Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

DYRT å fikle med håndholdt mobil nå


Anbefalte innlegg

5000 kr i bot for å bruke håndholdt mobil!

Bøtesatsen for å fikle med håndholdt mobil steg nå fra årsskiftet med 194,1%, fra 1700 kr til 5000 kr. Så jeg foreslår at du lar mobilen ligge, eller svinger av og stopper før du gjør de livsviktige tingene du bare "må" gjøre på mobilen underveis på kjøreturen.

https://dinside.dagbladet.no/motor/na-er-det-dyrere-a-bryte-trafikkreglene/73241310

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra, å konsentrere seg om veien er prioritet når man kjører. 

98% av dem som klår på mobil i bil er idioter. 2% har kanskje en "grunn" med at blåtann/systemet man har er ute av drift eller feiler. 

Biler over 15 år kan være uten integrert håndfrisystem, da har man flere andre supre lettvinte løsninger. Koster få hundrelapper. 

Noen bryr seg bare ikke om trafikksikkerhet. Ser jo bilister selv i tettområder, som sitter med nesa i telefon. De ser ikke at barn og voksne er på vei over gaten i fotgjengerfelt. 

Man klarer fint å kjøre til siden for å surfe, chatte, filme og annet som krever oppmerksomhet på telefon.

Er det noe viktig under kjøring så ringer man (med blåtann) i stedet for å skrive. 

Nå er det jo til og med folk som mister lappen samme dag som man har få den. Da man har satt seg i bilen for å filme m.m. under kjøring.

Er det så vanskelig å være uten mobil i hånda når man kjører? En del har blitt for avhenging av mobil, tøft å være litt offline. Se bare når folk er ute og går, hvor mange som glaner ned på skjermen. 

Noen reagerer sikkert på starten her, tar gjerne innspill på helt nødvendige grunner til å måtte fikle med mobil under kjøring.

At visse underholdningssystemer i dag også kan stjele visuell oppmerksomhet, er også et tema. Touchskjermer krever mer oppmerksomhet. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig. Jeg reagerer stadig på at folk med nye biler der jeg vet det er handsfree-opplegg likevel prater i håndholdt telefon. Ser også flere som nettopp har stått parkert, så kjører de avgårde mens de ringer/prater i telefon. Hvorfor ikke stå stille til den livsviktige telefonen er tatt? Problemet er vel at vi er blitt vant til å være tilgjengelig hele tiden etter at mobiltelefon og kanskje spesielt smartphone ble vanlig.

Lenke til kommentar

Synes det er rett at forelegget blir auka til eit slikt nivå då det er stort skadepotensiale dersom det går gale, og ikkje minst at dagens førerassistentsystem gjer det nok meir fristande enn før å la seg distrahere under køyring.

 

Det som eg savner er ei avklaring på kva som er dei fundamentale forskjellane på å trykke på ein mobilskjerm kontra ein touchskjerm som er integrert i bilen? Vegtrafikklovens § 23 b omhandler elektronisk utstyr som kan forstyrre føraren. Eg stiller meg då spørsmålet, er ikkje entertainmentsystemet i bilen elektronisk utstyr? Er ikkje mobiltelefonen eller nettbrettet lenger elektronisk utstyr som kan forstyrre føraren dersom det står i fastmontert holder? Vil det være mulig å få godkjent ein montert mobilholder til å være likeverdig med integrert touch skjerm som følger med bilen?
Personleg synes eg også at det burde være litt mindre strengt med bruk av mobiltelefon ved venting på raudt lys og liknande, men der har høgsterett(?) bestemt at så lenge bilen er på så er det køyring, også når ein held inne bremsa. Eg er enig i at det ikkje er bra for trafikkflyten om bilen foran ikkje er oppmerksom på at det blir grønt lys og derfor blir eit par sekund treigare i reaksjonen, men i slike situasjonar synes eg det burde være rom for å gi eit litt lavare forelegg ettersom det er mindre farlig.
At du skal få samme bota for å avvise eit telefonanrop med eit enkelt trykk medan du står på tomgang på ein parkeringsplass, som du får når du skriver langt innlegg på Facebook i 80 sona slår meg som urimeleg.

Eg er også av den oppfattinga at all form for distraksjon under køyring burde ha likt botnivå, at det skal være forskjell på om du les avisa på mobilen eller i papirformat er mildt sagt underleg. Det er mange andre ting som forstyrrer føraren også som ikkje er elektronisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KriZZ skrev (2 minutter siden):

Kunne fint vært økt til 50 000,- så det virkelig svei og ingen rørte telefonen under kjøring.

Nulltoleranse!

Det vil ende med postbud og ligdende ikke har jobb å gå til, ingen vil jobbe hvis utgiftene blir høyere av å jobbe en å være hjemme.

Det vil nok føre til flere får penger fra nav en jobber så faktisk ikke smart valg. Muligens på sikt selvkjørte biler og delevis selvkjørte vil bedre sikkerheten slik som fly hvis man passer dårlig på vil rattet riste eller pipe, godt mulig det blir krav for nye biler. Husk uansett bot størrelse er det ikke sikkert problemet forsvinner, selv ser jeg mange som bruker mobil under kjøring selv om ikke har sett ulykke av den grunn.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Det som eg savner er ei avklaring på kva som er dei fundamentale forskjellane på å trykke på ein mobilskjerm kontra ein touchskjerm som er integrert i bilen? Vegtrafikklovens § 23 b omhandler elektronisk utstyr som kan forstyrre føraren. Eg stiller meg då spørsmålet, er ikkje entertainmentsystemet i bilen elektronisk utstyr? Er ikkje mobiltelefonen eller nettbrettet lenger elektronisk utstyr som kan forstyrre føraren dersom det står i fastmontert holder? Vil det være mulig å få godkjent ein montert mobilholder til å være likeverdig med integrert touch skjerm som følger med bilen?

Mobiltelefonen er nok det største problemet her, men den er jo ikke nevnt spesielt her.

image.png.44edcc8f0243c3915cd4a94f6a686fc0.png

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Det vil ende med postbud og ligdende ikke har jobb å gå til, ingen vil jobbe hvis utgiftene blir høyere av å jobbe en å være hjemme.

Det vil nok føre til flere får penger fra nav en jobber så faktisk ikke smart valg. Muligens på sikt selvkjørte biler og delevis selvkjørte vil bedre sikkerheten slik som fly hvis man passer dårlig på vil rattet riste eller pipe, godt mulig det blir krav for nye biler. Husk uansett bot størrelse er det ikke sikkert problemet forsvinner, selv ser jeg mange som bruker mobil under kjøring selv om ikke har sett ulykke av den grunn.

Nå er jeg ikke helt med?


Er postbud og lignende fritatt handsfree påbudet og får lov til å bruke håndholdt telefon under kjøring?

Selv om du personlig ikke har sett en ulykke, så betyr det ikke at ikke skjer.
Går ikke oppmerksomheten til kjøringen så har man ingenting bak rattet å gjøre!
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan blir det i praksis med tanke på bruk av fastmontert telefon? Slik jeg forstår kan jeg strengt talt ikke bruke denne til Google maps og styring av medialyd? Men i praksis må det da bli svært vanskelig for politiet å ta noen for dette? All den tid man har lov til å betjene mobilskjermen fysisk i forbindelse med telefonanrop så lenge den er fastmontert.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (6 timer siden):

Hvordan "ser man om ulykker skyldes mobilbruk"? Er jo ingen som vil innrømme slikt.

Noen ganger er det vitner som har sett hendelsen. I flere tilfeller ser også den som blir påkjørt at bilisten holder i mobil.

Noen innrømmer det nok selv også, for noen ulykker blir litt vanskelig å "forsvare". Hva er best å si, at man sovnet bak rattet eller holdt på med mobil? - Ulykker som normalt ikke kan skje om man ser foran seg og ikke har fått akutt sykdom. 

Man kan også se samtalelogg på mobil OG om dette ble gjort via bilen sin blåtann. Underholdningssystemet logger alt. 

Fordelen med touch mobiler er at dem lyser opp ansiktet til fører når det er mørkt ute, altså lett å se at fører fikler med mobil. 

Det er ellers legitimt å undre seg over at det nå kommer mer og større Underholdningssystemet i bilen med touch. Det vil stjele oppmerksomhet.

"Smart Phone addiction" er et tema man fokuserer mer på nå, også knyttet til bilkjøring. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

De kan gi deg bot for fastmontert utstyr også, om den hindrer sikt eller er montert for lavt

Er mobilen løs og den ringer, så kan du miste den, så bøyer du deg ned for å plukke den opp, og/eller du bruker begge hendene, en til å holde mobilen og den andre til å trykke på knappen.

Skal du gjøre noe mer enn å svare på annrop så får du finne en lomme å parkere i

Jeg har kjørt lange strekker uten radio, når nettradioen falt ut og jeg ikke giddet å stoppe

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (40 minutter siden):

Skjønner ikke hva du prater om!

 BILDE

Det er jo helt feil skjermformat (innlegg over fra Sedsberg), folk kommer til å klage, de vil ha en stor skjerm i 16:9 format. Rattet kan jo vise bilde fra veien foran.

Var akkurat det jeg tenkte på, har sett omtalene av dette.

Selv bruker jeg knappene i bilen til klimanlegg og varme her og der, i stedet for på touchskjerm. Da knappene stjeler mindre fokus.

Tør vedde på at det kommer restriksjoner i Europa og USA på såkalt infotainment som i bildet over. Altså at dette vil få en sterkt begrenset modus når bilen er i bevegelse. Det er jo allerede vanlig på flere biler at visse funksjoner kun er når bilen står stille og/eller håndbrekk på. 

Noen her har kanskje erfaringer med Tesla, de var jo tidlig ute med stor skjerm og masse info. Har den litt eller kraftig redusert modus når bilen er i bevegelse?

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sluttet å kjøre mc på veien fordi folk satt klistret på mobil eller snakka med barna i baksete.

Ikke faen om jeg skal dø grunnet noe sånt.

Kan øke bøtene til 50% av en mnd inntekt for min del og ruskjøring automatisk 6-12mnd fengsel.

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (23 minutter siden):

Sluttet å kjøre mc på veien fordi folk satt klistret på mobil eller snakka med barna i baksete.

Ikke faen om jeg skal dø grunnet noe sånt.

Kan øke bøtene til 50% av en mnd inntekt for min del og ruskjøring automatisk 6-12mnd fengsel.

Viktig poeng. Har noen i slekt som elsker MC og er på mange gutteturer i Norge og utland (pensjonistligaen på MC). De forteller om mange skremmende historier på smale småveier: "Man kan ikke lenger ta det for gitt at bilister følger med som før, pga. smartmobil".

Det er artikler fra organisasjoner i USA og Europa som viser til at mobilbruk er farligere en visse typer ruskjøring.

Litt sidespor, men gjelder trafikksikkerhet. Kampanjen som er nå med å ha hodet på plass når man kjører er noe å tenke på. Tror mange kjenner seg igjen der, inkludert meg selv. Når man brått tar seg i "oi har jeg kommet hit", da man dagdrømmer under kjøring. Det er en tankevekker. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (5 minutter siden):

Viktig poeng. Har noen i slekt som elsker MC og er på mange gutteturer i Norge og utland (pensjonistligaen på MC). De forteller om mange skremmende historier på smale småveier: "Man kan ikke lenger ta det for gitt at bilister følger med som før, pga. smartmobil".

Det er artikler fra organisasjoner i USA og Europa som viser til at mobilbruk er farligere en visse typer ruskjøring.

Jeg holdt på bli drept 2 ganger på en sommer, da kastet jeg inn håndkle.

En 40åring som skravlet i telefonen og en mor som kjørte ut i veien når hun snakka / kjeftet på barna i baksetet.

Kjørte racing sykkel så at jeg selv forsaker min død er helt greit det er risken man tar når man leker med sånt, men at jeg skal dø fordi noe skravler i telefon er ikke greit.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...