Sulten gutt Skrevet 30. desember 2020 Del Skrevet 30. desember 2020 Jeg er en 23 år gammel mann som har hatt problemer med å få i meg mat i det siste. Ved inntak av mat oppstår kvalme som resulterer i oppkast. Dette har foregått i to uker, der jeg har fått i meg svært lite til ingenting mat. Næringsnivået er lavt og har redusert energinivå. Væske går fint å få i seg, men fast mat er et problem. Jeg har ufrivilling gått ned 7-8 kilo de siste 2 ukene. Jeg har vært innlagt på sykehuset og gjennomført flere tester, som ikke tyder på at det er noe galt. Gastritt og gallestein er utelukket. Så jeg lurer på om det er andre som har hatt dette problemet før, eller noen som vet noe om dette. Hilsen en bekymret sulten 23 åring. Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 30. desember 2020 Del Skrevet 30. desember 2020 Det at kroppen ønsker å frastøte fast føde kan komme av utrolig mye rart. Man skiller som regel mellom det psykiske fysiske. Oppkast som følge av psykiske lidelser handler ofte om angst eller OCD (tvangstankerelatert), spiseforstyrrelser (som er utelukket her virker det som), men også depresjon og stress + mye annet. Fysisk - alt fra magesår til kreft, svulst og hjerneskade og alt mulig rart. Det kan også være en matintoleranse eller allergi du har fått. Det kan gå over av seg selv. Men jeg regner med din fastlege har en oppfølgning på deg, slik at du får tatt MR og tilsvarende. I mellomtiden hadde jeg gått på apoteket og kjøpt flytende næringsdrikker. Dette er en type yoghurt-liknende drikk som er lett å drikke. De koster litt, men da får du dekket næringsbehovet ditt uten at du trenger å spise fast føde. I en periode kan det avlaste fordøyelsessystemet ditt, slik at kvalmen (kanskje) avtar og du kan spise normalt igjen. Et billigere alternativ er å lage en "smoothie" av middagsmat, iblandet berikelsespulver. Dette gjøres ofte på institusjoner og eldresentre der beboere av ulike grunner sliter med å tygge eller få i seg fast føde - eller nok mat. "Oppskriften" er: https://www.apotek1.no/produkter/resource-complete-noytral-400g-984719p + https://www.apotek1.no/produkter/husk-naturlig-fiber-basic-pulv-981724p (Ønsker du et enda rimeligere alternativ kan du benytte morsmelkerstatning du får på den lokal butikken). Jeg hadde bladet dette pulvere i barnemat som du får på den lokale butikken. Det er fullverdige middager med minimalt av smak, ganske tyntflytende. For "ekstra boost" kan du blande inn noen spiseskjeer med raps eller solsikkeolje. Fett er en naturlig del av kostholdet vårt, og ikke vær redd for å spe på med dette. Forsøk også med mange små måltider gjennom dagen istedenfor flere store. Er maten romtemperert er den også lettere å svelge, barnemat på glass trenger ikke oppvarming før konsumering. Hvis du får i deg et par spiseskjeer i halvtimen gjennom dagen er det veldig bra. Blir det ekstremt ille; kan du få næring direkte inn i blodet intravenøst. Dette skjer på sykehuset - men er ikke en behagelig prosess fordi væsken er ganske tykkflytende. Du får denne sammen med vann iblandet mineraler rett i armen. - Men dette bør ikke være en fast løsning. Du må få utredet årsaken til dette. 2 uker er ikke så veldig lang tid. Kroppen helbreder seg selv i de fleste tilfeller. Men det er veldig bra du følger godt med. Jeg vet ikke hvor tung du er til vanlig, men 7-8 kg er heller ikke den største vektnedgangen - så det er ikke "helt krise" ennå (med mindre du allerede var spe og spinkel før dette startet). Kan nevne at jeg selv var innlagt på sykehus i tre-fire uker i fjor. Da hadde jeg gått ned 30 kg og gikk på do 20 ganger dagen med blod og helvete. Jeg hadde fått ulcerøs kolitt. Men for meg gikk maten ut "den rette kanalen", og ikke i retur der den gikk inn. Lenke til kommentar
Sulten gutt Skrevet 31. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2020 Takk for svar! Og takk for gode tips, skal ta til meg dette😊 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå