Redaksjonen. Skrevet 3. januar 2021 Del Skrevet 3. januar 2021 Rigger seg for industri på havbunnen - med teknologi fra olje og gruver Lenke til kommentar
Andre Nyttårsdag Skrevet 4. januar 2021 Del Skrevet 4. januar 2021 Litt usikker på om det var lurt å kalle opp selskapet etter den norrønne guden for svik og bedrag. 1 Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 4. januar 2021 Del Skrevet 4. januar 2021 Utvinning av mineraler fra sjøbunnen vil være en stor, fremtidig industri som er nødvendig for å skaffe til veie mineraler som "det grønne skiftet" er avhengig av. Dette er også en industri vi er godt rustet til å bli gode på, bygget på erfaring fra vår offshore næring. Men det skremmer når man samtidig skal "drasse med seg" vindkraft, og bruke varmepumper for å utnytte geoteknisk varme. Fokuser på det essensielle, nemlig å kartlegge forekomstene og utvikle teknologien for å høste og bringe mineralene opp fra dypet for å demonstrere lønnsomhet. Selv om Innovasjon Norge ikke alltid syntes å skjønne dette, har jeg stor tro på Tore Halvorsen og Hans Olav Hide. Dette er spennende. Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 5. januar 2021 Del Skrevet 5. januar 2021 Det var også min umiddelbare tanke, at "Loke" var helt feil navnevalg:-) Ellers hadde jeg håpet på en enda mer detaljert oversikt over hvilke mineraler og grunnstoffer man har funnet, hvor mye, hvor lett det er/kan bli å utvinne disse, men dette er kanskje en industrihemmelighet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå