Gå til innhold

Bør vi totalforby fyrverkeri av hensyn til miljøet?


Hva bør gjøres med lover og regler for fyrverkeri?  

20 stemmer

  1. 1. Hva bør gjøres med lover og regler for fyrverkeri?

    • Ingenting (som nå er bra)
    • Stille krav til kursing, lisensiering og ansvarlighet av både de som kjøper og sender opp, forsikring og godkjenning fra brannvesenet.
    • Samme som over, men kun i kommunal regi.
    • Totalforbud (ingen privat eller offentlig fyrverkeri), men gjerne droneshow, lasershow og lignende.
    • Totalforbud uten nevnte erstatningsshow


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Baardsen skrev (På 7.1.2023 den 14.56):

Selvfølgelig støtter brannmenn og øyeleger et forbud, hvordan ville det sett ut om de (gud forby) hadde vært positive til fyrverkeri? Da hadde nok mange begynt å baksnakke de og kanskje til og med mistet jobben (måtte dobbeltmoralske nordmenn lenge leve)

At du derfor i det hele tatt lener deg mot denne argumentasjonen gjør meg en smule uvel. 

Nei vi trenger ikke å argumentere for noe som allerede er tillatt i Norge, det er det din jobb som motstander av fyrverkeri å gjøre.

Kanskje hadde det vært enklere å regulere kjøp og salg av lightere og fyrstikkesker? F.eks kjøre opp prisen på lightere til 999 kroner og lightergassen fra Russland i enda større grad. Nei jeg begynner visst å bli ganske så usaklig nå (ironisk bakteppe senkes)

Hva angår biltrafikk så er dette en veldig stor del av hverdagen til folk flest året rundt og bør av den grunn selvfølgelig og nødvendigvis være gjenstand for en grundig regulering. 

Skjønner du hvor jeg vil nå? Fyrverkeri er kun en gang pr.365 dag så derfor helt unødvendig med en regulering/forbud. Det virker ikke som det er noe vits å diskutere dette mer med folk som allerede har "satt foten ned" i kraft av et eller annet høytsvevende embete. 

Droneshow er noe kineserne har funnet på, ironisk nok den samme gjengen som fant opp kruttet men det er ikke fordi de er redde for å brenne seg.

I mange land salutterer man ved å avfyre våpen skudd i lufta, det er også bare en gang pr.365 gang, jeg syns allikevel ikke dette burde være lov selv om det bare er 1 dag.

dette er et ikke holdbart belegg

ikke bare tror jeg at mange brannfolk liker fyrverkeri når det er satt av under ordnede omstendigheter, jeg kjenner brannfolk som gjør det, men som helt klart ønsker at dette skal gjennomføres av profesjonelle og ikke at potensialet for at personer som selv mener di kunne ha konstruert ei romrakett, men som sliter med bremsespor og som har videregående som høyeste grad av utdanning, kan sende av et par salver i Alkoholpåvirket tilstand. Bare at potensialet er tilstede er problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (På 11.1.2023 den 9.07):

Friheten til å velge selv er så absolutt en bra ting, men - å kunne bruke fyrverkeri selv én dag i året er ikke en menneskerett og når det fører til skader på både folk og eiendom, selv et fåtall tilfeller hvert år, har jeg ikke noe imot regulering.

Dette er også eit spørsmål om kva ein legg i friheit. I Norge så har vi vært vandt til at friheit er "friheit frå å bli utsatt for", medan land som til dømes USA definerer friheit som "friheit til å kunne gjere ting".

Så at ein skal ha friheit treng ikkje nødvendigvis å bety det same. Enkelte vil ha friheit i form av at dei vil være fri til å sleppe fyrverkeri på nyttårsaften eller lyden av plenklipparar på søndagar, medan andre definerer friheit utifrå friheita til å ha lov til å bruke fyrverkeri eller klippe plenen når ein sjølv har tid til det.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (40 minutter siden):

Dette er også eit spørsmål om kva ein legg i friheit. I Norge så har vi vært vandt til at friheit er "friheit frå å bli utsatt for", medan land som til dømes USA definerer friheit som "friheit til å kunne gjere ting".

Så at ein skal ha friheit treng ikkje nødvendigvis å bety det same. Enkelte vil ha friheit i form av at dei vil være fri til å sleppe fyrverkeri på nyttårsaften eller lyden av plenklipparar på søndagar, medan andre definerer friheit utifrå friheita til å ha lov til å bruke fyrverkeri eller klippe plenen når ein sjølv har tid til det.

I tillegg så har vi langt, langt, langt i fra noen stor frihet til å gjøre som vi vil her i Norge. Så lenge den friheten bidrar til å skade andre, seg selv eller andres eiendom så bør man vurdere restriksjoner og regler. Det har de absolutt gjort rundt fyrverkeri, allikevel så har det nær null effekt. Da kommer man til et punkt hvor man bør vurdere flere, eller bare leve med problemet. 

I alle saker der det er snakk om slike skader, eller risikoen for store skader, så bør man hele tiden vurdere om gjeldende regler er nok, om det trengs nye eller om de bør løsnes på. Forbud mot skateboard ble det gjort en slik vurdering på, og det er ikke lenger forbudt. 

Når det gjelder fyrverkeri er det absolutt modent for en ny gjennomgang, og jeg ser simpelthen ikke argumentene for at private skal få lov å skyte opp dette i en ville vesten lignende tilstand som nyttårsaften ofte er. Argumentet om at "jeg vil ha frihet til å gjøre det jeg vil" syns jeg ikke blir godt nok, spesielt ikke når man lever i et samfunn med mange regler som innskrenker en slik frihet. 

Så er det heller ikke slik at vi bare skal kline på med nye forbud og regler for å minimere mest mulig risiko, det er like viktig at man fjerner unødvendige forbud slik at samfunnet ikke blir overdysset av tullete regler og forbud slik at man blir hjernedøde roboter. 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (5 timer siden):

Har aldri skjønt greia med fyrverkeri i voksen alder. Det var artig når jeg var ung, men i voksen alder synes jeg det bare er kleint. Jeg gidder ikke engang å bli med ut kl. 00:00 men blir sittende inne som oftest. 

Så for min del kan man gjerne forby fyrverkeri.

 

Kan du lage en liste over alle ting som var gøy da du var ung, men som du nå ikke lenger bryr deg om?

Slik at vi kan forby alt sammen ... 🤯

  • Liker 3
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (3 minutter siden):

Kan du lage en liste over alle ting som var gøy da du var ung, men som du nå ikke lenger bryr deg om?

Slik at vi kan forby alt sammen ... 🤯

Vi går faktisk i den retningen altså... Eller, barn som gjør bøllestreker nå, får mye større konsekvenser enn det gjorde før, i form av anmeldelser, meldinger til barnevern osv. 

Det er heller ikke lenger lov å ha "farlige" lekeapparater på skole eller barnehager, med farlige så mener jeg da ting man kan falle ned fra og brekke en fot på. 

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

Kan du lage en liste over alle ting som var gøy da du var ung, men som du nå ikke lenger bryr deg om?

Slik at vi kan forby alt sammen ... 🤯

Når man er ung tenker man ikke så mye konsekvenser. Derfor må andre tenke for deg. Altså hvis formålet er å forhindre ulykker og branner samt skade på eiendom og seg selv ved å gjøre totalt unyttige ting. Dessuten er det ikke lov for dem under 18 år og fyre opp raketter uansett og etter 18 år syntes vertfal ikke jeg det var spesielt gøy lenger. 

Dem gjorde det samme med røykeloven også. De fleste var skråsikre på at butikker og restauranter ville gå konkurs og at det kom til å bli et helvete på jord. Altså de som røykte. Men vi kom oss gjennom det også. 

Om 50 år er det forbudt og drikke alkohol. Den dagen kommer... å jeg kan faktisk vanskelig komme med motargumenter også, selv om jeg gjerne liker å ta meg en pjolter. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Bjerknez said:

Når man er ung tenker man ikke så mye konsekvenser. Derfor må andre tenke for deg. Altså hvis formålet er å forhindre ulykker og branner samt skade på eiendom og seg selv ved å gjøre totalt unyttige ting. Dessuten er det ikke lov for dem under 18 år og fyre opp raketter uansett og etter 18 år syntes vertfal ikke jeg det var spesielt gøy lenger. 

Dem gjorde det samme med røykeloven også. De fleste var skråsikre på at butikker og restauranter ville gå konkurs og at det kom til å bli et helvete på jord. Altså de som røykte. Men vi kom oss gjennom det også. 

Om 50 år er det forbudt og drikke alkohol. Den dagen kommer... å jeg kan faktisk vanskelig komme med motargumenter også, selv om jeg gjerne liker å ta meg en pjolter. 

Det er ikke noe argumentasjon at fordi du ikke syntes fyrverkeri er noe gøy lenger så skal det forbys. Den må du lenger ut på landet med. Skadeomfanget på eiendom fra branntilløp er såpass minimal at det blir uvesentlig og er derfor ikke en god nok argumentasjon.   

Det blir også feil å sammenligne med sigarettrøyking da passiv røyking representerte et konstant og vedvarende skadepotensiale 365 dager i året, noe som fyrverkeri slett ikke gjør. Røyking er noe svineri bare så jeg har sagt det.

Det begynner å bli 100 år siden forbudstiden nå. Det som skjedde da var at folk ble kreative og lagde sitt eget brygg. Om nå historien skulle gjenta seg ville det da ikke vært naturlig å tenke at det samme ville skjedd igjen?

Det kan se ut til at det er en stor andel her som vil totalforby fyrverkeri bare fordi de selv ikke lenger har interessen av det.     

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (15 minutter siden):

Det er ikke noe argumentasjon at fordi du ikke syntes fyrverkeri er noe gøy lenger så skal det forbys. Den må du lenger ut på landet med. Skadeomfanget på eiendom fra branntilløp er såpass minimal at det blir uvesentlig og er derfor ikke en god nok argumentasjon.   

Det blir også feil å sammenligne med sigarettrøyking da passiv røyking representerte et konstant og vedvarende skadepotensiale 365 dager i året, noe som fyrverkeri slett ikke gjør. Røyking er noe svineri bare så jeg har sagt det.

Det begynner å bli 100 år siden forbudstiden nå. Det som skjedde da var at folk ble kreative og lagde sitt eget brygg. Om nå historien skulle gjenta seg ville det da ikke vært naturlig å tenke at det samme ville skjedd igjen?

Det kan se ut til at det er en stor andel her som vil totalforby fyrverkeri bare fordi de selv ikke lenger har interessen av det.     

 

Har jeg sagt det bør forbys fordi jeg ikke synes det er gøy?

Skadeomfanget vedrørende fyrverkeri er ganske stort:
https://www.nettavisen.no/nyheter/ti-personer-fikk-oyeskader-av-fyrverkeri-tror-folk-vil-akseptere-forbud/s/5-95-830217

Vil det også si at du synes fyllekjøring er greit, siden det som oftest går greit? 

Fyrverkeri er jo også som nevnt totalt unyttig og har ingenting å gjøre samens med alkohol og rus  det blir litt som å gå på jakt i fylla. Jeg har sett farlig håndtering av fyrverkeri av fulle mennesker så mange ganger at jeg ikke har tellinga  jeg ser det hvert eneste år, og den eneste grunnen til at det går bra er mange ganger flaks og at det er flere personer til stede. Å ungene løper selvsagt rundt mens foreldrene konkurrerer med å skyte opp den største raketten.

Jeg synes hele denne tradisjonen er helt håpløs.

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Bjerknez said:

Har aldri skjønt greia med fyrverkeri i voksen alder. Det var artig når jeg var ung, men i voksen alder synes jeg det bare er kleint. Jeg gidder ikke engang å bli med ut kl. 00:00 men blir sittende inne som oftest. 

Så for min del kan man gjerne forby fyrverkeri.

 

Her sier du temmelig konkret at du vil forby fyrverkeri på grunnlag av at du ikke lenger har interessen av det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (19 minutter siden):

Her sier du temmelig konkret at du vil forby fyrverkeri på grunnlag av at du ikke lenger har interessen av det. 

Ja, det er sant, men grunnen er jo at det faktisk er farlig og at det ikke har noen hensikt. Jeg liker ikke å kle meg i kjole heller, men jeg ønsker jo ikke forby det av den grunn. 

Så jeg er klar iver at innlegget mitt kan mistolkes, men birde samtidig være ganske opplagt at underonen her altså er faremomentene med fyrverkeri som blir enda farligere om man blander galskapen med alkohol. Sleng på mange barn som løper rundt så har man jo nærmest oppskriften på hva man ikke bør gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Bjerknez said:

Har jeg sagt det bør forbys fordi jeg ikke synes det er gøy?

Skadeomfanget vedrørende fyrverkeri er ganske stort:
https://www.nettavisen.no/nyheter/ti-personer-fikk-oyeskader-av-fyrverkeri-tror-folk-vil-akseptere-forbud/s/5-95-830217

Vil det også si at du synes fyllekjøring er greit, siden det som oftest går greit? 

Fyrverkeri er jo også som nevnt totalt unyttig og har ingenting å gjøre samens med alkohol og rus  det blir litt som å gå på jakt i fylla. Jeg har sett farlig håndtering av fyrverkeri av fulle mennesker så mange ganger at jeg ikke har tellinga  jeg ser det hvert eneste år, og den eneste grunnen til at det går bra er mange ganger flaks og at det er flere personer til stede. Å ungene løper selvsagt rundt mens foreldrene konkurrerer med å skyte opp den største raketten.

Jeg synes hele denne tradisjonen er helt håpløs.

 

Nei, skadeomfanget er alt annet enn stort. Det er marginalt så det holder. Av 5M mennesker så kan man telle de alvorlige øyeskadene på en hånd, altså 99.9999% av nordmenn og vel så det går uskadet inn i det nye året. Er ikke det en god sikkerhetsmargin så vet ikke jeg. For ikke å snakke om at statistikkene viser år etter år en jevn nedgang i antall skader, nettopp fordi bruk av fyrverkeri allerede er såpass strengt regulert her i Norge, folk er blitt flinkere til å utvise aktsomhet under bruk samt at produktene har blitt enda tryggere/høyere kvalitet. Hadde det florert med skader og branntilløp landet rundt så hadde jeg kanskje hatt en annen holdning til saken. Fyllekjøring er straffbart, det er ikke bruk av fyrverkeri.     

Absolutt alle aktiviteter er forbundet med en viss risiko. Å ville forby fyrverkeri fordi det eksisterer et skadepotensiale blir derfor bare dumt da alle aktiviteter har et skadepotensiale og alle skader er like meningsløse. Dette er helt vesentlig at man klarer å forstå. 

Det finnes et uttrykk som heter "ikke aktverdig formål" noe du muligens refererer til som "totalt unyttig" så da får det bli opp til ekspertene der ute å vurdere om bruk av fyrverkeri er totalt unyttig eller ikke. Jeg klarer ikke utifra statistikkene å se en direkte kobling mellom alkohol og fyrverkerirelaterte skader, så før du kan vise til det, vennligst heller ikke bruk dette som argumentasjon for et totalforbud.

Overgangen til et nytt år skal feires, den skal ikke reguleres. Om jeg ønsker å sende opp noe privat fyrverkeri en gang i året så må jeg få lov til det. Den friheten får du ikke ta ifra meg.

 

Endret av Gjest Baardsen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (36 minutter siden):

 

Nei, skadeomfanget er alt annet enn stort. Det er marginalt så det holder. Av 5M mennesker så kan man telle de alvorlige øyeskadene på en hånd, altså 99.9999% av nordmenn og vel så det går uskadet inn i det nye året. Er ikke det en god sikkerhetsmargin så vet ikke jeg. For ikke å snakke om at statistikkene viser år etter år en jevn nedgang i antall skader, nettopp fordi bruk av fyrverkeri allerede er såpass strengt regulert her i Norge, folk er blitt flinkere til å utvise aktsomhet under bruk samt at produktene har blitt enda tryggere/høyere kvalitet. Hadde det florert med skader og branntilløp landet rundt så hadde jeg kanskje hatt en annen holdning til saken. Fyllekjøring er straffbart, det er ikke bruk av fyrverkeri.     

Absolutt alle aktiviteter er forbundet med en viss risiko. Å ville forby fyrverkeri fordi det eksisterer et skadepotensiale blir derfor bare dumt da alle aktiviteter har et skadepotensiale og alle skader er like meningsløse. Dette er helt vesentlig at man klarer å forstå. 

Det finnes et uttrykk som heter "ikke aktverdig formål" noe du muligens refererer til som "totalt unyttig" så da får det bli opp til ekspertene der ute å vurdere om bruk av fyrverkeri er aktverdig eller ikke. Jeg klarer ikke utifra statistikkene å se en direkte kobling mellom alkohol og fyrverkerirelaterte skader, så før du kan vise til det, vennligst heller ikke bruk dette som argumentasjon for et totalforbud.

Overgangen til et nytt år skal feires, den skal ikke reguleres. Om jeg ønsker å sende opp noe privat fyrverkeri en gang i året så må jeg få lov til det. Den friheten får du nemlig ikke ta ifra meg.

 

Tror du må lese HELE artikkelen. 

Legg også til at dette kun er rapporterte hendelser. Her er det mange mørketall og mindre skader som nok ikke er plukket opp. Som også nevnes i artikkelen. 

Her er det heller ikke tatt med annet enn personlige skader. 

Sleng på skader på eiendom og biler samt alle småbranner etc. så tror jeg nok tallene blir mye høyere.

Det er også forbundet en risiko med å kjøre bil. Men det er på en måte mer en nødvendighet for at samfunnet skal fungere. Man må sette risiko opp mot nytteverdi, og det er nettopp der jeg mener at at Fyrverkeri bør forbys. 

Bare vent... en slik lov vil komme og av en god grunn mener jeg. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvert eneste år ser jeg fulle foreldre sende opp raketter mens ungene løper rundt. Jeg har selv blitt mindre skadet flere ganger med fyrverkeri. Bare mindre brannskader og brent hull i klær etc. men mye av grunnen til at det ikke gikk værre var ren flaks. 

Jeg kjenner også utrolig mange som har fått skader av fyrverkeri gjennom årene. Men dette er mindre skader som ikke trengte legebehandling. Dog igjsn... kun flaks at det ikke gikk værre. 

Blander man alkohol med fyrverkeri, mange mennesker inkludert barn, samt at de ter mørkt og det kanskje blåser etc etc. så trenger man ikke være einstein for å forstå at dette er en potensiell fare som er totalt unødvendig. 

Vi snakker her om 10 minutter i året med rakettoppskyting. DET kan da umulig være noe problem å klare seg uten. SÅ artig er det ikke. Bruke heller pengene på et falskjerm hopp eller noe annet hvis det er spenningen man er ute etter. 

Eller ta jegerprøven, kjøp deg et våpen og gå på jakt. Edru. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Bjerknez said:

Tror du må lese HELE artikkelen. 

Legg også til at dette kun er rapporterte hendelser. Her er det mange mørketall og mindre skader som nok ikke er plukket opp. Som også nevnes i artikkelen. 

Her er det heller ikke tatt med annet enn personlige skader. 

Sleng på skader på eiendom og biler samt alle småbranner etc. så tror jeg nok tallene blir mye høyere.

Det er også forbundet en risiko med å kjøre bil. Men det er på en måte mer en nødvendighet for at samfunnet skal fungere. Man må sette risiko opp mot nytteverdi, og det er nettopp der jeg mener at at Fyrverkeri bør forbys. 

Bare vent... en slik lov vil komme og av en god grunn mener jeg. 

 

 

Jeg har lest hele artikkelen FLERE ganger. Ikke rare artikkelen er det heller. Det kokes hvert år suppe på de samme gamle spikerne. Unnskyld uttrykket bullshit men jeg er av den grunn ikke spesielt imponert over artikkelen eller Dr. Bulls uttalelser. 

Når man feirer noe såpass stort som jo nyttår er, skal man ikke være nødt å gå rundt å skamme seg om man bruker fyrverkeri. Når vi skal feire noe skal ikke dette veies opp mot en nytteverdi. Folk må få koble av, feire og ha det hyggelig i lag og det er ingenting som er mer naturlig her i Norge enn å feire med fyrverkeri på nyttårsaften. Personlig så tenker ikke jeg at dette er en "tradisjon" men heller at vi mennesker har feiret med fyrverkeri verden over i hundrevis av år om ikke det snart er 1000 år og nå skal noen luringer plutselig forby det?

 https://www.americanpyro.com/history-of-fireworks#:~:text=Many historians believe that fireworks,air pockets in the bamboo.

Hvor mye denne "galskapen" koster samfunnet hvert år kunne kanskje vært interessant å fått belyst. Vi går vel ikke akkurat med underskudd helt enda for å si det sånn. 

  

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar

Man kan gjerne synes at dette "bullshit" og andre ting. Man kan gjerne også velge hva man vil tro på.

Personlig synes jeg ikke at starten på et "nytt år" er stort. Hyggelig med tradisjonen hvor folk treffes, tar seg en dram eller to, spiser god mat etc, men fyrverkeri er en unødvendig ting mener jeg, med tanke på farene knyttet til dette sett opp mot nytteverdien. 

Jeg synes ikke det er stort at tallet på kalendere endrer årstall. Yohoo... vi har overlevd ett år til liksom. Jeg vet ikke jeg. jeg kan ikke se den store grunnen til å feire her. vertfall ikke med fyrverkeri.

Men jeg har sagt min mening rundt dette og stopper der. 

Så får andre fortsette og si sin mening. Dette er uansett en sak jeg ikke ønsker å bruke så mye mer tid på. Jeg er bare glad for at det en vakker dag blir forbudt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Trist å høre at du ikke kjenner deg igjen i håpet og gleden som ihvertfall jeg kjenner veldig på ved inngangen til et nytt år. 

 

Forøvrig veldig morsomt å notere at det likevel ikke er snakk om en majoritet som er for et totalforbud, men at det bare er noen luringer som har trikset med overskriftene. Så vidt jeg kan se er det reelle tallet 36%. Noe enig er ikke det samme som å være for et forbud. 

https://vartoslo.no/nito-norges-ingenior-og-teknologorganisasjon-nito-norstat/oslofolk-er-enige-med-resten-av-landet-64-prosent-av-de-spurte-vil-forby-privat-bruk-av-fyrverkeri/346917

 

Her også muligens av interesse,

https://twitter.com/Konghalvor/status/1608062815746809856?ref_src=twsrc^tfw|twcamp^tweetembed|twterm^1608062815746809856|twgr^0e16484d6b4e136b10b4227d9c961172c5389d88|twcon^s1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.tv2.no%2Fnyheter%2Finnenriks%2Fkjendiser-i-munnhuggeri-om-fyrverkeri%2F15387901%2F

 

Endret av Gjest Baardsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare for å rette litt på det du skriver:

Håp og glede er noe jeg har hver dag gjennom hele året. Det at kalenderen endrer årstall gir ikke meg noe større glede, annet enn at det er en slags festdag hvor man samler seg, spiser og har det hyggelig. Alt det der synes jeg er flott. Men jeg trenger ikke noe fyrverkeri for å utdype min glede eller trigge noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Gjest Baardsen skrev (2 timer siden):

Forøvrig veldig morsomt å notere at det likevel ikke er snakk om en majoritet som er for et totalforbud, men at det bare er noen luringer som har trikset med overskriftene. Så vidt jeg kan se er det reelle tallet 36%. Noe enig er ikke det samme som å være for et forbud

Ifølge en nasjonal undersøkelse så er tallet som er for 65%. 

Så det er nok flertall for å forby dette. 

Sitat

Her er noen sentrale funn i undersøkelsen:

65 prosent er helt enig eller noe enig i at det er riktig å forby privat fyrverkeri på nyttårsaften

69 prosent mener det er riktig å forby privat bruk av fyrverkeri på nyttårsaften hvis kommunen arrangerer offentlig fyrverkeri

67 prosent mener kommunalt dronefyrverkeri/lasershow er et bedre alternativ enn vanlig fyrverkeri

https://www.nito.no/aktuelt/2022/12/to-av-tre-vil-erstatte-fyrverkeri-med-droneshow/

Lenke til kommentar
52 minutes ago, Bjerknez said:

Bare for å rette litt på det du skriver:

Håp og glede er noe jeg har hver dag gjennom hele året. Det at kalenderen endrer årstall gir ikke meg noe større glede, annet enn at det er en slags festdag hvor man samler seg, spiser og har det hyggelig. Alt det der synes jeg er flott. Men jeg trenger ikke noe fyrverkeri for å utdype min glede eller trigge noe.

Så din taktikk nå er altså å nedsnakke og umyndiggjøre nyttårsaften som om det var en hvilken som helst annen dag i året. Du verden! Nyttårsaften er den desidert største festdagen i året foruten 17.mai som jeg forøvrig også synes burde vært tillatt med fyrverkeri fordi det er en såpass stor og viktig markering.

Jaja, da har du nok et litt fattigere liv enn det jeg har. Jeg gleder meg nemlig over alle de tingene der PLUSS fyrverkeriet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...