Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fukt i alle vinduene i vinter

Anbefalte innlegg

Har mye fukt ( synlig vann) i alle vinduene på nederste side. Ikke dugg mellom glass. Huset er bygd i 2018, har varmepumpe og sentral ventilasjon. Hva kan være grunn til det? Hvordan vet man at det er dårlig isolering eller høy luftfuktighet i huset? Takk på forhånd for svar 

BE352255-34F0-461D-8572-2C24FB90E24B.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sett det på kjøkkenvinduet mitt nå når det har vært minusgrader. Antar det kommer av for lite ventilasjon, men det frister heller ikke å åpne dører og vinduer i denne kulden. Så jeg følger bare med og ser at det ikke bli verre. Men det er ikke like ille som bildet ditt.

Med "sentral ventilasjon", tenker du da på balansert ventilasjon? Det er i såfall det største drittet når det kommer til inneklima. De resirkulerer jo luften hele tiden, og tilsetter kun litt frisk luft, for å minske varmetapet. Resultatet er tung og fuktig luft inni boligen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
6 minutes ago, Kajac said:

Med "sentral ventilasjon", tenker du da på balansert ventilasjon? Det er i såfall det største drittet når det kommer til inneklima. De resirkulerer jo luften hele tiden, og tilsetter kun litt frisk luft, for å minske varmetapet. Resultatet er tung og fuktig luft inni boligen.

Det er ikke min erfaring. Luften skiftes ut ofte, og varmeveksleren flytter varmen fra den gamle luften til den nye. Av alle steder jeg har bodd har jeg ikke hatt bedre inneklima enn der jeg hadde balansert ventilasjon. Det er filter i systemet som må byttet 1-2 ganger pr år, er dette gjort her? 

Lenke til kommentar
Manju skrev (19 minutter siden):

Har mye fukt ( synlig vann) i alle vinduene på nederste side. Ikke dugg mellom glass. Huset er bygd i 2018, har varmepumpe og sentral ventilasjon. Hva kan være grunn til det? Hvordan vet man at det er dårlig isolering eller høy luftfuktighet i huset? Takk på forhånd for svar 

BE352255-34F0-461D-8572-2C24FB90E24B.jpeg

Øk hastigheten på ventilasjonen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (7 timer siden):

Jeg har sett det på kjøkkenvinduet mitt nå når det har vært minusgrader. Antar det kommer av for lite ventilasjon, men det frister heller ikke å åpne dører og vinduer i denne kulden. Så jeg følger bare med og ser at det ikke bli verre. Men det er ikke like ille som bildet ditt.

Ja, mente balansert ventilasjon. 

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (7 timer siden):

Det er ikke min erfaring. Luften skiftes ut ofte, og varmeveksleren flytter varmen fra den gamle luften til den nye. Av alle steder jeg har bodd har jeg ikke hatt bedre inneklima enn der jeg hadde balansert ventilasjon. Det er filter i systemet som må byttet 1-2 ganger pr år, er dette gjort her? 

Ja, det er gjort. 

Lenke til kommentar

Du kan få en temperaturmåler som også viser luftfuktigheten i rommet på Clas O eller Jula til 50 spenn. 

Høy luftfuktighet inne fører til kondens på kalde overflater inne, slik som vinduer. Det betyr at luftfuktigheten er for høy i forhold til luftskiftet. Denne kondensen samler seg ofte i et hjørne, og gir flotte muligheter for mugg og sopp hvis du ikke gjør noe med det. 

Tørker du klær inne, dusjer og lager mat uten å bruke kjøkkenvifta forer du leiligheten med mer fukt. Da kan det være lurt å sjokklufte litt av og til for å skifte ut lufta inne. 

Endret av Kris85
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (10 timer siden):

Nå har ikke jeg dette selv, men mamma fikk det påtvunget av borettslaget. Aldri før har inneklimaet vært dårligere. Og med tanke på hvor mange i blokkene der som nå har vinduene konstant åpne, så tror jeg ikke hun er den eneste. For øvrig bor både tante og mormor i samme borettslag, og har samme problem. Tror det er Flexit som har levert systemet.

Høres forresten veldig ugunstig ut dersom man må bytte filter 1-2 ganger årlig. 

Edit: Kjøkkenviften er koblet inn i dette systemet, så når man lager mat sprer matlukten seg i hele leiligheten. Igjen, veldig idiotisk etter min mening.

Endret av Kajac
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Filtrene er nyttige og nødvendige i systemet, da all frisk luft som hentes inn utenfra gjennom varmeveksleren filtreres. Dette gjør at luften som kommer inn i boligen er mye renere enn den som luftes gjennom vinduer etc. Jeg har nå flyttet til annen bolig med forsert ventilasjon, dvs uttrekk av "gammel" luft gjennom våtrom og kjøkken, og inntak av ny friskluft gjennom ventiler i ytterveggene. Her er det mye mer støv og forurensning enn der jeg bodde før. Vel verdt å bytte et par filter 1-2 ganger i året for dette.

I tillegg gjør varmeveksleren at utgiftene til oppvarming reduseres betydelig. Når det er kaldt, vil varmen fra den gamle inneluften overføres til den friske og filtrerte uteluften. Ved forsert ventilasjon vil den varme inneluften sendes ut av boligen, og erstattes med ufiltrert og kald uteluft, som må varmes opp når den kommer inn i boligen.

Din edit: Hos meg var også kjøkkenviften koblet til sentralen for balansert ventilasjon, men jeg hadde aldri matlukt i andre rom i leiligheten når jeg laget mat. Høres ut til å være feil i innjusteringen av anlegget.

Lenke til kommentar
Manju skrev (19 timer siden):

Jeg vil tippe at problemet ikke skyldes dårlige vinduer, men heller dårlig lufting og mye aktivitet.

Vi hadde samme problemet her for 2 år siden, løsningen er enkel, ha ventilene åpne, slutt å tørke klær inne, bruk viften på badet og kjøkkenet når du bader eller lager mat, la gjerne viftene gå på på laveste settings ellers.

Endret av unicorndeath
Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (4 timer siden):

Filtrene er nyttige og nødvendige i systemet, da all frisk luft som hentes inn utenfra gjennom varmeveksleren filtreres. Dette gjør at luften som kommer inn i boligen er mye renere enn den som luftes gjennom vinduer etc. Jeg har nå flyttet til annen bolig med forsert ventilasjon, dvs uttrekk av "gammel" luft gjennom våtrom og kjøkken, og inntak av ny friskluft gjennom ventiler i ytterveggene. Her er det mye mer støv og forurensning enn der jeg bodde før. Vel verdt å bytte et par filter 1-2 ganger i året for dette.

I tillegg gjør varmeveksleren at utgiftene til oppvarming reduseres betydelig. Når det er kaldt, vil varmen fra den gamle inneluften overføres til den friske og filtrerte uteluften. Ved forsert ventilasjon vil den varme inneluften sendes ut av boligen, og erstattes med ufiltrert og kald uteluft, som må varmes opp når den kommer inn i boligen.

Din edit: Hos meg var også kjøkkenviften koblet til sentralen for balansert ventilasjon, men jeg hadde aldri matlukt i andre rom i leiligheten når jeg laget mat. Høres ut til å være feil i innjusteringen av anlegget.

Kanskje trådstarter kun har sånn der kjøkkenvifte med filter og ikke utlufting ?

Lenke til kommentar
Kajac skrev (6 timer siden):

Nå har ikke jeg dette selv, men mamma fikk det påtvunget av borettslaget. Aldri før har inneklimaet vært dårligere. Og med tanke på hvor mange i blokkene der som nå har vinduene konstant åpne, så tror jeg ikke hun er den eneste. For øvrig bor både tante og mormor i samme borettslag, og har samme problem. Tror det er Flexit som har levert systemet.

Høres forresten veldig ugunstig ut dersom man må bytte filter 1-2 ganger årlig. 

Edit: Kjøkkenviften er koblet inn i dette systemet, så når man lager mat sprer matlukten seg i hele leiligheten. Igjen, veldig idiotisk etter min mening.

Høres ut som det er noe feil med anlegget, det skal ikke være resirkulering. Kanskje noen få prosents lekkasje fra avtrekk til tilluft i anlegg med roterende varmegjenvinner, men normalt ikke noe mer enn det. Ser man på filteret når det byttes så tenker jeg at man blir glad for at man slapp å puste inn det fine støvet som fanges opp der.

Lenke til kommentar

Sett flere som har sånn men aldri opplevd selv. Kjører konstant balansert vent her selv, funker utmerket. Har på dagsenking. Klær tørker fort, ingen åpne ventiler. Kan jo være at anlegget står på feil innstiling eller er feilaktig montert på et vis.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
10 minutes ago, freddy85 said:

Tyder på lite ventilasjon og dertil høy luftfuktighet som igjen danner kondens.

Åpne noen lufteluker ut er den beste løsningen.

Med balansert ventilasjon skal det ikke være lufteluker, all innluft skal komme gjennom aggregatet. Prøv med å øke hastigheten på hovedviften, slik at luften skiftes ut oftere. Står anlegget aktivt hele døgnet? 

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (48 minutter siden):

Med balansert ventilasjon skal det ikke være lufteluker, all innluft skal komme gjennom aggregatet. Prøv med å øke hastigheten på hovedviften, slik at luften skiftes ut oftere. Står anlegget aktivt hele døgnet? 

Har hørt at det er så fryktelig mange som har problemer med kvaliteten på inneluften i disse nye husene at det kan vel neppe være en sååå dårlig ide å åpne/montere en lufteluke, selv om det motvirker effekten av noen av tiltakene som er gjort.

Bruk heller noen hundrelapper ekstra på oppvarming enn å ha dårlig inneklima mener nå jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...