Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppheve forelegg

Gjest ba2e2...4a4

Anbefalte innlegg

Gjest ba2e2...4a4

Hva må til for å kunne oppheve forelegg? 

Det er 10 år siden jeg godtok forelegget, og har ikke hatt problemer med Politiet etter dette. Forelegget har skapt problemer i livet etterpå. Både jobbmessig og privat, mistet 3 jobber pga forelegget. Har hatt reisejobber, og har ikke fått visum inn til ulike land pga forelegget.. 

Jeg mener alle kan forandre seg, at en feil jeg gjorde som ung skal påvirke meg livet ut.. 

Er det noe vits å engasjere en advokat i dette? Blir forelegg opphevet? 

Anonymous poster hash: ba2e2...4a4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 15d29...543

Kan du si noe om hva du gjorde?

Syntes det er veldig urettferdig at du har opplevd dette. Har du fått fengselsstraff og sonet den, så har du betalt for ugagnet du gjorde. Samme hvis du bare har fått en bot og betalt denne.

At noe skal henge over folk resten av livet deres har ingen motiverende insentiv til å fortsette å holde seg på matten. Jeg er veldig for at når en straff er sonet og ferdig så skal man behandles som om man ikke gjorde det. Såklart med enkelte unntak som grov voldtekt og lignende ting som ødelegger livene til ofrene.

Uten at jeg kan gi deg noe juridiske råd, kan jeg meddele at når jeg var 15 så skjøt jeg i stykker noen vinduer på et hus og noen biler (med luftgevær!) og fikk forelegg. Forelegget var kun synlig på rullebladet i 3 år. Jeg ble gradert som Cosmic Top Secret som 18-åring i Forsvaret og har i dag gradering som Hemmelig i det sivile. Så det var hvertfall noe som ikke har fulgt etter meg på noe vis. Jeg vil absolutt tro (uten at jeg kan basere det på noe) at det er mulig å få det fjernet. Hvis ikke noen her inne kan gi noen svar ville jeg kjøpt en konsultasjon av en advokat (typisk 1500kr for en kort samtale der du får tydelige svar og blir presentert med hvilke muligheter du har).

Anonymous poster hash: 15d29...543

Lenke til kommentar

Overordnet påtalemyndighet (statsadvokaten hvis forelegget er utstedt av politiet) kan oppheve et vedtatt forelegg. Et forelegg kan påankes, men ankefristen er utløpt for lengst. Et forelegg kan også gjenåpnes hvis vilkårene for gjenåpning er til stede. 

Det at du nå synes at det er kjipt med et forelegg er ikke grunnlag for hverken opphevelse eller gjenåpning. Visumproblemer og problemer med å få jobb er heller ikke grunnlag -- disse hensynene ivaretas av reglene om politiattester. 

En opphevelse/gjenåpning medfører også bare at saken starter på nytt, så du risikerer å gå fra et ti år gammelt forelegg til et null år gammelt forelegg. 

Lenke til kommentar
11 hours ago, Guest ba2e2...4a4 said:

Det er 10 år siden jeg godtok forelegget, og har ikke hatt problemer med Politiet etter dette. Forelegget har skapt problemer i livet etterpå. Både jobbmessig og privat, mistet 3 jobber pga forelegget. Har hatt reisejobber, og har ikke fått visum inn til ulike land pga forelegget.. 

Jeg mener alle kan forandre seg, at en feil jeg gjorde som ung skal påvirke meg livet ut.. 

11 hours ago, Guest 15d29...543 said:

Kan du si noe om hva du gjorde?

Syntes det er veldig urettferdig at du har opplevd dette. Har du fått fengselsstraff og sonet den, så har du betalt for ugagnet du gjorde. Samme hvis du bare har fått en bot og betalt denne.

At noe skal henge over folk resten av livet deres har ingen motiverende insentiv til å fortsette å holde seg på matten. Jeg er veldig for at når en straff er sonet og ferdig så skal man behandles som om man ikke gjorde det. Såklart med enkelte unntak som grov voldtekt og lignende ting som ødelegger livene til ofrene.

Uten at jeg kan gi deg noe juridiske råd, kan jeg meddele at når jeg var 15 så skjøt jeg i stykker noen vinduer på et hus og noen biler (med luftgevær!) og fikk forelegg. Forelegget var kun synlig på rullebladet i 3 år. Jeg ble gradert som Cosmic Top Secret som 18-åring i Forsvaret og har i dag gradering som Hemmelig i det sivile. Så det var hvertfall noe som ikke har fulgt etter meg på noe vis. Jeg vil absolutt tro (uten at jeg kan basere det på noe) at det er mulig å få det fjernet. Hvis ikke noen her inne kan gi noen svar ville jeg kjøpt en konsultasjon av en advokat (typisk 1500kr for en kort samtale der du får tydelige svar og blir presentert med hvilke muligheter du har).

Anonymous poster hash: 15d29...543

Når du er under 18 år vil de fleste mindre-alvorlige typer kriminalitet slettes fra strafferegisteret. Jeg antar at denne personen enten A) har begått en alvorlig(ere) straffbar handling før fylte 18  (denne er usannsynlig da et straffbart forhold som ikke er gjenstand for sperring/sletting for en som er under 18 år aldri vil bli reagert med kun et forelegg) eller, B) et straffbart forhold etter fylte 18 år. 

11 hours ago, Guest ba2e2...4a4 said:

Som krikkert også nevnte kan du ikke anke forelegget ettersom ankefristen har utløpt for lengst (du kan heller aldri anke på skyldspørsmålet over et vedtatt forelegg uavhengig av hvor kort tid tilbake forelegget er vedtatt)

Du har et mulig "avbrekk" ved at opplysningen blir sperret fra strafferegisteret, (i motsetning til slettes slik som for de som er under 18 år, ref det over,) og det er i disse tilfellene;

1.ilagt bot etter 15 år, eller

2.annen ilagt reaksjon enn bot for lovbrudd med øvre strafferamme på fengsel inntil 3 år etter 20 år.

Dersom du ikke har begått ny kriminalitet i denne perioden og innfrir straffereaksjonskravet skal ikke opplysningen fremgå på noen av politiattestene; altså kan du inneha jobber som krever plettfri vandel o.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...