Simen1 Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 Alle skjønner at saken vil bli etterforsket og svært mye vil gåes i sømmene på. Pårørende og andre rammede vil være pådrivere for dette. Skyld vil bli delt. Jeg ser ikke noe stor verdi i å la saken ligge og ulme, særlig ikke med tanke på de pårørende. Det kan godt hende det er fysiske bevis som bør sikres så tidlig som mulig. Både dokumenter, tegninger, regnskapstall, varslinger, vitnebeskrivelser, bilder og videoer fra stedet før og etter hendelsen osv. 1. Etterforskning 2. Rapporter 3. Dommer / skyldfordeling 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 3 minutes ago, Simen1 said: Alle skjønner at saken vil bli etterforsket og svært mye vil gåes i sømmene på. Pårørende og andre rammede vil være pådrivere for dette. Skyld vil bli delt. Jeg ser ikke noe stor verdi i å la saken ligge og ulme, særlig ikke med tanke på de pårørende. Det kan godt hende det er fysiske bevis som bør sikres så tidlig som mulig. Både dokumenter, tegninger, regnskapstall, varslinger, vitnebeskrivelser, bilder og videoer fra stedet før og etter hendelsen osv. 1. Etterforskning 2. Rapporter 3. Dommer / skyldfordeling Og nettopp derfor vil man se at de som har "stakes" i dette vil be om at vi skal utsette, uthale og "respektere de rammede". Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 Politiet har satt 5 personer på saken til å etterforske, noe som vil ta flere måneder framover Media kommer også til å grave opp ting, og de har allerede fått flere ting fra private, aka "vi" Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 (endret) https://finanswatch.no/nyheter/forsikring/article12668701.ece https://www.bygg.no/article/1454374 Endret 6. januar 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
Kryptodebunker Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 Sitat Skredet i Gjerdrum: Dramatiske bilder fra redningsaksjonen Politiet har frigitt bilder fra redningsarbeidet etter skredet i Gjerdrum onsdag i forrige uke. https://www.nrk.no/norge/skredet-i-gjerdrum_-dramatiske-bilder-fra-redningsaksjonen-1.15315380 Nydelig arbeid! 1 Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 8. januar 2021 Del Skrevet 8. januar 2021 Sitat Pårørende ber om fortgang i letearbeidet: Tre personer som er antatt omkomne etter Gjerdrum-skredet, er fremdeles savnet. Pårørende ønsker fortgang i letearbeidet. Politiet sa onsdag at det trolig ikke blir noen leting i skredmassen før neste uke. Odd Steinar Sørengen skulle ønske at letearbeidet fortsatte med samme trykk som før. Han savner sin samboer Ann-Mari og deres datter Victoria etter skredet. – I går fikk jeg høre, av politiet, at det kan ta én, to, tre eller fire uker før letearbeidet etter de savnede gjenopptas. Det er ikke til å leve med. Ventetiden og usikkerheten er helt uutholdelig. Det eneste jeg og andre pårørende ønsker er å få tilbake de savnede, slik at vi kan få en grav å gå til, sier Sørengen til Romerikes Blad. – Hvis jeg ikke får tilbake jentene mine, kommer jeg aldri til å bli folk igjen, fortsetter han. Lensmann Karl-Vidar Solberg i Ullensaker lensmannsdistrikt har forståelse for de etterlattes ønske og krevende situasjon. – Men for å kunne gjennomføre nye, målrettede søk må vi legge en plan for at søket kan gjennomføres på en trygg og forsvarlig måte for letemannskapene. Dette er fortsatt et rasutsatt område, og vi ønsker ikke ytterligere tap av menneskeliv, sier han. Den tredje savnede er 49 år gamle Rasa Lasinskiene. Sju personer er funnet omkommet i skredet, som gikk onsdag 30. desember. Jeg forstår ikke dette. Hadde jeg vært pårørende kunne jeg godt levd med at mine familiemedlemmer lå begravet i raset. Heller det enn å risikere livet til letemannskap. Man vet jo at de ligger der i raset. Mange forsvinner hvert år i Norge og blir bare liggende i terrenget til noen kanskje finner dem. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. januar 2021 Del Skrevet 8. januar 2021 Alle vil at sine nærmaste blir funnet slik at ein kan få ordna med begravelse, få ei grav å gå til, og at ein kan avholde ein begravelsesermoni, og ikkje minst få ei endeleg bekrefting på at vedkommande faktisk er død. Det som er typisk når ein ikkje finn kroppen til den omkomne er at det tek lang tid før ein får avholdt begravelsessermoni ettersom ein venter i det lengste til ein kan avholde sermonien med ei kiste eller urne, ein slik sermoni speler ein viktig rolle i sorgarbeidet. Det var nok meir vanleg å måtte forhlode seg til å aldri få ei grav å gå til for nokre tiårsidan, særleg langs kysten der folk forsvant i havet stadig vekk utan å bli funnet. I dag har vi ei langt større forventning om at ein skal klare å finne kroppen. Jo lenger tid det tek før leitearbeidet startar opp igjen jo lavare sannsynlegheit for at dei omkomne nokon gong blir funnet. Det er heilt enorme volum å grave seg gjennom, og på eit eller anna tidspunkt så blir leitearbeidet avslutta for å kunne starte gjennoppbygginga sjølv om ikkje alle har blitt funnet. Objektivt sett så er det heilt rett at ein ikkje kan risikere menneskeliv på å leite etter omkomne, men for aller nærmaste familie så er ønsket om at dei savna skal bli funnet så stort at ein ikkje klarer å sjå den rasjonelle sida av leitearbeidet. 2 Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 8. januar 2021 Del Skrevet 8. januar 2021 Sitat Klokken er 03.56. Store deler av Norge ligger fortsatt og sover. Om få minutter settes en enorm redningsaksjon i gang. Et stort kvikkleireskred har gått på Ask i Gjerdrum. Det jobbes for å redde liv. De første timene Simon Solheim Journalist Louise Scharff Thommessen Journalist Publisert for 2 timer siden Det rumler i bakken på Gjerdrum på årets nest siste morgen. Klokken 03.56 går strømmen. Over 1000 abonnenter er berørt. Samtidig, på andre siden av Europa, plinger det i telefonen til Harald og Vivi Anne Witsø. De er på ferie i Spania. Strømmen har gått i huset deres i Nystulia 37. Innen tre minutter skal alarmen de har installert gå over hele huset: Ved stuevinduene, verandadøren, soverommet, spisestuen, gjesterommet og hoveddøren. https://www.nrk.no/norge/xl/skredet-i-gjerdrum_-dette-skjedde-de-forste-dramatiske-timene-1.15314947 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 8. januar 2021 Del Skrevet 8. januar 2021 Pc Lynet skrev (45 minutter siden): Jeg forstår ikke dette. Hadde jeg vært pårørende kunne jeg godt levd med at mine familiemedlemmer lå begravet i raset. Heller det enn å risikere livet til letemannskap. Man vet jo at de ligger der i raset. Mange forsvinner hvert år i Norge og blir bare liggende i terrenget til noen kanskje finner dem. Det største problemet med de som ikke blir funnet, er den nagende tvilen. "Er det nå 100% sikkert" at de var i huset sitt den natten raset gikk?" Sånn spekulasjon kan drive folk til vannvidd. Skremmende mange som blir savnet her i landet blir aldri funnet. Det er mer enn merkelig... 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 8. januar 2021 Del Skrevet 8. januar 2021 Når det gjelder moren og datteren som er savnet, så ble de sett på vei ut hoveddøren i det skredet gikk, så akkurat tvilen vil nok ikke være særlig stor her. Da må de i så fall ha overlevd skredet og blitt kidnappet av noen i en forbipasserende bil eller noe lignende. Men skjønner absolutt at de pårørende har lyst på en grav å gå til. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. januar 2021 Del Skrevet 8. januar 2021 Det er tre savnede. Ei mor og henens 13-åring, samt ei som gikk tur med hunden, muligens langt nede i skredområdet. Med Espens opplysninger om mora og 13-åringen så ligger nok alle tre andre steder enn inne i husrester. Det kan bli vanskelig å finne de hvis de ikke ligger helt i overflaten. Ligger de i overflaten vil hunder kunne lukte seg frem. Eventuelt kan man lokalisere de ved å se etter åtseletere som fugler. Her synes jeg det haster litt med tanke på åtseleteres likskjending. Jeg forstår at de ønsker å ha en grav å gå til, men jeg vil ikke si det haster med letingen dersom de ligger dypt. 1 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 8. januar 2021 Del Skrevet 8. januar 2021 Spørs om det blir startet noen gjenoppbygging, rasområdet ligger nå lavere enn haugen det raste ut fra. Det ser ikke bra ut å bygge ved siden av. I området nedenfor Stiklestad der en mengde personer døde i et kvikkleireras i 1893, er det ikke bygd mye. Det er en gård nede i området, som heter Ekle. Spør du meg, ser det ikke veldig trygt ut å bo der, og drive jordbruk. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. januar 2021 Del Skrevet 8. januar 2021 Budeia skrev (1 time siden): Spørs om det blir startet noen gjenoppbygging, rasområdet ligger nå lavere enn haugen det raste ut fra. Det ser ikke bra ut å bygge ved siden av. Golfbanen blir større Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 - Tror døden inntraff forholdsvis raskt Sitat Alle de sju omkomne som er funnet etter raset i Gjerdrum er obdusert. Nye søk er satt på vent. Dette bør inn i statistikken for overlevelsestid slik at man får bedre grunnlag til å vurdere redningsmannskapenes sikkerhet opp mot sannsynligheten for å finne overlevende. De går naturlig nok ikke i detalj, men for de omkomnes del håper jeg det er snakk om minutter og ikke timer. 1 Lenke til kommentar
alws_br00d Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 For åtte måneder siden gikk det skred i Drevja. Et problem at det ikke er ryddet opp noe særlig, et annet er at naboer merker bevegelser i bakken, inklusive synkehull: – Vi eier der borte på andre siden av elva, sier hun og peker mot et fjøs ikke lang unna der raset gikk. Et av synkehullene er så dypt at man kan gjemme seg der, spøker Pedersen. Det er utvilsomt noe som skjer under jorda, mener hun. (...) det har rast ut masser ved en bekk i området. Kummunalsjefen viser til at området er klarert: Men dersom alt er stabilt og får stå slik det har gjort, skal det ikke være noen endringer i fareforholdet, sier Hurtih. Heller ikke Gjerdrum hadde høyeste faregrad.. https://www.nrk.no/nordland/fritidsbolig-tatt-av-kvikkleire_i-mai-_-fortsatt-er-det-ikke-ryddet-etter-skredet-i-drevja-i-vefsn-1.15313473 Lenke til kommentar
Kryptodebunker Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 Sitat Jobbet med rassikring i Gjerdrum Kontrollerte seg selv Firmaet JR Anlegg AS hadde ansvaret for å utføre de store skredsikringstiltakene i Nystulia i Gjerdrum. JR Anlegg hadde også ansvaret for å kontrollere sitt eget arbeid. https://www.dagbladet.no/nyheter/kontrollerte-seg-selv/73274786 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 (endret) Dette er neppe så dramatisk som ingressen hevder, statlig og kommunal kontroll av bygg- og anlegg gikk ut omtrent samtidig som Norske Byggeklosser først rullet over fjernsynsapparatene. Egenkontroll og sentral/lokal godkjenning er normen, og har vært det i mange tiår. Endret 13. januar 2021 av 0laf 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 De burde ha spilt mer Dune II og lært at man ikke skal bygge "hus" på sand, men på solid grunn. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 0laf skrev (2 timer siden): Dette er neppe så dramatisk som ingressen hevder, statlig og kommunal kontroll av bygg- og anlegg gikk ut omtrent samtidig som Norske Byggeklosser rullet over norske skjermer. Egenkontroll og sentral/lokal godkjenning er normen, og har vært det i mange tiår. Ja dette er ein helt naturleg konsekvens av å liberalisere regelverket slik myndigheitene sin rolle berre er å kontrollere at den som signerer har den formelle kompetansen på plass. Det å lette på byråkratiet har både fordelar og ulempar, og skal ein nytte godt av fordelane så må ein også tole ulempene. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 Iogmed at bare deler av boligfeltet har rast ut, og at raset ikke startet der, så er det mest sansynlig at golfbanen har skylda Men, vi får nok ikke vite noe sikkert før utpå høsten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå