kendiggi Skrevet 29. desember 2020 Del Skrevet 29. desember 2020 Hei! fikk ikke start på bilen for to dager siden, og fikk lada opp batteriet. bilen fungerte fint påfølgende dag. i dag skulle jeg en tur på 30 km, da jeg merka at viften på varmeapparatet ikke ville blåse, og heller ikke varme i setene. var innom et senter i ca 30 min, og da vi skulle hjem så ville ikke bilen starte. Fikk ringt opp en kompis som kom med startkabler og fikk fyr i bilen igjen. På veg hjem begynte det med diskotek i varsellampene, ca halvveis hjemme virka ikke servoen mer, en liten stund senere så gjikk bilen i nødmodus og maks 50kmt. når vi nesten var hjemme slokna også alt av lys. Når vi bremsa ned og tok av veien, var pussig nok alt tilbake til normalen igjenn, servoen kom plutselig, varmevifta begynte å blåse og lysene slo seg på igjen. Er det noen som har noen formening om dette kun kan være defekt batteri? det er 10 år gammelt, og aldri vært bytta før. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 29. desember 2020 Del Skrevet 29. desember 2020 Høres ut som deffekt dynamo. Selv om batteriet er dårlig skal bilen fungere relativt normalt når man først har fått start. Er batteriet derimot dårligt og dynnamoen ikke fungerer får man slik morro som du beskriver. Om du har voltmeter tilgjengelig prøv å måle ladespenning når bilen går. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. desember 2020 Del Skrevet 29. desember 2020 Sansynligvis er både dynamo og batteri kaputt. Du kan måle rett på batteriet som nevnt over. Om morgenen, eller før du har prøvd å starte bilen skal du ha ca. 12,6V på batteriet hvis det er fullt. Under 12V så er det utladet og må lades. Får du veldig lav spenning, som f.eks. under 10V så er batteriet temmelig sikekrt helt kaputt. Med motoren i gang skal du ha ca. 14-14,5V. Under 14V er dårlig (sansynligvis noe galt) men ikke kritisk. Under ca. 13,5 så er dynamo eller noe i forbindelse med dynamo gåent. Hvis batteriet er utladet og det viser fullt kort tid etter du har satt det på lading så er det ødelagt. Å lade et tomt startbatteri tar som regel rundt 10 timer. 1 Lenke til kommentar
kendiggi Skrevet 31. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2020 sedsberg skrev (På 29.12.2020 den 19.55): Sansynligvis er både dynamo og batteri kaputt. Du kan måle rett på batteriet som nevnt over. Om morgenen, eller før du har prøvd å starte bilen skal du ha ca. 12,6V på batteriet hvis det er fullt. Under 12V så er det utladet og må lades. Får du veldig lav spenning, som f.eks. under 10V så er batteriet temmelig sikekrt helt kaputt. Med motoren i gang skal du ha ca. 14-14,5V. Under 14V er dårlig (sansynligvis noe galt) men ikke kritisk. Under ca. 13,5 så er dynamo eller noe i forbindelse med dynamo gåent. Hvis batteriet er utladet og det viser fullt kort tid etter du har satt det på lading så er det ødelagt. Å lade et tomt startbatteri tar som regel rundt 10 timer. batteriet lå på rundt 12V når bilen var kald. fikk starta bilen med startkabler og da lå den på 13-13.5, men så oppdaget jeg at det plutselig kom litt røyk fra i eller rundt sikringsboksen, så da stoppa jeg bilen igjenn.🤔 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. desember 2020 Del Skrevet 31. desember 2020 (endret) Du må måle mer nøyaktig enn "rundt 12V". Det kan være alt fra tomt til fullt. 😛 Ser ut som du må gå over alle sikringene og koblingene i og rundt sikringsboksen. Se etter svimerker, sort eller smelta plastikk. Over tid kan det bli dårlig kontakt i koblinger. Dette gir motstand som igjen gir varme under høye strømtrekk. Korroderte kontakter må renses, pusses og kanskje til og med byttes ut. 13-13,5V tyder på at du har et kraftig spenningsfall et sted. Vanligvis måler man da spenning rett på dynamo men siden du ser røyk så må du først finne kilden til dette. Koble fra minuspol på batteriet før du begynner hvis du skal gjøre det selv. Endret 31. desember 2020 av sedsberg Lenke til kommentar
kendiggi Skrevet 31. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2020 sedsberg skrev (2 minutter siden): Du må måle mer nøyaktig enn "rundt 12V". Det kan være alt fra tomt til fullt. 😛 Ser ut som du må gå over alle sikringene og koblingene i og rundt sikringsboksen. Se etter svimerker, sort eller smelta plastikk. Over tid kan det bli dårlig kontakt i koblinger. Dette gir motstand som igjen gir varme under høye strømtrekk. Korroderte kontakter må renses, pusses og kanskje til og med byttes ut. Koble fra minuspol på batteriet før du begynner hvis du skal gjøre det selv. Hehe! lå å hoppa fra 11,9-12 Takk for gode tips, men tror det beste er å overlate jobben til profesjonelle som vet hva de ser etter Godt nytt år ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå