NTB - digi Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 95 døde i trafikkulykker i Norge i fjor – 82 prosent av dem var menn Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Det blir vanskelig for autonome kjøretøy å dokumentere bedre statistikk enn dette. De er nesten 500 millioner km mellom hver dødsulykke. Svært langt. I dag er det vel kun waymo som prøver og samler inn data for kjørte km uten uhell ved autonom kjøring. Og kun i små geografiske områder Vet ikke om google også holder på med noe? Lenke til kommentar
trikola Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 (endret) Spoiler Foreslår at ingen går på Trollsteins limpinne nå - artikkelen har ingenting med selvkjøring å gjøre, ingenting med biler som er veldig i diskusjon om selvkjøring. Det er ren trollskap for å få andre til å gå OT 😲 Endret 1. januar 2021 av trikola 5 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 (endret) trikola skrev (28 minutter siden): Vis skjult innhold Foreslår at ingen går på Trollsteins limpinne nå - artikkelen har ingenting med selvkjøring å gjøre, ingenting med biler som er veldig i diskusjon om selvkjøring. Det er ren trollskap for å få andre til å gå OT 😲 Nei trikola det har ingenting med trafikkulykker å gjøre. Bare regnet ut hvor ofte det skjer dødsulykker i forhold til kjørte km. I Norge kjøres det nesten 50 milliarder km hvert år og det er under 100dødsulykker. Det er 500 000 000 kjørt mellom hver dødsulykke. Jeg påpeker bare at trafikken blir stadig sikrere og at det blir stadig vanskeligere statistisk å bevise bedre ulykkes statistikk på autonome kjøretøy. Vi ønsker vel ikke økning av antall dødsfall? Endret 1. januar 2021 av Trestein Manglet 3 nuller Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Trestein skrev (12 minutter siden): Nei trikola det har ingenting med trafikkulykker å gjøre. Bare regnet ut hvor ofte det skjer dødsulykker i forhold til kjørte km. I Norge kjøres det nesten 50 milliarder km hvert år og det er under 100dødsulykker. Det er 500 000km kjørt mellom hver dødsulykke. Jeg påpeker bare at trafikken blir stadig sikrere og at det blir stadig vanskeligere statistisk å bevise bedre ulykkes statistikk på autonome kjøretøy. Vi ønsker vel ikke økning av antall dødsfall? Om det kjøres 50 milliarder km hvert år i Norge blir det 500 millioner km mellom hver dødsulykke. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 ITtraktor skrev (Akkurat nå): Om det kjøres 50 milliarder km hvert år i Norge blir det 500 millioner km mellom hver dødsulykke. Korrekt glemte noen nuller i siste Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 2 hours ago, Trestein said: Jeg påpeker bare at trafikken blir stadig sikrere og at det blir stadig vanskeligere statistisk å bevise bedre ulykkes statistikk på autonome kjøretøy. Vi ønsker vel ikke økning av antall dødsfall? Autonomi kan vere noko av forklaringa på at talet på ulukker går ned. Stadig fleire bilar har automatisk filhaldar, automatisk naudbrems (er krav for lastebilar og bussar og vert krav for alle bilar frå 2022) osb. Det kan verke inn på statistikken. Eg tvilar på at dødstala går ned fordi folk vert flinkare til å køyre bil. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Sturle S skrev (3 minutter siden): Autonomi kan vere noko av forklaringa på at talet på ulukker går ned. Stadig fleire bilar har automatisk filhaldar, automatisk naudbrems (er krav for lastebilar og bussar og vert krav for alle bilar frå 2022) osb. Det kan verke inn på statistikken. Eg tvilar på at dødstala går ned fordi folk vert flinkare til å køyre bil. Assist systemer er ikke det samme som førerløse biler. Jeg er veldig for assist systemer. Poenget er at helt autonome systemer må være utrolig bra for å mache dagens biler Ulykkestallene (dødsfall) er nok redusert også fordi bilene er sikrere når man krasjer Lenke til kommentar
trikola Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Men fy fl ...., hva har "helt autonome systemer" med dødstallene i 2020 i Norge å gjøre? Du er OT - igjen. 3 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 (endret) Sier statistikken noe om dødsrate pr km? Vil tro menn jevnt over fortsatt kjører endel flere km, slik at fordelingen ikke er like ille som det ser ut. Er vel også kjent at endel selvmord gjøres bak rattet der menn gjerne er de som velger de litt mer voldsomme avslutningene. Ad MC, så er det nok mange som har pusset støvet av MC'n i 2020. MC er og blir ferdighetsbasert, så har man etter 10-20 år uten kjøring tatt opp hobbyen igjen så er risikoen stor den første tiden. Ellers viser vel tidligere års statistikk at mange av de som omkommer på MC ikke har lappen eller er ruset (begge er varianter av Darwin's lov IMO) eller ifbm ekstremkjøring (a la Northug). Ellers har faktisk antallet registrerte MC mer enn doblet seg siden 2000 uten at antall omkomne har øket (https://www.mcavisa.no/single-post/2020/06/23/stadig-færre-mc-ulykker ) I og med at det p.t. er så lavt antall ulykker skal det ikke mer enn +4 stk før det gjør store utslag i prosentvise endringer. Det blir lek med statistikk og litt misvisende. Hadde også vært fint om kommuner/fylker ikke tilfører grus på en asfaltert vei. Da blir det plutselig et lag rullegrus som ikke er gunstig for tohjulinger. Når det lappes sprekker f.eks., så blir det lagt et lag løs grus på toppen mens lappingen herder og det blir gjerne liggende noen dager før det blir feiet bort. (Video på Youtube viser at svenskene ligger foran oss med tanke på sikkerhet ved at grusen fjernes i samme operasjon: https://www.youtube.com/watch?v=DhS21MZUZ8M ). Endret 1. januar 2021 av Rune_says 4 Lenke til kommentar
spiff42 Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 (endret) Når vi har biler som er delvis selvkjørende burde alkolås og automatisk begrensning av hastighet til fartsgrensen være like selvfølgelig som sikkerhetsbelte. Endret 1. januar 2021 av spiff42 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 trikola skrev (29 minutter siden): Men fy fl ...., hva har "helt autonome systemer" med dødstallene i 2020 i Norge å gjøre? Du er OT - igjen. Målet med autonome systemer er å redusere antall ulykker? Da er det relevant hvor mange dødsulykker som inntreffer uten autonome kjøretøy. Nå har vi statistikken for i år. Det er ca en dødsulykke pr 500 millioner km. I andre land ligger den mye lavere. Lenke til kommentar
kytec Skrevet 2. januar 2021 Del Skrevet 2. januar 2021 95 døde i trafikken er ekstremt lite som selvsagt er veldig bra. På 70-tallet døde det 100 barn i trafikken alene og da var det veldig mye mindre trafikk enn nå. I de siste årene har det vært 0 døde barn i trafikken årlig (ikke i 2020 da i alle fall 1 barn døde. Det er uansett en utrolig bedring. -Det finnes en nullvisjon, men der er bare latterlig. 2 Lenke til kommentar
Thorny Skrevet 2. januar 2021 Del Skrevet 2. januar 2021 Er det korrigert for kjønnsbias, dog? Mange vil anta at menn er mer aggressive sjåfører. Men det spørs om ikke f.eks nøling og ubesluttsomhet dreper like mange. Jeg tror uten å ha sjekket at -Fler menn har førerkort -Fler menn har bil -Fler menn enn kvinner bruker kjøretøy til å begå selvmord -Menn kjører fler timer enn kvinner 1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 2. januar 2021 Del Skrevet 2. januar 2021 kytec skrev (7 timer siden): -Det finnes en nullvisjon, men der er bare latterlig. Det er aldri latterlig å ha en visjon. Det er faktisk veldig nyttig og praktisk. Men å tro at visjonen helt ut vil realiseres er som oftest en illusjon (eller latterlig). 2 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 2. januar 2021 Del Skrevet 2. januar 2021 (endret) @thorny er inne på noe viktig her. Skal det gi noe mening bør ulykkesstatistikkene balanseres over ulykker pr kjørt km. I min familie kjører jeg (mann) nesten alltid hele veien alle langturer og de fleste jeg kjenner er det også slik. Dessuten er menn og kvinner rett og slett forskjellige skrudd sammen i hodet også, så sikkerhetsarbeidet bør ta utgangspunkt i hvordan mennesket er og ikke demonisere enkelte grupper, men bygge sikrere veier som gir fluktmuligheter og ikke setter marginale trafikkfarlige grupper opp mot hverandre. Da må det bygges ett stamveinett med motorveier og motorveier type B med rikelige forbikjøringsfelter og midtdeler der trafikk konsentrasjonene er størst. Sinker som en marginal gruppe trafikanter fremkommer da de som oftest ikke er særlig interesser i bilkjøring og konsentrerer seg lite om dette. Lav konsentrasjon kompenseres med lavere hastighet, samt alle «utfordringer» møtes med å senke hastigheten ytterligere. Lav egenopplevelse av at andre trafikanter hindrer dem i trafikken gjør også at de mangler evne til å svinge til siden og slippe forbi. Da oppstår lange kolonner som er favoritt scenariet til trafikksikkerhets eksperter. Derfor fjernes flest mulige forbikjøringsmuligheter ved bygging av veier med kurver og høydekurver for å fjerne siktlinjer til forbikjøringer. Dette har bevvist vært implementert de siste 40-50 årene. En annen marginal gruppe sjåfører er aggressive utolmodige, som foretar forbikjøringer brutalt og trafikkfarlige situasjoner oppstår. I Sverige har man overlatt til fagetaten og bygge veier, så i Sverige er man ferdige med å bygge 4 felt motorveier og har tidlig bygget brede veier med brede skuldre som gir fluktmulighet og også historisk også latt forbikjøringer være mulig til tross for møtende trafikk som har lagt seg til siden. Disse veien er nå utnyttet til å fungere som 3 felts veier med vekslende 2 felts veie hver 5 km eller så. I Norge er man man i ferd å kveles av trafikk, på veier som har dårlig veilegme og uegnede profiler for utvidelser, derfor må nye veier med moderne kapasitet få helt nye traseer med enorme kostnader og inngrep i natur og dyrket mark. Før vi hauser opp Norges trafikksikkerhet elite bør de holdes ansvarlig for det jeg gjerne kaller innhumane veier. Ensidig demoniseringen av marginale mennesketyper som alltid vil være der, er inhumant. 2 marginale trafikanter sinker og aggressive utolmodige dominerer trafikksikkerheten i Norge. Videre reduksjon i ulykker med dagens trafikksikkerhets elite er i ferd med å bli helt uttømt, og nullvisjon helt urealistisk. De store reduksjonene i dødsulykker kan vi takke bedre biler hvor de fleste langturbiler er 5 stjernes kollisjonstest biler med antiskrens ABS beltestrammere aribags etc. og nå etterhvert også nødbrems, filholder våkenhet varsel etc. men mest er den store majoriteten dyktige sjåfører å takke. De som tolmodige tilpasser seg de elendige veiene vi har i Norge og hvor mange fortsatt velger å kjøre med sikre piggdekk som gir veiene bedre friksjon og tryggere for oss andre som kjører piggfritt. Endret 2. januar 2021 av N8591NB4 Skrivefeil 5 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 2. januar 2021 Del Skrevet 2. januar 2021 Det jeg savner mest ang. trafikksikkerhet på Vestlandet er at tunellene får skikkelig belysning. Noen tuneller var så mørke i sommer at jeg ikke så om veien gikk oppover eller nedover, eller om det lå noe i veinbanen. En tunell som var svært mørk var Vallaviktunnelen på Riksvei 13 i hardanger. Den er 7,5 km lang og bekmørk. De oransje lampene i taket var mer som noen svake "glødelamper" som avga en svak glød istedenfor lys. Ellers kan det være en ide å bygge veiene så brede, rett og oversiktlige som mulig. Norske veier er som oftest motsatt av dette; smale, svingete og uoversiktlige. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. januar 2021 Del Skrevet 2. januar 2021 Thorny skrev (7 timer siden): Er det korrigert for kjønnsbias, dog? Mange vil anta at menn er mer aggressive sjåfører. Men det spørs om ikke f.eks nøling og ubesluttsomhet dreper like mange. Jeg tror uten å ha sjekket at -Fler menn har førerkort -Fler menn har bil -Fler menn enn kvinner bruker kjøretøy til å begå selvmord -Menn kjører fler timer enn kvinner Dette! Jeg kjenner ingen menn som ikke har førerkortet Jeg kjenner mange kvinner som ikke har førerkortet og som ikke har planer om å kjøre opp 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 2. januar 2021 Del Skrevet 2. januar 2021 Dubious skrev (1 time siden): Dette! Jeg kjenner ingen menn som ikke har førerkortet Jeg kjenner mange kvinner som ikke har førerkortet og som ikke har planer om å kjøre opp Jeg kjenner et par, men det er folk som ikke burde ha førerkort. Kjenner dog flere kvinner. Synes egentlig ikke det er så imponerende statistikk alt i alt, om en tar i betraktning hvor lav snitthastigheten er i Norge. En statistikk som tok hensyn for både kjørte kilometer og snitthastighet ville nok være mer nyttig. 1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 2. januar 2021 Del Skrevet 2. januar 2021 FrihetensRegn skrev (56 minutter siden): Ellers kan det være en ide å bygge veiene så brede, rett og oversiktlige som mulig. Norske veier er som oftest motsatt av dette; smale, svingete og uoversiktlige. Norge egner seg veldig dårlig til brede og rette veier. I Norge har vi minimalt med areal å bygge veiene på (de områder der det bor mennesker og det drives jordbruk). Husk at til tross for tusener av år med nød og elendighet har en fortsatt ikke sett seg i stand til å dyrke mer enn 3% av Norges areal! På grunn av daler som ikke rette, elver og fjell er det vanskelig å bygge lengre strekk med rette veier. Som oftest vil det gå greit å bygge sikre veier selv om de ikke er rette. Både av hensyn til natur, vår kultur og estetikk er det bedre at veier til en viss grad føyer seg etter naturen. Om vi får autonome biler, så vil i det minste det medføre at bilene vil kunne ta aksjon i omtrent enhver faresituasjon (selv om autonomien aldri bli lov å bruke). Selv gale mennesker vil unngå ulykker. De fleste bilfører som dør i trafikk er enten ruset (narkotika, alkohol eller medikamenter), eller er inkompetente sjåfører. Disse (ca) tretti menn har jeg like lite til felles med som med en hvis komplett gal person i USA (inn til videre president). En diskusjon om kvinner/ menn i forhold til denne ulykkesstatistikken anser jeg som irrelevant for ca 99,99% av oss. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå