Gå til innhold

NORSAR: Leirskred på Gjerdrum ikke utløst av jordskjelv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Funfact: Det var et undersjøisk jorskjelv på 4,6 litt nord for Jan Mayen i natt.

Skjelv som er for svake for den automatiske varslinga til Norsar, altså vesentlig svakere enn 2 på richters skala, tror jeg ikke kan ha hatt potensiale til å utløse raset dersom det ikke var andre medvirkende årsaker. Jeg tipper den mest plausible forklaringa er den bekken som er beskrevet å ha erodert 2-3 meter dypere i terrenget de siste årene. En ørliten utglidning der er nok til å være første dominobrikke i en stor hendelse som denne. Hadde folk stått og sett kimen til raset på nært hold så kan første kime være så liten som en neve. Tilsynelatende helt ubetydelig. Så ramler neste dominobrikke osv...

Det virker som ingen har sett noe urovekkende dagen før den skjebnesvangre natta.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 timer siden):

Funfact: Det var et undersjøisk jorskjelv på 4,6 litt nord for Jan Mayen i natt.

Skjelv som er for svake for den automatiske varslinga til Norsar, altså vesentlig svakere enn 2 på richters skala, tror jeg ikke kan ha hatt potensiale til å utløse raset dersom det ikke var andre medvirkende årsaker. Jeg tipper den mest plausible forklaringa er den bekken som er beskrevet å ha erodert 2-3 meter dypere i terrenget de siste årene. En ørliten utglidning der er nok til å være første dominobrikke i en stor hendelse som denne. Hadde folk stått og sett kimen til raset på nært hold så kan første kime være så liten som en neve. Tilsynelatende helt ubetydelig. Så ramler neste dominobrikke osv...

Det virker som ingen har sett noe urovekkende dagen før den skjebnesvangre natta.

Det er nok riktig. Vi så det på filmen av Rissa-raset. Det begynte i det små og fungerte som dominobrikker som faller. Og jeg tror menneskelig aktivitet og fjerning av skog  og vegetasjon som gjør at vann trekker ned i bakken istenfor å forbrukes fordampe,er like farlig som en bekk som eroderer. Det er nok sammensatte årsaker til Gjerdrum-raset. 
Men klart at forhøyet vannstand i bekken vil føre til at leiren blir kvikk ett godt stykke fra bekken med dertil påfølgende svekkelse av stabilitet for leiren som er videre oppover. Vi så det på Rissa filmen at fast leire gikk fra fast form til suppe momentant når vegger av leire falt ned i leirsuppen og nedover raset. Gjerdrum raset har nok falt som små stykker først nesten lydløst også har det ikke vært mothold for de tyngre massene og derav de høye kantene. Men jeg tenker også at ett vannledningsbrudd i kvikkleire også er meget farlig. Det går vel mange vannledninger i området. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...