TrulsHE Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 (endret) Håper på at ingen svarer "les guiden!", "søk!" osv... (har gjort det) Men heller tar seg littegrann tid til å svare meg på noe jeg lurer på. Tror jeg har et dårlig utgangspunkt, så derfor veit jeg ikke helt om jeg har noen mulighet for klokking. Min HW: MSI KT3 Ultra2-R Hovedkort AMD Athlon XP2800+ 2.083 GHz Socket A 333MHz bus, 512KB Barton (idle-temp: 35 grader) 512MB TwinMos PC2700 DDR (står da twinmos på den...) Etter det jeg har forstått kan jeg ikke øke FSB pga RAM'en min som bare tåler 166. Men hva med multiplier? Har ikke helt forstått det... Kan jeg øke den? Blir det da bare cpu som blir raskere? Vil dette hjelpe noe på ytelsen? Endret 4. januar 2004 av flybikesbmx Lenke til kommentar
Endre Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 RAM-en greier alltids noen MHz til Ellers kan du øke MP hvis CPU-en din ikke er låst, dette gir ikke like stor ytelsesøkning som FSB-økning, men det hjelper ja. Lenke til kommentar
TrulsHE Skrevet 4. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2004 RAM-en greier alltids noen MHz til Ellers kan du øke MP hvis CPU-en din ikke er låst, dette gir ikke like stor ytelsesøkning som FSB-økning, men det hjelper ja. Det er jo den aller billigste de har på komplett da, så jeg var litt skeptisk. Hva mener du med "noen Mhz"? Og hva er egentlig MP? Hva er det jeg egentlig gjør når jeg øker den? Hva blir forskjellen? Er det bare å øke den, så lenge temperaturen ikke blir for høy? Lenke til kommentar
TrulsHE Skrevet 4. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2004 Har også lest om AGP/PCI lås. Kan ikke si at jeg finner noe sånt i BIOS... Betyr det at jeg ikke burde øke FSB? Og hva er egentlig standard MP på min cpu? (står på auto...) Lenke til kommentar
Endre Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Brikkenes standarhastighet er 166 MHz/DDR333, men de greier alltids noen MHz mer enn det. Kortet ditt har vel Via KT333 brikkesett, og har ikke AGP/PCI-lås som nForce-kortene. Du burde ikke ha så veldig høy PCI-hastighet, men litt mer enn 33 MHz går greit. Se etter FSB:PCI:AGP-dividere. Når du øker MP går CPU-en raskere. FSBxMP=hastighet. FSB er hastigheten mellom CPU og northbriden på hovedkortet. Std. MP er vel 12,5. Lenke til kommentar
TrulsHE Skrevet 7. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2004 Finner ingen slike dividere... Og hvor mye økes agp/pci i forhold til fsb? Økes pci/agp med 5Mhz hvis jeg øker fsb med 5? Hvordan vet jeg om cpu'en er mp-låst? Jeg har prøvd å øke mp til 14, og da ble cpu'en oppdaget som en AMD Athlon 850Mhz. Hæ? Lenke til kommentar
Endre Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Eksempel: Du har 133 FSB og 4:2:1 divider, altså 133/66/33 (FSB/AGP/PCI). Øker du FSB til 137 vil frekvensene bli 137/68/34. Prøv lavere multipliere for å sjekke. Tror CPU-en må moddes for å støtte MP over 12,5 med det hovedkortet. Lenke til kommentar
TrulsHE Skrevet 7. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2004 Finner ikke noe som inneholder divider i BIOS! Noe som inneholder PCI som jeg ikke vet hva er da (men kanskje noen kunne forklart): PCI Latency Timer PCI Delay Transaction Ellers kan jeg informere om at jeg i BIOS kan stille MP fra x6.0 til x14.0. Også var det en ting til: Hva er Spread Spectrum, og hva burde det stå på? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå