Gjest f5457...693 Skrevet 29. desember 2020 Del Skrevet 29. desember 2020 Hei, I disse Korona tidene, så er jeg delvis permittert. Jobber da 50%. Jeg har en kollega som gjør akkurat den samme jobben som meg, han er også 50% permittert. Til sammen har vi nok å gjøre, og vi fyller dagene greit. Vi kunne godt ha hatt en høyere stillingsprosent, og fortsatt hatt nok å gjøre. Nå har han levert inn sin oppsigelse etter å ha funnet seg en ny jobb med 100% stilling. Jeg står igjen alene i bedriften med min kompetanse. Sjefen har da valgt å hente inn en ekstern konsulent/freelancer på 50% istedenfor å hente meg inn til 100% stilling igjen. Hva tenker dere om dette? Har han lov til å hente inn eksterne fremfor å hente tilbake egne permiterte ansatte? Anonymous poster hash: f5457...693 Lenke til kommentar
Gjest 0f864...6da Skrevet 29. desember 2020 Del Skrevet 29. desember 2020 Gjest f5457...693 skrev (11 minutter siden): Hei, I disse Korona tidene, så er jeg delvis permittert. Jobber da 50%. Jeg har en kollega som gjør akkurat den samme jobben som meg, han er også 50% permittert. Til sammen har vi nok å gjøre, og vi fyller dagene greit. Vi kunne godt ha hatt en høyere stillingsprosent, og fortsatt hatt nok å gjøre. Nå har han levert inn sin oppsigelse etter å ha funnet seg en ny jobb med 100% stilling. Jeg står igjen alene i bedriften med min kompetanse. Sjefen har da valgt å hente inn en ekstern konsulent/freelancer på 50% istedenfor å hente meg inn til 100% stilling igjen. Hva tenker dere om dette? Har han lov til å hente inn eksterne fremfor å hente tilbake egne permiterte ansatte? Anonymous poster hash: f5457...693 Med mindre din tidligere kollega gjorde oppgaver eller hadde kompetanse du ikke kan gjøre (enten fordi man må være to personer, dere hadde helt ulik utdanning e.l.) så virker dette som å være ulovlig. Dvs din fortsatte permitering er ikke lenger saklig. Har du pratet med arbeidsgiver i forkant av at konsulenten ble hentet inn? Anonymous poster hash: 0f864...6da Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 29. desember 2020 Del Skrevet 29. desember 2020 Høres i utgangspunktet ikke greit ut. Normalt vil innhenting av permiterte være prioritert over å hente inn nye. Har du noen fagforening å konferere med? Lenke til kommentar
Gjest f5457...693 Skrevet 29. desember 2020 Del Skrevet 29. desember 2020 Gjest 0f864...6da skrev (20 minutter siden): Med mindre din tidligere kollega gjorde oppgaver eller hadde kompetanse du ikke kan gjøre (enten fordi man må være to personer, dere hadde helt ulik utdanning e.l.) så virker dette som å være ulovlig. Dvs din fortsatte permitering er ikke lenger saklig. Har du pratet med arbeidsgiver i forkant av at konsulenten ble hentet inn? Anonymous poster hash: 0f864...6da Han hadde noen få oppgaver som jeg kan utføre, men ikke føler meg 100% komfortabel med, men som igjen, jeg har kompetanse til å utføre. Mangler kun litt erfaring. Ellers vil jeg si at 99% av arbeidsoppgavene er identiske mellom han og meg. Utdanning er noe annerledes, men ikke ett hinder da vi begge har utført disse oppgavene i 2 år. Føler derfor erfaringen teller høyere enn utdanningen. Oppsigelsen ble levert noen dager før jul, og som permittert var oppsigelsestiden 14 dager. Jeg hadde en samtale med sjefen før jul hvor temaet var hvordan jeg kan ta over arbeidsoppgavene/mengden, hvor jeg da spesifiserte at 99% av oppgavene og mengden skulle gå greit ved en stillingsprosent på 100%. Denne samtalen var vel 21 desember om jeg ikke husker feil. Så kom julen og fridagene, og på mandag i går blir jeg informert om at det er hentet inn ny konsulent/freelancer.... Big_JT skrev (11 minutter siden): Høres i utgangspunktet ikke greit ut. Normalt vil innhenting av permiterte være prioritert over å hente inn nye. Har du noen fagforening å konferere med? Dessverre har jeg ikke organisert meg etter å ha byttet bransje. Jeg var organisert i min forrige jobb som var i en annen bransje, men har dessverre utsatt innmelding inn i ny fagforening. Skulle gjort det med en gang.. Etterpåklokskap. Anonymous poster hash: f5457...693 Lenke til kommentar
Gjest 0f864...6da Skrevet 29. desember 2020 Del Skrevet 29. desember 2020 Gjest f5457...693 skrev (11 minutter siden): Jeg var organisert i min forrige jobb som var i en annen bransje, men har dessverre utsatt innmelding inn i ny fagforening. Skulle gjort det med en gang.. Etterpåklokskap. Anonymous poster hash: f5457...693 Er du utmeldt fra din forrige? De kan fort gi generell juridisk hjelp uansett bransje. Det er ett stort problem her. Du har gitt arbeidsgiver beskjed om at du ikke kan ta over alle oppgavene. Det kan komplisere ting med det er allikevel ingen grunn til å ikke senke din permitteringsgrad gitt at du kunne tatt over mye. Har du gjort noe så enkelt som å spørre arbeidsgiver om hvorfor du ikke du får jobbe mer? Anonymous poster hash: 0f864...6da Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 29. desember 2020 Del Skrevet 29. desember 2020 Gjest f5457...693 skrev (5 timer siden): hvor jeg da spesifiserte at 99% av oppgavene og mengden skulle gå greit ved en stillingsprosent på 100%. Så de skal leie inn noen andre til å gjøre den siste prosenten? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. desember 2020 Del Skrevet 29. desember 2020 Generelt sett kan en permittering opprettholdes så lenge vilkårene for den er oppfylt, dvs. at det er saklig og nødvendig å midlertidig suspendere arbeidsavtalen. Hvis bedriften har arbeid som indikerer at den kan foreta nyansettelser eller innleie, så vil ikke nødvendighetsvilkåret være oppfylt. NAV må da vurdere om du fortsatt er lovlig permittert i lys av kravene til f.eks. dagpenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå