aomt Skrevet 4. januar 2021 Del Skrevet 4. januar 2021 En bekjent av meg var i utlandet og ble smittet av COVID. Ved ankomst til Noreg har han testet seg, fikk positivt og satt i isolasjon, sykmeldt til midten av januar. I dag sa han, legen friskmeldte han siden han ikke hadde noe symptomer på 3 dager. Dvs, han må ikkje lenger sitte i isolasjon (lov til å gå ut, i butikk +++). Kan det stemme eller har han mistforstått noe? Er ikkje det behov for å avlegge negativt test? Lenke til kommentar
Tomahawk Skrevet 4. januar 2021 Del Skrevet 4. januar 2021 Det stemmer. https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/testing-og-oppfolging-av-smittede/opphevelse-av-isolasjon/ 2 Lenke til kommentar
SuperKrokodille Skrevet 5. januar 2021 Del Skrevet 5. januar 2021 aomt skrev (4 timer siden): En bekjent av meg var i utlandet og ble smittet av COVID. Ved ankomst til Noreg har han testet seg, fikk positivt og satt i isolasjon, sykmeldt til midten av januar. I dag sa han, legen friskmeldte han siden han ikke hadde noe symptomer på 3 dager. Dvs, han må ikkje lenger sitte i isolasjon (lov til å gå ut, i butikk +++). Kan det stemme eller har han mistforstått noe? Er ikkje det behov for å avlegge negativt test? Jf. koblingen til @Tomahawk: Hvis han har avlagt positiv test og har hatt symptomer på koronasydom, kan han gå ut av isolasjon tidligst ti døgn etter symptomdebut, dersom han da har vært feberfri i minst 24 timer. Hvis han hele tiden har vært symptomfri, opphører isolasjonen når det er gått ti døgn siden den positive testen ble avlagt. 1 1 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 5. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2021 Takker! Eg syns det er litt rart at han må ikkje avlegge negativt test, men det ser ut til å stemme mtp FHI-regler. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå