l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 2. januar 2021 Del Skrevet 2. januar 2021 (endret) Hei! Jeg bare lurer på hvordan valgprosessen funker i Norge fra valgseddelen blir sendt inn, og hvordan den blir telt. Jeg har bladd litt på statens nettsider og det er forbausende lite informasjon om prosessen fra ende til ende. Man kan stemme via post, og forhåndsstemme osv, og oppfatter det norske systemet som mer ordentlig enn USA sitt, der det er helt bingo hva hver delstat gjør. I Norge må man f.eks. vise pass. Men hva skjer under selve tellingen? Kan valgsedler fabrikeres? Takk! Endret 2. januar 2021 av l0mf0mgl0mbl0og Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 2. januar 2021 Del Skrevet 2. januar 2021 Akkurat som i USA er hver enkelt valgseddel direkte tilknyttet ditt personnummer. Her har du mye informasjon om prosessen i Norge: https://www.valg.no/valgene-2017/stortingsvalget-2017/valgdag-og-gjennomforing/slik-telles-stemmen-din/ Nei, det er ikke helt bingo hva delstatene i USA gjør. Med mindre du støtter konspirasjonsteoriene om valgfusk i statene. De har faktisk et ekstremt solid og godt system. Mer komplisert enn Norge vel å merke. Men det sier seg selv når dette er et land med 50 stater og drøyt 330 millioner innbyggere. Det skjer hvert år at enkelte putter to stemmesedler i samme konvolutt i Norge. Men da kun en stemmeseddel kan registerets pr personnummer, blir den andre forkastet. Skal du "fabrikkere" nye stemmesedler, må du også lage nye personnumre i Norge og fiktive personer. Men rent statistisk blir dette bare tull, fordi hver kommune har god oversikt på sine innbyggere. 3 Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 2. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2021 9 minutes ago, Kris85 said: Nei, det er ikke helt bingo hva delstatene i USA gjør. Med mindre du støtter konspirasjonsteoriene om valgfusk i statene. De har faktisk et ekstremt solid og godt system. Mer komplisert enn Norge vel å merke. Men det sier seg selv når dette er et land med 50 stater og drøyt 330 millioner innbyggere. 🤣 Takk for svaret ellers. Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 2. januar 2021 Del Skrevet 2. januar 2021 Det er enkelt å jukse med forhåndsstemmer. Disse kan tas ut av kisten og kastes, og så enkelt er det. Det kan også skje på valgdagen, men da er det flere personer i lokalet. Det er derfor sikrere å stemme på valgdagen. Hele valgsystemet avhenger av at de som jobber i lokalene har integritet og ærlighet. Både i USA og Norge. Poststemming bør unngås i så stor grad som mulig, etter min mening. Det er for mange personer i kjeden frem til stemmene telles, og da blir systemet mer sårbart. 2 Lenke til kommentar
Dirigo Skrevet 2. januar 2021 Del Skrevet 2. januar 2021 Selvsagt forekommer det valgjuks i Norge. I realiteten er tullepartier som SV og MdG langt unna representasjon på Stortinget. Lenke til kommentar
Populært innlegg bshagen Skrevet 2. januar 2021 Populært innlegg Del Skrevet 2. januar 2021 (endret) Det er så mange konspirasjonsteoretiske medlemmer her inne nå at jeg blir helt paff 😳 Endret 2. januar 2021 av bshagen 17 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. januar 2021 Del Skrevet 2. januar 2021 Vaniman skrev (8 timer siden): Det er enkelt å jukse med forhåndsstemmer. Disse kan tas ut av kisten og kastes, og så enkelt er det. Det kan også skje på valgdagen, men da er det flere personer i lokalet. Det er derfor sikrere å stemme på valgdagen. Kisten skal være låst og overvåket Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 2. januar 2021 Del Skrevet 2. januar 2021 (endret) Dubious skrev (2 timer siden): Kisten skal være låst og overvåket Låst og plombert. I tillegg er det en "sklie" som gjør det umulig å fiske opp konvolutten. bshagen skrev (2 timer siden): Det er så mange konspirasjonsteoretiske medlemmer her inne nå at jeg blir helt paff 😳 Du er ikke alene om det. Helt greit at folk har ulike politiske retninger og meninger. Men at disse konspirasjonsteoriene helt uten holdepunkter og bevis - kun basert på ganske tynne spekulasjoner uten noe som helst av fakta utenom selvprodusert propaganda er direkte farlig og en trussel mot demokratiet. Edit: Kilde - https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/qAJkqE/skal-stemme-over-valgresultatet-det-er-med-paa-aa-splitte-partiet Når CNN melder at 140 republikanske representanter har uttalt at de skal stemme MOT valgresultatet i USA, altså - de stemmer mot demokratiet. Uten at det har forekommet noe som helst bevis for valgfusk, selv etter massiv leting og en helt hinsides propaganda-kampanje for å få folk flest til å snu ryggen til demokratiet. Selv tror jeg at de fleste som støtter slike konspirasjoner og er Trump-venner (særlig her i Norge) er generelt enkle mennesker med lav utdannelse og liten forståelse for politikk og samfunn generelt sett. Når TS ikke engang gidder å argumentere for sin påstand - utenom et latter-emoji. Det sier sitt. Endret 2. januar 2021 av Kris85 6 Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 2. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2021 (endret) Vi diskuterer norske forhold her, og hvorvidt det er valgfusk i USA kan tas i en annen tråd. Det er sikkert allerede en tråd for det. Var dumt av meg å nevne USA i det heletatt. La dette ligge nå. 11 hours ago, Vaniman said: Det er enkelt å jukse med forhåndsstemmer. Disse kan tas ut av kisten og kastes, og så enkelt er det. Det kan også skje på valgdagen, men da er det flere personer i lokalet. Det er derfor sikrere å stemme på valgdagen. Hele valgsystemet avhenger av at de som jobber i lokalene har integritet og ærlighet. Både i USA og Norge. Poststemming bør unngås i så stor grad som mulig, etter min mening. Det er for mange personer i kjeden frem til stemmene telles, og da blir systemet mer sårbart. Har det vært noen tilfeller noen har vært busta i det? Norge har et samfunn der man har stor tillit, jeg tror ikke personlig at vi har juksing på bananrepublikk-nivå iallefall Endret 2. januar 2021 av l0mf0mgl0mbl0og Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling Skrevet 2. januar 2021 Del Skrevet 2. januar 2021 Norge og USA har valgsystemer som er temmelig forskjellige fra hverandre, ihvertfall i nyere tid. Norge har ikke utstrakt bruk av poststemmer. Tror man kun kan stemme via post om man befinner seg i utlandet (helt forskjellig fra USA i år f.eks). Ellers er det jo et stemmekort man får tilsendt i Norge. Dette må man ta med til stemmelokalet, hvor man går inn i et avlukke og velger en stemmeseddel i papirformat med det partiet man ønsker å stemme på. Deretter bretter man stemmeseddelen sammen, går bort til funksjonærenes bord, hvor man legitimerer seg, får stempel på stemmeseddelen, og putter den i valgurnen. Tilsvarende foregår om man forhåndsstemmer. I USA har de ved flere valg nå benyttet datamaskiner, både ifbm når man avgir stemme, samt opptelling. HBO-dokumentaren Kill Chain: The Cyber War on America´s Elections viser godt hva som er problematisk med det. Norge har vurdert elektroniske systemer, men ikke funnet dem troverdige nok til å ville ta dem i bruk. Det er fremkommet at f.eks. Dominion-systemet lager en papir-stemmeseddel utifra valg man foretar seg på datamaskinen. Deretter scannes den for opptelling, men på denne seddelen står det ikke hva som ble valgt, men kun en QR-kode. Dermed kan ikke et menneske etterkonrollere den slik man kan dersom parti/kandidater står skrevet med bokstaver. Dette fremkommer i dokumentaren bl.a, hvor det for det meste er demokrater som er mistenkelige og ønsker seg bedre valg-sikkerhet, integritet og muligheter for ettergåelse - forståelig nok. Hvorfor mange av dem ser ut til å ikke ønske tilsvarende nå forstår jeg ikke. Det er dette (ikke statskupp) som utgjør grunnlaget for de aller fleste senatorer som vil motsette seg sertifiseringen den 6. januar: Congress should immediately appoint an Electoral Commission, with full investigatory and fact-finding authority, to conduct an emergency 10-day audit of the election returns in the disputed states. Once completed, individual states would evaluate the Commission's findings and could convene a special legislative session to certify a change in their vote, if needed. Accordingly, we intend to vote on January 6 to reject the electors from disputed states as not 'regularly given' and 'lawfully certified' (the statutory requisite), unless and until that emergency 10-day audit is completed. We are not naïve. We fully expect most if not all Democrats, and perhaps more than a few Republicans, to vote otherwise. But support of election integrity should not be a partisan issue. A fair and credible audit-conducted expeditiously and completed well before January 20-would dramatically improve Americans' faith in our electoral process and would significantly enhance the legitimacy of whoever becomes our next President. We owe that to the People. These are matters worthy of the Congress, and entrusted to us to defend. We do not take this action lightly. We are acting not to thwart the democratic process, but rather to protect it. And every one of us should act together to ensure that the election was lawfully conducted under the Constitution and to do everything we can to restore faith in our Democracy. Så selv om det er slik at man såklart må ha tillit til at de som jobber i lokalene og teller opp stemmene er ærlige, så har vi ihvertfall systemer som gjør det enkelt å etterkonrollere i Norge. Sammenligning med USA er derfor ikke særlig relevant her. 1 Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 3. januar 2021 Del Skrevet 3. januar 2021 l0mf0mgl0mbl0og skrev (12 timer siden): Vi diskuterer norske forhold her, og hvorvidt det er valgfusk i USA kan tas i en annen tråd. Det er sikkert allerede en tråd for det. Var dumt av meg å nevne USA i det heletatt. La dette ligge nå. Har det vært noen tilfeller noen har vært busta i det? Norge har et samfunn der man har stor tillit, jeg tror ikke personlig at vi har juksing på bananrepublikk-nivå iallefall Norge har nok ikke juksing i stor skala. Da ville vi i tilfelle hørt noe, tror jeg. Men noe juks forekommer nok. Ansatte i kommunen eller på biblioteket har anledning til å fjerne forhåndsstemmer, uten særlig risiko for å bli tatt. Det er jo den enkleste sak i verden å låse opp kisten, og ta ut stemmer. Men som sagt er det vanskeligere å jukse på selve valgdagen. Det jeg legger merke til, og som gjør meg skeptisk, er at venstresiden insisterer på at det ikke forekommer valgjuks, mens høyresiden frykter valgjuks. Dette skyldes sannsynligvis at det stort sett er offentlig ansatte som kontrollerer stemmetellingen, og et stort flertall blant offentlig ansatte står til venstre politisk. Dermed frykter ikke venstrefolk valgjuks, fordi hvis det forekommer, vil det være til fordel for dem selv. Det er jo slike ting som viser hvor sårbart demokratiet kan være. Folk står seg selv nærmest. Bare se på media og akademia, som står til venstre politisk og misliker Trump, og deres dekning av valget i USA. Hvordan i alle dagers navn kan de vite at det ikke har forekommet juks i stor skala med alle disse poststemmene? Det kan de selvfølgelig ikke. Grunnen til at de hevder det ikke forekom valgjuks, er simpelthen fordi Biden vant. 1 Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 3. januar 2021 Del Skrevet 3. januar 2021 bshagen skrev (15 timer siden): Det er så mange konspirasjonsteoretiske medlemmer her inne nå at jeg blir helt paff 😳 Du kaller ofte meningsmotstandere på dette forumet for konspirasjonsteoretikere. Men forklar meg: Hvorfor er det en konspirasjonsteori at en ansatt på et bibliotek eller i en kommuneadministrasjon har anledning til å låse opp en kiste og fjerne valgstemmer? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 3. januar 2021 Del Skrevet 3. januar 2021 (endret) Vaniman skrev (1 time siden): Norge har nok ikke juksing i stor skala. Da ville vi i tilfelle hørt noe, tror jeg. Men noe juks forekommer nok. Ansatte i kommunen eller på biblioteket har anledning til å fjerne forhåndsstemmer, uten særlig risiko for å bli tatt. Det er jo den enkleste sak i verden å låse opp kisten, og ta ut stemmer. Men som sagt er det vanskeligere å jukse på selve valgdagen. Det jeg legger merke til, og som gjør meg skeptisk, er at venstresiden insisterer på at det ikke forekommer valgjuks, mens høyresiden frykter valgjuks. Dette skyldes sannsynligvis at det stort sett er offentlig ansatte som kontrollerer stemmetellingen, og et stort flertall blant offentlig ansatte står til venstre politisk. Dermed frykter ikke venstrefolk valgjuks, fordi hvis det forekommer, vil det være til fordel for dem selv. Det er jo slike ting som viser hvor sårbart demokratiet kan være. Folk står seg selv nærmest. Bare se på media og akademia, som står til venstre politisk og misliker Trump, og deres dekning av valget i USA. Hvordan i alle dagers navn kan de vite at det ikke har forekommet juks i stor skala med alle disse poststemmene? Det kan de selvfølgelig ikke. Grunnen til at de hevder det ikke forekom valgjuks, er simpelthen fordi Biden vant. ...derav plomberingen... Som allerede er nevnt i tråden. ...du mener at de fjerner plomberingen og setter på en ny..? --- Stemmene telles ikke om de ikke er stemplet, og valgfunksjonærene vet generelt ikke hvem folk stemmer på -- så det er praktisk umulig å la være å stemple stemmesedler fra enkelte partier. Observatører OG de som stemmer OG valgfunksjonæren ved siden av passer på at stemmen stemples, navnet krysses ut, og at stemmen deres blir puttet i den forseglede urnen. Stemplene forlater ikke plassen, og ingen av funksjonærene har muligheten til å stemple stemmer og plassere dem i en urne. Stemplene samles inn -- og om stemplene ikke alle er redegjort for, så finnes de -- for stemmene telles ikke før alle er funnet og redegjort for. Plomberingene fjernes ikke før stemmene skal telles. Stemmesedlene telles av valgfunksjonærer -- og telles minst to ganger, en hovedtelling, og så en kontrolltelling, hvor alle stemmene er separert, og det er ekstremt strenge krav til presisjon, så du teller stemmene du talte to ganger i den første tellingen, fordi det er flaut å telle feil -- og stemmene telles av andre neste gang uansett, og om du talte feil, så skaper du ekstraarbeid for deg selv og andre. Og det er ikke praktisk mulig å kaste stemmer uten å bli oppdaget under tellingen, for om stemmer mangler, så skal de finnes, og i tillegg til de som teller stemmer er det observatører som passer på at det ikke skjer noe rart. Stemmer som forkastes legges i en egen bunke, de kastes ikke. Om det er for mange stemmer i forhold til antall mennesker som har besøkt valglokalet, så er det en alvorlig politisak. ... Ideen om at det jukses ved valg er fjern. Alle mulige ideer er allerede tenkt på, og problemene allerede fikset. Kilde; Jeg har vært valgfunksjonær ved to valg. Endret 3. januar 2021 av Red Frostraven 4 4 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 3. januar 2021 Del Skrevet 3. januar 2021 bshagen skrev (16 timer siden): Det er så mange konspirasjonsteoretiske medlemmer her inne nå at jeg blir helt paff 😳 Har merket det samme. Spesielt under sex og samliv finner du folk som fremmer healing, stjernetegn og alt det tullet der. Merkelige greier, kanskje de kommer fra Kvinneguiden? 2 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 3. januar 2021 Del Skrevet 3. januar 2021 Vaniman skrev (2 timer siden): Du kaller ofte meningsmotstandere på dette forumet for konspirasjonsteoretikere. Men forklar meg: Hvorfor er det en konspirasjonsteori at en ansatt på et bibliotek eller i en kommuneadministrasjon har anledning til å låse opp en kiste og fjerne valgstemmer? Når er dette gjort? Har du noen som helst bevis for at de låser opp og fjerner (kaster) stemmer eller gjør endringer på de? Og ja, du er en konspirasjonsteoretiker, sorry men en spade er en spade. Du kommer 100% av tiden aldri med noe direkte konkret, du bare slenger ut helt ville påstander om sammensvergelser (særlig klima) og dekker det aldri opp med noe som helst kilde eller et slags bevis. Aldri. Og nå er det visstnok valgfusk overalt? Gleder meg til bevisene du kommer til å legge frem, der du viser til at det skjer valgfusk i Norge 5 Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 3. januar 2021 Del Skrevet 3. januar 2021 bshagen skrev (4 timer siden): Når er dette gjort? Har du noen som helst bevis for at de låser opp og fjerner (kaster) stemmer eller gjør endringer på de? Og ja, du er en konspirasjonsteoretiker, sorry men en spade er en spade. Du kommer 100% av tiden aldri med noe direkte konkret, du bare slenger ut helt ville påstander om sammensvergelser (særlig klima) og dekker det aldri opp med noe som helst kilde eller et slags bevis. Aldri. Og nå er det visstnok valgfusk overalt? Gleder meg til bevisene du kommer til å legge frem, der du viser til at det skjer valgfusk i Norge Jeg har ikke anklaget noen for å jukse. Jeg sier at det kan skje. Det er ikke feil å tillate forhåndsstemmer eller poststemmer. Men det øker risikoen for juks. Kanskje du bør slutte å kalle meningsmotstandere for konspirasjonsteoretikere? Du ser jo konspirasjonsteorier overalt, enten det gjelder klima, covid-19 eller politikk. Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 3. januar 2021 Del Skrevet 3. januar 2021 Vaniman skrev (2 timer siden): Det er ikke feil å tillate forhåndsstemmer eller poststemmer. Men det øker risikoen for juks. Kilde? 4 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 3. januar 2021 Del Skrevet 3. januar 2021 Vaniman skrev (2 timer siden): Kanskje du bør slutte å kalle meningsmotstandere for konspirasjonsteoretikere? Jeg kaller en spade for en spade hver eneste gang, Vaniman 3 Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 3. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2021 18 minutes ago, Snikpellik said: Kilde? Kilden er egen evne til å bruke logikk. Jo flere mellomledd stemmen går i, desto flere kan tukle med den. Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 3. januar 2021 Del Skrevet 3. januar 2021 l0mf0mgl0mbl0og skrev (3 minutter siden): Kilden er egen evne til å bruke logikk. Jo flere mellomledd stemmen går i, desto flere kan tukle med den. Det å komme med kilde til en slik ubegrunnet påstand er god skikk i en diskusjon. Spesielt fra en bruker som så ofte lyver her på forumet (beklager personfokusen). I for eksempel USA som også blir nevnt i denne tråden fører ikke poststemmer til mer valgfusk. https://www.bbc.com/news/world-us-canada-53353404 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå