Gå til innhold

Boligkjøp - manglande info angåande bytting av vedovn

Anbefalte innlegg

Hei,

Kjøpte ny bolig med vedovn sommaren 2020. I desember fekk eg melding frå kommunen om at alle ikkje-reintbrennande ovnar blei ulovlege frå 1. januar 2021. Dette gjelder altså vår ovn. Dette har vore kjent lenge (sjå her: https://lovdata.no/dokument/LF/forskrift/2017-11-22-2473). Leiligheten blei reklamert med ovn, men at den må byttast står ikkje i prospektet/tilstandsrapport etc ei heller blei det nemnt muntleg på noke tidspunkt under kjøp/overtakelsesprosessen. 

Det eg lurer på er om dette er noke vi kan klage på. Vi kjøpte boligkjøpsforsikring. Noken som har vore borti liknande tilfeller eventuelt har ei formeining om dette er verdt å gå vidare med? I så fall, kven kontaktar vi? Gå rett til forskikringsselskap eller bør eg kontakte megler/selger først?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Tror ikke du har noe å hente her. Ovnen var lovlig ved tidspunktet for overtagelse, og jeg regner med at den er avbildet i salgsoppgaven, og at den var tilgjengelig for inspeksjon ved visningen, så du hadde mulighet til å undersøke den før kjøpet. Hva sier takst/tilstandsrapport om ovnen?

Lenke til kommentar

Ovnen er ikkje nemnt i tilstandsrapporten. Men ja, stemmer at ovnen er avbilda i salgsrapporten og var på plass under visning. Eg har ingen kompetanse til å sei noke om ein ovn er reintbrennande eller ikkje, og visste heller ikkje at slike ovnar skulle bli ulovlege. Men det er kanskje mitt problem. Personleg vil eg hevde at dette er vesentlig informasjon å gi, men ser at det er eit stykke frå det og det å vinne fram med ein sak. 

Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (26 minutter siden):

Det stemmer vel ikke at ovnen er blitt ulovlig? Det korrekte er vel at den er blitt ulovlig å bruke...? Mao er det ingen som tvinger deg til å bytte den ut.

Ingen som tvingar meg til å bytte den ut, men er påkrevd med tiltak (demontering eller plombering). 

el_cash skrev (25 minutter siden):

Sjekk om du kan sette inn en innsats, som gjør den rentbrennende og dermed lovlig. Det trenger ikke nødvendigvis å koste all verden. Burde kunne finne ut dette med et kjapt søk.

Dette gjelder vel kun om ein har open peis? Vi har ein ovn med dør og eit lite vindu. 

Lenke til kommentar

Ser vel litt 80-talls ut. Ellers hører det ut som TS ikke har så mye peiling med enebolig, din første sikkert? Det er litt sånn at store uventede utgifter kommer på løpende bånd med eldre enebolig. At man må bruke både 2 og 3 hundre tusen i løpet av bare et par år er veldig vanlig. En ny ovn er vel ikke mer enn ca 10-15 tusen og noe du bare må svelge dersom du fortsatt skal bruke ovnen. Varmepumpe kan være et godt alternativ for ca 15-20 tusen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Stemmer at det er mitt første boligkjøp, det er dog ei lita leilighet og ikkje ein einebolig. Er sjølvsagt klar over at det kjem uforutsette utgifter som boligeigar, men det betyr vel ikkje at ein skal godta alt. Men ser at det er lite støtte i tråden, så spørs om eg droppar det. 

Lenke til kommentar

Har du kjøpt boligkjøperforsikring kan du sende spørsmål til dem om det. Min er faring med det var at det virket, men tar lang tid siden både boligkjøåperforsikringselskapet og eieskifteforsikringsselskapet arbeidet svært sakte, men løste seg i vår favør etter ca 11-12 måneder med "goddag mann, økseskaft"-svada fra Protector, (det hjalp å sende prosessvarsel for å si det sånn). Dog var beløpet langt mer betydelig enn her.

Det kommer vedovner på salg til 3-4 tusenlapper med jevne mellomrom om man følger med litt. Hvis man ikke kan montere selv så kommer det sikkert på oppunder 10' å få byttet om et rimelig og greit alternativ kommer opp.

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Lenke til kommentar
cattoo skrev (34 minutter siden):

Høgde 65 cm og diameter ca 13 cm.

Det er visst mer komplisert å finne ovner med lignende mål enn jeg trodde.

Hva tenker du som en løsning her? Har dere brukt ovnen? Ønsker dere å bytte den eller ta den vekk og lukke pipehullet? Varmepumpe isteden?

Lenke til kommentar

Tenker i utgangspunktet å bytte den med ein ny. Vi brukar den ikkje mykje, men er fin å ha på kalde dagar (som i dag). Som nevnt over her er det jo muleg å få tak i relativt billege ovnar. Tenker kanskje at det er greit å gå for ein i billegklassen gitt at den blir lite brukt + at det er ikkje snakk om store arealet som skal varmast opp (30-40 kvadrat). 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
24 minutes ago, cattoo said:

Som nevnt over her er det jo muleg å få tak i relativt billege ovnar. Tenker kanskje at det er greit å gå for ein i billegklassen ...

Sjekk at den nye er rentbrennende 🙂

Greit marked for kjøp og salg, jeg solgte nylig en Jøtul, noen få år gammel (men som ny), komplett med røykrør og gnistbeskyttelsesplate for gulvet, og 10 sekker ved for ca 4.500.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...