sedsberg Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Trenger en sånn en til en defekt UPS men eneste jeg finner av Toshiba er fra Kina. Noen som vet om en pinnekompatibel erstatning? Eller butikker som selger samme? Og bare for morro, her en en annen komponent som feilet en smule mer spektakulært: Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 For meg ser dette ut som en ganske standard mosfet når jeg leser datasheet. Den trenger i følge grafen 9V til gate for å yte maks. Jeg er ingen ekspert på og lese slike datasheets, men jeg tror det finnes mange transistorer som kan brukes til erstatning for denne. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2021 (endret) Som jeg forstår er det ikke en vanlig MOSFET. Quote When compared to the IGBT, a power MOSFET has the advantages of higher commutation speed and greater efficiency during operation at low voltages. ... The IGBT combines the simple gate-drive characteristics found in the MOSFET with the high-current and low-saturation-voltage capability of a bipolar transistor. Jeg lurte på denne: https://www.elfadistrelec.no/en/igbt-2kv-60a-to-247-st-stgw30nc120hd/p/30170668?q=igbt&pos=2&origPos=2&origPageSize=50&track=true Men ser at i databladet er den oppgitt til 30A, mot 60A i nettbutikken. Går ut i fra databladet er mest korrekt. Endret 1. januar 2021 av sedsberg Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Litt vanskelig å svare konkret da jeg tror det er en drøss med transistorer som gjør en like god jobb som den du har bilde av. Det er et hav og ta av. Sjekk mouser.com. Legg inn dataene i filtrene og se hva som dukker opp. Digikey har også denne forøvrig: https://www.digikey.no/product-detail/no/stmicroelectronics/STGW30NC120HD/497-5314-5-ND/1144694 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Søk opp transistoren du har bilde av på mouser.com og klikk på "find similiar". Så filtrerer du derfra. Ved å legge inn 600V og 60A i tillegg endte jeg med 7 treff. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2021 (endret) Ja har funnet et par. Alternativene blir en del mindre når jeg legger til 1KV Vce og 60A Ic. Den du linker til er bare 30A. Tror denne kanskje funker: https://www.infineon.com/dgdl/Infineon-IGW60T120-DataSheet-v02_04-EN.pdf?fileId=db3a304412b407950112b428250e3d74 Og jeg aner ikke hvilke merker som anses som gode og dårlige. Endret 1. januar 2021 av sedsberg Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Jeg vil anbefale deg å spørre på arduino sitt forum. Der har jeg fått MYE hjelp og der sitter det enkelte geeker som kan alt om transistorer. Spesielt en som heter "larryd" er helt rå. Legg inn link til den du har og spør om dem kan anbefale en erstatning til deg. Det med komponenter er egentlig ganske komplekst, da det er uendelig mange erstatninger som kan fungerer helt fint. Det kommer ann på hvor "kresen" din spesifikke krets er også med tanke på valg av transistor. Men det er nå vertfall en N-Channel IGBT transistor i vertfall. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2021 Takker så mye. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 (endret) sedsberg skrev (1 time siden): Og jeg aner ikke hvilke merker som anses som gode og dårlige. Jeg tror det er viktigere hvilke egenskaper som er viktige. Var den montert til en kjøleribbe? rs-online har et utvalg to-3p her: https://no.rs-online.com/web/c/semiconductors/discrete-semiconductors/igbts/?pn=1&searchTerm=igbt+to-3p&sortBy=Maximum Continuous Collector Current&sortType=DESC Endret 1. januar 2021 av mobile999 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2021 Den er montert på en big-ass-kjøleribbe. Etter det jeg kan se er den lik TO247 tror jeg det var. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 sedsberg skrev (6 minutter siden): Den er montert på en big-ass-kjøleribbe. Da ville jeg brukt en to-3p. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Se på en GT60PR21. https://no.rs-online.com/web/p/igbts/8912756 Jeg har dessverre ikke kunnskap til å se om den ikke kan brukes. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2021 Ser OK ut, men kan uansett ikke bestille fra RS siden jeg er privatperson. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. januar 2021 Del Skrevet 2. januar 2021 (endret) Kan fint bestille derfra som privatperson. Jeg har vertfall gjort det. Endret 2. januar 2021 av Bjerknez Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2021 Ja jeg testa i stad. Synes VAT-nummer-feltet stod som obligatorisk men synes det var rart at prisen var inkl. moms. Bare lot være å oppgi nummer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå