Kenshin Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Heisann og godt nytt år! Jeg vil gjøre opptak av stemmen min med GOD lydkvalitet, hvordan kan jeg gjøre dette på en billig måte? Det er vel mulig å kjøpe en mic og koble til maskinen men det beste hadde vært en ekstern opptaker av en eller annen sort. Jeg har sett på en Olympus diktafon men jeg tror ikke lydkvaliteten på de er spesielt bra, kanskje hvis jeg kjøper en ekstern mic til den? Ellers har jeg MD-spiller men jeg finner ikke ut noen plass om det går an å koble til mic på den Takker for alle svar! Lenke til kommentar
petterg Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Hva skal du bruke opptaket til? Skal du bruke det til noe nyttig hvor du f.x. vil ungå støy, og ha bra dynamikk, må du uansett legge noen 1000 i en god mikrofon. Skal du ha det på PC'n i digital form bør du skaffe en brukbar / god A/D omformer som kan kobles til pc enten via usb eller digital inn på et bedre lydkort. Evt du kan koble den samme A/D'n til digital in på MD'n. Har aldri hørt om MD uten mic inngang, men de finnes nok. Sikker på at du ikke har det? At det ikke er en eller annen innstilling som gjør om line in til mic in? Skal du holde nogenlunde lydkvalitet i digitalt format må du ha en ekstern A/D converter. Om du ikke har så store krav til lydkvaliteten kan du sikkert bruke vanlig mic in på lydkortet, eller du kan koble mic'n til en forsterker og bruke linje ingangen på MD'n. (om du ikke har mic in) Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Kan anbefale lydkortet mitt, Terratec DMX 6fire 24/96. VELDIG god opptakskvalitet. Ellers, legg litt penger i en mikrofon, ja. Hvis budsjettet ditt er på lavbluss, tror jeg bl. a. Behringer mic'er er verdt å se på. Lenke til kommentar
Beetlebum Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Alt er jo relativt da!.. Så 3000,- for en mp3-spiller med innebygd diktafon og ekstern harddisk-funksjonalitet er jo MYE billigere enn noe annet som foreksempel koster 8000,- !! Hehe.. Altså fungerer iRiveren min VELDIG BRA til problemet ditt.. Lenke til kommentar
talisar Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 og lydkvaliteten på den innebygde diktafonen på iRiveren er like bra som en skikkelig mic til et par tusen:)? Lenke til kommentar
Beetlebum Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Hmm.. Nei, er vel kanskje ikke akkurat det.. Men ER ikke dårlig! Men så får du en megabra mp3spiller med på kjøpet da! Og DET gjør du ikke hvis du punger ut til en "vanlig" mikrofon!.. Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Igjen: det kommer an på hva du skal bruke den til. Med diktafonkvalitet kan man høre hva som sies, og det er det (medmindre lyden tas inn gjennom ekstern mik, selvfølgelig). Skal du mer med lyden trenger du garantert noe mer. Jeg vil tro du vil få noe merkbart bedre med en nær sagt hvilken som helst ekstern mikrofon hvor de har tatt seg bryet med å sette på en jack (ikke mini-jack) eller XLR-plugg. Man trenger ikke nødvendigvis bruke mange tusen da. Behringer'n min (XM2000) kostet meg 250,- på supertilbud, og er kurant til veldig mye rart. Men jo mer du legger i det, jo bedre kvalitet får du igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå