Gå til innhold

Hva skal jeg søke til neste år?

sluffy

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvilken linje jeg skal søke på til neste år, valge står mellom IKT og videre almenn.

Og så lurer jeg på om det går ann å ta lære på IKT med en gang, vet at det er folk som gjør dette på byggfag (dvs. lære 4 dager og skole 1 i uken).

har egentlig ikke lyst å gå almenn, fordi det er så innforjævlig kjedelig og så er inneklimaet på skolen sånn at du nesten får hodepine bare ved å vurdere om du skal gidde å tenke...

men er det mulig å få seg jobb innenfor IKT no lenger... det er jo sinnsykt mange arbeidsledige ingeniører osv... der ute.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke troen på IKT, tror nivået er for lavt på de skolene som tilbyr det. Og at man kan lære seg mer IKT av å sitte hjemme å g33ke på PCen. Istedet kan du jobbe hardt på almenn og håpe på å komme inn på IT på NTNU eller slappa og dra til IT linja på HiA i grimstad hvilket ikke krever helt syke karakterer for å komme inn.

Lenke til kommentar
har egentlig ikke lyst å gå almenn, fordi det er så innforjævlig kjedelig og så er inneklimaet på skolen sånn at du nesten får hodepine bare ved å vurdere om du skal gidde å tenke...

Ta det opp med skoleledelsen. I følge kapittel 9 i arbeidsmiljølova (?) har dere som elever faktisk svært gode rettigheter. Dersom ikke skoleledelsen tar hensyn til dette og utbedrer problemet, står rektor ansvarlig. Brudd på dette kan straffes med bøter og/eller ubetinget fengsel i inntil 6 måneder. Sånn skal dere ikke ha det!

Og, ikke søk på IKT. IKT er smurfelinja for alle som skal bli dataingeniører, men som ikke gidder å bli det, for deretter å bli underbetalte sysadmins i stedet. Skal du vekk fra almennfag finnes det da plenty med ålreite kurs.

bfisk

Lenke til kommentar
Jeg har ikke troen på IKT, tror nivået er for lavt på de skolene som tilbyr det. Og at man kan lære seg mer IKT av å sitte hjemme å g33ke på PCen. Istedet kan du jobbe hardt på almenn og håpe på å komme inn på IT på NTNU eller slappa og dra til IT linja på HiA i grimstad hvilket ikke krever helt syke karakterer for å komme inn.

jepp har hørt at nivået på ikt skal være ganske så lavt. dessuten sitter du igjen med flere muligheter hvis du fortsetter med almenn.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner en som har gått på IKT...han sa at de gjorde nesten ikke en dritt. Halve dagen satt de og spilte forskjellige spill...

Dessuten..kan man ta 2/3 MX, og 2/3 FY når man går på IKT? Om man skal søke videre på (data)ingeniør når man er ferdig er det ganske greit å ha med seg disse fagene..

Lenke til kommentar

Nå trengs det nok flere sysadmins enn dataingeniører, og flere til å bygge/kjøre support på PC hos de Dell, HP og Komplett enn til å designe nye systembrikkesett (som er av de tingene du kan komme til å holde på med etter siv.ing...).

Naturligvis er allmenn best å ha i bunn om man skal utdanne seg videre senere, men trådstarter virker rimelig skolelei akkurat nå. Da kan det lønne seg å satse på noe mer yrkesrettet. Påbyggingsåret er ikke så hardt, særlig ikke om du har jobbet et par år og er motivert for mer utdannelse.

Det er plenty jobber som har med IKT å gjøre, men ingeniørene i midtsjiktet sliter litt akkurat nå. Teknikerne på bunn overlever ved å omstille seg og vedlikeholde. Det samme for oss som først og fremst har data/kontorkompetanse i tillegg til den ordinære jobben vår. Også de med siv.ing finner seg jobber, om nødvendig utenlands (men igjen, da er du rimelig høyt utdannet og rimelig teoristerk...).

At det butter imot å få jobb nå betyr som regel at det vil bli enkelt å få jobb om tre år. Folk er alltid dumme og utdanner seg til det som etterspørres nå, ikke om tre år når de er ferdig utdannet.

Sats uansett på noe du tror du vil trives med og vær heller forberedt på å omstille deg om nødvendig.

Lenke til kommentar

ikt-driftsfag er hva man gjør det til, vil man ha ett år man gjør lite eller ingenting, så kan man få det, vil man faktisk lære en del, så må man følge med i timene, gjøre oppgavene og leksene.

vil tippe den kameraten til trådstarter ville sitte å spille halve dagen og ikke jobbe med oppgaver.

ikt er ikke så avslappendes(hvis du ikke vil selv da :D )

Lenke til kommentar

tror jeg stort sett har bestemt meg for å forsette på almenn da jeg faktisk er ganske god i fag som matte og fysikk (naturfag) og så satse på å få 3mx og 3fy. Jeg er ikke så skole lei som det kan virke som når du leser første posten, men syns likevel at f.eks Økonomi, norsk og tysk er usansynlig kjedelig.

så det blir nok almenn, med MX og FY og KJ (står det for kjemi?), og så satser jeg på NTNU eller lignende etterpå.

Lenke til kommentar

QUOTE (sluffy @ 04/01/2004 : 19:09)

Ta det opp med skoleledelsen. I følge kapittel 9 i arbeidsmiljølova (?) har dere som elever faktisk svært gode rettigheter. Dersom ikke skoleledelsen tar hensyn til dette og utbedrer problemet, står rektor ansvarlig. Brudd på dette kan straffes med bøter og/eller ubetinget fengsel i inntil 6 måneder. Sånn skal dere ikke ha det!

Absolutt. De har ikke annet å gjøre enn å gi etter. Jeg har vært oppe i en tilsvarende sak tidligere. Vi sendte et brev til kommunen (som i dette tilfellet må bli fylkeskommunen eller privatskolen) og kommenterte lovbruddene og våre tiltak dersom disse ikke skulle bli utbedret. 2 mnd senere var det meste i orden.

Det er 3 måneder ubetinget fengsel. Ikke 6.

Ellers har jeg heller ikke troen på IKT, i hvertfall ut i fra det jeg hører fra mine venner som går på IKT. De blir jeve lig gode i CS da...

Lenke til kommentar
Jeg har faktisk noen av de samme problemene på skolen min (TOS) helt forferdelig inneklima, men skolen kan ikke fikse det fordi det koster 100mill. :mad:

That's too bad. Dere får whine litt til fylkeskommunen, rektor og skolesjefen på fylket, og se hva dere kan få til. Tror ikke dere kommer noen vei, men får kanskje noen fridager og økte muligheter for "egen-læring". Uansett er det artig å lage rabalder!

bfisk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...