Gå til innhold

Ny PC på budsjett

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Bygde meg en stasjonær PC tilbake i 2011 som har holdt seg hele veien til nå! Sier seg vel selv at jeg ikke er så veldig kresen og av gaming har det det siste året stort sett gått i wow classic og litt retail nå etter shadowlands. 

Men jeg unner meg noe nytt nå, men har ikke noe behov i å gå all out med komponenter da jeg rett og slett ikke har behov. Har et kabinett jeg tar med meg videre og strømforsyning er vel heller ikke noe behov å bytte ut? Så da gjenstår hovedkort, prosessor, skjermkort, minne og lagring. Noen som har noen tips der til rundt 6k? 

Skjermkort blir vel fort det dyreste så vet ikke om det anbefales å finne meg noe brukt der jeg? 

Siste spørsmål er rundt OS. Er det vanskelig å flytte dette fra nåværende HDD over til en ny en? Tar gjerne imot tips der også! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aller først vil jeg kanskje si at hvis PSU er snart 10 år gammel, så bør du vurdere å bytte den. Hva slags modell er det?

Budsjettet ditt på 6 000 er litt lite - iallfall hvis du skal handle nytt. Du kan kanskje gjøre noen greie kjøp på bruktmarkedet. Man må da vite litt hva man skal se etter, og man bruker nok noe tid for å finne gode deals (bruktmarkedet oversvømmes av fanatsi-priser desverre).

Her er et par eksempel på  maskin fra bruktmarkedet man kan se på
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=202627737
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=202829064

Men, du ønsker selvsagt å finne noen lokalt hos deg, så du kan teste maskinen og se over alt. Handle cash/vipps etter inspeksjon. Det aller beste er å handle av noen du kjenner (som selv skal oppgradere), evt handle av noen her på forumet (som har godt omdømme). Jeg har selv kjøpt og solgt en del her inne, og det er det jeg foretrekker mest.

Poenget mitt er at du bør minimum ha intel i5 8600K (og oppover) eller amd ryzen 2600 (og oppover) med hensyn på CPU, og jeg vil vel egentlig si at nvidia 1070 TI er minimum mhp skjermkort (tar da utgangspunkt i 1080p gaming).

Her har jeg hentet frem deler du spør etter fra proshop
proshop.jpg

Som du ser er dette uten skjermkort, og man er allikevel på 5400 kroner - hvilket igjen leder oss tilbake til budsjettet ditt på 6000 som er lite. Skjermkort er relativt vanskelig å få tak i for tiden, både nye kort pga lite inventar - og gode deals på bruktmarkedet. Prisene er oppblåste. 

Lenke til kommentar

Tror en ok løsning for deg blir Intel Core i3 10100F og et brukt grafikkort fra finn (f.eks. RX570). 

Har selv PC med RX570 (brukt) og AMD 2600. Siden grafikkort utgjør potensielt så mye av kostnaden på PCen er det nok der det lønner seg å kjøpe brukt

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Kyrre S. skrev (3 timer siden):

Aller først vil jeg kanskje si at hvis PSU er snart 10 år gammel, så bør du vurdere å bytte den. Hva slags modell er det?

Poenget mitt er at du bør minimum ha intel i5 8600K (og oppover) eller amd ryzen 2600 (og oppover) med hensyn på CPU, og jeg vil vel egentlig si at nvidia 1070 TI er minimum mhp skjermkort (tar da utgangspunkt i 1080p gaming).

PSU er en Corsair AX750. Sånn som jeg har skjønt det så er det slik at hvis den går i stykker så vil den ikke ta meg seg noen andre komponenter, men vet ikke om du vet noe mer der? 

Hva er grunnen til at du mener de komponentene er minimum? Det er jo mer ytelse enn i f.eks The Corporal bygget til Agentspoon på toppen av forumet her. Han skriver jo det skal klare å kjøre det meste på 1080? 

Wisd0m skrev (3 timer siden):

Tror en ok løsning for deg blir Intel Core i3 10100F og et brukt grafikkort fra finn (f.eks. RX570). 

Har selv PC med RX570 (brukt) og AMD 2600. Siden grafikkort utgjør potensielt så mye av kostnaden på PCen er det nok der det lønner seg å kjøpe brukt

Ser det ligger en del brukte RX570 på finn, men ser mange av de er brukt i mining. Er det noe problem å kjøpe et slikt kort å putte inn i en PC? Ser jo en ihvertfall skriver de er "ferdig BIOS modded" men om det er til mining, er det lett å omgjøre? 

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (13 timer siden):

Jeg kjøpte et kort som ikke hadde vært brukt til mining da jeg ikke ønsket den økte slitasjen. Hvis du ikke komfortabel med å kjøpe et mining kort foreslår jeg at du gjør det samme.

Folk lyger over en lav sko på finn. Du har ingen mulighet til å se om GPU har blitt brukt til mining 24/7 eller kun spill noen timer hver dag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Kryptodebunker said:

Folk lyger over en lav sko på finn. Du har ingen mulighet til å se om GPU har blitt brukt til mining 24/7 eller kun spill noen timer hver dag. 

Var også det billigste kortet på finn. Så betyr lite 🙃

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (56 minutter siden):

Eventuelt gå for denne: https://www.komplett.no/product/1148561/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/gigabyte-geforce-gtx-1650-super-wf-oc-4g

For gøy, hadde det vært interessant å visst kva skjermkort du har i PCen din.

Der står det et fantastisk Geforce GTX 560 Ti! Jeg får warning når jeg starter wow at det ikke lenger støttes, men klarer nå å spille like vel. :) Ser ut som om GTX 1650 Super står ganske likt som et brukt RX570 ytelsesmessig, men når prisen er bare en tusenlapp i forskjell så liker jeg tryggheten med å kjøpe nytt fremfor brukt.  

Svein M skrev (15 minutter siden):

Tusen takk! Dette så ikke så dumt ut :) 

Lenke til kommentar
Domini skrev (15 minutter siden):

Der står det et fantastisk Geforce GTX 560 Ti!

Det er nok modent for utskifting ja. Kjøpte eit 960 for eit par år siden sjøl, til rundt 2k. Fungerer flott endå, og har null problemer med å dra spel som WoW. Og slik eg forstår det, skal eit 1650 super være ganske mykje kraftigere enn det igjen. 80% raskere.

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-960-vs-Nvidia-GTX-1650S-Super/3165vs4058

og 251% raskere enn det du har no

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-560-Ti-vs-Nvidia-GTX-1650S-Super/2180vs4058

Domini skrev (15 minutter siden):

bare en tusenlapp i forskjell så liker jeg tryggheten med å kjøpe nytt fremfor brukt.  

Heilt klart. Når prisen er så lav i utgangspunktet er det null å hente på å kjøpe brukt. Og skulle det ryke innen 5 år, får du tilsendt nytt fra butikk.

Endret av Pallehysa
Lenke til kommentar
unicorndeath skrev (5 minutter siden):

Med så lite penger i budsjettet så ville jeg faktisk heller gått for en PS5, du skal lete lenge for å få like rå hardware for en like billig penge, ser ut som om lagerbeholdningen er iferd med å løse seg innen de nærmeste månedene også.

Får ikke gamet WoW på en PS5 da :(

Lenke til kommentar
Domini skrev (11 minutter siden):

Får ikke gamet WoW på en PS5 da :(

Det va det ja

Ville sett om jeg fikk tak i en billig Ryzen 3600 og ett brukt 1080-1080ti, kjørt det på ett b450 med en 250 gb m2 ssd, hivet inn noen billige brukte ddr4 ram sticks i ett billig kabinett, det burde gjøre susen.

Mulig du havner litt over budsjettet ditt, men da har du en pc som vil duge i ett par år til.

Endret av unicorndeath
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...