Gå til innhold

Aksjeselskap - kjøpe fra private og betale med cash

joesrobot

Anbefalte innlegg

Ser tilfeldigvis på et program på tv nå hvor det folk som kjøper og selger antikviteter. Når de kjøper (for å videreselge) betaler de med cash.

La oss si jeg oppretter et AS som skal sysle med dette. Resier rundt på bygda for å kjøpe antikviteter fra folk , dette skal jeg videreselge gjennom firmaet mitt. Kan jeg egentlig ta ut kroner fra firmakontoen og betale privatpersoner tusenvis av kroner uten noen mer form for dokumentasjon? Blir jo lett å stikke titusenvis av kroner i egen lomme.

Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, joesrobot said:

Ser tilfeldigvis på et program på tv nå hvor det folk som kjøper og selger antikviteter. Når de kjøper (for å videreselge) betaler de med cash.

La oss si jeg oppretter et AS som skal sysle med dette. Resier rundt på bygda for å kjøpe antikviteter fra folk , dette skal jeg videreselge gjennom firmaet mitt. Kan jeg egentlig ta ut kroner fra firmakontoen og betale privatpersoner tusenvis av kroner uten noen mer form for dokumentasjon? Blir jo lett å stikke titusenvis av kroner i egen lomme.

Nei, du må jo få kvittering som viser hva du har kjøpt av hvem til hvilken pris.

joesrobot skrev (1 time siden):

Nei, du kan selvfølgelig ikke gjøre dette uten dokumentasjon. 

Bokføringsforskriften § 5-2-1 første ledd: 

"Salgsdokumentet skal utstedes av selger, med mindre annet er bestemt i lov eller forskrift. Bokføringspliktig som kjøper varer eller tjenester fra ikke-bokføringspliktig selger, kan likevel utstede salgsdokumentet på vegne av selger."

Med andre ord: Du kan (og må) utstede salgsdokument (kvittering) på vegne av selger, når du kjøper fra private. Kravene er de samme som når du selger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...