Gå til innhold

Ingeniør (Elektronikk) UiA eller NTNU


Anbefalte innlegg

Hei. 

Holder på å ta fagbrev innen elektrofag, og vurderer nå å søke meg inn på ingeniørstudie etter bestått fagprøve. 

Valget mitt står i mellom bachelor elektroingeniør ved NTNU (BIELEKTRO) med studieretning elektronikk og sensorsystemer eller bachelor elektronikkingeniør ved UiA. 

Planlegger å gå Y-vei da jeg er ganske så motivert for å begynne å studere, men forkurs er ikke helt utelatt. 

NTNU har kun mulighet for Y-vei i Gjøvik, ikke i Trondheim. UiA i Grimstad har også mulighet for Y-vei. 

Mulighetene jeg har da er:

Forkurs ingeniør ved UiA, så NTNU Trondheim - bachelor Elektroingeniør studieretning elektronikk og sensorsystemer. Bruker ett år ekstra, men får bedre tid å forståelse for realfag. (Mer prestisje...?). 

Y-vei NTNU - Gjøvik - bachelor Elektroingeniør med studieretning elektronikk og sensorsystemer. Sparer ett år, ekstra arbeid. 

Y-vei UiA - bachelor Elektronikkingeniør. Sparer ett år, ekstra arbeid. (Studie mer rettet mot småelektronikk?). 

Er mest interessert i å utdanne meg innen småelektronikk og IoT. I følge studieveileder NTNU skal elektroingeniør med studieretning elektronikk og sensorsystemer være tilsvarende studiet elektronikk ved UiA.

Sånn som jeg har forstått det har jeg flere muligheter i fhd til arbeid senere dersom jeg velger NTNU, enten om det er Gjøvik eller Trondheim. Om dette faktisk stemmer er jo en annen sak. Har hørt mye bra om UiA og. 

Hva vil dere anbefale? Selvsagt åpen for andre forslag. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utdanningane er så like at det speler liten rolle kva utdaningsinstitusjon du har tatt bachelorgraden hos.
Det er studiets innhold som er det viktige.

Hos enkelte arbeidsgivere kan det kanskje være litt stas med NTNU, men ein preferanse for NTNU-utdanna arbeidstakarar finn ein stort sett berre der den som tilsetter sjølv har utdanning frå NTNU og kjenner den utdanninga best.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...