Gå til innhold

Bør vi totalforby fyrverkeri av hensyn til miljøet?

Hva bør gjøres med lover og regler for fyrverkeri?  

20 stemmer

1. 1. Hva bør gjøres med lover og regler for fyrverkeri?

• Ingenting (som nå er bra)
    • Stille krav til kursing, lisensiering og ansvarlighet av både de som kjøper og sender opp, forsikring og godkjenning fra brannvesenet.
    • Samme som over, men kun i kommunal regi.
    • Totalforbud (ingen privat eller offentlig fyrverkeri), men gjerne droneshow, lasershow og lignende.
    • Totalforbud uten nevnte erstatningsshow

Anbefalte innlegg

7 hours ago, Bjerknez said:

Det var trist og høre... men en ærlig sak.

Jeg håper du finner en interesse som kan veie opp for fyrverkeriet.

Ja nei altså jeg hverken røyker eller drikker, fester eller roter på byen som så mange andre, aldri prøvd narkotika, aldri vært full, fortsatt singel, ingen barn, eier egen leilighet men har dårlig råd...det vanlige. Alt dette er resultatet av en grundig risikovurdering, men de få enkle gledene jeg har er nok til å holde meg oppe. Litt av resonnementet her var jo at fyrverkeri kan være med å løfte opp og engasjere en del folk som ellers ikke har så mange gleder i hverdagen. Det er mye viktigere for meg å tenke på menneskers behov framfor et kjæledyr. Her mener jeg dyreeierne har det hele og fulle ansvaret.

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Baardsen skrev (Akkurat nå):

Ja nei altså jeg hverken røyker eller drikker, fester eller roter på byen som så mange andre, aldri prøvd narkotika, aldri vært full, fortsatt singel, ingen barn, eier egen leilighet men har dårlig råd...det vanlige. Alt dette er resultatet av en grundig risikovurdering, men de få enkle gledene jeg har er nok til å holde meg oppe. Litt av resonnementet her var jo at fyrverkeri kan være med å løfte opp og engasjere en del folk som ellers ikke har så mange gleder i hverdagen. Det er mye viktigere for meg å tenke på menneskers behov framfor et kjæledyr. Her mener jeg eierne har det hele og fulle ansvaret.

Jeg tror jeg kanskje ville gått litt i meg selv og prøvd og finne glede i andre ting. SOm nevnt kunne du jo begynt med dette profesjonelt? Altså ta skrittet videre og samtidig gjør ting du liker?

Vi har alle våre ønsker og rare uvaner og selv om jeg ikke 100% forstår hvorfor fyrverkeri er så utrolig gøy for voksne mennesker. men som du sier kan det jo være en eller annen "tomhet" i ditt liv som trigger det som i mitt hode er et ganske banalt ønske. Altså det å skyte opp fyrverkeri. 

Som nevnt, så håper jeg finner ut av det. Etter hvert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (20 timer siden):

Dem gjorde det samme med røykeloven også. De fleste var skråsikre på at butikker og restauranter ville gå konkurs og at det kom til å bli et helvete på jord. Altså de som røykte. Men vi kom oss gjennom det også. 

Nei, de gjorde ikke det samme. Røyking er ikke forbudt. Du må gjerne røyke i dag - men det ble strengere regulert: du må nå gjøre det utendørs, hvor det er mindre fare for å plage de som ikke ønsker røyklukt rundt seg. 

Befinner du deg utendørs kl 00:00 på nyttårsaften, er det fordi du ønsker å se på fyrverkeri. Dette er noe folk aktivt oppsøker! Å skulle beskytte tilskuerne mot noe de faktisk ønsker å se, gir ikke mening. 

Er man redd for øyeskader fra fyrverkeri, er dette veldig enkelt: hold deg innendørs!

Statistisk sett er frykten for øyeskader helt irrasjonell! Kun ~10 skader per nyttårsaften. Forferdelig for de det gjelder, såklart, men allikevel altså svært usannsynlig at man skal rammes av dette! (Vi mennesker er gode på å lage irrasjonelle frykter, og samtidig ikke bry oss noe som helst over det som faktisk er farlig.)

Bjerknez skrev (6 timer siden):

Bruke heller pengene på et falskjerm hopp eller noe annet hvis det er spenningen man er ute etter. 

Eller ta jegerprøven, kjøp deg et våpen og gå på jakt. Edru. 

Er du klar over hvor mange som blir skadet i forbindelse med jakt og fiske?!

Fall og uhell i ulendt terreng, vådeskudd, drukning i elver, etc... Nei! Før vi forbyr fyrverkeri, skal jeg ha totalforbud mot hobby-jakt og hobby-fiske! Totalt unyttig! Skremmer dyra gjør det òg! 

Videre dør det folk nesten hvert år i forbindelse med fallskjermhopping. Hvilken nytte utgjør denne aktiviteten igjen?? Sette seg i små fly, som spyr ut masse forurensning?!? Det er bra dust det! Bråker gjør det òg. Spør hvem som helst som bor i nærheten av en småflyplass! 

Nei — totalforbud mot fallskjermhopping og jakt/fiske er det eneste nyttige. Evnt. la meg få ha nyttårsaften i fred. Våre raketter skader tilnærmet lik null og ingenting! 

Hadde det derimot vært snakk om dødsulykker og tusenvis av øyeskader, flere hundre hus som brant ned, etc., hadde jeg ment noe annet. Da ville jeg støttet et forbud! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

Er man redd for øyeskader fra fyrverkeri, er dette veldig enkelt: hold deg innendørs!

Så min frihet til å oppleve fyrverkeri skal begrenses av din frihet til å skyte opp selv? Jeg spør igjen,hvor er gleden med fyrverkeri? er det å se den på himmelen eller tenne opp krutt? 

qualbeen skrev (1 time siden):

Er du klar over hvor mange som blir skadet i forbindelse med jakt og fiske?!

Fall og uhell i ulendt terreng, vådeskudd, drukning i elver, etc... Nei! Før vi forbyr fyrverkeri, skal jeg ha totalforbud mot hobby-jakt og hobby-fiske! Totalt unyttig! Skremmer dyra gjør det òg! 

Videre dør det folk nesten hvert år i forbindelse med fallskjermhopping. Hvilken nytte utgjør denne aktiviteten igjen?? Sette seg i små fly, som spyr ut masse forurensning?!? Det er bra dust det! Bråker gjør det òg. Spør hvem som helst som bor i nærheten av en småflyplass! 

Nei — totalforbud mot fallskjermhopping og jakt/fiske er det eneste nyttige. Evnt. la meg få ha nyttårsaften i fred. Våre raketter skader tilnærmet lik null og ingenting! 

Hadde det derimot vært snakk om dødsulykker og tusenvis av øyeskader, flere hundre hus som brant ned, etc., hadde jeg ment noe annet. Da ville jeg støttet et forbud! 

Jeg forstår ikke denne måten å argumentere på... Jeg kan argumentere for hvorfor både jakt, fiske og fallskjermhopping er vesentlig mer nytteverdig enn å få skyte opp fyrverkeri selv, 10 minutter i året, men da kan du bare hoppe videre til neste tema, feks spikking av seljefløyter. Må en eksisterende ting da være det absolutt farligste på lista, før man skal velge å forby eller regulere det ytterligere? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (35 minutter siden):

Må en eksisterende ting da være det absolutt farligste på lista, før man skal velge å forby eller regulere det ytterligere? 

Nei, men jeg ønsker ikke å forby noen av delene.

Ser rett og slett ikke poenget med å forby en hendelse som varer i 10 minutter én gang pr år. Spesielt ikke når begrunnelsen er at dyr skal slippe støy og/eller folk skal slippe død/skade. 

Skadepotensiale er for lavt til at det argumentet når frem hos meg. Og litt støy 10 minutter er forsvinnende lite, når vi vet at et år er ca 525 960 minutter langt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (11 minutter siden):

Nei, men jeg ønsker ikke å forby noen av delene.

Ser rett og slett ikke poenget med å forby en hendelse som varer i 10 minutter én gang pr år. Spesielt ikke når begrunnelsen er at dyr skal slippe støy og/eller folk skal slippe død/skade. 

Skadepotensiale er for lavt til at det argumentet når frem hos meg. Og litt støy 10 minutter er forsvinnende lite, når vi vet at et år er ca 525 960 minutter langt.

Nå er ikke jeg motstander av fyrverkeri, kun motstander av at det skal være lov eller enkelt for hvemsomhelst å skyte det opp. (ja jeg vet jeg bommer på trådens tema, men det har sklidd ut for lengst uansett) 

De fleste gjør dette trygt og forsvarlig, men du har noen av de fulle pluss problemet med at det er så mye i omløp at barn og unge får fatt i det og skal teste grenser at jeg ikke syns reguleringen er god nok. Jeg ønsker meg en nyttårsaften der det i mye større grad er trente og ansvarsfulle personer som skyter opp fyrverkeri. 

For å få det tryggere, må man enten øke risikoen betraktelig for å bli tatt for uforsvarlig bruk, eller overholde promilleregler strengt, men jeg anser dette for å være nær umulig.  Da er det lettere med strengere regulering, selvom det ikke vil fjerne problemet helt det heller. 

Jeg vil anta at en brannmann, en øyelege, en som har blitt skadet av fyrverkeri eller en pyrotekniker står for en mye tryggere oppskyting av raketter, enn Oddvar på 50 som har fått i seg litt for mye akevitt. Så hvis vi kan finne en måte å bygge ansvarsfølelsen på, vil det bli tryggere.

En slik følelse bygges når folk forstår risikoen, har gått kurs og forstår viktigheten av å behandle fyrverkeri på riktig måte, eller har fått huset brent ned eller alvorlige skader. Det beste er selvfølgelig de to første punktene, og da må det reguleres slik at salg bare foregår til "kyndig" personell.  

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Baranladion said:

Nå er ikke jeg motstander av fyrverkeri, kun motstander av at det skal være lov eller enkelt for hvemsomhelst å skyte det opp. (ja jeg vet jeg bommer på trådens tema, men det har sklidd ut for lengst uansett) 

De fleste gjør dette trygt og forsvarlig, men du har noen av de fulle pluss problemet med at det er så mye i omløp at barn og unge får fatt i det og skal teste grenser at jeg ikke syns reguleringen er god nok. Jeg ønsker meg en nyttårsaften der det i mye større grad er trente og ansvarsfulle personer som skyter opp fyrverkeri. 

For å få det tryggere, må man enten øke risikoen betraktelig for å bli tatt for uforsvarlig bruk, eller overholde promilleregler strengt, men jeg anser dette for å være nær umulig.  Da er det lettere med strengere regulering, selvom det ikke vil fjerne problemet helt det heller. 

Jeg vil anta at en brannmann, en øyelege, en som har blitt skadet av fyrverkeri eller en pyrotekniker står for en mye tryggere oppskyting av raketter, enn Oddvar på 50 som har fått i seg litt for mye akevitt. Så hvis vi kan finne en måte å bygge ansvarsfølelsen på, vil det bli tryggere.

En slik følelse bygges når folk forstår risikoen, har gått kurs og forstår viktigheten av å behandle fyrverkeri på riktig måte, eller har fått huset brent ned eller alvorlige skader. Det beste er selvfølgelig de to første punktene, og da må det reguleres slik at salg bare foregår til "kyndig" personell.  

Så du er altså en motstandsmann og vil ikke at vanlige folk skal få lov til å kjøpe fyrverkeri i Norge fordi det er altfor risikabelt da Ola er litt uheldig og klarer å brenne et lite hull i jakka si, Per svir av seg noen øyenbryn, Pål mister nesten et øye og Morten drikker seg drita full, skyter opp fyrverkeri men har "flaks" og unngår skader? Noen her som nevner flaks som et viktig element for at det ikke gikk verre enn det gjorde. Men er flaks egentlig noe man kan måle? Her svartmales det over en lav stol og man prøver innbitt å gi inntrykk av at det nærmest florerer med alvorlige ringvirkninger fra nyttårsfeiringen når det stikk motsatte er tilfellet. 

Ser du også er motstander av at barn og unge skal få teste grenser men det er ingen barn som blir klokere uten å ha brent seg noen ganger. De må selvfølgelig eksponeres og lære seg hvor grensene går. Ingenting som er mer naturlig enn det. Overbeskyttelse er faktisk et reelt problem. 

Oddvar på 50 må gjerne ta seg en akevitt til og slippe å være redd for om han har gått tom for flaks. Han er nemlig fortsatt akkurat like ansvarlig for sine gjerninger som da han var edru. Den tryggheten du snakker om, vel det er vanskelig å gjøre det noe særlig tryggere enn det allerede er, altså en utopisk problemstilling.

Vi har kommet såpass langt i Norge nå med forebygging av skader og folk som forstår og respekterer fyrverkeri at det ikke er behov for noe strengere regulering enn det vi har i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Bare for å illustrere at det ikke er så god kontroll på fyrverkeri.. 

Dette er faktisk oppsiktsvekkende at barn i ungdomsskole alder driver å skyter opp fyrverkeri på skolen av alle plasser og det i skole tid. Det sier noe om at det ikke er god nok regulering og slike hendelser kan nok føre til at det blir et forbud. Tenk deg om noen av disse barna hadde blitt skadet. 

Merk deg at disse sakene jeg siterer under er fra 11. januar og dette gjelder to forskjellige skoler. 

Sitat

Politiet rykket ut til skole igjen: – Noen må begynne å ta tak

Onsdag måtte politiet nok en gang rykke ut til en skole etter lek med fyrverkeri.

Klokka 10.55 reiste politiet ut til Gystadmarka ungdomsskole på Jessheim.

– Der var det utløst en brannalarm etter at det var avfyrt noe fyrverkeri, forteller operasjonsleder Finn Håvard Aas i Øst politidistrikt.

Politiet reiste ut til skolen.

– Vi har vært der med en patrulje og snakket med skolen og en klasse der. Ingen har påtatt seg ansvar for dette her, sier Aas.

Denne hendelsen føyer seg inn i en lang rekke av lignende episoder på Romerike den siste tiden.

Onsdag holder Bråtejordet skole på Strømmen stengt, grunnet både hendelser med fyrverkeri og trusler mot lærere.

– Det er ikke greit at man holder på sånn, det utgjør fare for andre elever og bygg. Her må noen begynne å ta tak, sier operasjonsleder Aas.

https://www.rb.no/politiet-rykket-ut-til-skole-igjen-noen-ma-begynne-a-ta-tak/s/5-43-1945135

Sitat

Skole på Romerike stengt etter trusler mot lærere

Bråtejordet skole på Strømmen holder onsdag stengt på grunn av trusler mot lærere og avfyring av fyrverkeri.
31
– Med bakgrunn i den siste tidens hendelser rundt avfyring av fyrverkeri og trusler mot lærere har verneombudet ved skolen bestemt å stenge skolen i henhold til arbeidsmiljøloven, heter det i en melding fra skolen til foresatte som Romerikes Blad har fått tilgang til.

I meldingen skriver skolen at dagen i dag skal brukes til «nødvendige avklaringer og utarbeiding av strategier for å trygge både elevenes og de ansattes arbeidsmiljø».

Skolen opplyser videre at elevene må være forberedt på å møte på skolen torsdag.

Bråtejordet skole er en ungdomsskole med rundt 400 elever.

https://www.rb.no/politiet-rykket-ut-til-skole-igjen-noen-ma-begynne-a-ta-tak/s/5-43-1945135

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Omnia vincit amor said:

Bare for å illustrere at det ikke er så god kontroll på fyrverkeri.. 

Dette er faktisk oppsiktsvekkende at barn i ungdomsskole alder driver å skyter opp fyrverkeri på skolen av alle plasser og det i skole tid. Det sier noe om at det ikke er god nok regulering og slike hendelser kan nok føre til at det blir et forbud. Tenk deg om noen av disse barna hadde blitt skadet. 

Merk deg at disse sakene jeg siterer under er fra 11. januar og dette gjelder to forskjellige skoler. 

Nei dette er ikke oppsiktsvekkende. Dette dreier seg om geografisk avgrensede enkelthendelser som slett ikke reflekterer er større problem i Norge. Du vil vel også gjerne ha det til at det bare var flaks at ingen ble skadet?

Jeg merker meg at du ror febrilsk etter faste holdepunkter og lar følelsene dine overskygge dømmekraften og fornuften din. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Gjest Baardsen skrev (Akkurat nå):

Jeg merker meg at du ror febrilsk etter faste holdepunkter og lar følelsene dine overskygge dømmekraften og fornuften din. 

Nå vet jeg ikke hvem som lar sine følelser overskygge dømmekraften her. 
Men at barn faktisk får tak i fyrverkeri er i seg selv et varseltegn mener nå jeg. 

Lenke til kommentar

Noen gamlinger her som husker helt tilbake til 1972? Da ble nemlig kinaputter forbudt ved lov i Norge (Sverige kom etter i år 2000)

Hva var det som gjorde at kinaputter ble forbudt, men altså ikke fyrverkeri ellers? Er litt for ung til å vite dette og kan jo være intr. Var det kanskje ikke et problem på den tiden at alt skulle være forbundet med en eller annen skam?

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (14 timer siden):

Så du er altså en motstandsmann og vil ikke at vanlige folk skal få lov til å kjøpe fyrverkeri i Norge fordi det er altfor risikabelt da Ola er litt uheldig og klarer å brenne et lite hull i jakka si, Per svir av seg noen øyenbryn, Pål mister nesten et øye og Morten drikker seg drita full, skyter opp fyrverkeri men har "flaks" og unngår skader?

Jeg er motstandmann fordi jeg har sett mange ulykke og nestenulykker over mange år. I såpass stor grad at jeg holder meg inne når de fyres opp hvis jeg befinner meg på steder med mye folk. Jeg har også alltid hatt respekt for reglene, men opplevd 2 ganger at jeg selv tror jeg har gjort alt riktig, men så har fyrverkeriet veltet og skutt mot folkemengder. I det ene tilfellet fikk faktisk noen brent hull i jakka si, det kunne gått veldig mye verre. 

Ser du også er motstander av at barn og unge skal få teste grenser men det er ingen barn som blir klokere uten å ha brent seg noen ganger. De må selvfølgelig eksponeres og lære seg hvor grensene går. Ingenting som er mer naturlig enn det. Overbeskyttelse er faktisk et reelt problem. 

Både og... Jeg syns det er fint at barn tester grenser, men jeg syns ikke de skal teste det med sprengstoff eller fyrverkeri. Jeg syns feks heller ikke de skal teste det med skytevåpen eller biler, selvom jeg ikke ønsker å forby dette til privat bruk. 

Oddvar på 50 må gjerne ta seg en akevitt til og slippe å være redd for om han har gått tom for flaks. Han er nemlig fortsatt akkurat like ansvarlig for sine gjerninger som da han var edru. Den tryggheten du snakker om, vel det er vanskelig å gjøre det noe særlig tryggere enn det allerede er, altså en utopisk problemstilling.

Oddvar kan holdes ansvarlig han, absolutt, men det finnes ingen gode måter å holde folk ansvarlig på i slike tilfeller. Det er nær en umulig oppgave å ta han på fersken, og skulle man etterforske en fyrverkerihendelse i etterkant så er det nær umulig å finne gjerningsmannen, det er ikke sikkert Oddvar engang vet selv at det var hans batteri som førte til brann eller personskade. Dette skiller seg vesentlig fra ulykker med feks bil pga fyllekjøring eller uvettig bruk. 

Vi har kommet såpass langt i Norge nå med forebygging av skader og folk som forstår og respekterer fyrverkeri at det ikke er behov for noe strengere regulering enn det vi har i dag.

Begrunnet med 2 ting, slik jeg forstår det... Fordi noen ytterst få har en slags fetish for å skyte opp fyrverkeri, og fordi "vi må verne om vår frihet som er det viktigste med dette landet".  

Jeg synes fyrverkeri er fint og flott, men det kan enkelt gjøres tryggere uten at det har mange nedsider, derfor mener jeg bedre regulering er på sin plass. 

Gjest Baardsen skrev (4 timer siden):

Noen gamlinger her som husker helt tilbake til 1972? Da ble nemlig kinaputter forbudt ved lov i Norge (Sverige kom etter i år 2000)

Hva var det som gjorde at kinaputter ble forbudt, men altså ikke fyrverkeri ellers? Er litt for ung til å vite dette og kan jo være intr. Var det kanskje ikke et problem på den tiden at alt skulle være forbundet med en eller annen skam?

Hver gang jeg var i Sverige som barn og ung, var det første vi puttet i handlekurven kinaputter, med våre foreldres velsignelse. Det folk brukte disse kinaputtene til, var: 
Sprenge postkasser
Se hva som skjedde hvis vi kastet dem inn i forskjellige ting (søppeldunker, hesteinnhegninger, gymsaler, you name it)
Putte det i røyken til folk
Se hvem som turte å holde den største mellom fingertuppene mens den detonerte

Jeg personlig var ikke så eksperimenterende med disse, men har vært vitne til alle hendelsene over. Det å gi baren og ungdomsskolebarn tilgang til slikt, førte til mye rare hendelser... Det samme gjør fyrverkeri den dag idag. 

Ifølge wikipedia, ble disse forbudt fordi det førte til mange personskader og branner. Kinaputter har heller ingen annen praktisk bruk, eller er til glede for noen andre enn den som detonerer de, litt ulikt fyrverkeri

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 hours ago, Baranladion said:

Jeg er motstandmann fordi jeg har sett mange ulykke og nestenulykker over mange år. I såpass stor grad at jeg holder meg inne når de fyres opp hvis jeg befinner meg på steder med mye folk. Jeg har også alltid hatt respekt for reglene, men opplevd 2 ganger at jeg selv tror jeg har gjort alt riktig, men så har fyrverkeriet veltet og skutt mot folkemengder. I det ene tilfellet fikk faktisk noen brent hull i jakka si, det kunne gått veldig mye verre. 

Både og... Jeg syns det er fint at barn tester grenser, men jeg syns ikke de skal teste det med sprengstoff eller fyrverkeri. Jeg syns feks heller ikke de skal teste det med skytevåpen eller biler, selvom jeg ikke ønsker å forby dette til privat bruk. 

Oddvar kan holdes ansvarlig han, absolutt, men det finnes ingen gode måter å holde folk ansvarlig på i slike tilfeller. Det er nær en umulig oppgave å ta han på fersken, og skulle man etterforske en fyrverkerihendelse i etterkant så er det nær umulig å finne gjerningsmannen, det er ikke sikkert Oddvar engang vet selv at det var hans batteri som førte til brann eller personskade. Dette skiller seg vesentlig fra ulykker med feks bil pga fyllekjøring eller uvettig bruk. 

Begrunnet med 2 ting, slik jeg forstår det... Fordi noen ytterst få har en slags fetish for å skyte opp fyrverkeri, og fordi "vi må verne om vår frihet som er det viktigste med dette landet".  

Jeg synes fyrverkeri er fint og flott, men det kan enkelt gjøres tryggere uten at det har mange nedsider, derfor mener jeg bedre regulering er på sin plass. 

Hver gang jeg var i Sverige som barn og ung, var det første vi puttet i handlekurven kinaputter, med våre foreldres velsignelse. Det folk brukte disse kinaputtene til, var: 
Sprenge postkasser
Se hva som skjedde hvis vi kastet dem inn i forskjellige ting (søppeldunker, hesteinnhegninger, gymsaler, you name it)
Putte det i røyken til folk
Se hvem som turte å holde den største mellom fingertuppene mens den detonerte

Jeg personlig var ikke så eksperimenterende med disse, men har vært vitne til alle hendelsene over. Det å gi baren og ungdomsskolebarn tilgang til slikt, førte til mye rare hendelser... Det samme gjør fyrverkeri den dag idag. 

Ifølge wikipedia, ble disse forbudt fordi det førte til mange personskader og branner. Kinaputter har heller ingen annen praktisk bruk, eller er til glede for noen andre enn den som detonerer de, litt ulikt fyrverkeri

En "fetish" er vel noe sånt som om du skulle tenne seksuelt på lukta av sokkene til bestemora di. Å bruke denne terminologien her inne er et tegn på dårlig dømmekraft.

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (1 time siden):

En "fetish" er vel noe sånt som om du skulle tenne seksuelt på lukta av sokkene til bestemora di. Å bruke denne terminologien her inne er et tegn på dårlig dømmekraft.

https://www.britannica.com/dictionary/fetish

Britannica Dictionary definition of FETISH

[count]

1 : a strong and unusual need or desire for something

He has a fetish for secrecy.

2 : a need or desire for an object, body part, or activity for sexual excitement

a shoe/foot/leather fetish

3 : an object that is believed to have magical powers

He wore a fetish to ward off evil spirits.

— fetishism

/ˈfɛtɪʃˌɪzəm/  noun [noncount]

sexual fetishism

— fetishist

/ˈfɛtɪʃɪst/  noun, plural fetishists [count]

a foot fetishist [=a person who has a foot fetish]

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...