Gå til innhold

Voldsom sluttspurt for Tesla brakte Model 3 forbi ID.3 på årslista


Anbefalte innlegg

Marzo skrev (1 minutt siden):

Et eksempel er jo denne tråden hvor de 3 første innleggene er fanboys som bruser med fjærene, selv om det eneste de demonstrerer er at de kanskje ikke fikk topp karakter i matte...

Dette er så nedlatende at jeg ikke en gang gidder å svare deg. Søplepost fra din side

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Salvesen. said:

Ja 500k var nok viktig. Rente kampanjen har nok langt i fra sløyfet fortjenesten. Men noe redusert er det jo. Blir spennende å se resultatet for hele året.

Selve rentekampanjen tipper jeg Tesla ikke betaler så mye for.
Det er sannsynligvis en vinn-vinn avtale rundt valuta gebyrer og transaksjoner.
Det er også ganske vanlig for en bilforhandler som selger biler med finansiering og få en bonus fra banken.
Mistenker det foreligger en total avtale her hvor både Tesla og banken kommer godt ut av det.
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 minutt siden):

Selve rentekampanjen tipper jeg Tesla ikke betaler så mye for.
Det er sannsynligvis en vinn-vinn avtale rundt valuta gebyrer og transaksjoner.
Det er også ganske vanlig for en bilforhandler som selger biler med finansiering og få en bonus fra banken.
Mistenker det foreligger en total avtale her hvor både Tesla og banken kommer godt ut av det.
 

Ja ikke sant, da er det jo veldig lite som reduserer avansen her. Gratis lading øker jo utgiftene noe, men i det store å det hele er det nok veldig lite. FSD kampanjen kan jo friste på ekstra inntekt også. 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, bshagen said:

Dette er så nedlatende at jeg ikke en gang gidder å svare deg. Søplepost fra din side

Det er ikke mer nedlatende enn når du prøvde å bløffe alle her inne med at Tesla ikke fulgte bransjestandard.


Når du fortsetter å uttale deg om ting du ikke kan, må du tåle at virkeligheten ikke alltid stemmer.
Slik som salget av Model 3 vs ID.3 (som forøvrig ikke kan sammenlignes siden den ene nettopp har komt på markedet).

Men litt enkel matte forteller oss at ID.3 har solgt 1940 biler pr måned så lenge den har vært i salg, og Tesla Model 3 1020.
En enorm seier for Tesla vil noen påstå.. mens andre kanskje ikke er like overbeviste enda.. Men jeg skal slutte å kritisere innleggene dine med sunn fornuft..

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
3 hours ago, bshagen said:

Forhåndsbestillingen av ID.3 var langt tilbake i 2019. Så sånn sett så har den vært i salg en stund

Forhåndssalg er også først å fremst et Tesla fenomen.

VW har som mange andre store bilprodusenter en veldig merkekjær kundebase.
De kjøper gjerne VW eller Ford osv for familien alltid har gjort det. For folk flest er et bilkjøp likestilt med å kjøpe en vaskemaskin..
Det er derfor lite verdi i å trekke noe ut i forhåndssalget.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Alle disse lange køene med bestillingslister og slikt begynner å bli veldig ut. Man får rett og slett ingen fordel av det lenger. Stått på ørten lister selv men kansellert alt. Vil nok prøve den neste bilen før jeg kjøper den, så sær er jeg. Og aldri første års modell av en ny type.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Marzo skrev (På 5.1.2021 den 15.16):

Dere tenker det ikke er så relevant at ID.3 kun var i salg de 4 siste måendene i året? 

Men Tesla fikk virkelig fart i salget med kampanjene sine på slutten av året. 

Men de hadde jo produsert ID.3 i månedsvis før de begynte leveringer, så de hadde nok av biler å ta av. I tillegg ble Tesla hardt rammet av nedstengingen på våren siden de bare har en fabrikk som forsyner nesten hele verden, mens andre produsenter har fabrikker i Europa. Og så det at Model 3 hadde over dobbelt så mange utleveringer den første perioden etter lansering enn ID.3. Skulle ikke etablerte bilprodusenter ha så stor fordel med eksisterende forhandlernett og alt det der?

Så det at ID.3 kun var i salg i siste halvdel av 2020 er ikke fryktelig relevant når man setter det i kontekst. Norge var jo kraftig nedprioritert når det gjaldt å bli tildelt Model 3 fra USA, noe Tesla Norge klaget over selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (På 5.1.2021 den 15.30):

Mange så nok sin mulighet til å oppgradere når de kjørte såpass aggresive innbyttepriser samt kampanjerente osv. 
I tillegg tror jeg det var en del som har ventet på Y som ble utålmodige. 

Tipper vi ser en del billige eldre M3 på inventory oversikten etterhvert: 

image.png.ee683eb9ec2b73499b19c27930fdb931.png

Tesla har bygget flere nye servicesentre og har tatt over leiebil fra Avis. Det trenger de selvsagt mange biler til.

Og de registrerte ikke 1374 nye kjøretøy i Q4. Det der er akkumulert over tid.  

Marzo skrev (På 5.1.2021 den 19.03):

Men litt enkel matte forteller oss at ID.3 har solgt 1940 biler pr måned så lenge den har vært i salg, og Tesla Model 3 1020.
En enorm seier for Tesla vil noen påstå.. mens andre kanskje ikke er like overbeviste enda.. Men jeg skal slutte å kritisere innleggene dine med sunn fornuft..

Denne matten utelater det at ID.3 nylig ble lansert mens Model 3 har vært på markedet i lang tid. Den utelater også det at Teslas fabrikk i USA ble stengt i flere uker, noe som gikk hardt ut over produksjonen. I tillegg har Norge blitt nedprioritert når det gjelder å få tilsendt Model 3, noe som har skapt enda større vansker.

Matte uten kontekst her blir ubrukelig.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Om man ser på tallene er det rimelig klart at det er tesla model 3SR som er direkte konkurrent til id3 pr idag. Id3 er hverken 4 hjulsdrevet eller lynrask. Dessuten konkurrerer de på pris og rekkevidde. Har ikke sett norske tall for SR utgaven men det hadde vert interessant. 
 

 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (16 timer siden):

Om man ser på tallene er det rimelig klart at det er tesla model 3SR som er direkte konkurrent til id3 pr idag. Id3 er hverken 4 hjulsdrevet eller lynrask. Dessuten konkurrerer de på pris og rekkevidde. Har ikke sett norske tall for SR utgaven men det hadde vert interessant. 
 

 

Selger nesten ingenting, 1300 biler av 23000 model 3 eller noe slik. Det er for lite steg opp til LR. SR er overpriset i Norge.

Lenke til kommentar

SR er indeed kraftig overpriset, kurs 10.50 per dags dato. AWD ca 9.50 og P ca 9 i kurs vs $. Det er fint at de tilbyr den men de har egentlig ikke lyst overhodet til å selge den. Jeg er spent på nærmeste 3-6 måneder på modeller og priser fra tesla, tror det kan bli et stor dropp på priser fremover med USDNOK nå på ca. 8.40 så kan det bli dyrt å være tesla 3 eier fremover. Sist prisnedgang tapte folk 50 tusen over natten, kan fort skje igjen.Så kan det være at tesla y blir tilbudt for salg i norge også snart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (21 minutter siden):

SR er indeed kraftig overpriset, kurs 10.50 per dags dato. AWD ca 9.50 og P ca 9 i kurs vs $. Det er fint at de tilbyr den men de har egentlig ikke lyst overhodet til å selge den. Jeg er spent på nærmeste 3-6 måneder på modeller og priser fra tesla, tror det kan bli et stor dropp på priser fremover med USDNOK nå på ca. 8.40 så kan det bli dyrt å være tesla 3 eier fremover. Sist prisnedgang tapte folk 50 tusen over natten, kan fort skje igjen.Så kan det være at tesla y blir tilbudt for salg i norge også snart.

Kommer an på salget, de senker ikke prisene om saøgett er bra. Nå hadde de god Q4 salg og forhåpentligvis starter de snart med model Y som drar inn mye salg. Men går det trott fremover så dumper de nok prisen kraftig. Tror dog de kjører samme taktikk, altså de dumper LR/P.

Lenke til kommentar
kremt skrev (19 minutter siden):

SR er indeed kraftig overpriset, kurs 10.50 per dags dato. AWD ca 9.50 og P ca 9 i kurs vs $. Det er fint at de tilbyr den men de har egentlig ikke lyst overhodet til å selge den. Jeg er spent på nærmeste 3-6 måneder på modeller og priser fra tesla, tror det kan bli et stor dropp på priser fremover med USDNOK nå på ca. 8.40 så kan det bli dyrt å være tesla 3 eier fremover. Sist prisnedgang tapte folk 50 tusen over natten, kan fort skje igjen.Så kan det være at tesla y blir tilbudt for salg i norge også snart.

Jeg tror Tesla må senke prisene betydelig om de vil ha noe markedsandel i europa.

Tesla M Y SR er jo dyrere enn ID4 og Ford mk e med betydelig dårligere spes.

Model 3 LR er vel den eneste med ubetydelig konkurranse (polestar?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Trestein said:

Jeg tror Tesla må senke prisene betydelig om de vil ha noe markedsandel i europa.

Tesla M Y SR er jo dyrere enn ID4 og Ford mk e med betydelig dårligere spes.

Model 3 LR er vel den eneste med ubetydelig konkurranse (polestar?)

Har du sett bakkeklaringen på Mustang Mach E?.. Software er og bob/bob på den for øyeblikket..

Samme gjelder jo Polestar. 4G Funker jo ikke, og etter nyeste oppdatering funker ikke Wifi heller. Flott for en bil som er avhengig av internett for navigasjon og slikt..

Også får vi se om ID.4 arver problemene fra ID.3..

Tesla er jo nesten det tryggeste valget til tross for byggekvaliteten.

Tesla lever nok på merkenavnet sitt en stund også.. litt som folk som skal ha iPhone kun fordi det er iPhone..

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg regner med de vil forsvare sin markedsandel. Det klarer de ikke med model y sr rwd med 50 kwh batteri for 450 tusen. ID4 1st til 420 tusen med 77 kwh (netto) batteri blir en hard konkurrent. Nå er jo teslaen litt bedre utstyrt, bedre ytelse/hengervekt samt ladenettverket. På langturer vil tesla uansett være de beste. Men de fleste kjører vel ikke langtur hver dag eller trenger superlade så veldig ofte.

Bob-bob byggkvalitet og verkstedbesøk er også en bekymring for Y. Ikke at vag har super kvalitet for tiden, masse bugs, men tesla sliter også. Panelgaps er fortsatt dårlig, ganske dårlig lakk, og nå siste problemet som er feilende varmepumper så folk må kjøre med kald bil om vinteren, det er jo regelrett farlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (30 minutter siden):

Har du sett bakkeklaringen på Mustang Mach E?.. Software er og bob/bob på den for øyeblikket..

Samme gjelder jo Polestar. 4G Funker jo ikke, og etter nyeste oppdatering funker ikke Wifi heller. Flott for en bil som er avhengig av internett for navigasjon og slikt..

Også får vi se om ID.4 arver problemene fra ID.3..

Tesla er jo nesten det tryggeste valget til tross for byggekvaliteten.

Tesla lever nok på merkenavnet sitt en stund også.. litt som folk som skal ha iPhone kun fordi det er iPhone..

Jeg tror ikke disse sannhetene er statiske.

Rart at man anbefaler m Y. Da vet man hva man får mhp kvalitet?

Ellers er det artig at når tesla lanserer en bil med lavere rekkevidde enn id 4 enyac og mke, er rekkevidde og effektivitet ikke så viktig lenger?

Ellers har jo porsche gruset teslas rekord fra kyst til kyst i usa. De kjørte nesten en time raskere over kontinentet om vinteren på sommerdekk. Sjokkerende for mange og øyeåper for enda flere

  • Liker 1
Lenke til kommentar
58 minutes ago, Trestein said:

Jeg tror ikke disse sannhetene er statiske.

Rart at man anbefaler m Y. Da vet man hva man får mhp kvalitet?

Ellers er det artig at når tesla lanserer en bil med lavere rekkevidde enn id 4 enyac og mke, er rekkevidde og effektivitet ikke så viktig lenger?

Ellers har jo porsche gruset teslas rekord fra kyst til kyst i usa. De kjørte nesten en time raskere over kontinentet om vinteren på sommerdekk. Sjokkerende for mange og øyeåper for enda flere

Software til Model 3 har jo vært månedtlig oppdatert på siden 2018  og det fungerer jo iallefall, og Model Y kjører jo samme.

Så man vet hva man går til der iallefall.

Har vært med å hente ut tre nye Model 3 nå. To 2019 modeller og en 2021 og alle har vært helt topp notch uten noe å klage på, men noen har jo ikke vært så heldige. Biler produsert i kina virker å være bedre, og vi kan jo håpe det også gjelder for biler som blir produsert i Tyskland.

Men alt i alt virker folk veldig fornøyd.

Effektivitet er absolutt viktig. Har du sett forsjellen i batteristørrelsen på disse bilene? Mach E mangler jo og varmepumpe som vil ødelegge litt i vinternorge mot Y.

Imponerende den Taycan rekorden ja. 
Men de hadde kansje klart det enda raskere om ikke Taycan og hadde bugs i software...


"Just before the team set out, the Taycan's navigation system lost track of where they were. For some reason, the car just assumed that they were in Ohio no matter what state they were actually in. The Taycan was taken to the dealer in an attempt to fix the flaw before the run, but the service team was unable to solve the problem the day before they set out. Conner would have to make do."

https://www.thedrive.com/news/38578/a-porsche-taycan-just-beat-tesla-for-the-fastest-ev-cannonball-run-record

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...