Gå til innhold

Selge leilighet - tidsperspektiv, og valg av aktør

Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Hei! 

Vi skal selge leiligheten vår. Hvis vi får velge helt på øverste hylle, så skjer det i juli. Men vi har aldri solgt noe før, og lurer på om det er noen her som har lyst å dele erfaringer om:

(alt av info er gull - du må ikke ha svar på alle spørsmålene for å svare :)

• Hvor lang tid kan vi regne med at det tar? Jeg skjønner at dette ikke er en eksakt vitenskap, men begynner vi å få dårlig tid, eller er vi fortsatt tidlig ute mtp salg til sommeren?
  • Tidsbruk? Er det kontakte megler, også ordner de alt, eller er det et omfattende arbeid også for oss?
  • Man har jo lest om tjenester som Propr, o.l. Men for to lekfolk som oss, så virker det jo også litt skummelt å begi seg ut på. Er det det? Eller veldig tidkrevende?
  • Kostnader? ~Hva koster full pakke, hva koster Propr, og hva koster mellomtingen (skjønt at det finnes løsninger som fungerer som en mellomting mellom full pakke, og gjøre nesten alt selv)? 

• Edit: litt informasjon om leiligheten, er kanskje på sin plass: vi kjøpte den for 2 690 000 oktober 2018 Siden den ligger i Harstad, vil jeg anta at den ikke har bevega seg veldig mye opp eller ned i pris. Leiligheten er noe spesiell. Den er øvre del i et hus. Hovedleilighet på 76 kvadrat, to soverom, og tilknytta loftsleilighet, med egen inngang, på 35 kvadrat. Sistnevnte leier vi ut til 6 000/måneden. Et kupp, og en genial leilighet, men siden den ikke ligger veldig langt unna en enebolig i pris, muligens også litt tungsolgt. Det er ikke alle som ser verdien av skattefri utleie. Ingen spesielle mangler på leiligheten. 

- Annet vi burde tenke på? 

På forhånd stor takk :)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta kontakt med en eiendomsmegler i ditt nærområde. Da kan du få et 1:1 møte uten at du forplikter deg til noe, der du kan hamre løs med alt av spørsmål du har. På nett er det mye motstridende informasjon og gjerne spekket med personlige meninger og ymse rot. 

Det enkle er ofte det beste. Snakk med en lokal eiendomsmegler om den type ting. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du får svar på alt dette ved å snakke med en megler som kjenner markedet. Jeg ville ikke solgt gjennom propr utenfor storbyene. 

I Oslo ville leiligheten din vært solgt i god tid før påske om du begynte nå. Men i Harstad kan det være tregere. 

Dere trenger ikke bruke mye tid med mindre det er ting som skal gjøres med leiligheten (overflateoppussing lønner seg ofte i Oslo som er det eneste markedet jeg kjenner, men kanskje ikke i Harstad). 

I Oslo ville dette kostet ca. 70 000. (1% av salgssummen pluss en del faste kostnader) Mulig det er dyrere i mindre markeder. Men det får du et klart svar på fra megler. Så kan du evt. sammenligne med propr om du vil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du aldri har solgt før så er det jo en "trygghet" med megler. Neste gang jeg eventuelt skal selge blir det imidlertid uten megler, da de tar seg veldig godt betalt uten at jeg føler man får så mye for det man ikke kunne gjort selv. Det man ikke kan gjøre selv gjør f.eks. Propr.

Men jeg må innrømme at det var greit å ha en megler å vise til da jeg solgte bolig for en del år siden og noen begynte å kontakte meg direkte med lave bud for å prøve å lokke meg til å selge. De prøvde å unngå å sette i gang budrunde, men jeg insisterte på at det måtte gå gjennom megler, så med en gang vedkommende kontaktet megler med bud så raste det på med flere.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Å få lagt ut bustaden tek ikkje lang tid, det som tek tid er sjølve salgsprosessen. Her vil meklaren være til stor hjelp med sin erfaring med å vurdere balansen mellom å selge raskt og få ein dårleg pris kontra å ha bustaden ligge ute lenge i håp om å få ein god pris.

Ta kontakt med meklar så raskt som råd. Då vil du også få råd om du bør legge ut bustaden no og ha overtakelsen fyrst i i juli, eller om du bør vente til våren og satse på raskt salg og overlevering.

Ettersom du har god tid så bør du ta deg tid til å snakke med fleire meklarar (gjerne fleire innafor samme selskap) for å diskutere pris, strategi og generelt finne ein meklar som du har god kjemi og tillit til.

På tidsbruken så får du det du betalar for, du kan gjere mykje sjølv eller du kan gjere bortimot ingentig. Du kan ta nokre enkle mobilbilete av ei urydda leiligheit, men det er nok vel anvendt tid å vaske ned og rydde enten du gjer det sjølv eller leiger inn vaskefirma slik at bustaden ser best mulig ut før bildetakaing og visning.

Vanlegvis så er det slik at jo meir attraktiv bustaden er slik at den er lett å selge, jo meir av arbeidet kan du gjere sjølv. Midt i storbyane er presset så stort at du nærmast berre kan oppgi pris, adresse og størrelse for å få solgt leiligheita på få dagar.
Er markedet litt treigt så vil du ha god nytte av ein meklar som har oversikt over markedet og både kan nå ut med annonsering, veit om personar som er på leiting etter bestemte bustadar, og som kjenner til kva marked du bør sikte deg inn på. Har du få potensielle kjøparar så er det fort verdt å betale ca 100 000 kr til ein meklar som kan få satt opp ei budrunde kontra at du annonserer sjølv og berre får ein interessent.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for fine svar, folkens :)

Det virker fornuftig å bruke megler, ja. Både markedet, og at dette er første gang vi selger, trekker i den retninga. 

Betryggende å høre at vi (antageligvis) ikke er for sent ute. Jeg kontakter bankene her opp for verdivurdering pronto!

Lenke til kommentar
On 1/5/2021 at 3:44 PM, Bjarnemann said:

Betryggende å høre at vi (antageligvis) ikke er for sent ute. Jeg kontakter bankene her opp for verdivurdering pronto!

Det behøver ikke ta mer enn et par uker fra du tar kontakt til megler til boligen er annonsert forutsatt boligen faktisk er klar for å få tatt bilder av og for visning.  Kontakt flere meglere i forkant.  Jeg hentet inn 3 tilbud og valgte den melgeren som virket som den beste selgeren.  Prisen hans var i midten, men jeg fik prutet ham ned til nesten samme pris som den billigste.  Fra jeg sa "go" (jeg flyttet ut først og fikk noen til å vaske), tok det to uker for å få tatt bilder, laget tilstandsrapport, laget prospekt og lagt det ut for salg på en fredag og solgt etterfølgende mandag.  Overtakelse ble en måned etter.  Så ting kan gå ganske fort. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk! Fint å høre at ting kan gå fort. Det kjennes likevel godt å ha starta prosessen. Harstad er et kaldere (he he) marked enn Oslo, som jeg egentlig er fra. 

Anyhow: får første megleren på besøk 12:00 :) Og så en ny en klokka fem, og siste på tirsdag.

Det er allerede én som peker seg ut. Han var veldig ålreit å snakke med på telefonen; hyggelig, interessert, tålmodig og grundig. Han lo også av vitsene mine, noe som så klart er et stort pluss. Han er også den eneste så langt som har gitt lyd fra seg utover telefonsamtalen. Ettermiddagen samme dag, sendte han over kostnadsoversikt, samt en hel side med spørsmål om leiligheten, sånn at han kunne sette seg grundigst mulig inn i prospektet. Spørsmålene som berørte ting vi hadde snakka om på telefonen, hadde han forhåndsutfylt. Gir unektelig et godt inntrykk.

Jeg kommer til å forsøke å prute. Jeg kommer også til å forsøke å gi han en utfordring: istedenfor 1,5% provisjon, så foreslår jeg et fradrag på 2 000 000, og en provisjon på 5%. Da tjener han 1 500 om han selger til prisen han vagt har antyda (som vi vil være fornøyd med), taper mye mer om den går under, og tjener mye mer om den går over. 

Skal medgi at jeg synes dette er litt gøy :fun: Det er gøy å forhandle og kjøpeslå. Er dessuten selger selv, så er det noe jeg setter pris på, så er det gode selgere. Som han nevnt ovenfor. Det er noe flott over de som gjør det rett. Ivrig på salget, men ikke på en måte sånn at du føler deg pressa, mer at du får et inntrykk av at her er det en kar som vil strekke seg for å få en deal, og gjøre begge fornøyd. 

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (På 8.1.2021 den 3.39):

Det behøver ikke ta mer enn et par uker fra du tar kontakt til megler til boligen er annonsert forutsatt boligen faktisk er klar for å få tatt bilder av og for visning.  Kontakt flere meglere i forkant.  Jeg hentet inn 3 tilbud og valgte den melgeren som virket som den beste selgeren.  Prisen hans var i midten, men jeg fik prutet ham ned til nesten samme pris som den billigste.  Fra jeg sa "go" (jeg flyttet ut først og fikk noen til å vaske), tok det to uker for å få tatt bilder, laget tilstandsrapport, laget prospekt og lagt det ut for salg på en fredag og solgt etterfølgende mandag.  Overtakelse ble en måned etter.  Så ting kan gå ganske fort. 

Hvordan prutet du ned prisen?

______

Er dere noen som har erfaring med tjenestene hvor man gjør ting delvis selv, f.eks. Himla Eiendomsmegling og Samsolgt? Ser at disse er ganske billige. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, logaritmemannen said:

Hvordan prutet du ned prisen?

Jeg viste til at jeg hadde et tilbud fra en annen melger som tok en lavere provisjon og med ubegrenset antall visninger, så han gikk med på å redusere sin provisjon og inkludere 3 istedet for kun 1 visning.  I praksis hadde det siste ikke noe å si siden det kun ble en visning uansett, men reduksjonen i provisjon sparte meg noen få tusenlapper.  Jeg tror også jeg brukte hans egne ord mot ham, hvis man kan si det slik, for han sa den lille være lett og kjapp å selge så da kontret jeg med at da ville det jo ikke koste ham noe å inkludere flere visninger :)  Salgsprisen ble iøvrig litt bedre enn både jeg og samtlige meglere hadde regnet med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...