Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsgiver pålegger flere arbeidsoppgaver

Gjest 1db26...9fa

Anbefalte innlegg

Gjest 1db26...9fa

Sjefen valgte før jul å si opp en kollega i min avdeling bestående av tre personer. Vi har hver våre "porteføljer" og ganske forskjellig arbeid, selv om vi er i samme avdeling. Begrunnelsen var i følge sjefen at selskapet går i underskudd, og det er nødvendig å kutte kostnader. Det er vanskelig å kontrollere dette da vi er et datterselskap av et globalt selskap, og lønnsomheten langt på vei kan styres til den delen av selskapet man ønsker. Uansett så har vi etter et svakt fjorår hatt en solid vekst i år, og ligger godt over både fjorårets salg og årets budsjett. Om selskapet faktisk går i underskudd har jeg ikke oversikt over, vi får normalt månedlige oppdateringer i allmøter, som har blitt avlyst siden corona slo inn. 

Både jeg og den gjenværende kollegaen min har mer enn nok å gjøre. Jeg har flere ganger uttrykt til sjefen min at jeg trenger noe mer avlastning. Det hører til med historien at vi inntil for et år siden var fire personer i avdelingen, hvor den fjerde personer var mer enn potet som bisto alle i avdelingen min samt en annen avdeling. Etter at vi ble tre har det tidvis blitt en god del ekstra å gjøre med perioder med en del overtid, som har blitt avspasert i roligere perioder eller tatt ut i lønn. Stillingen min har naturlige sykluser hvor perioder i måneden normalt er veldig hektiske og andre er mer rolige. 

Arbeidet til min kollega som har blitt sagt opp blir ikke borte, og sjefen forventer nå at vi skal absorbere arbeidet. Vi har ikke hatt noe møte enda, men både jeg og min gjenværende kollega har svart at vi ikke har kapasitet til å ta flere oppgaver. Sjefens svar er at vi må bare finne en løsning på dette, og forsøker å stille oss opp mot hverandre ved å si at belastningen blir veldig stor på den ene om den andre ikke bidrar nok.

Hører også med til historien veldig mange har sluttet kun pga misnøye med sjefen min, i løpet av de siste par årene. Det er også sannsynlig at selskapet skal få ned kostnadene før et sannsynlig salg innen et par år. Men er det virkelig lovlig å pålegge meg og kollegaen ca 50% mer arbeid når vi allerde er "fullbooket"? Sjefen tenker selvfølgelig at vi må jobbe mer effektivt og finne eksisterende oppgaver som skal fjernes, men det er lettere sagt enn gjort. Det meste arbeidet er essensielt, og det som ikke er det kan ikke uten videre bare fjernes. Skal jeg slutte å svare på mailer og sende ut nødvendig info siden det ikke er kritisk? 

Anonymous poster hash: 1db26...9fa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jussen rundt din problemstilling kan jeg ikke uttale meg om, men jeg kan mene noe om hvordan du og din kollega bør takle utfordringen.
Det her høres ut som en helt lik problemstilling som jeg har opplevd i offentlig helsevesen.
Det er viktig at du og din kollega står sammen. Så lenge dere begge har omtrent samme arbeidskapasitet innenfor ukens 37,5 arbeidstimer, har dere et godt utgangspunkt.
Helt kontant forteller dere sjefen at dere begge jobber så effektivt som dere kan.
Jeg er helt enig med :utakt her ovenfor. Dersom sjefen ønsker at dere skal utføre mer arbeid enn hva dere har kapasitet på, be sjefen å skriftlig redegjøre for på hvilke områder kvaliteten på arbeidet kan senkes og/eller at sjefen også samtidig skriftlig redegjør for prioriteringsrekkefølgen for de arbeidsoppgavene dere får, slik at dere får mulighet for å "feie" over alt som skal gjøres. Konsekvensene blir fort helt åpenbare. Dere kan vise til hvordan sjefen styrer skuta.

Lenke til kommentar

Ein del av det å være sjef er å bestemme kva som skal prioriterast. Det er verdt å merke seg at det går med arbeidstid på å vurdere og prioritere også. Høgt arbeidspress fører berre til sjukemeldingar, og med så små marginer som det er på din arbeidsplass så virker det sannsynleg at dersom du eller kollegaen din blir sjukmeldt så vil også den gjenverande arbeidstakaren med 300% stilling fort bli sjukemeldt. 

Arbeidsgivers styringsrett er ganske stor, men det seier seg sjølv at det ikkje fungerer å auke arbeidsmengda med 50% utan å samtidig redusere eller effektivisere. 

Lenke til kommentar
Gjest f373b...07e

La det brenne.

Får du ikke prioriteringsliste så prioriter det som er minst kritisk. Da synnliggjør du behovet for endringer. Ta deg også god tid i å gjøre deg skikkelig fornøyd med hver oppgave du begynner på.

Og begynn å søk jobber andre steder. Det er lettere å få ny jobb enn det er å endre sjefen sin personlighet.

Anonymous poster hash: f373b...07e

Lenke til kommentar
Gjest 1db26...9fa

Takk for svar. Jeg kommer nok til å forklare sjefen igjen at jeg har fylt opp min stilling, og vil kreve en bekreftelse på hvilke av mine nåværende arbeidsoppgaver som i så fall skal fjernes for at jeg fortsatt skal kunne holde meg innenfor normal arbeidstid. Kjenner jeg sjefen rett vil han nok gå rett på de problemrike og tidkrevende arbeidsprosessene, og si at "de må vi bare få gjort raskere". Jeg kommer også til å søke nye jobber så klart. Jeg har tidligere fått høre flere ganger av sjefen hvor kritisk jeg er og om jeg skulle velge å slutte så måtte jeg ha "et års oppsigelsestid". Skulle tro det fortsatt var et problem at jeg nå med all sannsynlighet velger å slutte pga dette. Skulle det vært sånn at kollegaen min plutselig forsvant eller vi virkelig var i økonomisk krise, ja da skulle jeg steppet inn til det var funnet en løsning. Men har store problemer med å se at vi nå går i underskudd, vi har et solid salg den siste tiden med flere salgsrekorder. Dette dreier seg nok som sagt om å få ned kostnader før et sannsynlig salg, og synes det er rart det kan være lovlig for arbeidsgiver å si at "nå skal vi effektivisere. Vi kutter en tredjedel og resterende tar de ekstra oppgavene, dere får finne ut hva dere vil ta." Det funker ikke på lang sikt etterhvert som ansatte blir sykmeldt eller sier opp, men om det dreier seg om å vise til kostnadsreduksjoner overfor nye investorer, så har det sikkert en god og kortvarig effekt. 

Lenke til kommentar

Dette kan du ta med ro. Fortell sjefen at dere jobber bare 37.5 timer i uken og mange arbeidsoppgaver vil ikke bli gjort. Ikke gjør det om til en debatt, bare si ifra sånn at han er advart.

Så gjør du og kollegaen din det dere kan iløpet av en dag. Ikke saboter, fordi det kan bli brukt mot dere, men jobb heller ikke overtid for å få alt ferdig. Om noe ikke blir ferdig iløpet av 37.5 timer så er det sjefen sitt problem, ikke ditt. Siden avdelingen deres er allerede overarbeidet så er det ingen muligheter for å sparke dere.

Etter noen måneder så vil han sikkert inkalle dere til en samtale hvor han kritiserer dere for å ikke jobbe hardt nok. Ikke ta det personlig, det er sjefen som egentlig er i trøbbel og prøver å legge skylden på dere. Bare fortell han at det er ikke nok tid til å fullføre alt arbeidet iløpet av 37.5 timer. Tilslutt, så kommer de nok til å ansette en ny person og sjefen havner i trøbbel.

Hvis du har kontakt med sjefen til sjefen, så kan det være lurt å advare han også.

Lenke til kommentar

Høres ut som at dere som firma tar for lite betalt når dere ikke har dødtid og ikke økonomi til å ha nok ansatte. Dere har to alternativer. Enten må dere øje prisen på tjenestene dere tilbyr, eller så må dere senke kvaliteten. Spør sjefen om hva han mener dere bør gjøre. 

Lenke til kommentar
Gjest 1db26...9fa
RRhoads skrev (20 minutter siden):

Høres ut som at dere som firma tar for lite betalt når dere ikke har dødtid og ikke økonomi til å ha nok ansatte. Dere har to alternativer. Enten må dere øje prisen på tjenestene dere tilbyr, eller så må dere senke kvaliteten. Spør sjefen om hva han mener dere bør gjøre. 

Igjen, jeg vet ikke om det stemmer at vi faktisk går i underskudd, det er langt fra uvanlig at sjefen bruker unnskyldninger og forklaringer som er direkte feil. Salget har gått veldig bra i det siste, og ettersom vi er en del av et internasjonalt selskap så kan profitten langt på vei flyttes til den delen av konsernet man ønsker. Det har blitt sagt tidligere at om vi går i null så er vi fortsatt et lønnsomt selskap for konsernet. Jeg forventer at sjefen vil kaste seg over et forslag om å redusere kvaliteten i arbeidet, han er dessverre veldig naiv og flink til å finne kjappe og dårlige løsninger. Men for min egen del kan jeg ikke akseptere at jobben jeg gjør, hvor evt feil kan ha store økonomiske tap, skal gjøres på halv maskin. Da vet jeg med meg selv at jeg heller jobber utover kveldene, noe sjefen min nok også vet. Nei det skal bli spennende å se hvordan det løses, det beste for egen del er helt klart om jeg finner meg en ny jobb så snart som mulig. 

Lenke til kommentar
Gjest 1db26...9fa

Det ble et mindre produktivt møte, da både jeg og min gjenværende kollega sa at vi har ingen mulighet til å påta oss mer arbeidsoppgaver uten at noen våre eksisterende fjernes eller overføres. Om alt skal overføres til oss to må vi i teorien bli kvitt halvparten av det vi har. Vi kom ikke så langt på hva som kan fjernes eller overføres, det meste som gjøres er naturligvis nødvendig å gjøre. Så det var noen mindre oppgaver sjefen skulle undersøke om noen i andre avdelinger kunne overta, men selv da vil vi være et godt stykke unna at det går opp. Merkelig nok skal også min kollega som fikk sparken overføres til en ny avdeling, da den avdelingen har en vikar og min kollega visstnok har krav på den stillingen. Så nå skal altså mye kompetanse ut av vår avdeling og kollegaen min må få opplæring i noe nytt. Samtidig skal vi forsøke å få folk fra andre avdelinger uten relevant kompetanse, til å bistå vår avdeling. Makan til rot og dårlig ledelse...

Jeg fortalte også sjefen min at jeg som følge av dette nå er på utkikk etter ny jobb. Dette rotet er på toppen av veldig mye annet, og det er som nevnt tidligere en stor del av selskapet som har sagt opp pga misnøye med sjefen min, så det er nok uansett på høy tid. Kan jeg nå offentlig opplyse om at jeg er på utkikk etter ny jobb, eksempelvis på Linked, da det kan hjelpe i jakten på ny jobb? Sjefen er altså informert, men det er ikke resten av selskapet. 

Lenke til kommentar
Gjest 1db26...9fa skrev (9 minutter siden):

Jeg fortalte også sjefen min at jeg som følge av dette nå er på utkikk etter ny jobb. [...] Kan jeg nå offentlig opplyse om at jeg er på utkikk etter ny jobb, eksempelvis på Linked, da det kan hjelpe i jakten på ny jobb? Sjefen er altså informert, men det er ikke resten av selskapet. 

Du har ingen plikt til å opplyse om at du ser deg om etter ny jobb. Plikta di er avgrensa til å jobbe avtalt oppsigelsestid når du seier opp. Eigentleg er det ofte smartast å ikkje fortelle arbeidsgiver om at du leiter etter ny jobb før du har konkrete tilbud.

LinkedIn har forresten ein funksjon der det at du er open for jobbtilbud blir skjult for andre som tilhøyrer samme firma som deg. Det er ingen 100% garanti for at sjefar eller kollegaer ser at du har huka av for det valget, men dei må då inn på LinkeId via ein anna profil eller ein profil der dei har oppgitt anna arbeidsstad enn du har.
Sjølv har eg dette valget huka av, ikkje fordi eg er på jakt etter ein ny jobb, men om nokon vil tilby meg ein jobb så vil eg gjerne vurdere om tilbudet er godt nok til å bytte jobb.

Lenke til kommentar
On 1/5/2021 at 8:55 PM, Guest 1db26...9fa said:

Det ble et mindre produktivt møte, da både jeg og min gjenværende kollega sa at vi har ingen mulighet til å påta oss mer arbeidsoppgaver uten at noen våre eksisterende fjernes eller overføres. Om alt skal overføres til oss to må vi i teorien bli kvitt halvparten av det vi har. Vi kom ikke så langt på hva som kan fjernes eller overføres, det meste som gjøres er naturligvis nødvendig å gjøre. Så det var noen mindre oppgaver sjefen skulle undersøke om noen i andre avdelinger kunne overta, men selv da vil vi være et godt stykke unna at det går opp. Merkelig nok skal også min kollega som fikk sparken overføres til en ny avdeling, da den avdelingen har en vikar og min kollega visstnok har krav på den stillingen. Så nå skal altså mye kompetanse ut av vår avdeling og kollegaen min må få opplæring i noe nytt. Samtidig skal vi forsøke å få folk fra andre avdelinger uten relevant kompetanse, til å bistå vår avdeling. Makan til rot og dårlig ledelse...

Jeg fortalte også sjefen min at jeg som følge av dette nå er på utkikk etter ny jobb. Dette rotet er på toppen av veldig mye annet, og det er som nevnt tidligere en stor del av selskapet som har sagt opp pga misnøye med sjefen min, så det er nok uansett på høy tid. Kan jeg nå offentlig opplyse om at jeg er på utkikk etter ny jobb, eksempelvis på Linked, da det kan hjelpe i jakten på ny jobb? Sjefen er altså informert, men det er ikke resten av selskapet. 

Her gjorde du to feil. Du må først overbevise sjefen at det er et problem, før du sette deg ned med sjefen og diskutere hva som kan fjernes eller overføres. Selvfølgelig vil møtet bli lite produktivt. Problemet var vel at du ikke klarer å overbevise sjefen, men da bør du ikke engang prøve. At arbeidsoppgaver ikke blir fullført er sjefen sitt problem, ikke ditt.

For det andre var det fullstendig meningsløst å nevne at du er på utkikk etter ny jobb. Det er ingen garanti at du klarer å finne deg en ny god jobb de neste månedene og han kommer ikke til å behandle deg bedre hvis han vet at du uansett planlegger å slutte. Å søke jobber uten å informere sjefen er ikke noe problem, så lenge du ikke skriver at du søker jobb i tittelen.

Lenke til kommentar
Gjest 1db26...9fa

Tja, det stemmer ikke helt. Vi har hatt samtaler i forkant hvor jeg har fortalt at det ikke vil gå opp. I samtalene forventet han egentlig at jeg "på sparket" skulle svare han på hvilke oppgaver jeg skulle ta, men jeg krevde et møte med alle involverte hvor han skulle forklare planen hans hvordan dette skulle gå opp. At han ikke hadde noe klart, og vi ikke kom noen vei i å fordele disse oppgavene, får han ta på sin kappe. 

Det var to grunner til at jeg fortalte at jeg ser etter ny jobb. For det første, for at han skal forstå at det ikke vil bli en fullstendig løsning fordi de ikke bare blir to, men én på avdelingen. Det andre er at jeg vet at de er svært avhengige av meg, jeg jobber med kjerneporteføljen i selskapet som de nødig vil få noen problemer med. Jeg har også gjort opplæring for andre selskaper i Europa og vil påstå at jeg har opparbeidet meg et godt rykte, og ledelsen vil nok neppe at jeg sier opp, og potensielt kommuniserer misnøye med ledelsen i Norge. Det var med andre ord et reellt pressmiddel for dem å finne en annen løsning. Jeg fikk i etterkant av møtet en mail fra sjefen om at han vil gjøre alt han kan for å skjerme meg, så får vi se hva det resulterer i. 

Lenke til kommentar
53 minutes ago, Guest 1db26...9fa said:

Tja, det stemmer ikke helt. Vi har hatt samtaler i forkant hvor jeg har fortalt at det ikke vil gå opp. I samtalene forventet han egentlig at jeg "på sparket" skulle svare han på hvilke oppgaver jeg skulle ta, men jeg krevde et møte med alle involverte hvor han skulle forklare planen hans hvordan dette skulle gå opp. At han ikke hadde noe klart, og vi ikke kom noen vei i å fordele disse oppgavene, får han ta på sin kappe. 

Det var to grunner til at jeg fortalte at jeg ser etter ny jobb. For det første, for at han skal forstå at det ikke vil bli en fullstendig løsning fordi de ikke bare blir to, men én på avdelingen. Det andre er at jeg vet at de er svært avhengige av meg, jeg jobber med kjerneporteføljen i selskapet som de nødig vil få noen problemer med. Jeg har også gjort opplæring for andre selskaper i Europa og vil påstå at jeg har opparbeidet meg et godt rykte, og ledelsen vil nok neppe at jeg sier opp, og potensielt kommuniserer misnøye med ledelsen i Norge. Det var med andre ord et reellt pressmiddel for dem å finne en annen løsning. Jeg fikk i etterkant av møtet en mail fra sjefen om at han vil gjøre alt han kan for å skjerme meg, så får vi se hva det resulterer i. 

Ved å komme med en slik trussel så har du vist ledelsen at du er en høyrisikoansatt og hvis de er ikke komplette idioter så vil de starte å trene noen som vil ta din plass. Fra det du sier, så vil firmaet ditt havne i massivt trøbbel om du havnet på sykehus imorgen.

Hvis du er respektert så kan du gå direkte til sjefen til sjefen og presentere problemet for dem. De burde klare å forstå at hvis det er ikke nok tid til å fullføre oppgavene så vil kvaliteten falle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...