peterjohn Skrevet 8. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2021 bshagen skrev (På 3.1.2021 den 16.51): https://skattekalkulator.app.skatteetaten.no/#/ Når du har funnet den summen du skal skatte så kan du se på tabeller her: https://tabellkort.app.skatteetaten.no/#/?_k=58q4bt EDIT: For en som tjener 535 000 i året uten fradrag, gift og er 35år så vil jeg påstå at tabell 7110 er sånn passe, basert på at du skatter ca 11500,- per mnd Men jeg snakket med skatteetaten. Det sier at det er ikke lenger mulig å endre skatt tabell hvis man er gift. Hvis man har skatt tabell 7101 før gift, det vil fortsette etter gift. Jeg lurer på hvordan du skriver skat tabell 7110 Lenke til kommentar
peterjohn Skrevet 8. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2021 NoTrace skrev (På 3.1.2021 den 16.28): De med ~10.000 kr i fradrag får normalt tabell 7101. Ref. Oversikt over tabelltrinnene for trekktabeller - Skatteetaten Jeg har skatt tabell 7101 men jeg ser ikke denne fradrag som er nesten 10 000 kr i min skatt melding eller skatt oppgjør. Hva er forskjellen mellom det fradrag du skriver og minste fradrag. Minste fradrag skriver i skatt oppgjør. Når jeg snakket med skatteetaten, det sier at maksimal verdi av minste fradag er 106000 kr i denne år. Lenke til kommentar
peterjohn Skrevet 8. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2021 NoTrace skrev (På 3.1.2021 den 16.49): Uten fradrag med en inntekt på 525.000 skatter man totalt 135.403 kr, noe som utgjør 25,79%. Hvor får du det fra at man skatter 35% ved inntekt på 525.000 kr? Jeg menner at mann betale ca. 35 % skatt etter trekkes av fradrag fra lønn. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 8. januar 2021 Del Skrevet 8. januar 2021 1 hour ago, peterjohn said: Jeg har skatt tabell 7101 men jeg ser ikke denne fradrag som er nesten 10 000 kr i min skatt melding eller skatt oppgjør. Hva er forskjellen mellom det fradrag du skriver og minste fradrag. Minste fradrag skriver i skatt oppgjør. Når jeg snakket med skatteetaten, det sier at maksimal verdi av minste fradag er 106000 kr i denne år. Minstefradrag er noe annet enn fradrag. Minstefradraget er noe alle får. Med fradrag menes ting du får fradrag på skatten for, f.eks. renter på lån, tap på aksjesalg osv. Husk at skattetabell har ingenting med hvor mye skatt du betaler, det er kun hva som trekkes på forhånd! 1 hour ago, peterjohn said: Jeg menner at mann betale ca. 35 % skatt etter trekkes av fradrag fra lønn. Det stemmer ikke. Du skatter noe mer per måned, ettersom du kun skatter 10.5 måneder i året (ferie og halv skatt desember), men totalt blir det ca. 26% med en inntekt på 525.000 kr. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 8. januar 2021 Del Skrevet 8. januar 2021 peterjohn skrev (På 3.1.2021 den 16.12): Hei, Hvilke skattetabell gjelder hvis man er giftet. Og hva er skattetabell for single person som trekker 35 % skatt på inntekt. Som folk har svart, så er det ingen egen tabell for gifte. Hva er det du ønsker å oppnå? -Hvis du ønsker å betale minst mulig skatt totalt sett, så trenger du ikke styre med skattekort, det blir riktig til slutt uansett. -Hvis du ønsker mest mulig utbetalt nå, mot at du muligens må betale restskatt sommeren 2021, så løses det best ved å være litt pessimistisk med tanke på hvilke rentekostnader du ha. Evt at du planlegger å kjøpe (større) bolig og derfor er det rimelig å oppgi høyere rentekostnader enn du har pr nå. Merk at dersom rentekostnadene ikke blir så høye, så må du betale tilbake fradraget du har fått senere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå