Pære- Skrevet 31. desember 2020 Del Skrevet 31. desember 2020 Har en Netgear X4 som får ca 700 inn og 500 opp når jeg tester hastigheten på routeren sin egen app. Men når jeg tester wifi på nye telefoner og mac rundt i leiligheten får jeg mellom 2-20 i hastighet ned.. Hvis jeg står helt inntil routeren får jeg kanskje 30. Hvis jeg tester rett etter en reboot får jeg over 100, men dabber fort av.. Har bredbånd fra Ger og kjører nett rett gjennom modemet og inn i routeren. Trenger jeg ny router? Prøver både 5ghz og 2,4ghz. Er kun kabel som gir god hastighet. Leiligheten er 60kvm, og enkelte av veggene er bare lettvegger, men selv gjennom disse sliter den veldig. Routeren står oppå en tvbenk litt bak tv’n. Altså ikke inne i et skap. Lenke til kommentar
olavrb Skrevet 31. desember 2020 Del Skrevet 31. desember 2020 (endret) Har du nyeste firmware på routeren? Har du R7500 v1 (end of life): https://www.netgear.com/support/product/R7500.aspx Eller R7500 v2? https://www.netgear.com/support/product/R7500v2 Hvilke kanaler og båndbredde bruker du på 2.4GHz og 5GHz, interfererer det med naboer? Bruk f.eks. Ubiquiti sin app "WiFiMan" for å se hvilke kanaler det er hensiktsmessig å bruke. Ellers er det mye som kan interferere med WiFi som ikke er WiFi. Bluetooth, strømadaptere, mikrobølgeovn m.m. Ser også av støttesiden til v1 at den ikke har fått firmware siden 2018. https://community.netgear.com/t5/Nighthawk-WiFi-Routers/R7500-End-of-Life-Service-Unavailable/td-p/1066001 Typisk Netgear å ikke supportere produktene sine særlig lenge. Jeg ville sett på dette som at produktet er end of life/ usupportert. Var jeg deg ville jeg vurdert å gå til anskaffelse av Nest WiFi router, det kan godt hende det holder med bare en. Bruker det selv. Ikke det kuleste og raskeste, men det bare virker og er utrolig enkelt å ha med å gjøre. Får rundt 400mbps over WiFi. Kjøp og selg på Finn.no, så blir ikke oppgraderingen så kostbar. Endret 31. desember 2020 av o-l-a-v Lenke til kommentar
Pære- Skrevet 31. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2020 Har R7800 med følgende firmware: 1.0.2.78 skal sjekke ut de andre tingene du nevnte!:) takk! o-l-a-v skrev (49 minutter siden): Har du nyeste firmware på routeren? Har du R7500 v1 (end of life): https://www.netgear.com/support/product/R7500.aspx Eller R7500 v2? https://www.netgear.com/support/product/R7500v2 Hvilke kanaler og båndbredde bruker du på 2.4GHz og 5GHz, interfererer det med naboer? Bruk f.eks. Ubiquiti sin app "WiFiMan" for å se hvilke kanaler det er hensiktsmessig å bruke. Ellers er det mye som kan interferere med WiFi som ikke er WiFi. Bluetooth, strømadaptere, mikrobølgeovn m.m. Ser også av støttesiden til v1 at den ikke har fått firmware siden 2018. https://community.netgear.com/t5/Nighthawk-WiFi-Routers/R7500-End-of-Life-Service-Unavailable/td-p/1066001 Typisk Netgear å ikke supportere produktene sine særlig lenge. Jeg ville sett på dette som at produktet er end of life/ usupportert. Var jeg deg ville jeg vurdert å gå til anskaffelse av Nest WiFi router, det kan godt hende det holder med bare en. Bruker det selv. Ikke det kuleste og raskeste, men det bare virker og er utrolig enkelt å ha med å gjøre. Får rundt 400mbps over WiFi. Kjøp og selg på Finn.no, så blir ikke oppgraderingen så kostbar. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 31. desember 2020 Del Skrevet 31. desember 2020 Det å manuelt sette kanal kan fort være en "kortvarig forbedring" der og da. Normalt sett vil jeg anbefale at man lar ruteren støtte dette automatisk. Selv om denne ruteren er noen år gammel, skal den være såpass ny at den også trolig skifter kanal uten omstart. Det kan også godt være at det er en kanal hvor det er et annet trådløsnett det er best forhold på. Når det ellers gjelder Google Nest som nevnes her, vet jeg ikke helt om jeg sier meg enig i anbefalingen. Rent wifi-messig er ikke denne spesielt god på noen områder som kan ha en del rent praktiske betydninger for ytelsen ut over "topphastighet" (med mindre ikke Google har gjort noen sentrale endringer på dette området i senere tid via programvaren. Ville vel i dag også sagt at man bør gå for en WiFi 6-løsning med tanke på ytelse med nye/kommende enheter. Både DD-WRT og OpenWRT er forresten alternativ firmware for R7500 v1 og v2. Men krever potensielt litt kompetanse for å komme i gang med. I utgangspunktet regner jeg vel egentlig med at Netgears egen programvare er basert på OpenWRT. 1 Lenke til kommentar
Pære- Skrevet 1. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2021 Legger merke til at testene mine nå stort sett viset mellom 300-500 i nedlasting, uten at jeg har gjort noe spesielt. Merkelkg dette.. på badet får jeg ca 200, men det har kanskje med flisene å gjøre. Lenke til kommentar
olavrb Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 (endret) On 12/31/2020 at 3:41 PM, NULL said: Det å manuelt sette kanal kan fort være en "kortvarig forbedring" der og da. Normalt sett vil jeg anbefale at man lar ruteren støtte dette automatisk. Selv om denne ruteren er noen år gammel, skal den være såpass ny at den også trolig skifter kanal uten omstart. Det kan også godt være at det er en kanal hvor det er et annet trådløsnett det er best forhold på. Tja. Noen routere gjør dårlige valg på kanaler, spesielt på 2.4GHz, så er uansett verdt å ta en titt. Om noen setter fornuftige kanaler manuelt (1, 6 eller 11 på 2.4GHz), vil det også kunne hjelpe resten som har det på auto til å velge bedre. Man kan jo også være litt grei mot naboene og skru ned til 20MHz båndbredde, i alle fall på 2.4GHz. On 12/31/2020 at 3:41 PM, NULL said: Når det ellers gjelder Google Nest som nevnes her, vet jeg ikke helt om jeg sier meg enig i anbefalingen. Rent wifi-messig er ikke denne spesielt god på noen områder som kan ha en del rent praktiske betydninger for ytelsen ut over "topphastighet" (med mindre ikke Google har gjort noen sentrale endringer på dette området i senere tid via programvaren. Ville vel i dag også sagt at man bør gå for en WiFi 6-løsning med tanke på ytelse med nye/kommende enheter. Nest Wifi router er i allefall AC2200 med 4x4 MU-MIMO på 5GHz, Google Wifi og Nest Wifi add-on point er AC1200. Alle (Google og Nest Wifi) støtter nå også WPA3. De er alle støttet i årevis fremover med firmware-oppdateringer. Oppdaterer seg selv, krever ikke factory reset mellom firmware slik Asus og Netgear ofte gjør. Lett å styre for hvem som helst med Google Home, vs. app-ene til Asus og Netgear f.eks., det er dårlige greier. 1x Nest Wifi router dekker lett leiligheten min på 66kvm med akseptabel ytelse. Jeg er overbevist om at OP vil ha en bedre opplevelse totalt sett med 1x Nest Wifi router til 1000-1200,- fra Finn.no, enn sin eksisterende Netgear-router. On 12/31/2020 at 3:41 PM, NULL said: Både DD-WRT og OpenWRT er forresten alternativ firmware for R7500 v1 og v2. Men krever potensielt litt kompetanse for å komme i gang med. I utgangspunktet regner jeg vel egentlig med at Netgears egen programvare er basert på OpenWRT. Om det er noe som er sikkert er det at man neppe får bedre ytelse på WiFi med 3rd party firmware. Endret 1. januar 2021 av o-l-a-v Lenke til kommentar
Pære- Skrevet 1. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2021 Men hvordan skal jeg løse det med de enheter jeg ønsker å ha kabel til? Nesten har vel ikke porter til det? Må jeg da ha en switch feks? Lenke til kommentar
olavrb Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 17 minutes ago, Pære- said: Men hvordan skal jeg løse det med de enheter jeg ønsker å ha kabel til? Nesten har vel ikke porter til det? Må jeg da ha en switch feks? Unmanaged switch, selv har jeg en Netgear GS108. Lenke til kommentar
Pære- Skrevet 6. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2021 (endret) I dag var det tilbake på 2-4mbps på kjøkkenet. Ingen vegger mellom router og kjøkken. Kan ikke skjønne at en såpass bra router kan bli så innmari ræva? (sjekket på routeren sin egen app og i følge den fikk den inn 500-600mbps når jeg testet det trådløse fra kjøkkenet. Mulig modem/routeren fra Get hadde gitt bedre hastighet? Får vel gå til innkjøp av en mesh-løsning til 3k da.. Ser nå at Get tilbyr 3x AirTies Air 4930 for 49kr i mnd (får dekket nettet gjennom jobben så blir igrunn gratis). Vil dette være en god løsning? Eller burde jeg gå for Google WiFi eller TP-Link X20? Endret 6. januar 2021 av Pære- Lenke til kommentar
NULL Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 Prøvd å ta en factory reset av ruteren? Du sa ellers at du hadde høy hastighet via ruterens egen app. Hvordan er hastigheten på noe koblet til ruteren med kabel ellers - eksempelvis en bærbar pc? eventuelt på PC via wifi hvor du har dårlig ytelse, kunne du postet output fra kommandoen 'netsh wlan show wlanreport'? Denne da kjørt på kommandolinje i Windows med admin-tilgang (Win + X, videre vel PowerShell (admin) - eller noe i den duren) Lenke til kommentar
Pære- Skrevet 6. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2021 NULL skrev (3 minutter siden): Prøvd å ta en factory reset av ruteren? Du sa ellers at du hadde høy hastighet via ruterens egen app. Hvordan er hastigheten på noe koblet til ruteren med kabel ellers - eksempelvis en bærbar pc? eventuelt på PC via wifi hvor du har dårlig ytelse, kunne du postet output fra kommandoen 'netsh wlan show wlanreport'? Denne da kjørt på kommandolinje i Windows med admin-tilgang (Win + X, videre vel PowerShell (admin) - eller noe i den duren) Gjorde en factory reset forrige uke - da bedret det seg i en liten periode, men nå er det like ubrukelig som edge nettet. Skal ta med en windows pc hjem idag og teste det du sier Samboer sine foreldre bruker jo kun det medfølgende modemet/routeren fra Get og de har ikke i nærheten av like elendig hastighet til tross for større leilighet og murvegger.. Så noe galt må det jo nesten være med min router. Merker også at når jeg f.eks. ser på Sumo på min tv som er koblet opp med kabel så må jeg stadig buffre når jeg ser på eksempelvis Premier League. Tv'n er en 2019 modell LG C9, så også her vil jeg tippe det er nettet som skurrer. Kan forsøke med kabel i router og kabel rett i den getrouteren og se (den er i utgangspunktet i bridgemodus inn mot routeren, men kan skru av det og teste også). Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 15. januar 2021 Del Skrevet 15. januar 2021 Har hatt x4 siden den ble lansert for ørten tusen år siden og har alltid vært dønn stabil, aldri behøvet restartet eller noe slikt. Hvis hastigheten er treg på alle enhetene så kan det rett å slett være at den du har er defekt. Har du har prøvd å måle hastigheten mellom enheter internt i nettverket for å utelukke at det ikke er internettet ditt som er problemet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå