TomM Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Hva er best PVC eller silikon slanger? Tom M Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Thor, Jeg lurte på en ting. Hvilken innerdiameter er det på silikonslangene på netconnection? Lenke til kommentar
Thargoth Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 man kunne velge mellom 3/8" og 1/2" (~9.5 og 12mm), men duh tor... hvor lange er dem stakkars slangene? Lenke til kommentar
thorhansen Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Slangene kan du kjøpe så lange du bare vil :smile: Innerdimater på 3/8" og 1/2" Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Men prisen, er det pr meter? Lenke til kommentar
thorhansen Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Silikon er best fordi disse er svært slitesterke og bøyelige, der PVC slanger "brekker" og forårsaker økt press på vannpumpe og lavere gjennomstrømmning, bøyer silikonslangene seg mye bedre. Pris er pr. meter.. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Jeg burde kanskje ha laget en egen post om dette, men siden vi var så godt i gang: hvor mye bedre vil et vannkjølingssystem kjøle hvis jeg bruker 1/2" i forhold til 3/8" (hvis det er noe i det hele tatt). Skal ha pumpe som pumper 1000 liter / time, blackice radiator mm. Lenke til kommentar
thorhansen Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Quote: On 2002-03-07 20:50, thomasr skrev:Jeg burde kanskje ha laget en egen post om dette, men siden vi var så godt i gang: hvor mye bedre vil et vannkjølingssystem kjøle hvis jeg bruker 1/2" i forhold til 3/8" (hvis det er noe i det hele tatt). Skal ha pumpe som pumper 1000 liter / time, blackice radiator mm. Poenget med 1/2" i forhold til 3/8" er at med 1/2" så får man mer vann i systemet. Og med mer vann i systemet, så er samme vannet sjeldnere innom blokken for å 'plukke opp' mer varme, og vannet kjøles lettere ned. Litt vanskelig å forklare, men du skjønner sikkert hva jeg mener :smile: Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Skjønner absolutt poenget ditt, men har dette en stor praktisk betydning? Lenke til kommentar
netconnection Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Det er ingen betydelig forskjell på 3/8" og 1/2" på et vanlig system, men hvis man antar at et komplett system består av; GPU,chipset og CPU blokk er det meget sannsynlig at settet vil dra nytte av større slangediameter, men det foreligger ingen konkrete tester på dette. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 8. mars 2002 Del Skrevet 8. mars 2002 Er så teit å høre om slik overkill ( store slange dimmensjoner ) i slike små vannkjølings systemer. Mer vann i systemet medfører bare at det tar lenger tid før driftstemp. oppnåes i dette tilfellet, er så små effekter. PVC slanger blir hard med tiden med ditto følge for lekkasjer. Silikon slanger har en tendens til å sprekke ved endene; lekkasje. Skal du ha et system som vil holde så er sort neoprenslange tingen, blir brukt til drivstoff slanger. Sats på en stor radiator, 6-8mm slanger holder i massevis, husk det trengs 4000ws for å heve vannet 1 grad, vann har en enorm varmekapasitet, kun tungtvann har større. Rør av mykglødet kopper er det beste men krever dessverre rett mann til å få det til skikkelig. Lenke til kommentar
errgo Skrevet 8. mars 2002 Del Skrevet 8. mars 2002 Hvordan tror dere denne her slangen ville være http://www.tra-mar.no/Produkter/VVS/Slange...er/slanger.html (den tredje øverste) Varmeslange. Laget av EPDM-gummi. Tørker eller sprekker ikke p.g.a.aldring. Tåler temp. mellom -50 og +120. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 8. mars 2002 Del Skrevet 8. mars 2002 Egentlig så er mitt førstevalg polyurethane slanger. De er myke og fleksible, rimelige, foholdsvis tynnveggede slik at de tar liten plass, og så er de gjennomsiktige for syns skyld :wink: Men hvor i alle dager skal jeg kjøpe de? Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 8. mars 2002 Del Skrevet 8. mars 2002 Så noen drivstoffslanger på thorshov bilrekvisita. I mange ulike tykkelser så der finner du kanskje finne noe der? Lenke til kommentar
Thargoth Skrevet 9. mars 2002 Del Skrevet 9. mars 2002 Jeg bare spør her. Hvor lang tid tar det egentlig før en slange som fører 85%vann (og 15% glykol/kjøleveske) morker osv? Tror på en måte at hele vannkjølinga er bytta ut osv før slangen begynner å bli ødelangt. Har ingen konkrete "beviser" for dette, ren synsing, men alikevel... er begrensa hvor lenge man har systemet sitt. Har kjøpt meg vannblokk, men venter enda på pumpe å radiator. Og jeg vil tippe at i alle fall vanblokka er den delen som vil bli bytta ut først pga. at det kommer nye socketer osv... (p4 1.. Uansett. Det billigste i systemet er nå uansett slangene. Om man bruker 1500kr på vannkjøling, så koster slangene max 100 kr lixom. I alle fall hvis det er "vanlig" pvc... Tanken om å legge inn kobber-rør har faktisk slått meg. Skal bygge meg et kabinett i tre, og det hadde vært ultrakult å lagt inn kobber-rør. Hatt 10cm med "plast"-slange slik at man får tatt av og på kjøle-elementet, men at resten var kobber... Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 10. mars 2002 Del Skrevet 10. mars 2002 En PVC slange holder vel i ca 10 år... Så argumentet med at de blir så stiv osv at de lekker, det holder nok ikke. Men det du derimot for med dyre slanger er fleksibilitet på den "rette" måten, slik at slangen ikke knekker, noe som er litt surt. God slange-jakt :wink: Lenke til kommentar
Thargoth Skrevet 10. mars 2002 Del Skrevet 10. mars 2002 gidder ikke noe extrem jakt på dyre slanger. Kjøper 12mm (16mm ytre) e-heim slanger til 25kr/metern på zoobuttikken (i ålesund) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå