Gå til innhold

Flere hus tatt i jordskred i Gjerdrum


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bshagen skrev (5 minutter siden):

Likevel så må man inn i området. Jeg kan forstå folk i slike situasjoner, enda det er irrasjonelt 

Da må man bruke sunn fornuft. Er det verdt det å risikere livet og eventuelle redningspersjoner sitt liv for ett dyr? 

På dagsrevyen var det intervju med en dame som ble reddet med helikopter men måtte la katten bli igjen hjemme. 

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar
bshagen skrev (Akkurat nå):

Likevel så må man inn i området. Jeg kan forstå folk i slike situasjoner, enda det er irrasjonelt 

Også vil det alltid være et spørsmål om hvor stor risiko man selv er villig til å akseptere. Det *er* forskjell på om huset ditt henger utover kanten eller om det fortsatt er 50 meter unna og alt tilsynelatende er rolig. Å handle forskjellig ved forskjellig risikonivå *er* rasjonelt.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Også vil det alltid være et spørsmål om hvor stor risiko man selv er villig til å akseptere. Det *er* forskjell på om huset ditt henger utover kanten eller om det fortsatt er 50 meter unna og alt tilsynelatende er rolig. Å handle forskjellig ved forskjellig risikonivå *er* rasjonelt.

Egoistisk du har ingen kunnskap om hvor farlig noe er. Kvikkleire skred skjer på sekunder. Krystall strukturen bryter sammen og det forflytter seg som en kjedereaksjon i leiren. Litt som å sette fyr på hjørnet av en avis flammene sprer seg fort. 

Lenke til kommentar
Sitat

Skredområdet beskrevet som «høyrisiko» i rapport fra 2005

I NVEs vurderinger, har det vært registrert «middels fare» for jordskred i området hvor et skred gikk i Gjerdrum onsdag morgen. En rapport fra 2005 beskriver samme område som en høyrisikosone.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nAGGea/skredomraadet-beskrevet-som-hoeyrisiko-i-rapport-fra-2005

Penger rår dessverre. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (5 minutter siden):

Også vil det alltid være et spørsmål om hvor stor risiko man selv er villig til å akseptere. Det *er* forskjell på om huset ditt henger utover kanten eller om det fortsatt er 50 meter unna og alt tilsynelatende er rolig. Å handle forskjellig ved forskjellig risikonivå *er* rasjonelt.

Poenget var bare at jeg sliter med å sette meg i situasjonen til noen som forsøker å redde noe dyrebart - tross beskjeder gitt fra politiet. Jeg kan forstå om folk gjør mye for å redde f.eks en vofs de glade i

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (10 minutter siden):

Likevel så må man inn i området. Jeg kan forstå folk i slike situasjoner, enda det er irrasjonelt 

Jeg tenkte på når man var på vei ut i forbindelse med evakueringa. Ikke å ta seg inn i området senere.

Hadde det vært meg hadde jeg konsentrert meg om å redde menneskeliv, men selv der må man jo gjøre noen vurderinger. Må man løpe for å berge eget liv så må man det. Er man 100m unna kanten så kan man ta seg tid til å vekke og varsle hele nabolaget, mens man hele tiden følger nøye med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (21 minutter siden):

Poenget var bare at jeg sliter med å sette meg i situasjonen til noen som forsøker å redde noe dyrebart - tross beskjeder gitt fra politiet. Jeg kan forstå om folk gjør mye for å redde f.eks en vofs de glade i

Jeg er i grunn helt enig. Problemet er at en 'redingsmann' vil per definisjon vurdere kjæledyr og materielle goder til null og samtidig være veldig risikoavers. Og selv om det er sånn det skal være så vil folk som står midt i det ha sine egne vurderinger, av grunner som er fullstendig forståelige.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Nå ble det nettopp sagt på NRK at det har sunket til 11 som ikke er gjort rede for.

Er det sagt noe om funn av døde eller sier de ikke noe om det ennå? Eventuelt avkrefter at det er funnet døde?

Politiet har sagt at de er "ganske sikre på at det er mennesker i rasområdet", men har enda ikke sagt noe om omkomne.

De har nok ikke funnet noen enda, og uttalelsen baseres nok på vitner og at de er sikre på at det har vært mennesker hjemme da raset gikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De har mottatt melding og telefonkontakt med folk som sitter fast, visstnok under takplater.

Nå er det i første grad livredning som pågår, de håper å finne overlevende.

Utover det så gjelder jo klokka og kuldegrader. Eventuelt hva de kan få til med helikopter eller folk på bakken.

Fly og helikopter har jo sensorer,men vet ikke hvor lenge de feks har Orion.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

 

De har jo reddet ut endel da, om disse var blant de vet vi ikke.

 

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/innsatsstyrker-i-gjerdrum-har-reddet-liv-med-varmesoekende-kameraer-i-dag.RBJAU27P5?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Sitat

GJERDRUM: ANTALL SAVNEDE NEDJUSTERT TIL 10 PERSONER ETTER JORDSKRED

Klokken 22.15 kunngjorde politiet at det nå er 10 personer som ikke er gjort rede for etter jordraset i Gjerdrum. Dermed er tallet nå nedjustert fra 11 til 10 savnede.

 

Det er fortsatt meldt at det skal være barn blant de savnende personene. 

 

– Søket fortsetter som vi har nevnt tidligere gjennom hele natta. På grunn av vær og lysforhold kommer vi til å prioritere å bruke drone gjennom natta, sier innsatsleder fra politiet Øst, Dag Andre Sylju.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...