i bunn for de gamle modellene. Nå er jo dette tilfellet for VW sin del også. I årets tre første måneder sto Golf for drøyt halvparten av VW-registreringene. I årets tre siste måneder sto ID.3 for over 80 % av VW-registreringene. Så effekten om at nye modeller "stjeler rampelyset" gjelder for flere merker. Og at merket som har vært Norges mest solgte kontinuerlig i over et tiår fortsatt selger mer enn et merke som bare har eksistert i omtrent et tiår er vel ikke sjokkerende. On 1/9/2021 at 11:32 PM, bshagen said: Ved leasing så er det vel banken som eier bilen, tror jeg? Ja, og for mange biler på norske veier er Møller banken, gjennom Volkswagen Møller Bilfinans, så det er ikke unaturlig at de står oppført med mange biler registrert på seg. Det samme resultatet får man ved å søke opp f. eks. LeasePlan eller DNB Bank (Autolease). Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 Complexity skrev (19 timer siden): Også får vi se om ID.4 arver problemene fra ID.3.. ID 4 er utsatt til Mars, slik at bilene ikke blir utlevert før hovedoppdateringen til bilene kommer. ID3 bilene som sliter litt må dessverre vente med en del fiks til denne kommer, noe som er dårlig når folk sliter med diverse ting. Complexity skrev (16 minutter siden): Ikke bra med kaos mot kvartalsslutt nei.. Men nå er det mange som venter på neste leveranse av bil igjen.. Mens man finner helt nye ID.3 til salgs på finn.no, så virker litt som at Tesla leverer alt de produserer og VW sliter med å bli kvitt bilene sine.. Faktisk 169stk ID.3 til salgs på finn.no, og 164 Model 3 til salgs. Ganske sprøtt med tanke på hvor kort ID.3 har vært i salg kontra Model 3. Må lese litt mer på tallene tror jeg. Var inne nå: ID3 hadde 180 stk, hvor av 15 er privatsalg, resten er forhandler salg. Model 3 så var det 127 stk, hvorav 68 er privatsalg, 1 er merkeforhandler, og resten er andre forhandlere. Leser man tallene der, så virker det jo som flere er lei Model 3 og vil bli kvitt den. Men de ferreste oppgir jo grunnen til at de selger. Så man vet jo ikke om de er lei en dritt bil, eller oppgraderer til annen Tesla. Kan også være noen som har fått en god deal, og skal tjene penger, siden man ser 2021 modeller til salg av privatpersoner også. Begge er gode biler, en har foreløpig dårlig software som kan fikses hvis produsenten får det til, den andre kan være dårlig bygget hvis man er uheldig. (Noen av de er virkelig bilen fra helvete, og andre (de fleste) er det null problemer med) Folk får velge bilen de ønsker selv Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 Complexity skrev (19 timer siden): Også får vi se om ID.4 arver problemene fra ID.3.. ID 4 er utsatt til Mars, slik at bilene ikke blir utlevert før hovedoppdateringen til bilene kommer. ID3 bilene som sliter litt må dessverre vente med en del fiks til denne kommer, noe som er dårlig når folk sliter med diverse ting. Complexity skrev (16 minutter siden): Ikke bra med kaos mot kvartalsslutt nei.. Men nå er det mange som venter på neste leveranse av bil igjen.. Mens man finner helt nye ID.3 til salgs på finn.no, så virker litt som at Tesla leverer alt de produserer og VW sliter med å bli kvitt bilene sine.. Faktisk 169stk ID.3 til salgs på finn.no, og 164 Model 3 til salgs. Ganske sprøtt med tanke på hvor kort ID.3 har vært i salg kontra Model 3. Må lese litt mer på tallene tror jeg. Var inne nå: ID3 hadde 180 stk, hvor av 15 er privatsalg, resten er forhandler salg. Model 3 så var det 127 stk, hvorav 68 er privatsalg, 1 er merkeforhandler, og resten er andre forhandlere. Leser man tallene der, så virker det jo som flere er lei Model 3 og vil bli kvitt den. Men de ferreste oppgir jo grunnen til at de selger. Så man vet jo ikke om de er lei en dritt bil, eller oppgraderer til annen Tesla. Kan også være noen som har fått en god deal, og skal tjene penger, siden man ser 2021 modeller til salg av privatpersoner også. Begge er gode biler, en har foreløpig dårlig software som kan fikses hvis produsenten får det til, den andre kan være dårlig bygget hvis man er uheldig. (Noen av de er virkelig bilen fra helvete, og andre (de fleste) er det null problemer med) Folk får velge bilen de ønsker selv Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 11 minutes ago, Complexity said: Ikke bra med kaos mot kvartalsslutt nei.. Men nå er det mange som venter på neste leveranse av bil igjen.. Mens man finner helt nye ID.3 til salgs på finn.no, så virker litt som at Tesla leverer alt de produserer og VW sliter med å bli kvitt bilene sine.. Faktisk 169stk ID.3 til salgs på finn.no, og 164 Model 3 til salgs. Ganske sprøtt med tanke på hvor kort ID.3 har vært i salg kontra Model 3. Usikker på hva du ønsker å legge i dette. Jeg får opp 196 Tesla Model 3 og 180 VW ID.3, samtidig ser jeg 285stk Audi e-Tron og 242 Model X.. Likevel har Audi registrert like mange biler så langt i år (2021) som Tesla solgte i hele 2020? Men Tesla utleverte sikkert flere biler den første måneden... 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 Marzo skrev (15 minutter siden): Usikker på hva du ønsker å legge i dette. Jeg får opp 196 Tesla Model 3 og 180 VW ID.3, samtidig ser jeg 285stk Audi e-Tron og 242 Model X.. Likevel har Audi registrert like mange biler så langt i år (2021) som Tesla solgte i hele 2020? Men Tesla utleverte sikkert flere biler den første måneden... Kanskje personen refererer til at det er 2,3% av de Norske id3'ene på finn mot 0,85% hos model 3? 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 (endret) 20 minutes ago, Marzo said: Usikker på hva du ønsker å legge i dette. Jeg får opp 196 Tesla Model 3 og 180 VW ID.3, samtidig ser jeg 285stk Audi e-Tron og 242 Model X.. Likevel har Audi registrert like mange biler så langt i år (2021) som Tesla solgte i hele 2020? Men Tesla utleverte sikkert flere biler den første måneden... Nå tok ikke jeg med Leasing.. Er bare overrasket over at det ligger så mye ID.3 ute på finn allerede. Endret 11. januar 2021 av Complexity Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 22 minutes ago, Salvesen. said: Kanskje personen refererer til at det er 2,3% av de Norske id3'ene på finn mot 0,85% hos model 3? Og hva slags konklusjon kan man trekke ut i fra det? Man kan også se at 7,2% av alle Porsche Taycan ligger på finn, evt 0,9 av alle Polestar. Bortsett fra litt desperat Tesla argumentasjon så gir det oss fint lite relevant å basere det på. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 Marzo skrev (1 minutt siden): Og hva slags konklusjon kan man trekke ut i fra det? Man kan også se at 7,2% av alle Porsche Taycan ligger på finn, evt 0,9 av alle Polestar. Bortsett fra litt desperat Tesla argumentasjon så gir det oss fint lite relevant å basere det på. Nå var det jo ikke jeg som kom med det. Men det viser jo at mange id3 eiere "angrer" seg eller av annen grunn selger tidlig. Høy porsche andel! Lurer pp hva det kommer av Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 42 minutes ago, Complexity said: Er bare overrasket over at det ligger så mye ID.3 ute på finn allerede. Tenker du den da har høyere eller lavere etterspørsel? Flere forhandlere eller privatpersoner som har kjøpt på spekulasjon? Flere misfornøyde kjøpere? Eller generelt en bil som vil ha større markedsandel? Det er veldig vanskelig å henge med når eneste argumentet er at alt skal tolkes i Teslas favør... 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 4 minutes ago, Marzo said: Tenker du den da har høyere eller lavere etterspørsel? Flere forhandlere eller privatpersoner som har kjøpt på spekulasjon? Flere misfornøyde kjøpere? Eller generelt en bil som vil ha større markedsandel? Det er veldig vanskelig å henge med når eneste argumentet er at alt skal tolkes i Teslas favør... Tenker den har lavere etterspørsel, antakeligvis fordi den er for dyr i forhold til hva man får. Som nevnt over her er det jo veldig lite privatsalg. Er jo forhandlere som ikke får solgt bilene sine som har lakt de på finn.no Model 3 fikk nettop en ny refresh, og det er (overaskende mange! folk har for mye penger) som oppgraderer til den og må selge sin gamle, så forundrer meg ikke at det er en del Model 3 til salgs fra privatpersoner. 2021 Modellene som ligger ute er jo overpriset, så de prøver nok å godte seg på den lange leveringstiden til Tesla. Bestiller man bil nå får man vel ikke før tidligst Mars så da er det vel noen heller kjøper en ny på finn.no. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 20 minutes ago, Salvesen. said: Nå var det jo ikke jeg som kom med det. Men det viser jo at mange id3 eiere "angrer" seg eller av annen grunn selger tidlig. Som allerede nevnt er det et fåtall av de som selges av privatpersoner (15stk). Majoriteten av bilene er annonsert av merkeforhandlere. Finn er en av plattformene bilforhandlere annonserer bilene sine på. Vi har ingen garanti for at de ikke har flere biler inne med samme spec som den annonserte bilen. Tesla derimot annonserer ikke bilene sine på finn, men som dere vet utmerket godt, på egen nettside: https://www.tesla.com/no_NO/inventory/new/ms?redirect=no Her vet vi heller ingenting om beholdningen, men det er en godt utvalg av biler her og ved å velge rundt i menyen ser man at det ikke alltid er de samme bilene som kommer tilbake. Hva dette skal vise oss vet jeg ikke, men det ser det ut som dere ikke gjør heller. Bortsett fra at dere ikke har satt dere så veldig godt inn i tallene. 2 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 7 minutes ago, Complexity said: Er jo forhandlere som ikke får solgt bilene sine som har lakt de på finn.no Nei helt feil. Forhandlere legger ikke ut biler de ikke får solgt, de legger ut biler for å selge.. VW er ikke Tesla, jo kjappere du forstår det jo enklere blir det. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 Marzo skrev (Akkurat nå): Som allerede nevnt er det et fåtall av de som selges av privatpersoner (15stk). Majoriteten av bilene er annonsert av merkeforhandlere. Finn er en av plattformene bilforhandlere annonserer bilene sine på. Vi har ingen garanti for at de ikke har flere biler inne med samme spec som den annonserte bilen. Tesla derimot annonserer ikke bilene sine på finn, men som dere vet utmerket godt, på egen nettside: https://www.tesla.com/no_NO/inventory/new/ms?redirect=no Her vet vi heller ingenting om beholdningen, men det er en godt utvalg av biler her og ved å velge rundt i menyen ser man at det ikke alltid er de samme bilene som kommer tilbake. Hva dette skal vise oss vet jeg ikke, men det ser det ut som dere ikke gjør heller. Bortsett fra at dere ikke har satt dere så veldig godt inn i tallene. Men at de selges av møller kan jo bety at det er folk som har angret seg? Men jeg påstår ikke dette, jeg svarte deg bare på spørsmålet jeg:) Dere? Jeg viste til faktiske tall på finn. Så jo jeg har absolutt satt meg inn i tallene. Å si noe annet (som du gjør) er absurd... 1 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 (endret) 4 minutes ago, Salvesen. said: Men at de selges av møller kan jo bety at det er folk som har angret seg? Men jeg påstår ikke dette, jeg svarte deg bare på spørsmålet jeg:) Dere? Jeg viste til faktiske tall på finn. Så jo jeg har absolutt satt meg inn i tallene. Å si noe annet (som du gjør) er absurd... Det kan også bety at de har biler på lager som er til salgs.. Som kunden kan få på dagen. Du vil være overrsket over hvor mange som kjøper biler spontant og gjerne fordi de kan få bilen som står foran dem. Naturligvis et mer ukjent fenomen i Tesla verden, men ikke resten. Ja du viste til tall på finn, hvorfor utelot du Tesla sin inventory da? Må man ikke ta med Tesla sin egen portefølje når nettopp Tesla forhandlere ikke bruker finn plattformen? Endret 11. januar 2021 av Marzo 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå