Gå til innhold

Hva skyldes FrPs fall?

Dirigo

Anbefalte innlegg

Mr.Duklain skrev (39 minutter siden):

Er mange land på Norges størrelse som klarer seg fint med liten arbeidsinnvandring. Trenger vi litt arbeidsinnvandring for å fylle jobber med veldig spesiell kompetanse? Ja, men resten kan vi utdanne selv. Jeg bare mener at det store antallet arbeidsinnvandring vi har nå er litt i det meste laget. 

Er det noe verden og Norge ikke trenger er det befolkningsvekst. Så det argumentet kjøper jeg ikke. 

Det er akkurat det vi ikke gjør. Arbeidsplassene fyller seg ikke selv, og med lave fødselstall og stadig flere som går av med pensjon vil mangel på arbeidskraft som flere økonomer har advart om bare øke i omfang. Vi kan gjøre mer ved å øke sysselsettingen og effektivisere offentlig sektor, men arbeidsinnvandring kommer vi aldri til å klare oss uten, noe vi aldri har siden begynnelsen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
GaiusMarius skrev (52 minutter siden):

Så lenge vi ikke føder nok barn selv og dermed skaper ubalanse mellom antall med kompetanse i Norge og antall ledige jobber vil vi fortsatt trenge arbeidsinnvandring også fremover. Slik vi alltid har. Norge har aldri hatt nok kompetanse selv på alle områder fordi vi er for få.

Om penger, økonomisk vekst og evig befolkningsvekst er alt du bryr deg om, så er innvandring og arbeidsinnvandring supert.
🤑
La oss utsette problemer & skape nye problemer, fremfor å løse problemer.
🤦‍♂️

Endret av Alexander4840
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (9 minutter siden):

Om penger, økonomisk vekst og evig befolkningsvekst er alt du bryr deg om, så er innvandring og arbeidsinnvandring supert.
🤑
La oss utsette problemer & skape nye problemer, fremfor å løse problemer.
🤦‍♂️

Det er å løse problemene, en god løsning som har virket og hjulpet oss til å bli et fungerende og velstående land. Ingen av de beste landene å bo i har murt igjen grensene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
GaiusMarius skrev (10 minutter siden):

Det er å løse problemene, en god løsning som har virket og hjulpet oss til å bli et fungerende og velstående land. Ingen av de beste landene å bo i har murt igjen grensene.

Ingen snakker om å mure igjen grenser, men å ha en innvandring som ikke fører til segregering og konflikt. Bytter vi ut den opprinnelige befolkningen vil det ikke være noe Norge igjen. Ingen av de beste landene å bo i har en multietnisk komposisjon heller ( ikke en stor etnisk majoritet). 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Men hva er det samfunns-prosjektet til FrP? 

For det meste å hindre svenske tilstander og å utfordre "svensker" i politikken? OK, det er da noe, men jeg leter etter flere framover-lente prosjekter. Sosial-demokrater er jo alle politikerne våre uansett 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (10 minutter siden):

Ingen snakker om å mure igjen grenser, men å ha en innvandring som ikke fører til segregering og konflikt. Bytter vi ut den opprinnelige befolkningen vil det ikke være noe Norge igjen. Ingen av de beste landene å bo i har en multietnisk komposisjon heller ( ikke en stor etnisk majoritet). 

Norge består også av innvandrere, dagens etniske nordmenn var innvandrere fra mange ulike land en gang i tiden.

De beste landene å bo i har innvandring, og består av mange etnisiteter, kulturer og religioner. USA, Canada, Australia, NZ, Sveits for å nevne noen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
GaiusMarius skrev (6 timer siden):

Norge består også av innvandrere, dagens etniske nordmenn var innvandrere fra mange ulike land en gang i tiden.

De beste landene å bo i har innvandring, og består av mange etnisiteter, kulturer og religioner. USA, Canada, Australia, NZ, Sveits for å nevne noen.

Er enig at alle i Norge en gang innvandret til Norge også samer, men jeg er uenig at det ikke finnes kulturell etniske identitet blant nordmenn og samer. 

Ja, er lite etniske konflikter i USA (ironi). Canada, tja inuitter vil nok ikke si seg enig der og mange i Québec vil løsrive seg . Australia; veldig streng innvandringspolitikk, og kjent for sine overgrep mot aboginere. I New Zeeland sliter Maori folket veldig.

Sveits funker fordi systemet er desentralisert med stor autonomi blant etnisitetene. Borgerkrig i det landet har tidligere nesten vært en folkesport. Landet har også strenge krav til statsborgerskap.

Ved et lite googlesøk fant jeg dette:

https://www.businessinsider.com/paper-says-linguistically-homogeneous-countries-do-better-economically-2015-6?r=US&IR=T

Men nå har dette gått langt utover topic, så jeg setter en strek her, og kommer ikke til å svare flere innlegg. Tilbake til tema!

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
1 hour ago, GaiusMarius said:

En må huske på tidskalaene her. 500-1000 år kan ikke sammenlignes med 10-20 år. For stor/hurtig innvandring skaper friksjon. USA og Australia var i stor grad okkupasjon/kolonisering (fra Europa - mest fra UK) - ikke "innvandring". Ikke rote til begrepene.

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
GaiusMarius skrev (7 timer siden):

Norge har ikke nok arbeidskraft her hjemme med rette kompetansen bedriftene trenger. Derfor. Vi har alltid vært avhengige av en viss arbeidsinnvandring.

Hvem har lurt deg til å tro det?

Hvis innvandrern har spesielle kunnskaper kan det gjøres unntak så klart, det gjøres i alle land.

Endret av freddy85
  • Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (6 timer siden):

En må huske på tidskalaene her. 500-1000 år kan ikke sammenlignes med 10-20 år. For stor/hurtig innvandring skaper friksjon. USA og Australia var i stor grad okkupasjon/kolonisering (fra Europa - mest fra UK) - ikke "innvandring". Ikke rote til begrepene.

USA tok imot mennesker fra alle deler av verden

Lenke til kommentar
GaiusMarius skrev (40 minutter siden):

Færre språk ja, men kulturer og religioner står det ingenting om. Vi vet ved å se på listen over beste land å bo i at det ikke er land med stengte grenser som gjør det best.

Ja, denne omhandlet bare språk, men hva med denne forskingsartiklen? Les innledning.

https://www.cambridge.org/core/journals/journal-of-institutional-economics/article/ethnic-diversity-and-conflict/017437A73831FD743DBF49027C7E723B#article

Igjen beklager jeg off-topic

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (10 timer siden):

Er mange land på Norges størrelse som klarer seg fint med liten arbeidsinnvandring. Trenger vi litt arbeidsinnvandring for å fylle jobber med veldig spesiell kompetanse? Ja, men resten kan vi utdanne selv. Jeg bare mener at det store antallet arbeidsinnvandring vi har nå er litt i det meste laget. 

Er det noe verden og Norge ikke trenger er det befolkningsvekst. Så det argumentet kjøper jeg ikke. 

Støttes!
Det idiotiske systemet utdanningsinstitusjonene våre holder på med gjør meg ganske irritert. De presser opp karakterkrav og har ikke plass til særlig mange norske på prestisjestudier og ellers dyre studier fordi de ofte fyller mer enn 50%  med utenlandstudenter.
Som femteårs siving-student var vi seks norske av 17 i klassen. Studentene som kom langtveisfra dro så klart hjem igjen. De kunne ikke gjøre annet heller om de så ville; for de hadde tross alt bare midlertidig opphold for studietiden.

Endret av Dudeliduu
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
GaiusMarius skrev (13 timer siden):

Løsningen på en stans i befolkningsvekst er ikke å tvinge den til å fortsette for å se grønne tall, grønne tall betyr ingenting for noen andre enn maniske økonomer og investorer, grønne tall gjør ingenting for deg eller meg.
Befolkningen kan ikke vokse i all evighet, vi er ikke engang selvforsynt på MAT.

Innvandring har ikke løst noen problemer som trengte fiksing, men den har skapt noen alvorlige, dvs hele velferdstatens kolaps, og en eksplosjon av grov kriminalitet.
Kulturen vi har importert de siste 20 åra er tilbakestående, det er en krigførende, barbarisk og sjåvinistisk kultur.
Ja, noen kulturer er veldig mye bedre enn andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (1 time siden):

Løsningen på en stans i befolkningsvekst er ikke å tvinge den til å fortsette for å se grønne tall, grønne tall betyr ingenting for noen andre enn maniske økonomer og investorer, grønne tall gjør ingenting for deg eller meg.
Befolkningen kan ikke vokse i all evighet, vi er ikke engang selvforsynt på MAT.

Innvandring har ikke løst noen problemer som trengte fiksing, men den har skapt noen alvorlige, dvs hele velferdstatens kolaps, og en eksplosjon av grov kriminalitet.
Kulturen vi har importert de siste 20 åra er tilbakestående, det er en krigførende, barbarisk og sjåvinistisk kultur.
Ja, noen kulturer er veldig mye bedre enn andre.

Velferdsstatens kollaps skyldes endret demografi, ikke innvandringen. Den ville aldri overlevd over tid uansett med færre i arbeid og flere pensjonister og andre som mottar trygder og tjenester, det var den ikke bygd for. Innvandringen har gjort behovet for kutt mindre ved at man har fått flere i arbeid som gir økte inntekter og lavere utgifter for staten. Uten denne arbeidsinnvandringen ville vi opplevd lavere vekst og høyere inflasjon og dermed dårligere velstand og levestandard. Så folk flest tjener også på innvandringen.

Eksplosjon av kriminalitet? Ifølge hvilke statistikker da? De offisielle statistikkene viser rekordlav kriminalitet tross flere tiår med høy innvandring.

• Liker 2
Lenke til kommentar
GaiusMarius skrev (1 time siden):

Eksplosjon av kriminalitet? Ifølge hvilke statistikker da? De offisielle statistikkene viser rekordlav kriminalitet tross flere tiår med høy innvandring.

Såklart vil du misrepressentere poenget med dine egne ord :)
Grov kriminalitet skrev jeg, ikke kriminalitet.
Ja, kriminalitet blandt Nordmenn har stabilt gått ned i 100 år, Nordmenn og europeere er overveldende majoritet i Europa og Norge.
Ukjent eller nytt for noen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (49 minutter siden):

Såklart vil du misrepressentere poenget med dine egne ord :)
Grov kriminalitet skrev jeg, ikke kriminalitet.
Ja, kriminalitet blandt Nordmenn har stabilt gått ned i 100 år, Nordmenn og europeere er overveldende majoritet i Europa og Norge.
Ukjent eller nytt for noen?

Også grov kriminalitet har falt de siste tiårene, det til tross for at vi i samme perioden har hatt den høyeste innvandringen i norsk historie.

Endret av GaiusMarius
Lenke til kommentar

Jeg tror fremmedfrykten, den "skjulte" rasismen og motstanden mot innvandring er synkende. Vi ser at mangfold er en god ting. Flere av oss erfarer å få kolleger eller medstudenter med fremmedkulturell bakgrunn. Det er ikke like skremmende med hijab og arabisk - fordi det har blitt såpass vanlig for oss. Stigmatiseringen om at innvandrere ikke bidrar til samfunnet er feil. Flere og flere lærer seg norsk, og vi får norskfødte annen-generasjon innvandrere med norsk som morsmål og Islam som religion. Det minker avstanden og stigmatiseringen synker. Økt kunnskap gjør at motstanden for innvandrere er nedgående. 

For ordens skyld: Det er helt greit å motstander av innvandring uten å være rasistisk. Det er to vidt forskjellige ting. Men dette er ikke lengre et like "hot problem" rent politisk. Tvert i mot ser man stadig oftere at lokalsamfunn "slår ring" rundt de som har fått begjæring om tvangsutsendelse fra Norge. Fakkeltog, underskriftskampanjer og protester er ikke lengre så uvanlig. 

De andre store fanesakene til FRP har heller ikke slått gjennom, selv på tross av flere år i regjering. Blant annet bompenger, skatt på alkohol, tobakk og sukker - og ymse. Bare små fillesaker som vannskuter og ymse har de slått gjennom.

FRP er kjent for å være et protestparti. De slet med å finne sin plass i regjeringen, Siv J. fikk plutselig en mye mildere tone, og forsto nok fort at det er ikke bare-bare å gjøre endringer i et allerede godt fungerende byråkratisk system.

Jeg tenker at FRP også har vært et populistisk og litt "harry" parti. Det er ikke lengre særlig status å stemme på FRP, som etter mitt skjønn er et parti for "enkle velgere". De trenger klare, tydelige og tabloide saker som er tiltalene for denne velgergruppen. 

Den høyreradikalismen er dessuten stigende i Europa og verden. Det skaper en økt grad av spenning og konflikter noe som gjenspeiles i nyhetsbilde. Så kanskje vi også ikke ønsker en slik retning her i Norge, når vi ser hvor farlig dette er. Nå sier jeg ikke at FRP er så veldig høyreradikale sammenliknet med andre land. Men de er tross alt de mest høyreradikale partiet vi har i Norge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (Akkurat nå):

1. Jeg tror fremmedfrykten, den "skjulte" rasismen og motstanden mot innvandring er synkende. Vi ser at mangfold er en god ting.
2. Flere av oss erfarer å få kolleger eller medstudenter med fremmedkulturell bakgrunn. Det er ikke like skremmende med hijab og arabisk - fordi det har blitt såpass vanlig for oss.
3. Stigmatiseringen om at innvandrere ikke bidrar til samfunnet er feil. Flere og flere lærer seg norsk, og vi får norskfødte annen-generasjon innvandrere med norsk som morsmål og Islam som religion. Det minker avstanden og stigmatiseringen synker. Økt kunnskap gjør at motstanden for innvandrere er nedgående. 

1. Hva er så positivt med ''mangfold''? antar du reffererer til mangfold av raser.
2. Hmmm, apropo Islamisering. Finnes vel ikke over hodet 🤪
3. Ut fra det jeg hører har det aldri vært så mye motstand mot innvandring som i dag, Høyre har tilogmed endret sin retorikk og partiprogram for å matche folket.
Kanskje det er noe statistisk endring siden de eldre dør, eller siden innvandrerbefolkningen er blitt så stor, men blandt yngre og voksne virker det som flere og flere innser problemet med innvandring.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror største problemet var at de ble kjørt over av venstre og krf når de var i regjering samt at partiet har blitt mye mykere med åra, de var mye mer innvandrer fiendtlig når carl i var leder.

Hjelper heller ikke at det har kommet et nytt parti som har tatt over en av hjerte sakene til frp nemlig bompenger, de fikk ikke mye til på bompenge fronten når de var i regjering selv om siv sa at bomene skal rives istedefor har det bare blitt fler spesielt i de største byene.

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...