Timz54 Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Hei, under oppussing ble termostat kastet og ny skal kobles tilbake igjen nå, men får ingen omh mellom fasene. Det er 4 like ledninger som kommer opp, trolig to til føler og to til varmekabel tenkte jeg. Da det skulle kobles tilbake fant jeg ingen omh imellom noen av de 4 ledningene, det har blitt borret i veggen som rørene går i men kan ikke si sikkert at de kan ga blitt skadet eller ikke. Er det noen som kan ha noen ide om hva som kan ha skjedd / noen mening om hva som kan gjøres? En elektriker får vell ikke gjort så mye mer enn å ohm‘e kabelen han heller? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Vet du i det hele tatt hva det er du måler på? Er det en bunt med ledninger som kommer ut av hullet, og du vet ikke hva som er hva og eventuelt hvordan varmekablene var koblet i utgangspunktet? Eneste fornuftige svaret her tenker jeg er at du kontakter samme elektriker (evt. håndtverker som hadde hovedansvar) som medvirket i oppussinga og ber om at termostaten monteres på plass. Regner med det ikke er du selv som har stått for denne demonteringa av termostat? Lenke til kommentar
Timz54 Skrevet 2. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2021 geir__hk skrev (11 timer siden): Vet du i det hele tatt hva det er du måler på? Er det en bunt med ledninger som kommer ut av hullet, og du vet ikke hva som er hva og eventuelt hvordan varmekablene var koblet i utgangspunktet? Eneste fornuftige svaret her tenker jeg er at du kontakter samme elektriker (evt. håndtverker som hadde hovedansvar) som medvirket i oppussinga og ber om at termostaten monteres på plass. Regner med det ikke er du selv som har stått for denne demonteringa av termostat? Målet ohm mellom fase - fase ja. det er to rør med en kabel i hver, begge med gjennomsiktig isolasjon på ledningene. Forrige termostat er lik som den nye, med tilf - last og føler som tilkoblinger. Tok da som selvfølge at det var last og føler på hver av kablene (forstår nå at jeg skulle tatt bilde av koblingen ja) men problemet står jo da fortsatt med at jeg får uendelig høy motstand da jeg prøvde å måle mellom fasene, redd jeg må åpne veggen og hugge i mur om det peker på at det er brudd på kabelen etter borring da. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 Dette er noe en elektriker skal gjøre uansett, da kan du rådføre deg videre med de. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå