Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med XP og 98 i nettverk.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg forsøker å kjøre nettverk mellom to maskiner gjennom en switch. En maskin med 98 og en med XP. Jeg har kjørt wizard'n i XP for "small office" eller noe i den dur... Har også gjort noe liknende i 98, pluss at jeg har åpnet for deling av filer og skrivere. Problemet er at man fra XP ikke kan se 98-maskinen. Andre veien går det greit. Noen som vet hva problemet kan være? Jeg er helt grønn på nettverk, og den som evt. svarer, må gå grundig til verks :smile: Det går forøvrig j.... treig å søke etter andre maskiner på XP-maskina.

På forhånd takk for hjelpen!

[ Denne Melding var redigert av: _alPINe_ på 2002-03-07 12:46 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk følgende.

Begge maskinene er på samme subnett: 255.255.255.0

Sett XP maskinen til å væer DHCP server, med IP 192.168.0.1 f eks. eller tildel fast IP til begge maksiner.

Begge maskiner på medlem av samme arbeidgruppe: workgroup

Reboot/start Win98 maskinen etter XP maskinen er på nett. Win9x er ikke spesielt bra i nettverk.

Lenke til kommentar

pkalle, tusen takk skal du ha for ditt raske svar :smile:

Jeg skal prøve!

Men hva er egentlig subnett og DHCP-server, og hvordan setter jeg ip'en?

Begge maskinene er medlem av samme arbeidsgruppe, så det er greit.

Vet du/dere hvorfor det tar så lang tid å få opp arbeidsgrupper og medlemmer i xp? Vet du/dere om det kan ha noe sammenheng?

Lenke til kommentar

Har samme probelm som deg. Jeg har DHCP i switch/router og det funker ennå ikke. Tror det har noe med at XP (ihvertfall her) ikke bruker NetBIOS. Får ikke satt dette valget på nettverkskortet uten feilmelding og automatisk fjerning av valget :sad:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-07 16:09, Newman skrev:

Hvis du kjører to forskjellige MS Os så må du som regel sette opp subnett masken og Ip adressen manuelt. Lik subnett adresse på begge PC-er såklart... Ip adressen må også være i stigende rekkefølge.

Dette er feil, jafall det første. Du kan like vel ha DHCP selv om folk har forskjellige MS OS.(usikker Linux...) p.g.a når du kommer på eit LAN PARTY, der køyrer dei heilt sikkert DHCP, kva ville du tru kva som ville skje viss DHCP berre støtet Windows 2000 foreksempel? heh...DHCP skal funke fint så lenge den er konfiguert rett og at client maskinene er konfiguert til å ta imot DHCP informasjonen. Det vil då inkludere at switchen/crossoverkabel/kablene funker o.s.v =] Du kan alltid prøve å gå i MS DOS ledetekst å skrive PING ipadresse for å sjå om der er kontakt.(d.v.s at maskinen du pinger ikkje må ha ein firewall som blocker det då)

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-07 12:43, _alPINe_ skrev:

Hei!

Jeg forsøker å kjøre nettverk mellom to maskiner gjennom en switch. En maskin med 98 og en med XP. Jeg har kjørt wizard'n i XP for "small office" eller noe i den dur... Har også gjort noe liknende i 98, pluss at jeg har åpnet for deling av filer og skrivere. Problemet er at man fra XP ikke kan se 98-maskinen. Andre veien går det greit. Noen som vet hva problemet kan være? Jeg er helt grønn på nettverk, og den som evt. svarer, må gå grundig til verks :smile: Det går forøvrig j.... treig å søke etter andre maskiner på XP-maskina.

På forhånd takk for hjelpen!

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: _alPINe_ på 2002-03-07 12:46 ]</font>

Eg har vore borti problemet at Windows 95/98/ME maskiner har problemer å browse Windows 2000/XP men ikkje omvendt. Men siden der er kontakt som du sier kan du prøve i XP og gå på start menyen og trykke KJØR/RUN maskinamn Bruker somvanlig å funke når der er kontakt. =]

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet som i emnet her før.

Det jeg gjorde for å fikse suppa var å definere en ip og subnett adresse.

Jeg sørget for at netbios var inne på begge maskinene og aktiverte den i tcp/ip på begge maskinene.

Nå fungerer alt helt fint :smile:

Lenke til kommentar

Hadde akkurat samme problem, og løste det ved å installere NetBeui. Problemet er at denne ikke er standard i XP, den må hentes fra Valuepack. Har du ikke CD'en så gå hit, der ligger en liten zip med det du trenger:

http://communities.compaq.com/servlet/Proc..._&UCATEGORY_S=0

For allt om dette gå til:

http://www.wown.com/j_helmig/winxpnet.htm#netbeui

Ellers er http://www.helmig.com stedet for alle slike spørsmål.

Håper dette hjelper :wink:

Lenke til kommentar

Takk for masse fornuftige svar. Har nå fikset det, har ikke peiling på hva som var feil, men jeg slettet alle protokollene bortsett fra tcp/ip, og kjørte nettverks-wizarden på nytt på xp-maskina. Da var plutselig alt i orden :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...