Adrax Skrevet 2. januar 2021 Del Skrevet 2. januar 2021 (endret) Jeg har funnet en bolig til 1.900.000 kr. Boligen er delt i to, og begge leilighetene leies idag ut til 6000 kr per leilighet (ikke inkludert strøm). Jeg har lyst å kjøpe boligen med leietakerne og fortsette å leie ut. Leieinntektene tilsvarer 12.000 kr totalt. Jeg leier selv idag en annen leilighet til 14000 kr i mnd, der jeg og samboer betaler 7000 kr hver. Vi har per dags dato ikke egenkapital (akkurat ferdig nedbetalt forbruksgjeld), men vi har begge greie inntekter. Jeg har 700.000 kr brutto i året, og hun 350.000 kr brutto i året. Tanken er å sende søknad til banken, og dokumentere godt hvorfor vi bør få full-finansiering på 1.900.000 kr. Der vi dokumenterer våre inntekter, utgifter, og fremtidige leieinntekter, kostnader ved boligen, forsikring etc. Hvert år gir bankene unntak for 10% av lånesøknadene der man ikke trenger egenkapital på 15%. Vi har ikke egenkapital, ikke sikkerhet i bolig, og ingen til å være kausjonist for oss. Utifra en boliglånskalkulator kommer lånet på 8084 kr per måned med en nedbetalingstid på 25 år. Dvs. at man går i "pluss" på 3916 kr hver måned. Dette før man har betalt forsikringer, eiendomsskatt etc. Spørsmålet mitt er: Hvilke kostnader må jeg regne med? Eiendomsskatt, forsikring? Noe mer? Hvordan er det med skatt når man ikke selv bor eller har bodd i boligen selv? Vil jeg fortsatt gå i pluss når alle kostnader er betalt? Endret 2. januar 2021 av Adrax Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. januar 2021 Del Skrevet 2. januar 2021 Du skal skatte 22% når du ikke bor der selv, men en kan trekke i fra masse greier. Personlig kan jeg trekke av ca 50% på leiligheten jeg leier ut. Dvs at av de 100 000 jeg får inn i året må jeg skatte 22% av 50 000. Husk at du får fradrag for rentene på lånet også, dette må du regne med. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 2. januar 2021 Del Skrevet 2. januar 2021 (endret) Adrax skrev (7 timer siden): Jeg har funnet en bolig til 1.900.000 kr. Boligen er delt i to, og begge leilighetene leies idag ut til 6000 kr per leilighet (ikke inkludert strøm). Jeg har lyst å kjøpe boligen med leietakerne og fortsette å leie ut. Leieinntektene tilsvarer 12.000 kr totalt. Jeg leier selv idag en annen leilighet til 14000 kr i mnd, der jeg og samboer betaler 7000 kr hver. Vi har per dags dato ikke egenkapital (akkurat ferdig nedbetalt forbruksgjeld), men vi har begge greie inntekter. Jeg har 700.000 kr brutto i året, og hun 350.000 kr brutto i året. Tanken er å sende søknad til banken, og dokumentere godt hvorfor vi bør få full-finansiering på 1.900.000 kr. Der vi dokumenterer våre inntekter, utgifter, og fremtidige leieinntekter, kostnader ved boligen, forsikring etc. Hvert år gir bankene unntak for 10% av lånesøknadene der man ikke trenger egenkapital på 15%. Vi har ikke egenkapital, ikke sikkerhet i bolig, og ingen til å være kausjonist for oss. Utifra en boliglånskalkulator kommer lånet på 8084 kr per måned med en nedbetalingstid på 25 år. Dvs. at man går i "pluss" på 3916 kr hver måned. Dette før man har betalt forsikringer, eiendomsskatt etc. Spørsmålet mitt er: Hvilke kostnader må jeg regne med? Eiendomsskatt, forsikring? Noe mer? Hvordan er det med skatt når man ikke selv bor eller har bodd i boligen selv? Vil jeg fortsatt gå i pluss når alle kostnader er betalt? Å få unntak fra boliglånsforskriftens krav om egenkapital i sin helhet for å kjøpe utleiebolig tror jeg egentlig du bare kan glemme. Det hjelper nok ikke at du tjener 700 000 kr og dermed fint kunne spart opp egenkapital i bankens øyne. Samtidig trekker samboerens svært lave lønn bare regnestykket ned. Men det skader selvfølgelig ikke å prøve. Og nei, bankene gir ikke hvert år unntak for 10% av lånesøknadene der man ikke trenger egenkapital på 15%. Men de har muligheten til det. Endret 2. januar 2021 av ITtraktor Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 4. januar 2021 Del Skrevet 4. januar 2021 Bankene bruker nok handlingsrommet til å vurdere søknader uten EK-kravet til å hjelpe folk som trenger bolig og det kan forsvares økonomisk, ikke på utleieobjekter man ikke planlegger å bo i... ihvertfall slik jeg har skjønt det på uttalelser fra banksjefer når det diskuteres handlingsrom og 10% unntak Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå