Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

gjøre det slutt eller hva?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
henrikwl skrev (40 minutter siden):

Det virker jo som om ho har meldt seg ut egentlig, og bare går og venter på at dere skal kunne gå fra hverandre.

Hvorfor vente? Hvorfor ikke bare gå fra hverandre nå? Barn har det mye bedre med skilte foreldre som har det bra, enn samboende foreldre som har det jævlig.

Tror ikke ting er så svart/hvitt egentlig. Det er som regel en grunn til at slike ting skjer, og feilen ligger som regel ikke hos bare en av partene. Ofte kan det faktisk fikses hvis begge partene er villige til å åpne seg og samtidig lytte til hva den andre sier. 

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (30 minutter siden):

Ofte kan det faktisk fikses hvis begge partene er villige til å åpne seg og samtidig lytte til hva den andre sier. 

Når den ene parten er der at de aktivt forfølger andre og flørter med dem så er man gjerne forbi den avkjørselen med mindre det er snakk om et forhandlet ikke-monogamt forhold. Det har jeg ikke inntrykk av at det er her.

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (22 minutter siden):

Når den ene parten er der at de aktivt forfølger andre og flørter med dem så er man gjerne forbi den avkjørselen med mindre det er snakk om et forhandlet ikke-monogamt forhold. Det har jeg ikke inntrykk av at det er her.

Nei, det er ikke sikkert man er forbi den avkjørselen. Det kan virke sånn ut fra beskrivelsen, men av egen erfaring så er det fullt mulig å redde et forhold, også hvis det har gått mye lenger, hvis begge parter ønsker det. Du vet ikke hvordan den andre parten i dette forholdet føler det. Ofte er det et sammensatt problem. De må snakke sammen som voksne, og fortelle den andre hva de ønsker. Ofte går det på å bli sett av den andre og ikke bare gitt oppmerksomhet i bytte mot seksuelle tjenester. 

To barn på ett og fire år kan være en del av problemet. Ikke barna i seg selv, men hva en slik forandring i livet ofte medfører. 

Et "åpent forhold", som du beskriver, fungerer heller ikke slik at man kan skjule sånne ting, med mindre nettopp det er avtalt. Fullt mulig å være utro i et åpent forhold også. 

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (13 minutter siden):

hvis begge parter ønsker det

Det er vel her vi er uenige. Det er for meg skrikende åpenbart at begge parter ikke ønsker det her. Den ene er jo faktisk så ferdig med dette forholdet at hun allerede er i ferd med å gå inn i neste.

Jeg er godt gift i et polyamorøst forhold av 15 år, så jeg vet godt hvordan ikke-monogame forhold fungerer. Og av erfaring er det sånn at når to mennesker slutter å prate sammen og en eller begge begynner å søke kontakt andre steder så er det et rimelig sikkert dødstegn. For all del, en gang i jubelåret så klarer noen å snu det – det blir jo en lotto-millionær i uka også, men jeg ville ikke anbefalt det som en strategi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (2 minutter siden):

Det er vel her vi er uenige. Det er for meg skrikende åpenbart at begge parter ikke ønsker det her. Den ene er jo faktisk så ferdig med dette forholdet at hun allerede er i ferd med å gå inn i neste.

Jeg er godt gift i et polyamorøst forhold av 15 år, så jeg vet godt hvordan ikke-monogame forhold fungerer. Og av erfaring er det sånn at når to mennesker slutter å prate sammen og en eller begge begynner å søke kontakt andre steder så er det et rimelig sikkert dødstegn. For all del, en gang i jubelåret så klarer noen å snu det – det blir jo en lotto-millionær i uka også, men jeg ville ikke anbefalt det som en strategi.

Du har helt rett i at begge parter ikke ønsker det her, men problemet er ikke så svart hvitt. Du vet ikke hva hun i forholdet faktisk ønsker. 

Har erfaring fra åpent forhold, jeg også, så jeg vet litt hva jeg snakker om. 

Din erfaring var at forholdet ikke fungererte, og måtte avsluttes. Min erfaring var motsatt, og forholdet fikk seg en skikkelig vekker, og er bedre en noen gang. Så det er ikke et sikkert dødstegn for alle, selv om det var det for deg. 

Det siste du kommer med er et stråmannsargument, der du projiserer at det er nesten utenkelig å gå videre etter et liten sideflørt. Sterke ord fra en som lever i, ikke bare et åpent, men et polyamorøst forhold. For alt vi vet er dette noe de begge ønsker, men ikke har snakket om fordi de er redde for hvordan den andre vil ta det. 

Men ikke misforstå meg. Jeg sier ikke at dette blir lett for dem, og at de garantert vil lykkes. Det blir noen tunge samtaler, og de må snakke sammen. Men om det vil lykkes, kommer an på hva hun i forholdet har av behov som ikke har blitt dekket. Og det er helt sikkert at noen av behovene hennes ikke har blitt dekket, siden hun har søkt etter det utenom. For alt vi vet, er det kun oppmerksomheten av noen hun vil ha, hvis hun ikke får nok hjemme. 

Det jeg egentlig sier, er at de ikke bør ta forhastede beslutninger, og heller snakke sammen og komme til bunns i det, og så finne ut sammen om forholdet kan reddes. 

 

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (12 minutter siden):

Det siste du kommer med er et stråmannsargument, der du projiserer at det er nesten utenkelig å gå videre etter et liten sideflørt.

Det er ikke sideflørten som er poenget eller problemet. Det er konteksten, og hva handlingen betyr. Hvis man 1) slutter å prate med partneren og 2) begynner å søke en erstatning for partneren så betyr disse to tingene som regel at man er ferdig med førstemann. Ikke alltid, så sånn sett har du litt rett – jeg bare mener at sjansen er så liten at man ikke bør regne så alt for mye med det.

En sideflørt er helt toppers det, hvis man har det bra med de(n) partneren(e) man allerede har og ikke ønsker noen erstatning men heller litt krydder. Men i det tilfellet så er kommunikasjonen til stede, noe som er en forutsetning i alle former for ikke-monogami. Egentlig er det jo det i monogami også, men siden hele samfunnet er orientert rundt monogami har man så mange støttehjul og stillas å lene seg på der at det kan skure og gå mye lenger enn det egentlig burde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (19 minutter siden):

Det er ikke sideflørten som er poenget eller problemet. Det er konteksten, og hva handlingen betyr. Hvis man 1) slutter å prate med partneren og 2) begynner å søke en erstatning for partneren så betyr disse to tingene som regel at man er ferdig med førstemann. Ikke alltid, så sånn sett har du litt rett – jeg bare mener at sjansen er så liten at man ikke bør regne så alt for mye med det.

En sideflørt er helt toppers det, hvis man har det bra med de(n) partneren(e) man allerede har og ikke ønsker noen erstatning men heller litt krydder. Men i det tilfellet så er kommunikasjonen til stede, noe som er en forutsetning i alle former for ikke-monogami. Egentlig er det jo det i monogami også, men siden hele samfunnet er orientert rundt monogami har man så mange støttehjul og stillas å lene seg på der at det kan skure og gå mye lenger enn det egentlig burde.

Jeg tror ikke vi er så uenige som størrelsen på postene tilsier. 😂 Jeg tror vi ser det med litt forskjellige briller, og det er ikke utenkelig at begges briller er farget av egne erfaringer.

Helt enig i siste avsnitt du skriver. Kommunikasjon er definitivt viktig uansett hva slags forhold man har. Dette er det første de bør få på plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...