Gå til innhold

Nordmenn utvikler hjelmer som fjerner støy


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ja man trenger støyfjerning i dette tilfelle:

Sitat

– Det er til og med vanskelig å høre en ambulanse som kommer bakfra. Ved å redusere vindstøyen gjør man det lettere å høre omgivelsene bedre, sier Loe.

Ved å redusere de lavfrekvente lydene vil altså trafikksikkerheten bli bedre, også fordi lydnivået med dagens hjelmteknologi kan føre til hørselsskader og utmattelse, som igjen kan være årsak til at risikable situasjoner oppstår.

Det er vel uansett uavhening av vindstøy problemet med lyddeming hører man ikke tuting eller uttrykking kjøretøy.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (16 timer siden):

ja man trenger støyfjerning i dette tilfelle:

Det er vel uansett uavhening av vindstøy problemet med lyddeming hører man ikke tuting eller uttrykking kjøretøy.

 

Er jo nesten som å kjøre i mot trafikken dette, og man bør ha øvet en god del på bane først og være svært godt kjent i over 80 meter pr sekund.

 

Dog eg kunne jo tengt meg godlyd, head-up display, noe i tanngarden og i tungen for emulere musen på enhver gåtur og innendørs.

Hallo...., noe å tenke på Elektronikkfriker !

Det er vertfall et must for bevegelseshemmede..., en godt betalende gruppe. Og ja til andre friker med implementater, tatoo og diverse intresser (det å kome seg litt rundt). 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Spørsmålet er om det ikke ville være smartere med passiv lyddemping i kombinasjon med et aktiv forsterkning av typiske sirene- og signallyder til et hørbart nivå. Kunstig intelligent selektiv forsterkning, kanskje. Høreapparat for faresignaler i trafikken.

Endret av NERVI
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, NERVI said:

Spørsmålet er om det ikke ville være smartere med passiv lyddemping i kombinasjon med et aktiv forsterkning av typiske sirene- og signallyder til et hørbart nivå. Kunstig intelligent selektiv forsterkning, kanskje. Høreapparat for faresignaler i trafikken.

Det har de sikkert tenkt på? Den enkleste metoden ville vel vært en form for øreplugger. Pluggene vil passivt eller mekanisk dempe støyen men kan likevel spille av ønsket lyd, feks telefonsamtale, musikk eller navigasjons veiledning eller kommunikasjon med kjørerlærer, turkamerater osv. I kombinasjon med aktiv støyreduksjon ville det sikkert blitt en høydare. 

Men mange hjelmer er temmelig trange når en skal ha de på seg, naturlig nok, de skal jo beskytte vannmelonen på innsiden av hjelmen. Og øreplugger gjør det ennå mer pes å få hjelmen på. Så en løsning som ikke inkluderer øreplugger er akkurat midt i blinken for ivrige tohjulsfantaster. Kjapt og greit å få på hjelmen, BT mot mobil og sikkert trådløs kommunikasjon med andre i din gruppe. 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (4 timer siden):

Det har de sikkert tenkt på? Den enkleste metoden ville vel vært en form for øreplugger. Pluggene vil passivt eller mekanisk dempe støyen men kan likevel spille av ønsket lyd, feks telefonsamtale, musikk eller navigasjons veiledning eller kommunikasjon med kjørerlærer, turkamerater osv. I kombinasjon med aktiv støyreduksjon ville det sikkert blitt en høydare. 

Men mange hjelmer er temmelig trange når en skal ha de på seg, naturlig nok, de skal jo beskytte vannmelonen på innsiden av hjelmen. Og øreplugger gjør det ennå mer pes å få hjelmen på. Så en løsning som ikke inkluderer øreplugger er akkurat midt i blinken for ivrige tohjulsfantaster. Kjapt og greit å få på hjelmen, BT mot mobil og sikkert trådløs kommunikasjon med andre i din gruppe. 

Hvilke plugger? Systemet skal vel sitte i hjelmen, slik jeg oppfattet dette.

Lenke til kommentar
On 1/2/2021 at 9:44 PM, NERVI said:

Hvilke plugger? Systemet skal vel sitte i hjelmen, slik jeg oppfattet dette.

Du leste vist ikke det jeg skrev eller så forklarte jeg meg litt klønete. Om det var dårlig formulering fra min side får jeg bare si beklager. 

Jeg svarte altså på et innlegg om mekanisk demping av støyen. Og sa da at produsentene kunne valgt en slik løsning, feks med øreplugger. Men at en slik løsning vil komme med mange problemer. 

Derfor valgte utviklerne å ikke satse på øreplugger med å utvikle en løsning som monteres i hjelmen. Og pga av det ikke er basert på øreplugger så kjøper jeg dette straks det blir tilgjengelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (13 timer siden):

Du leste vist ikke det jeg skrev eller så forklarte jeg meg litt klønete. Om det var dårlig formulering fra min side får jeg bare si beklager. 

Jeg svarte altså på et innlegg om mekanisk demping av støyen. Og sa da at produsentene kunne valgt en slik løsning, feks med øreplugger. Men at en slik løsning vil komme med mange problemer. 

Derfor valgte utviklerne å ikke satse på øreplugger med å utvikle en løsning som monteres i hjelmen. Og pga av det ikke er basert på øreplugger så kjøper jeg dette straks det blir tilgjengelig. 

Jo, det er nok noen misforståelser her. Jeg tenkte enkelt - vanlig lyddemping i hjelmen om man ikke tåler vindstøyen, og innebygd høyttalere som fremhever lyder man av sikkerhetshensyn bør høre. Som sirener og signalhorn, med samtidig muting av eventuell underholdning og interkomfunksjon. Men er det egentlig ikke greit å konsentrere seg om trafikken, veien og  nyte synet av landskapet. (RoadKing 2007  hadde grom lyd også)

Endret av NERVI
Lenke til kommentar

Vindstøyen kan visstnok bli på over godt 100dB. Varierer naturligvis fra hjelm til hjelm og utifra fart men vindstøyen inne i hjelmen er altså høyere og potensielt mer skadelig for hørselen enn lyden fra eksospotta på motorsykler. Veldig mange gjør idag som meg og kjører med øreplugger som demper lyd, men de demper jo alle lyder pluss at det blir mer pes å få hjelmen av og på med plugger i ørene. Musikk trenger jeg ikke mc, jeg foretrekker å nyte kjøringen samt inntrykkene og landskapet. Interkom har dog sine fordeler om man kjører på tur sammen med andre. Og naturligvis for alle som øvelseskjører. 

 

Om de bare får til noe som virker så tror jeg det er store muligheter for å tjene gode penger. Spesielt om de spikrer både interkom og underholdning/kommunikasjon. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...