Ludvig86 Skrevet 2. januar 2021 Del Skrevet 2. januar 2021 Hei alle og godt nytt år! Er det noen som vet, eller vet hvor jeg kan finne regler for kjøp og salg av gjenstander privat? Om jeg f.eks kjøper en vare fra en privatperson, kan jeg angre kjøpet og be om å få returnere varen og få pengene tilbake? Isåfall hvor lenge etterpå kan jeg forebeholde ,er retten til dette? Takker for innspill! Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 2. januar 2021 Del Skrevet 2. januar 2021 (endret) Du finner reglene i kjøpsloven. Ludvig86 skrev (3 minutter siden): Om jeg f.eks kjøper en vare fra en privatperson, kan jeg angre kjøpet og be om å få returnere varen og få pengene tilbake? Nei. Endret 2. januar 2021 av mobile999 Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 2. januar 2021 Del Skrevet 2. januar 2021 Ludvig86 skrev (12 minutter siden): Hei alle og godt nytt år! Er det noen som vet, eller vet hvor jeg kan finne regler for kjøp og salg av gjenstander privat? Om jeg f.eks kjøper en vare fra en privatperson, kan jeg angre kjøpet og be om å få returnere varen og få pengene tilbake? Isåfall hvor lenge etterpå kan jeg forebeholde ,er retten til dette? Takker for innspill! Angrer du får du prøve å selge varen videre. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 2. januar 2021 Del Skrevet 2. januar 2021 Såvidt meg bekjent kan du ikke "angre" som sådan. Du kan kun reklamere dersom varen ikke er som forventet. Altså hvis det er mangler i forhold til hva som er rimelig at du kunne forvente. Dette er selvfølgelig ikke en "anger" og skal ikke misbrukes. De eneste gangene du har "rett" til å angre er når du handler en usett vare som f.eks over nettet eller via auksjon, men selv da tror jeg ikke dette gjelder mellom privatpersoner. Det er i mange tilfeller en skjønnsak og det må vurderes hvor vesentlig mangelen er og i hvilken grad du selv burde undersøkt varen. Har du f.eks kjøpt en vare i butikk hvor du har anledning til å se og prøve varen (uavhengig av om du benyttet deg av dette eller ikke) har du heller ikke noen "rett" til å angre med mindre butikken har dette i sine vilkår. Det kan derfor potensielt bli en dyr affære dersom det kan kan være uklarhet i hvem som er ansvarlig. Så i praksis, nei. Å kjøpe fra private er i mange tilfeller en risikosport der det i de fleste tilfeller koster mer enn det smaker å ta den kampen. Unntaket er vel bil der kjøper står urimelig sterkt når det kommer til klagesaker, men allikevel handler det da om reklamasjon og ikke "anger" som sådan. For at du skal stille godt bør du sørge for at all kommunikasjon mellom deg og selger er skriftlig slik at du kan dokumentere hva som har blitt sagt og ikke sagt og det kan være en fordel å ha kvittering. 1 Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 3. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2021 Takk for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå