Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan den andre parten i selskapet ta ut mer lønn en meg?

Storm88

Anbefalte innlegg

Vi driver et firma sammen 50/50, og jobber like mange timer. Hun har nå gått til regnskapsfører å tatt ut mer lønn enn meg, uten mitt samtykke eller gitt meg informasjon om dette. Hun fikk 60% og jeg 40% av lønnen.

Hun er både dagligleder og styretsleder, jeg kun styremdlem. Men er dette lov?

Jeg har flere ganger sport om møter og sendt henne meldinger ang dette temaet uten svar. Hva gjør jeg nå? Hva er mine rettigheter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som daglig leder er hun vel i så fall lederen av selskapet, å bestemmer hvem som får hva i lønn.

Dersom du er uenig, så er det en rekke ting du kanskje kan gjøre med dette, det første vil jo være å snakke med den personen du driver selskapet sammen med.

Dersom det ikke nytter, så er jo spørsmålet hva slags selskap dette er (aksjeselskap, delt ansvar), og hvilken stemmerett ditt eierskap i selskapet gir, eller om vedtektene har noe spesielt om dette osv.

Slik det høres ut, dersom dere eier halvparten hver, så kan det være du har et problem, ettersom du neppe vil få simpelt flertall i en generalforsamling eller i styret, dersom det er bare dere to. 

Aksjeloven har dog noen muligheter for å bli løst ut ved krangler eller mislighold, muligens også for å kvitte seg med aksjonærer, men det skal mye til, og er nok særlig vanskelig i et selskap hvor det kun er to eiere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (4 timer siden):

Som daglig leder er hun vel i så fall lederen av selskapet, å bestemmer hvem som får hva i lønn.

Dersom du er uenig, så er det en rekke ting du kanskje kan gjøre med dette, det første vil jo være å snakke med den personen du driver selskapet sammen med.

Dersom det ikke nytter, så er jo spørsmålet hva slags selskap dette er (aksjeselskap, delt ansvar), og hvilken stemmerett ditt eierskap i selskapet gir, eller om vedtektene har noe spesielt om dette osv.

Slik det høres ut, dersom dere eier halvparten hver, så kan det være du har et problem, ettersom du neppe vil få simpelt flertall i en generalforsamling eller i styret, dersom det er bare dere to. 

Aksjeloven har dog noen muligheter for å bli løst ut ved krangler eller mislighold, muligens også for å kvitte seg med aksjonærer, men det skal mye til, og er nok særlig vanskelig i et selskap hvor det kun er to eiere.

Så egentlig er det ingenting for meg å gjør, selv om jeg eier halve selskapet..🙁

ja, det er et aksjeselskap.

Lenke til kommentar
Storm88 skrev (12 minutter siden):

Så egentlig er det ingenting for meg å gjør, selv om jeg eier halve selskapet..🙁

ja, det er et aksjeselskap.

Det er masse du kan gjøre. Du kan blant annet streike. Du kan også forhandle frem en ansettelsekontrakt du er fornøyd med og som du føler ivaretar deg og dine interesser og da må daglig leder forholde seg til betingelsen i den kontrakten.

Lenke til kommentar
Storm88 skrev (6 timer siden):

Hun er både dagligleder og styretsleder, jeg kun styremdlem. Men er dette lov?

Hvorfor har hun begge stillingene og du kun medlem?
Kanskje hun føler at hun gjør mer enn deg, eller at hun har tatt ut mer fordi hun har høyere stilling

Lenke til kommentar

Det er vel styret som bestemmer lønnen til daglig leder. Så uten vedtak fra styremøte er vel ikke det formelle på plass for endring av lønn til daglig leder. På den andre siden har din motpart i praksis flertall i styret og kan vedta høyere lønn til daglig leder. For daglig leder kan det tenkes å være straffbart å hevde at egen lønn er endret dersom det ikke er et formelt grunnlag for det - hvis det er en vei du kunne tenke deg å gå. Dvs at det kan sees på som bedrageri(?) å få ut lønn man vet man ikke har krav på.

Når du sier at dere nå får 60/40, betyr det at DL har satt ned din lønn? For DL kan ikke uten videre endre lønn til de andre ansatte.

Edit: Med mindre vedtektene deres sier noe annet er ikke styret vedtaksdyktig uten at over 50% av styret deltar, dvs uten deg kan ikke styreleder fatte gyldige vedtak i styret.

Endret av nirolo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi jobber likt, egentlig styrer alt likt. Det formelle som dagligeder og styreleder ble gjort litt i hast og skulle i «muntlig avtale» endres.

vi har ikke tatt ut lønn på 1 år mye grunnet covid 19. Så dette var aller første lønning vi tok ut. Og vi har heller ingen aksjonær avtale på en annen ordning enn 50/50. 

Egentlig er det hun og regnskapsfører som har tatt denne beslutningen uten mitt samtykke...

Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 timer siden):

Hvorfor har hun begge stillingene og du kun medlem?
Kanskje hun føler at hun gjør mer enn deg, eller at hun har tatt ut mer fordi hun har høyere stilling

Vi jobber likt, egentlig styrer alt likt. Det formelle som dagligeder og styreleder ble gjort litt i hast og skulle i «muntlig avtale» endres.

vi har ikke tatt ut lønn på 1 år mye grunnet covid 19. Så dette var aller første lønning vi tok ut. Og vi har heller ingen aksjonær avtale på en annen ordning enn 50/50. 

Egentlig er det hun og regnskapsfører som har tatt denne beslutningen uten mitt samtykke...

Lenke til kommentar
Storm88 skrev (32 minutter siden):

vi har ikke tatt ut lønn på 1 år mye grunnet covid 19. Så dette var aller første lønning vi tok ut. Og vi har heller ingen aksjonær avtale på en annen ordning enn 50/50. 

Regnskapsfører har neppe tatt noen beslutning. Regnskapsfører utfører som regel ut i fra hva DL sier er gjeldende.

Siden ingen av dere formelt har noen arbeidsavtale så vet ikke jeg om noen av dere har rett til å ta ut lønn. Skriftlig arbeidsavtale skal foreligge senest en mnd etter ansettelse. Her er det vel styreleder som skulle ha ordnet arbeidsavtalen til DL og DL skulle ha ordnet med din arbeidsavtale. En arbeidsavtale skulle ha inneholdt informasjon om lønn.

Du bør nok ta kontakt med en advokat som kan vurdere hva vedkommende har lov til, evt rette krav eller varsel om søksmål mot vedkommende og kan hjelpe med oppløsing av firma.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg regner med dette er et lite selskap dere har lagd ilag? Har dere tatt ut alt dere har tjent som lønn? Eller har hun bare økt sin del litt og dere har fortsatt penger i kassa? 

Det første jeg ville gjort var å pratet med denne personen. Kanskje du kan øke din del til det samme om dere fortsatt har midler til det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
ili skrev (1 time siden):

Jeg regner med dette er et lite selskap dere har lagd ilag? Har dere tatt ut alt dere har tjent som lønn? Eller har hun bare økt sin del litt og dere har fortsatt penger i kassa? 

Det første jeg ville gjort var å pratet med denne personen. Kanskje du kan øke din del til det samme om dere fortsatt har midler til det. 

Ett lite selskap ja. Vi har fortsatt en del penger i kassa. 
Tingen er vel at jeg er veldig forundret over at hun har tatt ut mer enn meg. Og ønsker å vite hva jeg har rett på, så jeg ikke sier noe feil til henne. 

Hun har ignorert alle meldinger til nå, så jeg er tvunget til å vente med å snakke me henne til vi er tilbake på jobb.

Ventet også svar fra regnskapsfører.

Lenke til kommentar

Daglig leder er legitimert til å attestere og anvise lønnsutbetalinger til samtlige av selskapets ansatte, unntatt seg selv. Daglig leders lønn skal anvises av styret (ofte er dette delegert til styrets leder). 

Uten styrevedtak har daglig leder underslått midler fra selskapet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
krikkert skrev (35 minutter siden):

Daglig leder er legitimert til å attestere og anvise lønnsutbetalinger til samtlige av selskapets ansatte, unntatt seg selv. Daglig leders lønn skal anvises av styret (ofte er dette delegert til styrets leder). 

Daglig leder ER styrets leder

Så dette er med andre ord lovlig?

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 minutt siden):

Daglig leder ER styrets leder

Så dette er med andre ord lovlig?

Har dere et styrevedtak hvor det står at styreleder kan bestemme daglig leder sin lønn?

For uten et slikt styrevedtak (eller et styrevedtak hvor styret endrer daglig leder sin lønn):

krikkert skrev (39 minutter siden):

Lenke til kommentar
nirolo skrev (1 time siden):

Har dere et styrevedtak hvor det står at styreleder kan bestemme daglig leder sin lønn?

Daglig leder ansettes av et samlet styre, det eneste alternativet er vel om daglig leder i stedet ansettes av generalforsamlingen.
Det er tvilsomt om daglig leders ansettelse (og lønnsforhold) kan delegeres til styreleder alene.

På den andre siden er det vel vanlig ved stemmegivning, både i generalforsamling og styret, at dersom stemmene står likt, altså halvparten for og halvparten i mot, så er det møteleder/styreleder som bestemmer, men for enkelte styrebeslutninger så kreves likevel totredjedels flertall ved endringer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Daglig leder skal tilsettes av styret, men forberedelse og gjennomføring kan delegeres til styreleder. Praktiske spørsmål overlates også i stor utstrekning til styreleder (f.eks. godkjenning av reiseregninger), eventuelt etter begrensninger ("kan forhandle lønnsøkning for DL med inntil x kr"). 

Poenget med krav om styrebehandling er ikke nødvendigvis at avgjørelsen skal bli en annen (dog kan reglene om inhabilitet være relevante, aksjeloven § 6-27), men at saken skal inn i styreprotokollene, som er sentrale dokumenter for revisor, generalforsamling, skifteretten, mv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som krikkert påpeker så er det dokumentasjonen fra styrevedtaket som etterlyses. Ikke at det nødvendigvis er umulig for styreleder å få tvunget igjennom vedtaket, men at et slikt vedtak må være protokollført. Hvis ikke kan jeg ikke se at DL kan gi seg selv lønn etter eget forgodtbefinnende.

Forøvrig mener jeg fortsatt at TS bør kontakte advokat som kan drive prosessen videre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...