Xayah Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Hei, Trenger litt tips og råd. Jeg er litt usikker på hva jeg ønsker å bli. Jeg har lite interesse for ting. Jeg var aldri skoleflink fordi jeg syntes at fag generelt sett var uinteressant. Akkurat nå går jeg Bachelorutdanning innen samfunnsfag, og for å være ærlig så er det så sinnsykt uinteressant at jeg klarer ikke å fortsette. Men jeg ønsker heller ikke å ta friår. Ønsker å studere, men er usikker på HVA. Her er noen få ting som jeg faktisk liker: * Interiørdesign (har spilt sims i over 10 år nonstop) og elsker å bygge hus og dekorere og designe. * Elsker farger. Elsker å blande ulike farger sammen og male. (Jeg er ikke så flink til å male), men maler ikke noe spesiell kunst. Maler kun for gøy. * Elsker ellers å game på pcen og har stor interesse for spill og spillutvikling. Jeg må også legge til at karakterene mine er drit dårlige og jeg må nesten gå privat høyskole dersom jeg evt. skal videreutdanne meg. Hvis ikke må jeg ta også forbedre fagene mine for å ha sjanse til å komme inn på offentlige skoler. Uansett, alt i alt. hva anbefaler dere? Alt av anbefalinger settes pris på! Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Intrerør, farger og design er spennende arbeidsområde. Velg etter hva som frister. Hva med veileder på skolen, de kan mye. Må det være høyskole? Lenke til kommentar
Xayah Skrevet 2. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2021 plankeby skrev (23 timer siden): Intrerør, farger og design er spennende arbeidsområde. Velg etter hva som frister. Hva med veileder på skolen, de kan mye. Må det være høyskole? Det må ikke være høyskole, det kan også være fagskole. Trenger i hvertfall noe som gir meg studiepoeng i og med at jeg er avhengig av å ha studiestøtte fra lånekassen 😕 Lenke til kommentar
KendraCymbra Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 Jeg tenker du i alle fall skal velge noe du har hjerte for og er interessert i. Det dummeste en kan gjøre (etter personlig erfaring) er å studere noe du har hjerte for og er engasjert i, så pleier det å gå bra til slutt. 😊Og trenger jo ikke være høyskole som @Xayah sier. Ut i fra det du beskriver om deg selv virker du som ganske praktisk anlagt i alle fall. Ønsker deg lykke til videre uansett hva du velger! Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 15. januar 2021 Del Skrevet 15. januar 2021 (endret) Xayah skrev (På 1.1.2021 den 10.53): Hei, Trenger litt tips og råd. Jeg er litt usikker på hva jeg ønsker å bli. Jeg har lite interesse for ting. Jeg var aldri skoleflink fordi jeg syntes at fag generelt sett var uinteressant. Akkurat nå går jeg Bachelorutdanning innen samfunnsfag, og for å være ærlig så er det så sinnsykt uinteressant at jeg klarer ikke å fortsette. Men jeg ønsker heller ikke å ta friår. Ønsker å studere, men er usikker på HVA. Her er noen få ting som jeg faktisk liker: * Interiørdesign (har spilt sims i over 10 år nonstop) og elsker å bygge hus og dekorere og designe. * Elsker farger. Elsker å blande ulike farger sammen og male. (Jeg er ikke så flink til å male), men maler ikke noe spesiell kunst. Maler kun for gøy. * Elsker ellers å game på pcen og har stor interesse for spill og spillutvikling. Jeg må også legge til at karakterene mine er drit dårlige og jeg må nesten gå privat høyskole dersom jeg evt. skal videreutdanne meg. Hvis ikke må jeg ta også forbedre fagene mine for å ha sjanse til å komme inn på offentlige skoler. Uansett, alt i alt. hva anbefaler dere? Alt av anbefalinger settes pris på! Jeg liker å bruke min kreativitet og jeg har tidligere ikke funnet en realistisk måte å få brukt det noe særlig i arbeidslivet. Jeg liker også godt å tegne. Jeg anser ikke meg selv til å noe voldsomt talent, men jeg har nok til at jeg kan lage til en rask håndskisse i et møte med kunder når vi diskuterer løsninger og ønsker. Når vi kommer på kontoret har vi masse programvare som kan hjelpe oss teknisk for å veie opp for at vi kanskje ikke er rene kunstnere. Jeg endte med å studere teknisk design og med en lang bakgrunn i produksjon og bygg så har jeg fordelen av at jeg har en grei praktisk forståelse, jeg har mange års erfaring med teknisk tegning og jeg jobber nå med både visualiseringer, konsept og prototyping. En stor del av arbeidet mitt innebærer produksjonstegninger og samspill med intern og ekstern produksjon. Med teknisk design står du litt mellom stoler da du er midt imellom ingeniør og grafisk design på mange måter så hvis fagskolen er det eneste relevante du har å gå ut ifra så vil det være vanskelig å komme til - men det er fortsatt sjefer der ute som innser at bachelor fra offentlig skole ofte er en dårlig målestokk for kompetansen til den det gjelder. Mange av disse med offentlig utdanning har lite lidenskap til arbeidet sitt og som sådan har lite kompetanse og er derfor avhengig av andres arbeid for å underbygge sitt eget. Cut&paste. Dette er nok noe flere og flere begynner å bli klar over og fagskole begynner å få litt mer respekt da det alt for lenge har vært litt uglesett kontra offentlig høyskole. Med teknisk design velger du selv om du ønsker å sikte mot industri, bygg eller grafisk. BIM er nok noe som kommer til å trenge mye folk fremover da dette, såvidt meg bekjent, er helt latterlig undervurdert i offentlig skole og det er kjempelett å utkonkurrere de som kommer herfra dersom du tar fagskole. Alternativet er jo rent design og visualisering, men da er terskelen (tror jeg) ganske høy for hva du skal kunne levere og det er et ganske krevende studie med mindre dette er noe du har et virkelig talent for. Endret 15. januar 2021 av Corp Por Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå