Papirkurven Skrevet 5. januar 2021 Del Skrevet 5. januar 2021 Hei! Jeg har kjøpt meg ny hardware, unntatt skjermkort(1080Ti) og strømforsyning(Corsair HX1000W). Installert Windows på en ny M2 SSD. Det som skjer er at, alt fra 5-60min spilling så starter det med at spillet fryser (Lyden fra spillet fortsetter men går i en slags loop) hvis jeg alt-tabber ut av spillet, så lagger/hakker hele PCen før alt fryser. Må da restarte PCen manuelt. Til nå har dette skjedd i Battlefield V, Battlefield 4 og Doom Eternal. I spill som Cyberpunk og Rocket League har ikke dette skjedd enda. (Har ikke spilt så veldig mye av disse, så mulig det er derfor). I Battlefield 4 varierer det med at PCen fryser eller at jeg får en DirectX error hvor det er kun spillet som slår seg av selv etterfulgt av en DirectX error: DirectX Error: DirectX function "GetDeviceRemovedReason" failed with DXGI_ERROR_DEVICE_HUNG... Har til nå slettet alt av skjermkort-drivere og prøvd eldre versjoner. Oppdatert DirectX. Kjørt MemTest86, Prime95 og i går kjørte jeg flere runder med stresstest i 3DMark. Disse var det ingen problemer med. Temperaturene ser bra ut. Skjermkortet er noe høyt (86-90 grader under load) Men slik har det vært bestandig. Kan strømforsyning forårsake noe slik? Denne er 7-10 år gammel. Når jeg googler problemet så får jeg vedig my forskjellige svar. Noen sier RAM, noen sier Drivere, andre CPU osv.. Håper virkelig noen kan hjelpe meg med dette da det begynner og bli veldig frustrerende.. Det jeg kjøpte var ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WIFI) hovedkort Intel i7 10700K Corsair Vengeance Pro DDR4 3200MHz 32gb Samsung 970 EVO Plus 1TB m.2 ssd Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 5. januar 2021 Del Skrevet 5. januar 2021 Papirkurven skrev (8 minutter siden): DirectX Error: DirectX function "GetDeviceRemovedReason" failed with DXGI_ERROR_DEVICE_HUNG... Denne feilmeldingen ser ut til å indikere at OS-et tror skjermkortet ble fjernet. Prøv skjermkortet i et annet PCI-spor på hovedkortet. Tipper det er noe krøll enten med skjermkortet eller hovedkortet. Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 5. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2021 henrikwl skrev (2 timer siden): Denne feilmeldingen ser ut til å indikere at OS-et tror skjermkortet ble fjernet. Prøv skjermkortet i et annet PCI-spor på hovedkortet. Tipper det er noe krøll enten med skjermkortet eller hovedkortet. Takk for tips. Det skal jeg prøve! Lenke til kommentar
Gibblay Skrevet 5. januar 2021 Del Skrevet 5. januar 2021 Jeg foreslår å bytte M2 port som jeg var innom i den andre tråden. Tar deg 5 minutter. Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 5. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2021 (endret) henrikwl skrev (13 timer siden): Denne feilmeldingen ser ut til å indikere at OS-et tror skjermkortet ble fjernet. Prøv skjermkortet i et annet PCI-spor på hovedkortet. Tipper det er noe krøll enten med skjermkortet eller hovedkortet. Gibblay skrev (7 timer siden): Jeg foreslår å bytte M2 port som jeg var innom i den andre tråden. Tar deg 5 minutter. Nå har jeg testet begge deres forslag, men problemet var der fortsatt..🤮 Dette skjønner jeg virkelig ikke.. Det som er så rart også er hvor variert dette skjer med forskjellige spill. I Battlefield 4 som er et forholdsvis gammelt spill, så skjer det alltid innen 10 minutter. Men i andre nyere og mye "tyngre" spill, så kan jeg spille lenge før det skjer. Og når jeg kjører 3Dmark som kjører alt på 100% så får jeg ikke frem problemet i heletatt. Så det virker ikke som det har noe med hvor tungt PCen jobber når det skjer. Spørs om jeg får teste og reinstallere Windows på nytt.. Endret 5. januar 2021 av Papirkurven Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 5. januar 2021 Del Skrevet 5. januar 2021 (endret) Skjermkortet ditt var da jævlig varmt. 1080ti'n min ligger på rundt 60 grader under full pupp når det ikke er overklokka, og 70 - 85 når det er overklokka. Har ikke rørt viftekurver. Jeg har STRIX kjøler ifra Asus, hvilken har du? Hadde prøvd ett annet spor i hovedkortet først, og hvis det ikke hjelper ville jeg prøvd en annen strømforsyning. Evt en annen disk, har vært borti at m.2 har gitt meg rare problemer før, men det var jo gjerne på mye eldre hardware... Endret 5. januar 2021 av Fenrisúlfr Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 5. januar 2021 Del Skrevet 5. januar 2021 Minner meg om løs kabel til skjermkort. Skjekk i begge ender. Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 6. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2021 (endret) Fenrisúlfr skrev (16 timer siden): Skjermkortet ditt var da jævlig varmt. 1080ti'n min ligger på rundt 60 grader under full pupp når det ikke er overklokka, og 70 - 85 når det er overklokka. Har ikke rørt viftekurver. Jeg har STRIX kjøler ifra Asus, hvilken har du? Hadde prøvd ett annet spor i hovedkortet først, og hvis det ikke hjelper ville jeg prøvd en annen strømforsyning. Evt en annen disk, har vært borti at m.2 har gitt meg rare problemer før, men det var jo gjerne på mye eldre hardware... Jeg kjøpte den billigste 1080ti varianten (INNO3D GeForce GTX 1080 Ti Gaming OC) så tipper den ikke har den beste kjølingen😄 Alle skjermkortene jeg har hatt gjennom tiden har ligget på 80-95 grader under hard bruk. Har aldri vært noe problem. Har prøvd begge PCI-E sporene, ikke noe forskjell. Kan jo installere windows på den gamle SSD'en min og sjekke hvordan det fungerer der, denne skal jeg formatere uansett. Oppdaget noe annet merkelig i går etter at jeg var mye ut og inn med komponenter. Jeg slo av strømforsyningen og dro ut kabelen for hver gang jeg flyttet på komponener. Når jeg slo på strømforsyningen igjen og startet PCen, så slo den seg av med en gang av seg selv og på igjen, og av igjen og på igjen flere ganger før den bootet som normalt. Dette skjedde etter hver gang PCen har vært strømløs en stund. Vet ikke om dette er normalt på nye PCer? RRhoads skrev (16 timer siden): Minner meg om løs kabel til skjermkort. Skjekk i begge ender. Har gått over alt av kabler i PCen og alle sitter godt. MEN, hvis dette er hardwarefeil, er det ikke da litt merkelig at det varierer veldig på hvilken spill dette skjer i? I går prøvde jeg Battlefield 4, da frøs PCen hele tiden etter ca. 5min. Etterpå spilte jeg Cyberpunk, dette spilte jeg i nesten 1 time uten at noe skjedde.. Endret 6. januar 2021 av Papirkurven Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 36 minutes ago, Papirkurven said: Jeg kjøpte den billigste 1080ti varianten (INNO3D GeForce GTX 1080 Ti Gaming OC) så tipper den ikke har den beste kjølingen😄 Alle skjermkortene jeg har hatt gjennom tiden har ligget på 80-95 grader under hard bruk. Har aldri vært noe problem. Har prøvd begge PCI-E sporene, ikke noe forskjell. Kan jo installere windows på den gamle SSD'en min og sjekke hvordan det fungerer der, denne skal jeg formatere uansett. Oppdaget noe annet merkelig i går etter at jeg var mye ut og inn med komponenter. Jeg slo av strømforsyningen og dro ut kabelen for hver gang jeg flyttet på komponener. Når jeg slo på strømforsyningen igjen og startet PCen, så slo den seg av rett etter på av seg selv og på igjen, og av igjen og på igjen flere ganger før den bootet som normalt. Dette skjedde etter hver gang PCen har vært strømløs en stund. Vet ikke om dette er normalt på nye PCer? Har gått over alt av kabler i PCen og alle sitter godt. MEN, hvis dette er hardwarefeil, er det ikke da litt merkelig at det varierer veldig på hvilken spill dette skjer i? I går prøvde jeg Battlefield 4, da frøs PCen hele tiden etter ca. 5min. Etterpå spilte jeg Cyberpunk, dette spilte jeg i nesten 1 time uten at noe skjedde.. Spill belaster hardware veldig forskjellig, så treffer man kanskje "sweetspotten" der ting blir ustabilt. Blir jo litt det samme som når man overklokker, at spillet er dønn stabil i syntetiske tester som presser alt opp i 100%, mens i et spill som bare belaster f.eks 60% kan bli ustabilt. Det at PCen restarter flere ganger etter å ha vært uten strøm en stund er vanlig, men hvis du får opp noen feilkoder eller den aldri kommer forbi det stadiet at det blir skummelt. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 (endret) Jeg ville prøvd å justere ned klokkefrekvens og eventuelt spenning på gpu slik at temperaturen holder seg under 84 grader. Og at effekten (watt) holder seg godt under maks grensen. Endret 6. januar 2021 av Svein M 1 Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 6. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2021 Svein M skrev (1 time siden): Jeg ville prøvd å justere ned klokkefrekvens og eventuelt spenning på gpu slik at temperaturen holder seg under 84 grader. Og at effekten (watt) holder seg godt under maks grensen. Har lastet ned MSI Afterburner hvor jeg har satt maks temp på, mener det var 84. Og da ser jeg skjermkortet klokker seg ned automatisk når den nærmer seg den temperaturen. Det er kun når jeg spiller tunge spill jeg øker denne til 90/95 eller hva maks temperaturen var 😄 Skjermkortet har jeg hatt i mange år, så jeg vet at den tåler dette. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 (endret) Høy varme vil slite ut chip over tid og etter hvert vil den kanskje ikke greie like høy frekvens som før eller at den ikke blir stabil på noen frekvens i verste fall. For høy frekvens eller varme kan føre til ustabilitet. Endret 6. januar 2021 av Svein M Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 2 hours ago, Papirkurven said: Oppdaget noe annet merkelig i går etter at jeg var mye ut og inn med komponenter. Jeg slo av strømforsyningen og dro ut kabelen for hver gang jeg flyttet på komponener. Når jeg slo på strømforsyningen igjen og startet PCen, så slo den seg av rett etter på av seg selv og på igjen, og av igjen og på igjen flere ganger før den bootet som normalt. Dette skjedde etter hver gang PCen har vært strømløs en stund. Vet ikke om dette er normalt på nye PCer? Dette er ikke normalt. Ved periodiske feil er det ofte strømforsyningen som er problemet. Har du en annen du kan prøve? Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 7. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2021 Svein M skrev (21 timer siden): Jeg ville prøvd å justere ned klokkefrekvens og eventuelt spenning på gpu slik at temperaturen holder seg under 84 grader. Og at effekten (watt) holder seg godt under maks grensen. Svein M skrev (19 timer siden): Høy varme vil slite ut chip over tid og etter hvert vil den kanskje ikke greie like høy frekvens som før eller at den ikke blir stabil på noen frekvens i verste fall. For høy frekvens eller varme kan føre til ustabilitet. Det ser jaggu ut som du er inne på noe her ja. I går satte jeg ned temp. limit på skjermkortet til 75 grader og power limit på 80/90% og spilte i godt over 1 time, så satte jeg power limit på 100% og temp. limit på 85 grader og da gikk det ikke lengre en 10 minutter før PCen frøs igjen. Så skulle jeg for morro skyld teste og sette power limit på 115% og temp. på 90 grader som var maks, og kjørte 3dmark i 30 minutter. Da skjedde det ingenting. Men når jeg skulle spille BF4 gikk det 5 minutter før det frøs. Så stilte jeg ned til 75 grader igjen, og spille fungerte fint. Da er det vel mest sannsynlig skjermkortet og ikke strømforsyningen ? Har det vært PSUen skulle vell problemet vært der uansett spill? Har man 5 år reklamasjon på skjermkort også? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 Det er ikke så gått å si om det er skjermkortet eller strømforsyningen. Tror jeg ville bare kjørt det med standard eller litt redusert power, temperatur og frekvens om det er stabilt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå